Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olet, sähkölämmittäjä, silleen että EVVK jos ensi talvena rahaa menee 900€/kk sähköön vs aiempi 300€?

Vierailija
30.08.2022 |

Et ehkä ymmärrä rahan arvoa?

Kommentit (172)

Vierailija
101/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne jotkut ymmärrä. Itse kaadan piimää päälleni, ripottelen tuhkaa ylleni ja ulisen kuin susi.

Kyllä luulisi ketä tahansa ahdistavan, vai ettekö muka ole mitoittaneet elämäänne palkkanne mukaan?

Jos tarkoitat "elämän mitoittamisella palkan mukaan" sitä että kaikki menee mitä tulee, niin en todellakaan. Olen jo vuosia laittanut palkastani useita satasia kuukaudessa säästöön. En siis tuhlannut kaikkea. Joten tämä kustannusten nousu ei vaikuta muuten kuin että pystyn säästämään vähemmän kuin ennen. Totta kai se ärsyttää mutta luotan että tilanne paranee taas jossain vaiheessa ja sitten pystyn säästämään enemmän.

Mitä ihmettä varten säästät? Mihin laitat siis säästämäsi rahat? Tilille? Vai johonkin rahastoon? Nyt voi tulla 15:kin vuotta nollakasvun aikaa pörssiin ym.

Ap

Olen eri, itse säästii mahdollisuuteen tehdä osa-aikaista työtä. Tili(korot ei ole aina olleet alhaisia), rahastot, osakkeet, jne. Nyt teen töitä noin puolet vuodesta, olen espanjassa 3-4 kuukautta ja muun ajan lomailen täällä suomessa.

Millä alalla voi tehdä töitä aina 1/2 vuodesta? Oletko yrittäjä? Vai teetkö aina uuden työsopimuksen? Lomailisin itse mielellään aina kesän, mutta jos on työsopimus voimassa, kesällä just ei saa omalla alallani omaa lomaa :(

Teen kyllä 30h viikossa, mutta sekin on liikaa.

Ap

Hoitoala, vuokrafirma.

Wau, siistiä. Minunkin alallani voisi mennä vuokrafirmalle ja olen harkinnutkin, mutta nekin on nihkeinä just kesästä.

Kun siis itseäni ei todellakaan kiinnosta talvet (eikä varsinkaan kesät!) etelässä tai ulkomailla ylipäätään. Tykkään olla maassa, jossa minä en ole mikään turisti ja vieras vaan isoimman jalansijan omaava alkuperäisasuja.

Ap

Asut siis tässä maassa, joka harjoittaa erikoisoperaatiota Ukrainassa ?

Suomessahan asiat eivät noin ole.

Kirjoitat aika hyvää suomea ollaksesi sitä mitä kaikki tietävät sinun olevan.

Vierailija
102/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne jotkut ymmärrä. Itse kaadan piimää päälleni, ripottelen tuhkaa ylleni ja ulisen kuin susi.

Kyllä luulisi ketä tahansa ahdistavan, vai ettekö muka ole mitoittaneet elämäänne palkkanne mukaan?

Jos tarkoitat "elämän mitoittamisella palkan mukaan" sitä että kaikki menee mitä tulee, niin en todellakaan. Olen jo vuosia laittanut palkastani useita satasia kuukaudessa säästöön. En siis tuhlannut kaikkea. Joten tämä kustannusten nousu ei vaikuta muuten kuin että pystyn säästämään vähemmän kuin ennen. Totta kai se ärsyttää mutta luotan että tilanne paranee taas jossain vaiheessa ja sitten pystyn säästämään enemmän.

Mitä ihmettä varten säästät? Mihin laitat siis säästämäsi rahat? Tilille? Vai johonkin rahastoon? Nyt voi tulla 15:kin vuotta nollakasvun aikaa pörssiin ym.

Ap

No minä.en ole säästämällä säästänyt, rahaa on vaan jäänyt yli, kun tulot on olleet isommat kuin menot.

Mikä järki? Isoin osa olisi pitänyt vapaata, jos tienaa enemmän, kuin tarvitsee.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hyvähän se on, että elätte köyhemmin joka kuukausi, kuin palkkanne antaisi myöten, niin ette nyt joudukaan pulaan. En tiennytkään, aina oppii uutta.

Ap

Meillä on nettotulot 8000 €/kk ennen bonareita. Mihin sinä tuhlaisit tuollaisen summan joka kuukausi? 

Vierailija
104/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen eri, itse säästii mahdollisuuteen tehdä osa-aikaista työtä. Tili(korot ei ole aina olleet alhaisia), rahastot, osakkeet, jne. Nyt teen töitä noin puolet vuodesta, olen espanjassa 3-4 kuukautta ja muun ajan lomailen täällä suomessa.

Millä alalla voi tehdä töitä aina 1/2 vuodesta? Oletko yrittäjä? Vai teetkö aina uuden työsopimuksen? Lomailisin itse mielellään aina kesän, mutta jos on työsopimus voimassa, kesällä just ei saa omalla alallani omaa lomaa :(

Ap

Hoitoala, vuokrafirma.

Wau, siistiä. Minunkin alallani voisi mennä vuokrafirmalle ja olen harkinnutkin, mutta nekin on nihkeinä just kesästä.

Kun siis itseäni ei todellakaan kiinnosta talvet (eikä varsinkaan kesät!) etelässä tai ulkomailla ylipäätään. Tykkään olla maassa, jossa minä en ole mikään turisti ja vieras vaan isoimman jalansijan omaava alkuperäisasuja.

Ap

Asut siis tässä maassa, joka harjoittaa erikoisoperaatiota Ukrainassa ?

Suomessahan asiat eivät noin ole.

Kirjoitat aika hyvää suomea ollaksesi sitä mitä kaikki tietävät sinun olevan.

Kyllä Suomessa justiinsa ovat noin kuin kirjoitin :) Ole vähemmän ulkomailla, niin avautuu hyvä sullekin.

Ap

Vierailija
105/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No minä.en ole säästämällä säästänyt, rahaa on vaan jäänyt yli, kun tulot on olleet isommat kuin menot.

Mikä järki? Isoin osa olisi pitänyt vapaata, jos tienaa enemmän, kuin tarvitsee.

Ap

Mieti sitä.

Vierailija
106/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hyvähän se on, että elätte köyhemmin joka kuukausi, kuin palkkanne antaisi myöten, niin ette nyt joudukaan pulaan. En tiennytkään, aina oppii uutta.

Ap

Meillä on nettotulot 8000 €/kk ennen bonareita. Mihin sinä tuhlaisit tuollaisen summan joka kuukausi? 

No remontteihin. Toiseksi sijoitusasuntojn yhtiölainoihin. Kolmanneksi perintöverolainaan. Neljäntenä asianajokuluihin. Viidentenä lasten elintason korottamiseen, sitten oman äitini elintason jne jne jne. Ostaisin asuntoja, jotka laittaisin kalustettuna vuokralle jne jne jne

Ap

Vierailija
107/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ainakin terveydenhoitoalalla onnistuu loistavasti.

Vierailija
108/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

De gör det säkert endast i syfte att förstöra din skadeglädje.

Vierailija
109/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei ole mitoittanut elämäänsä niin, että palkka hädin tuskin riittää ja aina ennen palkkapäivää tili on nollilla. 

Tottakai suuret sähkölaskut tympivät, mutta onneksi voimme säästää muualta. Tämä on tietenkin harmi esimerkiksi ravintoloiden suhteen, koska todennäköisesti kaikki ravintolakäynnit jäävät talvella pois ja lisäksi muistakin palvelujen ostoista pitää karsia.

asuin 16 v ok talossa. Ja lähes kaikki tuttuni. Kaikilla as laina, kuukaan ei rampannut ravintoloissa tai matkoilla:-D omani sain myytyä onneksi

Vierailija
110/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai mitä varten säästän? No, olen aina ollut säästeliäs, ihan lapsesta saakka. 90-luvun laman lapsi. Erityisen aktiivisesti säästin n. 10 v jakson valmistuttuani pörssiin. Silloin tällöin olen vielä sinne lisää rahaakin laittanut, mutta nyt käytän ylimääräiset asuntolainan ylimääräisiin lyhennyksiin. Ja siis miksi säästin kysyit?

No, karkeasti omaa rahaa olen laittanut joku 100 k ja nyt siellä on toinen mokoma. Jossain vaiheessa ehti olla vielä selvästi enemmän, mutta pörssikurssit menee ylös ja alas, nyt ne ovat alhaalla. En välitä juuri päivän kurssista. Oleellista on se, että nuo tuottavat minulle verojen jälkeen yli 500 e/kk osinkoja (ei tasaisesti, mutta jos jakaa) ja lisäksi mukana on muutama jokeri. Osakkeita, jotka eivät nyt tuota osinkoja, mutta oiden arvo voi kasvaa merkittävästi lähivuosina. Itse uskon ainakin. Siis sen verran, että voi työt lopettaa-merkittävästi. Luultavasti ei, mutta paljon todennäköisemmin kuin lottovoitto.

Olen siis tavalilnen keskituloinen palkansaaja, jolla nyt pari pientä lasta.

Tällä hetkellä käytän osinkoja lähinnä siis lainanmaksuun. Joskus ostan vielä jotain osakkeita. Mutta paras asia koskaan noissa on se, että ne antavat turvallisuuden ja vapauden tunteen. Siis juuri tilanteisiin kuin nyt tänä vuonna. Sota vei minulta itse asiassa työpaikankin. Noh, sain nyt ihan hyvän uuden, eli toistaiseksi sen puolesta kaikki ok. Olen sähkölämmittäjä ja hinta on kova. Mutta....minun ei tarvitse menettää yöuniani. Jos uusi työ alkaa vit***maan oikein pahasti, tai jokin menee pieleen, voin maksaa asuntolainani pois kertalaakista. Tai jos tulee tonnin sähkölaskuja, kiroan niin maan penteleesti, mutta maksan sen ja yritän unohtaa. En menetä yöuniani.

Jotkut kaltaisesi ovat aina ensin ihmettelemässä, miksi kauheasti näin vaivaa ja säästin tuon ja sitten seuraavassa lauseessa he ovat nostamassa pääomaveroa ja kateellisena vaatimassa, että tuollaiset porvariporsastelusalkut verotetaan heti pois ja käytetään yhteiseen hyvään.

sanon vain, että haist p. Jos vielä koitatte tuotakin tämän kaiken muun kovan verotuksen jälkeen viedä, niin otan salkkuni ja muutan ulkomaille. Kun päälle laittaa vielä asunnon myyntitulot, niin hätätapauksessa elelen perheeni kanssa thaimaassa osingoilla jonkinlaista perusleämää loppuikäni. SIinä voi vähän sukellusoppaan homia tehdä ohessa.

Sori pitkästä vastauksesta, mutta kysyit, että miksi joku säästää? Minun kohdallani voin sanoa,e ttä sen takia, ettei tarvitse stressata. Nyt kun ikää alkaa kohta olla 40, niin olen siinä tilanteessa, että ei tarvitse kauheasti stressata. Voin keskittyä kasvattamaan lapsiani.

Ei kun minua vain kiinnostaa, koska aika usein sanotaan, ettei Suomessa voi rikastua työtä tekemällä. Ei voikaan. 200 000 on tosi pieni varallisuus mun silmissäni. Tai no tuohon vielä koti päälle, mutta ois inhottavaa asua jossain Thaimaassa, Suomi on paras ja turvallisin maa maailmassa elää ja asua suomalaiselle.

Ap

Joo no siis rikastumaan ei työllä pääse, muta vaurastumaan kyllä. Itsellä tosiaan on se, että kun tässä on perhettä ja asuu pk-seudulla ja haluaa kunnon talossa vielä asua, niin se on aika iso investointi. Siitä on tosiaan onneksi velkaa enää "kohtuullisesti jäljellä". 200 k osakesalkku tosiaan ei vielä riitä muuhun kuin siihen, että se antaa mukavasti lisätuloja ja nimenomaan sitä muutosturvaa. Mutta sitten siinä on se, että salkun arvo tyypillisesti 2-kertaistuu reilussa vuosikymmenessä. Siksi säästämisessä ja sijoittamisessa kaikista tärkeintä on aloittaa aikaisin. Itsellä ajatus, että 5-kymppisenä ei tarvitse sitten kokoaikatyötä tehdä enää. Kun lainat on maksettu ja ehkä tulee se tonni kuussa soinkoja tilille, niin voi ottaa jo aika rennosti.

Ei siis tosiaan mitään miljonäärin eläää, mutta rentoa keskituloisen elämää.

Vierailija
111/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Elää köyhemmin? Mä elän ihan niin kuin haluan, en vain halua kaikkia suoratoistopalveluja samaan aikaan, tekoripsiä tai paperista hesaria aamupalapöytääni.... Valintoja. Maksan siitä mistä koen minulle olevan iloa, kuten sähköstä jolla torppa pysyy lämpimänä ja suihkusta tulee lämmintä vettä.

No jos on joka kk vaikka 500€ vähemmän rahaa käytössä, kuin säästämättä olisi, onhan se köyhempää elämää. Huomaa komparatiivi: köyhempää.

Ap

Jos mä laitan joka kk tonnin säästöön ja tänä talvena 3 kk ajan vain 500, niin mun elämä ei ole yhtään köyhempää. En koe että elämä on köyhempää jos joka kk ei osta uutta iphonea vaikka siihen olisi varaakin. 

Olemme mitoittaneet pakolliset kulut niin että niistä selviää myös yhden tulonsaajan palkalla tai parilla ansiosidonnaisella, ihan normaalia riskinhallintaa teknisellä alalla olevien taloudessa.  En siis ensimmäisen kakan osuessa tuulettimeen ole myymässä kotiani vaan olen jättänyt vaihtoehtoja.

Ei vaan mä tarkoitin, että elätte köyhemmin, kuin ne, jotka saavat SAMAN KOKOISESTA palkasta käyttöön kaiken, eikä tarvitse säästää. Koska saa esim. kuitenkin enemmän perintöä, kuin säästämällä ikinä saisi kokoon tms. Näin ette joudu kuitenkaan pulaan nyt, mutta elätte koko elämänne vain köyhhemmin, kuin perijät ym.

Ap

Sen perinnön saa sitten joskus jos saa, ei kai kukaan sen varaan laske talouttaan? Kyllä jokaisella fiksulla okt- asujalla on vähintään muutaman tonnin säästöt yllättäviä menoja varten, mielellään enemmänkin, ja muutenkin jokainen fiksu laittaa säästöön osan ns pahan päivän varalle. Jos siis suinkin pystyy. Tämä hintakriisi on nyt esimerkki sellaisesta pahasta päivästä jossa nähdään kuka on elänyt järkevästi varojensa mukaan ja kuka ei (toki on niitä joilla ei ole ollut mahdollisuutta säästää, en nyt tarkoita tällä heitä).

Vierailija
112/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toisilla tuo mainitsemasi 600e nousu ei vaikuta he vain laittavat hieman pienemmän summan sivuun palkastaan

moni ei ole valinnut sitä lämmitystään, on vain päätynyt taloon joka lämmitettään sähköllä, öljyllä, puulla tai jotain

Miten tuollaiseen vaan päädytään? 

Ainoa järkevä lämmitysmuoto Suomessa on kaukolämpö, mutta sen valitseminenhan karsisi ihan sikana kaikkea muuta elämää miljoonilla asukkailla.

Ap

Miksi maksaa kallista kaukolämpöä kun voi halvalla lämmittää oman metsän puilla?

Vierailija
113/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa miten itätrollit yrittää yllyttää ihmisiä yhteiskunnallisiin levottomuuksiin.

Vierailija
114/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No remontteihin. Toiseksi sijoitusasuntojn yhtiölainoihin. Kolmanneksi perintöverolainaan. Neljäntenä asianajokuluihin. Viidentenä lasten elintason korottamiseen, sitten oman äitini elintason jne jne jne. Ostaisin asuntoja, jotka laittaisin kalustettuna vuokralle jne jne jne

Ap

Remontit = okt:n katto, sitten iso aurinkopaneelijärjestelmä ja akusto, jotta saan niistä sähköä myös katkojen aikaan, sitten kph ja keittiö. Yhden tulisijan uusiminenkin olisi jossain vaiheessa listalla jne. Puutarhaan palkkaisin puutarhurin vähän karsimaan ja laittamaan, vaikka se kaunis jo nykyiselläänkin on, vaatisi silti muutamien tonnien laittoa ollakseen ihan jne.

Ap

Vierailija
115/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin jo vuonna 2014 valmistautumaan tähän tilanteeseen, joten ei ihan kuralle elämä mene. Olen mm. tehnyt kahta työtä ja säästänyt, ostanut kohtuuhintaisen talon mitä on mahdollista lämmittää puulla, hankkinut metsää josta haen polttopuut.

Vierailija
116/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toisilla tuo mainitsemasi 600e nousu ei vaikuta he vain laittavat hieman pienemmän summan sivuun palkastaan

moni ei ole valinnut sitä lämmitystään, on vain päätynyt taloon joka lämmitettään sähköllä, öljyllä, puulla tai jotain

Ainoa järkevä lämmitysmuoto Suomessa on kaukolämpö, mutta sen valitseminenhan karsisi ihan sikana kaikkea muuta elämää miljoonilla asukkailla.

Ap

Miksi maksaa kallista kaukolämpöä kun voi halvalla lämmittää oman metsän puilla?

Inhoan ylimääräistä työntekoa :D

Ap

Vierailija
117/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jää kaikkien kulujen jälkeen 1200 euroa kuussa säästöön, kun ennen jäi 1800 euroa.

Oma, velaton talo näet.

Ei siis syytä huoleen.

hyvä kannattaa myös pysyä siinä koska kysyntää ei ole.

Vierailija
118/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Eli käyttäisit hirveäasti aikaa ja vaivaa että tienaisit vielä  lisää rahaa. Oletko loputtoman ahne? Etkö arvosta vapaa-aikaasi?

Vierailija
119/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölä

mmitys ei ole mikään maailman pahin asia, vaikka sitä yritetään kovin sellaiseksi väittää. Millään muulla lämmitysmuodolla en olisi niin taloudellisesti lämmittänyt kuin suorasähköllä. Suorasähkö vain kaipaa kumppanikseen kunnon varaavan takan, jolla saa sähkölaskusta leikattua liki puolet, mutta silti se sähkö on mukana, jos ei ole esim. kotona.

Enemmän minua vituttaisi, jos olisin öljylämmitteisen torpan ostanut.

En vain nyt ymmärrä, mitä hirveä panikointi auttaisi, katsotaan tilannetta, kun se osuu kohdalle.

On muuten öljy tällä hetkellä ihan ok lämmitys hinnaltaan. On toki noussut. Silti

Vierailija
120/172 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos olisikin Jeeves lämmittämässä uunit, niin sitte!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän