Miksi olet, sähkölämmittäjä, silleen että EVVK jos ensi talvena rahaa menee 900€/kk sähköön vs aiempi 300€?
Kommentit (172)
toisilla tuo mainitsemasi 600e nousu ei vaikuta he vain laittavat hieman pienemmän summan sivuun palkastaan
moni ei ole valinnut sitä lämmitystään, on vain päätynyt taloon joka lämmitettään sähköllä, öljyllä, puulla tai jotain
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jotkut ymmärrä. Itse kaadan piimää päälleni, ripottelen tuhkaa ylleni ja ulisen kuin susi.
Kyllä luulisi ketä tahansa ahdistavan, vai ettekö muka ole mitoittaneet elämäänne palkkanne mukaan?
Kaiken sen sähkön tarvitsen mistä maksan. Ei missään ole luvattu minulle ikuisiki ajoiksi alhaisia hintoja. Ilmastonmuutos esim vähenevät verivarat, ympäristötavoitteet, ja kun olemme osa yhteisöä nimeltä EU, meihin vaikuttaa myös muiden maiden ydinvoimaloiden alas ajo ja kyllä täällä suomessakin melko äänekkäästi moraalisesti tuomitaan Venäjän toimet. On ihan luonnollista kehitystä, että nämä asiat vaikuttaa hintoihin. Ei me vaan voida piiska kourassa olla vaatimassa paljon vaan meidän pitää itsekin tehdä jotankin.
Vierailija kirjoitti:
toisilla tuo mainitsemasi 600e nousu ei vaikuta he vain laittavat hieman pienemmän summan sivuun palkastaan
moni ei ole valinnut sitä lämmitystään, on vain päätynyt taloon joka lämmitettään sähköllä, öljyllä, puulla tai jotain
Niin sivuun miksi? En tajua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollaiseen vaan päädytään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan päädytään, sitähän minäkin. Emme me aikoinaan ainakaan päättäneet, miten aiomme lämmittää ja karsineet kohteita siitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jotkut ymmärrä. Itse kaadan piimää päälleni, ripottelen tuhkaa ylleni ja ulisen kuin susi.
Kyllä luulisi ketä tahansa ahdistavan, vai ettekö muka ole mitoittaneet elämäänne palkkanne mukaan?
Jos tarkoitat "elämän mitoittamisella palkan mukaan" sitä että kaikki menee mitä tulee, niin en todellakaan. Olen jo vuosia laittanut palkastani useita satasia kuukaudessa säästöön. En siis tuhlannut kaikkea. Joten tämä kustannusten nousu ei vaikuta muuten kuin että pystyn säästämään vähemmän kuin ennen. Totta kai se ärsyttää mutta luotan että tilanne paranee taas jossain vaiheessa ja sitten pystyn säästämään enemmän.
Minä laitoin joka huoneeseen kamiinan ja vedin ikkunasta savutorven ulos.
Poltan huonekaluja ja kaikkea irti lähtevää.
En todellakaan ymmärrä, että sähkölämmittäjät eivät tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö ihan tosissasi, että eivätkö muka kaikki elä kädestä suuhun, tuhlaten joka kuukausi kaiken mitä tulee? Joo, eivät. Kaikki eivät ole lapsia joilla viikkoraha polttaa taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa järkevä lämmitysmuoto Suomessa on kaukolämpö, mutta sen valitseminenhan karsisi ihan sikana kaikkea muuta elämää miljoonilla asukkailla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö ihan tosissasi, että eivätkö muka kaikki elä kädestä suuhun, tuhlaten joka kuukausi kaiken mitä tulee? Joo, eivät. Kaikki eivät ole lapsia joilla viikkoraha polttaa taskussa.
Kysyn. Ei minun ole tarvinnut elämässäni koskaan säästää. Olen luullut, että muutkin ihmiset säästävät vain asuntoon, polkupyörään tai lomiin.
Ap
Mutku pitää saada tilata aikakausilehtiä ja digitaalisia palveluita ja polttaa tupakkaa, ja ostaa ruokaa koiralle ja kissalle ja pitää olla kaksi autoa ja pitää maksaa henkivakuutusta ja ym muuta vakuutusta ja salikortti ja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat "elämän mitoittamisella palkan mukaan" sitä että kaikki menee mitä tulee, niin en todellakaan. Olen jo vuosia laittanut palkastani useita satasia kuukaudessa säästöön. En siis tuhlannut kaikkea. Joten tämä kustannusten nousu ei vaikuta muuten kuin että pystyn säästämään vähemmän kuin ennen. Totta kai se ärsyttää mutta luotan että tilanne paranee taas jossain vaiheessa ja sitten pystyn säästämään enemmän.
Mitä ihmettä varten säästät? Mihin laitat siis säästämäsi rahat? Tilille? Vai johonkin rahastoon? Nyt voi tulla 15:kin vuotta nollakasvun aikaa pörssiin ym.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki. Siten, että pakollisiin menee korkeintaan puolet palkasta ja lopuilla sitten ei niin pakollisia plus säästöt. Otetaan nyt sitten tää talvi säästöstä ja juhlitaan vähempi, tai jotain.
Itse asiassa mä teen sähkön suhteen budjettimuutoksia vasta ensivuodelle, 4,99snt elokuun 2023 loppuun.
Ettekö ajattele, että perintö tulee olemaan säästönne? Vai ei tule perintöjä? Mä ajattelin niin, ja se oli myös fakta omalla kohdallani, siksi mun ei ole tarvinnut ikinä itse säästää.
Olen yllättynyt, että niin moni elää köyhemmin atm koska SÄÄSTÄÄ.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole helppoa tunnustaa että ei se sähkön hinta vaan ok talon arvon romahdus
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ajattele, että perintö tulee olemaan säästönne? Vai ei tule perintöjä? Mä ajattelin niin, ja se oli myös fakta omalla kohdallani, siksi mun ei ole tarvinnut ikinä itse säästää.
Ap
Sä mitään perintöä saa kun vanhempasi maksaa ensin omat sähkölaskunsa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSä mitään perintöä saa kun vanhempasi maksaa ensin omat sähkölaskunsa :)
Sain jo ja tiesin aina saavani. Ja perimättäkin omaisuuteni oli jo 2-vuotiaana 300 000€ nykyrahassa.
Ap
Sähkölämmitys ei ole mikään maailman pahin asia, vaikka sitä yritetään kovin sellaiseksi väittää. Millään muulla lämmitysmuodolla en olisi niin taloudellisesti lämmittänyt kuin suorasähköllä. Suorasähkö vain kaipaa kumppanikseen kunnon varaavan takan, jolla saa sähkölaskusta leikattua liki puolet, mutta silti se sähkö on mukana, jos ei ole esim. kotona.
Enemmän minua vituttaisi, jos olisin öljylämmitteisen torpan ostanut.
En vain nyt ymmärrä, mitä hirveä panikointi auttaisi, katsotaan tilannetta, kun se osuu kohdalle.