Miksi olet, sähkölämmittäjä, silleen että EVVK jos ensi talvena rahaa menee 900€/kk sähköön vs aiempi 300€?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ajattele, että perintö tulee olemaan säästönne? Vai ei tule perintöjä? Mä ajattelin niin, ja se oli myös fakta omalla kohdallani, siksi mun ei ole tarvinnut ikinä itse säästää.
Olen yllättynyt, että niin moni elää köyhemmin atm koska SÄÄSTÄÄ.
Ap
Mikä perintö? Juuri hautasin isäni, mitään perintöä ei ole, kulutkin jäivät tappiokseni. Ja kyllä, olen vuosia säästänyt sen minkä voin, eli seuraavan talven sähkön hinta kyllä kirpasee, mutta ei suinkaan aiheuta taloudellista katastrofia, vaikka sähkölämmitteisessä omakotitalossa asummekin. Pakkohan on jotain säästöjä olla, aina voi tulla jotain yllättävää, kodinkoneet hajoavat, taloa pitää rempata jne. Ei niitä luotolla kannata maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hyvähän se on, että elätte köyhemmin joka kuukausi, kuin palkkanne antaisi myöten, niin ette nyt joudukaan pulaan. En tiennytkään, aina oppii uutta.
ApMeillä on nettotulot 8000 €/kk ennen bonareita. Mihin sinä tuhlaisit tuollaisen summan joka kuukausi?
No remontteihin. Toiseksi sijoitusasuntojn yhtiölainoihin. Kolmanneksi perintöverolainaan. Neljäntenä asianajokuluihin. Viidentenä lasten elintason korottamiseen, sitten oman äitini elintason jne jne jne. Ostaisin asuntoja, jotka laittaisin kalustettuna vuokralle jne jne jne
ApEli käyttäisit hirveäasti aikaa ja vaivaa että tienaisit vielä lisää rahaa. Oletko loputtoman ahne? Etkö arvosta vapaa-aikaasi?
Mihin tuossa sinusta aikaa menisi? En mä itse remontoi, kalusta asuntoja enkä edes hallinnoi niitä. Paitsi ehkä jossain vaiheessa saatan yhtä kalustettua asuntoa hallinnoida jos saan niihin oikeasti pitkäaikaisia (yli 2kk, max 8kk) asukkaita. Olen siis aloittamassa kokeilun asuntojen vuokrauksesta kalustettuina. Siihen on sellaisia firmoja, jotka hoitavat sen mun puolesta. Ideana on, että saa kakkosasunnon kaupunkiin itsellekin samalla.
Ap
Haluavat vaikuttaa rikkailta tai jotenkin muiden yläpuolella olevalta.
Mutta onnistuvat kuulostamaan vain typeriltä.
Tuskin sähkön hintaan nyt kovin välinpitämättömästi suhtautuu kukaan muu kuin joku sossun elätti. Jos ei itse tarvitse maksaa laskua, niin eihän sen suuruudella ole merkitystä. Onneksi osa tukien varassa elävistä haluaa elää ekologisesti. Se hillitsee tehokkaasti kaikkea kuluttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hyvähän se on, että elätte köyhemmin joka kuukausi, kuin palkkanne antaisi myöten, niin ette nyt joudukaan pulaan. En tiennytkään, aina oppii uutta.
ApMeillä on nettotulot 8000 €/kk ennen bonareita. Mihin sinä tuhlaisit tuollaisen summan joka kuukausi?
No remontteihin. Toiseksi sijoitusasuntojn yhtiölainoihin. Kolmanneksi perintöverolainaan. Neljäntenä asianajokuluihin. Viidentenä lasten elintason korottamiseen, sitten oman äitini elintason jne jne jne. Ostaisin asuntoja, jotka laittaisin kalustettuna vuokralle jne jne jne
ApRemontit = okt:n katto, sitten iso aurinkopaneelijärjestelmä ja akusto, jotta saan niistä sähköä myös katkojen aikaan, sitten kph ja keittiö. Yhden tulisijan uusiminenkin olisi jossain vaiheessa listalla jne. Puutarhaan palkkaisin puutarhurin vähän karsimaan ja laittamaan, vaikka se kaunis jo nykyiselläänkin on, vaatisi silti muutamien tonnien laittoa ollakseen ihan jne.
Ap
Miksi et ole elänyt säästeliäämmin että sinulla olisi rahaa jemmassa noihin remontteihin? Niin tehdään me, joita tämä hinnan nousu ei hirveästi hetkauta. Muutaman kuukauden kalliimmat lämmityskulut tarkoittaa ehkä muutaman kuukauden myöhemmin tehtävää keittiöremppaa, kun ei mene niinä kuukausina säästöön, mutta mitäpä siitä, ehtii sen myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jotkut ymmärrä. Itse kaadan piimää päälleni, ripottelen tuhkaa ylleni ja ulisen kuin susi.
Kyllä luulisi ketä tahansa ahdistavan, vai ettekö muka ole mitoittaneet elämäänne palkkanne mukaan?
Jos tarkoitat "elämän mitoittamisella palkan mukaan" sitä että kaikki menee mitä tulee, niin en todellakaan. Olen jo vuosia laittanut palkastani useita satasia kuukaudessa säästöön. En siis tuhlannut kaikkea. Joten tämä kustannusten nousu ei vaikuta muuten kuin että pystyn säästämään vähemmän kuin ennen. Totta kai se ärsyttää mutta luotan että tilanne paranee taas jossain vaiheessa ja sitten pystyn säästämään enemmän.
Mitä ihmettä varten säästät? Mihin laitat siis säästämäsi rahat? Tilille? Vai johonkin rahastoon? Nyt voi tulla 15:kin vuotta nollakasvun aikaa pörssiin ym.
ApNo minä.en ole säästämällä säästänyt, rahaa on vaan jäänyt yli, kun tulot on olleet isommat kuin menot.
Mikä järki? Isoin osa olisi pitänyt vapaata, jos tienaa enemmän, kuin tarvitsee.
Ap
Mihin tuo sinun isoin osasi perustuu? En tunne ketään, joka olisi pitänyt vapaata tuolla perusteella.
Kaikii ei ole yhtä köyhiä, että tarttis murehtia jotain hetkittäistä piikkiä ja lopettaa muu eläminen sen takia.
Ok eli siksi ei hetkauta, että ajatellaan tämän olevan pari kk koettelemus. Toiset näkevät tämän jatkumona, yhtenä great resetin steppinä, joja johyaa siihen, että keskiluokasta tehdään duunariluokka riisumalla omistukset monin eri keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApRemontit = okt:n katto, sitten iso aurinkopaneelijärjestelmä ja akusto, jotta saan niistä sähköä myös katkojen aikaan, sitten kph ja keittiö. Yhden tulisijan uusiminenkin olisi jossain vaiheessa listalla jne. Puutarhaan palkkaisin puutarhurin vähän karsimaan ja laittamaan, vaikka se kaunis jo nykyiselläänkin on, vaatisi silti muutamien tonnien laittoa ollakseen ihan jne.
ApMiksi et ole elänyt säästeliäämmin että sinulla olisi rahaa jemmassa noihin remontteihin? Niin tehdään me, joita tämä hinnan nousu ei hirveästi hetkauta. Muutaman kuukauden kalliimmat lämmityskulut tarkoittaa ehkä muutaman kuukauden myöhemmin tehtävää keittiöremppaa, kun ei mene niinä kuukausina säästöön, mutta mitäpä siitä, ehtii sen myöhemminkin.
Häh? Ei niitä ole mikään pakko tehdä, ne tehdään nauttimisen takia. Jos niitä varten olisi pitänyt säästää, asuisin kerrostalossa tai jossain muualla köyhässä paikassa, missä ei olisi niistä kuluja. Lisäksi asianajajan palkkio syntyy perinnön saannista, se maksetaan perinnöllä, samoin sijoitusasuntojen yhtiölainat ovat syntyneet asuntojen perimisentai lahjaksisaamisen seurauksena, nekin maksetaan niiden tuotoilla tai osan myynnillä. Ei millään palkkatuloilla. Kolmanneksi perintövero syntyy perinnöstä, se maksetaan sillä TAI sijoitusten tuotoilla, joita ostin, kun maksoin veron lainalla. Puutarhaa voin laittaa, koska perintö, (pesää ei ole ositettu vielä, en ole saanut kaikkia varoja vielä) ja näin. Kaikkea tätä ilmankin voin elää oikein hyvin säästämättä latiakaan.
Kodin remontit mahdollistuvat, kunhan perintö ositetaan ja sitten on eräiden asuntojen myyntiä yms.
Ap
Kuinka paljon ihmisellä on varallisuutta, että ei hetkauta tai ärsytä, että sähköön menee talvella kymppitonni pariskunnalta tai seitsemän tonnia sinkulta? Mulla on tileillä 50 000 ja koen silti tilanteen kohtuuttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jotkut ymmärrä. Itse kaadan piimää päälleni, ripottelen tuhkaa ylleni ja ulisen kuin susi.
Kyllä luulisi ketä tahansa ahdistavan, vai ettekö muka ole mitoittaneet elämäänne palkkanne mukaan?
Jos tarkoitat "elämän mitoittamisella palkan mukaan" sitä että kaikki menee mitä tulee, niin en todellakaan. Olen jo vuosia laittanut palkastani useita satasia kuukaudessa säästöön. En siis tuhlannut kaikkea. Joten tämä kustannusten nousu ei vaikuta muuten kuin että pystyn säästämään vähemmän kuin ennen. Totta kai se ärsyttää mutta luotan että tilanne paranee taas jossain vaiheessa ja sitten pystyn säästämään enemmän.
Mitä ihmettä varten säästät? Mihin laitat siis säästämäsi rahat? Tilille? Vai johonkin rahastoon? Nyt voi tulla 15:kin vuotta nollakasvun aikaa pörssiin ym.
ApNo minä.en ole säästämällä säästänyt, rahaa on vaan jäänyt yli, kun tulot on olleet isommat kuin menot.
Mikä järki? Isoin osa olisi pitänyt vapaata, jos tienaa enemmän, kuin tarvitsee.
ApMihin tuo sinun isoin osasi perustuu? En tunne ketään, joka olisi pitänyt vapaata tuolla perusteella.
Suurin osa ihmisistä kävisivähemmän töissä, jos se olisi taloudellisesti mahdollista.
Ap
En minä ole mitenkään täysin välinpitämätön nousevista kuluista, tottakai ne vähän mietityttää. Ei tämä yksi talvi vielä mitään, mutta mitä sen jälkeen? Toisaalta olen tietyllä tavalla osannut jo odottaa että jossain vaiheessa joutuu väistämättä miettimään kulutustottumuksiaan tarkemmin ja hinnat lähtee nousuun, koska maapallon resurssit tulee vastaan. Se vaan tapahtui vauhdikkaammin kuin olen ajatellut. Fiilikset on vähän ristiriitaiset, on minulla rahaa maksaa eikä se ole ongelma, mutta tietenkin senkin rahan pitäisi mieluummin itse. Eniten olen kuitenkin huolissani niistä joilla ei ole rahaa, pienituloisista maalla asuvista joihin energian hinnan nousu iskee kaikkein kovimmin.
Vierailija kirjoitti:
Ok eli siksi ei hetkauta, että ajatellaan tämän olevan pari kk koettelemus. Toiset näkevät tämän jatkumona, yhtenä great resetin steppinä, joja johyaa siihen, että keskiluokasta tehdään duunariluokka riisumalla omistukset monin eri keinoin.
Mene nyt äkkiä laittaa se foliohattu päähäs, ettei ulkoavaruuden säteily tuhoa viimeistä aivosolua päästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ihmisellä on varallisuutta, että ei hetkauta tai ärsytä, että sähköön menee talvella kymppitonni pariskunnalta tai seitsemän tonnia sinkulta? Mulla on tileillä 50 000 ja koen silti tilanteen kohtuuttomaksi.
Sellaisella joka ei jaksa ajatella vaan mieluummin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Itse ainakin käyttäisin nekin rahat vaikka uusiin farkkuihin. Ostan siis aina Stockalta farkut, pari maksaa noin satasen. Nyt ei ole varaa. Pitää ostaa myös lämpimiä housuja, jotta sisälämpötila voi olla alempi ym. ikävää :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApElää köyhemmin? Mä elän ihan niin kuin haluan, en vain halua kaikkia suoratoistopalveluja samaan aikaan, tekoripsiä tai paperista hesaria aamupalapöytääni.... Valintoja. Maksan siitä mistä koen minulle olevan iloa, kuten sähköstä jolla torppa pysyy lämpimänä ja suihkusta tulee lämmintä vettä.
No jos on joka kk vaikka 500€ vähemmän rahaa käytössä, kuin säästämättä olisi, onhan se köyhempää elämää. Huomaa komparatiivi: köyhempää.
ApJos mä laitan joka kk tonnin säästöön ja tänä talvena 3 kk ajan vain 500, niin mun elämä ei ole yhtään köyhempää. En koe että elämä on köyhempää jos joka kk ei osta uutta iphonea vaikka siihen olisi varaakin.
Olemme mitoittaneet pakolliset kulut niin että niistä selviää myös yhden tulonsaajan palkalla tai parilla ansiosidonnaisella, ihan normaalia riskinhallintaa teknisellä alalla olevien taloudessa. En siis ensimmäisen kakan osuessa tuulettimeen ole myymässä kotiani vaan olen jättänyt vaihtoehtoja.
Ei vaan mä tarkoitin, että elätte köyhemmin, kuin ne, jotka saavat SAMAN KOKOISESTA palkasta käyttöön kaiken, eikä tarvitse säästää. Koska saa esim. kuitenkin enemmän perintöä, kuin säästämällä ikinä saisi kokoon tms. Näin ette joudu kuitenkaan pulaan nyt, mutta elätte koko elämänne vain köyhhemmin, kuin perijät ym.
Ap
Olen mä perinytkin. Hankin sillä perinnöllä lisää kuukausittaisia kuluja ja toisen sähkölaskun. En vieläkään koe eläväni sen köyhemmin vaikka maksan mahdollisesti kahta suurempaa laskua tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
En minä ole mitenkään täysin välinpitämätön nousevista kuluista, tottakai ne vähän mietityttää. Ei tämä yksi talvi vielä mitään, mutta mitä sen jälkeen? Toisaalta olen tietyllä tavalla osannut jo odottaa että jossain vaiheessa joutuu väistämättä miettimään kulutustottumuksiaan tarkemmin ja hinnat lähtee nousuun, koska maapallon resurssit tulee vastaan. Se vaan tapahtui vauhdikkaammin kuin olen ajatellut. Fiilikset on vähän ristiriitaiset, on minulla rahaa maksaa eikä se ole ongelma, mutta tietenkin senkin rahan pitäisi mieluummin itse. Eniten olen kuitenkin huolissani niistä joilla ei ole rahaa, pienituloisista maalla asuvista joihin energian hinnan nousu iskee kaikkein kovimmin.
Ärsyttää, ettei Suomessa paista talvella aurinko. Muuten ei todellakaan ois ongelmaa, koska aion laitattaa paneelit. Sinänsä olen itse samaa mieltä, että ihmiskunnan olisi aika miettiä kulutustaan, mutta ei iso osa pienistä kotitalouksista lämmitysenergiallaan tässä se roisto ole. Siksi ärsyttää. Plus se, että valtio ei piittaa, kuinka tästä lankeaa vain joillekin tämä ongelma, olisi eri asia, jos tosiaan maalämpöön ym. olisi saatu siirtyä ajan kanssa ja edullisemmin isossa kuvassa. Eli uusia järjestelmiä laitettaessa tai vanhoja uusittaessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tässä ei ahdista muu kuin se, että sähkön tuotantokustannus ei ole muuttunut ollenkaan, pelkkää ryöstöä.
Minuakin ahdistaa se, että Suomessa on joillekin annettu laillinen oikeus rahastaa ihmisiä joillain ihan perusasioilla, jotka kuuluvat kaikille, kuten sähkö ja sähkönsiirto. Tässä yhteiskunnassa kaikki toimii sähköllä ja mielestäni sitä ei saa hinnoitella riistokapitalistisilla tavoilla.
Ajatelkaa, jos jostain syystä sama meno alkaisi vedellä ja vesiputkien käytöllä. Tai jos ruoka olisi niin kallista, että osa ihmisistä ei enää voisi ostaa sitä!
Suomesta on tullut ihan kamala paikka suunnattoman ahneuden vuoksi, jolla eriarvoistetaan ihmisten mahdollisuuksia toimia yhteiskunnan jäseninä.
Tähän samaan ahneusajatteluu kuuluu joittenkin "isojen pomojen" aivan kohtuuttomat palkat ja bonukset, kun muu jengi halpuutetaan palkkoineen sossun luukulle.
En pidä tällaisesta arvokehityksestä ollenkaan! Eletäänkö täällä nyt jotain ameriikkalaista unelmaa?!
Ei tässä ole kysymys siitä, että oltaisiin tarkoituksella oikein annettu lupa rahastaa. ällä hetkellä tuotanto vain ei vastaa kysyntää ja valitettavasti investointisuunnitelmissa ei osattu arvata, että Venäjä hyökkää ja meiltä katkeaa yli 1000 MW tasaista sähköä sieltä. Ja toisaalta miten idioottimaisesti etelämmässä oelvat maat ovat oman energiapolitiikkansa hoitaneet.
Mutta älä huoli. Tämä on melko väliaikaista. ol3 tulee käyttöön ja lisää tuulivoimaakin. Ne tekevät meistä jo omavaraisen tuotannossa...luultavasti jo ensi vuonna. Se helpottaa kovasti. Sitten v. 2025 valmistuu uusi siirtoyhteys pohjoisruotsin hyvin halpaan vesisähköön. Sieltähän on suuria pullonkauloja nimenomaan siirron suhteen. Tuo on ensiarvoisen tärkeä linja tasaamaan tuota lisääntyneen tuulivoiman vaihtelua. Tuossa kohtaa meillä on halpaa sähkö vuosiksi ja vuosiksi
....kunhan ei lopeteta investointeja. Seuraava uusi ydinvoimala pitäisi saada rakenteille tänään, tai viimeistään eilen. Olkaa somessa ja muualla mahdollisimman aktiivisia asian suhteen NYT, niin ette taas 15 v päästä valita, että on kauheasti salaliittoja ja sähkö on kallista.
Osa sähköyhtiöistä suunnittelee myyvänsä sähköä oman kuntansa osoitteisiin 7 sentillä kWh. Miksei voitaisi säätää lakia, että kaikkien sähköä tuottavien yhtiöiden olisi tehtävä nyt niin?
Koen myös, että koulutusjärjestelmä ja media ovat epäonnistuneet koulutus- ja tiedonvälitystehtävässään, koska esim. minä en tajunnut/hahmottanut, että kaikki sähkönmyyjät eivät TUOTA sähköä. Tuommoinenhan on ihan selvää keinottelua ja joutaakin ajaa konkurssiin.
Oma sähköniei tule keinottelijoilta, mutta kumminkin. Harva on voinut päättää sähköstä fiksusti, koska tietoa ei ole ollut.
Ap
Meillä on jo sellainen laki, joka velvoittaa alueellaan markkinoiden johtavassa asemassa olevan sähköyhtiön myymään sähköä kohtuullisella hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisilla tuo mainitsemasi 600e nousu ei vaikuta he vain laittavat hieman pienemmän summan sivuun palkastaan
moni ei ole valinnut sitä lämmitystään, on vain päätynyt taloon joka lämmitettään sähköllä, öljyllä, puulla tai jotain
Niin sivuun miksi? En tajua.
Ap
Sehän se ongelma onkin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä nuo luvut nyt on repäisty? Minun suhtautumiseni ei ole evvk, mutta ei myöskään kauhea panikointi ja kauhukuvien maalaus. En ole ihminen joka jaksaisi stressata pahimmasta mahdollisesta skenaariosta, vaan varaudun ja otan vastaan sen mitä tulee. Ärsyttäähän se toki että kustannukset nousee, mutta olen varautunut ja pystyn helposti pienentämään kulutustanikin, ei ole ongelma.
Energiakriisi on hieman eri asia kuin sähkökriisi. Sähköntuotanto on asia joka pystytään helpostikin ratkomaan kotimaan markkinoillakin. Talvi on se kompastuskivi mutta sen yli kun päästään, voimaloita rakentuu koko ajan.
Energiakriisi, eli kun luetaan mukaan öljy ja maakaasu, onkin kinkkisempi asia. Ja se jatkuu vähintään Ukrainan sodan ajan, todennäköisesti kauemminkin.
Ei mun tarvi päätä puskaan laittaa. Asennettiin oma aurinkovoimala jo pari vuotta sitten. Tilanne on meillä huomattavasti parempi kuin monella muulla.