Miksi olet, sähkölämmittäjä, silleen että EVVK jos ensi talvena rahaa menee 900€/kk sähköön vs aiempi 300€?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisilla tuo mainitsemasi 600e nousu ei vaikuta he vain laittavat hieman pienemmän summan sivuun palkastaan
moni ei ole valinnut sitä lämmitystään, on vain päätynyt taloon joka lämmitettään sähköllä, öljyllä, puulla tai jotain
Miten tuollaiseen vaan päädytään?
No nimenomaan päädytään, sitähän minäkin. Emme me aikoinaan ainakaan päättäneet, miten aiomme lämmittää ja karsineet kohteita siitä.
ApJaa... Me on asuttu nykyisessä talossa 12 vuotta. Muistan, että yksi tärkeimmistä kriteereistä jo silloin oli se, että sähkö-, puu- tai öljylämmitteiseen ei muuteta. Kun on osannut laskea 1+2, on voinut ennakoida, että helpommalla pääsee muilla lämmitysmuodoilla. Toki, kaikkialla ei ole vara valita esimerkiksi kaukolämpöä ja maalämpöremppa tietysti maksaa, mutta elämä nyt on valintoja ylipäätään. Meille tuo lämmitysmuoto oli tärkeä juttu ja nyt siitä saa olla ihan iloinen.
Tavallaan joo lämmitysmuoto on voinut vaikuttaa, mutta onhan moni asunut jo 40 vuotta siinä missä asuu. Ja tuo ei ole pointti, vaan se, että eihän kukaansähkölämmittäjä saa MITÄÄN lisäarvoa kalliimmasta sähkön hinnasta. Erikoista jos joku on tyytyväinen nyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jotkut ymmärrä. Itse kaadan piimää päälleni, ripottelen tuhkaa ylleni ja ulisen kuin susi.
Kyllä luulisi ketä tahansa ahdistavan, vai ettekö muka ole mitoittaneet elämäänne palkkanne mukaan?
Jos tarkoitat "elämän mitoittamisella palkan mukaan" sitä että kaikki menee mitä tulee, niin en todellakaan. Olen jo vuosia laittanut palkastani useita satasia kuukaudessa säästöön. En siis tuhlannut kaikkea. Joten tämä kustannusten nousu ei vaikuta muuten kuin että pystyn säästämään vähemmän kuin ennen. Totta kai se ärsyttää mutta luotan että tilanne paranee taas jossain vaiheessa ja sitten pystyn säästämään enemmän.
Mitä ihmettä varten säästät? Mihin laitat siis säästämäsi rahat? Tilille? Vai johonkin rahastoon? Nyt voi tulla 15:kin vuotta nollakasvun aikaa pörssiin ym.
Ap
Voi apua, nyt en enää tiedä, vedättääkö ap vai onko oikeasti tosissaan. Aloituksessa on huolissaan ensi talven kasvavista sähkölaskuista, seuraavaksi kysyy, mitä ihmettä varten ihmiset muka säästää. Douh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisilla tuo mainitsemasi 600e nousu ei vaikuta he vain laittavat hieman pienemmän summan sivuun palkastaan
moni ei ole valinnut sitä lämmitystään, on vain päätynyt taloon joka lämmitettään sähköllä, öljyllä, puulla tai jotain
Miten tuollaiseen vaan päädytään?
No nimenomaan päädytään, sitähän minäkin. Emme me aikoinaan ainakaan päättäneet, miten aiomme lämmittää ja karsineet kohteita siitä.
ApJaa... Me on asuttu nykyisessä talossa 12 vuotta. Muistan, että yksi tärkeimmistä kriteereistä jo silloin oli se, että sähkö-, puu- tai öljylämmitteiseen ei muuteta. Kun on osannut laskea 1+2, on voinut ennakoida, että helpommalla pääsee muilla lämmitysmuodoilla. Toki, kaikkialla ei ole vara valita esimerkiksi kaukolämpöä ja maalämpöremppa tietysti maksaa, mutta elämä nyt on valintoja ylipäätään. Meille tuo lämmitysmuoto oli tärkeä juttu ja nyt siitä saa olla ihan iloinen.
Tavallaan joo lämmitysmuoto on voinut vaikuttaa, mutta onhan moni asunut jo 40 vuotta siinä missä asuu. Ja tuo ei ole pointti, vaan se, että eihän kukaansähkölämmittäjä saa MITÄÄN lisäarvoa kalliimmasta sähkön hinnasta. Erikoista jos joku on tyytyväinen nyt.
Ap
Siis vaikuttaa ostovalintaan. Kyllä mekin vähän tsiigattiin, että voidaan elää vaikka irti sähköverkosta. Voidaan, jos ei käydä töissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jotkut ymmärrä. Itse kaadan piimää päälleni, ripottelen tuhkaa ylleni ja ulisen kuin susi.
Kyllä luulisi ketä tahansa ahdistavan, vai ettekö muka ole mitoittaneet elämäänne palkkanne mukaan?
Jos tarkoitat "elämän mitoittamisella palkan mukaan" sitä että kaikki menee mitä tulee, niin en todellakaan. Olen jo vuosia laittanut palkastani useita satasia kuukaudessa säästöön. En siis tuhlannut kaikkea. Joten tämä kustannusten nousu ei vaikuta muuten kuin että pystyn säästämään vähemmän kuin ennen. Totta kai se ärsyttää mutta luotan että tilanne paranee taas jossain vaiheessa ja sitten pystyn säästämään enemmän.
Mitä ihmettä varten säästät? Mihin laitat siis säästämäsi rahat? Tilille? Vai johonkin rahastoon? Nyt voi tulla 15:kin vuotta nollakasvun aikaa pörssiin ym.
ApVoi apua, nyt en enää tiedä, vedättääkö ap vai onko oikeasti tosissaan. Aloituksessa on huolissaan ensi talven kasvavista sähkölaskuista, seuraavaksi kysyy, mitä ihmettä varten ihmiset muka säästää. Douh!
No en mä ainakaan säästäisi sitä varten, että voin maksaa jostain 900 vs 300 saamatta lisäarvoa erolle.
Ap
Ap vois mennä tunkemaan sormiapyllyynsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVoi apua, nyt en enää tiedä, vedättääkö ap vai onko oikeasti tosissaan. Aloituksessa on huolissaan ensi talven kasvavista sähkölaskuista, seuraavaksi kysyy, mitä ihmettä varten ihmiset muka säästää. Douh!
No en mä ainakaan säästäisi sitä varten, että voin maksaa jostain 900 vs 300 saamatta lisäarvoa erolle.
Ap
No jos ei maksa, niin sitten ei tule sitä sähköä sieltä pistorasiasta. Jos sähköä haluaa, on maksettava, vaikka hintaa olisi nyt enemmän kuin aikaisemmin. Me kaikki ei olla perijöitä, joten joudumme laittamaan palkasta osan syrjään juuri tällaisten pahojen päivien varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet saanut päähäsi että kaikilta menee tuo summa?
Sähkölämmittäjiltä menee. Se lukee otsikossa, että sähkölämmittäjä.
ApEi mene kaikilta sähkölämmittäjiltä. Osa on voinut tehdä energiaremonttia taloonsa, kuten me, jotka asennutimme ilmalämpöpumpun. Lisäksi puita on nyt enemmän kuin aikaisemmin. Jos sähkölasku on kalliimpi, niin sitten se vähennetään muusta kulutuksesta, esim. jätetään väliin syysloman kylpyläreissu, ei käydä teatterissa, eikä ravintoloissa syömässä.
Ja tää on susta ihan ok, lammas? Minusta ei ole, vaikken ole kissanristiäisissä juossutkaan. On typerää maksaa sähköstä yhtiöille, jotka edelleen tuottavat sen samaan hintaan, kuin ennenkin ja kyse on välttämättömyyshyödykkeestä Suomessa.
Ap
Olet niin oikeassa. Ja sen jälkeen, kun ihmiset lopettavat palvelujen käyttämisen, seuraa työttömyyttä. Ilmeisesti sitä osa suorastaan janoaa kuten korona-aikanakin. Suomalaiset on todellakin lammaskansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä. Suomalainen tykkää maksaa kaikesta kovemman hinnan kuin muualla Pohjoismaissa. Muualla hallitus turvaa, että yhteiskunta ei lamaannu.
Vierailija kirjoitti:
Koska lämmityksestä on pakko maksaa. Mitä rutinat auttaa? Se maksaa sen minkä maksaa.
Tilanne ei kuitenkaan ole pysyvä, tämä talvi, ensi keväänä pitäisi jo helpottaa.
Kuule, energiakriisin ennustetaan jatkuvan vuosia. Niinhän ne koronarajoituksetkin kesti vain vuoden.
Pää puskaan vaan uudestaan ja uudestaan.
Kun ei suomalainen jaksa läskeiltänsä nousta barrikadeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ai mitä varten säästän? No, olen aina ollut säästeliäs, ihan lapsesta saakka. 90-luvun laman lapsi. Erityisen aktiivisesti säästin n. 10 v jakson valmistuttuani pörssiin. Silloin tällöin olen vielä sinne lisää rahaakin laittanut, mutta nyt käytän ylimääräiset asuntolainan ylimääräisiin lyhennyksiin. Ja siis miksi säästin kysyit?
No, karkeasti omaa rahaa olen laittanut joku 100 k ja nyt siellä on toinen mokoma. Jossain vaiheessa ehti olla vielä selvästi enemmän, mutta pörssikurssit menee ylös ja alas, nyt ne ovat alhaalla. En välitä juuri päivän kurssista. Oleellista on se, että nuo tuottavat minulle verojen jälkeen yli 500 e/kk osinkoja (ei tasaisesti, mutta jos jakaa) ja lisäksi mukana on muutama jokeri. Osakkeita, jotka eivät nyt tuota osinkoja, mutta oiden arvo voi kasvaa merkittävästi lähivuosina. Itse uskon ainakin. Siis sen verran, että voi työt lopettaa-merkittävästi. Luultavasti ei, mutta paljon todennäköisemmin kuin lottovoitto.
Olen siis tavalilnen keskituloinen palkansaaja, jolla nyt pari pientä lasta.
Tällä hetkellä käytän osinkoja lähinnä siis lainanmaksuun. Joskus ostan vielä jotain osakkeita. Mutta paras asia koskaan noissa on se, että ne antavat turvallisuuden ja vapauden tunteen. Siis juuri tilanteisiin kuin nyt tänä vuonna. Sota vei minulta itse asiassa työpaikankin. Noh, sain nyt ihan hyvän uuden, eli toistaiseksi sen puolesta kaikki ok. Olen sähkölämmittäjä ja hinta on kova. Mutta....minun ei tarvitse menettää yöuniani. Jos uusi työ alkaa vit***maan oikein pahasti, tai jokin menee pieleen, voin maksaa asuntolainani pois kertalaakista. Tai jos tulee tonnin sähkölaskuja, kiroan niin maan penteleesti, mutta maksan sen ja yritän unohtaa. En menetä yöuniani.
Jotkut kaltaisesi ovat aina ensin ihmettelemässä, miksi kauheasti näin vaivaa ja säästin tuon ja sitten seuraavassa lauseessa he ovat nostamassa pääomaveroa ja kateellisena vaatimassa, että tuollaiset porvariporsastelusalkut verotetaan heti pois ja käytetään yhteiseen hyvään.
sanon vain, että haist p. Jos vielä koitatte tuotakin tämän kaiken muun kovan verotuksen jälkeen viedä, niin otan salkkuni ja muutan ulkomaille. Kun päälle laittaa vielä asunnon myyntitulot, niin hätätapauksessa elelen perheeni kanssa thaimaassa osingoilla jonkinlaista perusleämää loppuikäni. SIinä voi vähän sukellusoppaan homia tehdä ohessa.
Sori pitkästä vastauksesta, mutta kysyit, että miksi joku säästää? Minun kohdallani voin sanoa,e ttä sen takia, ettei tarvitse stressata. Nyt kun ikää alkaa kohta olla 40, niin olen siinä tilanteessa, että ei tarvitse kauheasti stressata. Voin keskittyä kasvattamaan lapsiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi mene kaikilta sähkölämmittäjiltä. Osa on voinut tehdä energiaremonttia taloonsa, kuten me, jotka asennutimme ilmalämpöpumpun. Lisäksi puita on nyt enemmän kuin aikaisemmin. Jos sähkölasku on kalliimpi, niin sitten se vähennetään muusta kulutuksesta, esim. jätetään väliin syysloman kylpyläreissu, ei käydä teatterissa, eikä ravintoloissa syömässä.
Ja tää on susta ihan ok, lammas? Minusta ei ole, vaikken ole kissanristiäisissä juossutkaan. On typerää maksaa sähköstä yhtiöille, jotka edelleen tuottavat sen samaan hintaan, kuin ennenkin ja kyse on välttämättömyyshyödykkeestä Suomessa.
Ap
Eihän se kivaa ole, mutta eipä näytä olevan tällä hetkellä muuta vaihtoehtoa. Vai mitä, pässi?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tässä ei ahdista muu kuin se, että sähkön tuotantokustannus ei ole muuttunut ollenkaan, pelkkää ryöstöä.
Minuakin ahdistaa se, että Suomessa on joillekin annettu laillinen oikeus rahastaa ihmisiä joillain ihan perusasioilla, jotka kuuluvat kaikille, kuten sähkö ja sähkönsiirto. Tässä yhteiskunnassa kaikki toimii sähköllä ja mielestäni sitä ei saa hinnoitella riistokapitalistisilla tavoilla.
Ajatelkaa, jos jostain syystä sama meno alkaisi vedellä ja vesiputkien käytöllä. Tai jos ruoka olisi niin kallista, että osa ihmisistä ei enää voisi ostaa sitä!
Suomesta on tullut ihan kamala paikka suunnattoman ahneuden vuoksi, jolla eriarvoistetaan ihmisten mahdollisuuksia toimia yhteiskunnan jäseninä.
Tähän samaan ahneusajatteluu kuuluu joittenkin "isojen pomojen" aivan kohtuuttomat palkat ja bonukset, kun muu jengi halpuutetaan palkkoineen sossun luukulle.
En pidä tällaisesta arvokehityksestä ollenkaan! Eletäänkö täällä nyt jotain ameriikkalaista unelmaa?!
Ja totean vielä edelliseen, että olen minä säästämisen ohella myös elänyt. Olen käynyt yli 30 maassa, harrastanut asioita maalla, merellä ja ilmassa. Olen kyllä kokenut ja nähnyt. Tutustunut aika moniin mielenkiintoisiin ihmisiin, tunnettuihin ja tuntemattomiin. Mutta olen aina osannut tehdä näitä varsin kustannustehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ääliö va m m a - aivo on että kiva maksaa sähköstä, koska tarviin sitä , tajuatko pelle, ettet saa enempää maksamalla parempaa sähköä, kuin viime talvena?
Totta kai Ukrainan sotaa pitää tukea ja sen takia olen todellakin valmis kärsimään, mutta tässä sähkön hinnanmuodostuksessahan ei ole kyse siitä.
ApTaitaa olla vamma siellä päässä, kun tuollaiset pultit pitää ottaa asiasta, jolle ei voi mitään.
Itse olet vammainen lammas, just älykkäät sanovat, että tämä ei käy, emme maksa.
Ap
Ai sinäkö älykäs et maksa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tässä ei ahdista muu kuin se, että sähkön tuotantokustannus ei ole muuttunut ollenkaan, pelkkää ryöstöä.
Minuakin ahdistaa se, että Suomessa on joillekin annettu laillinen oikeus rahastaa ihmisiä joillain ihan perusasioilla, jotka kuuluvat kaikille, kuten sähkö ja sähkönsiirto. Tässä yhteiskunnassa kaikki toimii sähköllä ja mielestäni sitä ei saa hinnoitella riistokapitalistisilla tavoilla.
Ajatelkaa, jos jostain syystä sama meno alkaisi vedellä ja vesiputkien käytöllä. Tai jos ruoka olisi niin kallista, että osa ihmisistä ei enää voisi ostaa sitä!
Suomesta on tullut ihan kamala paikka suunnattoman ahneuden vuoksi, jolla eriarvoistetaan ihmisten mahdollisuuksia toimia yhteiskunnan jäseninä.
Tähän samaan ahneusajatteluu kuuluu joittenkin "isojen pomojen" aivan kohtuuttomat palkat ja bonukset, kun muu jengi halpuutetaan palkkoineen sossun luukulle.
En pidä tällaisesta arvokehityksestä ollenkaan! Eletäänkö täällä nyt jotain ameriikkalaista unelmaa?!
Ei tässä ole kysymys siitä, että oltaisiin tarkoituksella oikein annettu lupa rahastaa. ällä hetkellä tuotanto vain ei vastaa kysyntää ja valitettavasti investointisuunnitelmissa ei osattu arvata, että Venäjä hyökkää ja meiltä katkeaa yli 1000 MW tasaista sähköä sieltä. Ja toisaalta miten idioottimaisesti etelämmässä oelvat maat ovat oman energiapolitiikkansa hoitaneet.
Mutta älä huoli. Tämä on melko väliaikaista. ol3 tulee käyttöön ja lisää tuulivoimaakin. Ne tekevät meistä jo omavaraisen tuotannossa...luultavasti jo ensi vuonna. Se helpottaa kovasti. Sitten v. 2025 valmistuu uusi siirtoyhteys pohjoisruotsin hyvin halpaan vesisähköön. Sieltähän on suuria pullonkauloja nimenomaan siirron suhteen. Tuo on ensiarvoisen tärkeä linja tasaamaan tuota lisääntyneen tuulivoiman vaihtelua. Tuossa kohtaa meillä on halpaa sähkö vuosiksi ja vuosiksi
....kunhan ei lopeteta investointeja. Seuraava uusi ydinvoimala pitäisi saada rakenteille tänään, tai viimeistään eilen. Olkaa somessa ja muualla mahdollisimman aktiivisia asian suhteen NYT, niin ette taas 15 v päästä valita, että on kauheasti salaliittoja ja sähkö on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAi mitä varten säästän? No, olen aina ollut säästeliäs, ihan lapsesta saakka. 90-luvun laman lapsi. Erityisen aktiivisesti säästin n. 10 v jakson valmistuttuani pörssiin. Silloin tällöin olen vielä sinne lisää rahaakin laittanut, mutta nyt käytän ylimääräiset asuntolainan ylimääräisiin lyhennyksiin. Ja siis miksi säästin kysyit?
No, karkeasti omaa rahaa olen laittanut joku 100 k ja nyt siellä on toinen mokoma. Jossain vaiheessa ehti olla vielä selvästi enemmän, mutta pörssikurssit menee ylös ja alas, nyt ne ovat alhaalla. En välitä juuri päivän kurssista. Oleellista on se, että nuo tuottavat minulle verojen jälkeen yli 500 e/kk osinkoja (ei tasaisesti, mutta jos jakaa) ja lisäksi mukana on muutama jokeri. Osakkeita, jotka eivät nyt tuota osinkoja, mutta oiden arvo voi kasvaa merkittävästi lähivuosina. Itse uskon ainakin. Siis sen verran, että voi työt lopettaa-merkittävästi. Luultavasti ei, mutta paljon todennäköisemmin kuin lottovoitto.
Olen siis tavalilnen keskituloinen palkansaaja, jolla nyt pari pientä lasta.
Tällä hetkellä käytän osinkoja lähinnä siis lainanmaksuun. Joskus ostan vielä jotain osakkeita. Mutta paras asia koskaan noissa on se, että ne antavat turvallisuuden ja vapauden tunteen. Siis juuri tilanteisiin kuin nyt tänä vuonna. Sota vei minulta itse asiassa työpaikankin. Noh, sain nyt ihan hyvän uuden, eli toistaiseksi sen puolesta kaikki ok. Olen sähkölämmittäjä ja hinta on kova. Mutta....minun ei tarvitse menettää yöuniani. Jos uusi työ alkaa vit***maan oikein pahasti, tai jokin menee pieleen, voin maksaa asuntolainani pois kertalaakista. Tai jos tulee tonnin sähkölaskuja, kiroan niin maan penteleesti, mutta maksan sen ja yritän unohtaa. En menetä yöuniani.
Jotkut kaltaisesi ovat aina ensin ihmettelemässä, miksi kauheasti näin vaivaa ja säästin tuon ja sitten seuraavassa lauseessa he ovat nostamassa pääomaveroa ja kateellisena vaatimassa, että tuollaiset porvariporsastelusalkut verotetaan heti pois ja käytetään yhteiseen hyvään.
sanon vain, että haist p. Jos vielä koitatte tuotakin tämän kaiken muun kovan verotuksen jälkeen viedä, niin otan salkkuni ja muutan ulkomaille. Kun päälle laittaa vielä asunnon myyntitulot, niin hätätapauksessa elelen perheeni kanssa thaimaassa osingoilla jonkinlaista perusleämää loppuikäni. SIinä voi vähän sukellusoppaan homia tehdä ohessa.
Sori pitkästä vastauksesta, mutta kysyit, että miksi joku säästää? Minun kohdallani voin sanoa,e ttä sen takia, ettei tarvitse stressata. Nyt kun ikää alkaa kohta olla 40, niin olen siinä tilanteessa, että ei tarvitse kauheasti stressata. Voin keskittyä kasvattamaan lapsiani.
Ei kun minua vain kiinnostaa, koska aika usein sanotaan, ettei Suomessa voi rikastua työtä tekemällä. Ei voikaan. 200 000 on tosi pieni varallisuus mun silmissäni. Tai no tuohon vielä koti päälle, mutta ois inhottavaa asua jossain Thaimaassa, Suomi on paras ja turvallisin maa maailmassa elää ja asua suomalaiselle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ääliö va m m a - aivo on että kiva maksaa sähköstä, koska tarviin sitä , tajuatko pelle, ettet saa enempää maksamalla parempaa sähköä, kuin viime talvena?
Totta kai Ukrainan sotaa pitää tukea ja sen takia olen todellakin valmis kärsimään, mutta tässä sähkön hinnanmuodostuksessahan ei ole kyse siitä.
ApTaitaa olla vamma siellä päässä, kun tuollaiset pultit pitää ottaa asiasta, jolle ei voi mitään.
Itse olet vammainen lammas, just älykkäät sanovat, että tämä ei käy, emme maksa.
ApAi sinäkö älykäs et maksa!
Mun asenne ei ole, että ihan sama ja no sitten maksan, kuten osalla näkyy olevan. Pitäisi kirjoittaa ministeri Lintilälle, että ottaa vain varareservit käyttöön, vaikka kuulemma EU kieltää. Uuuuuu, vai ihan EU kieltää. Mitä ne tekee, jos ei tottele?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEihän se kivaa ole, mutta eipä näytä olevan tällä hetkellä muuta vaihtoehtoa. Vai mitä, pässi?
Asenne ratkaisee suhtautumiseni. Moni kirjoitti täällä ihan iloisina maksavansa. Ihmettelen, koska eivät saa sillä mitään lisäarvoa. Miksi tyytyväisyys tai sellainen ei mua haittaa -asenne?
Ap
Oikeassahan aloittaja on ja kaikki maksavat nyt pienelle rikkaiden ryhmälle kaiken mitä vain irti saadaan ja sama periaate on kaikessa muussakin kuin vain sähkössä, eli kun lasketaan kaikki kohonneet menot ei puhuta enää ihan pienistä summista...
Olen pari kertaa laittanut seuraavan aloituksen mutta se poistetaan aina nopeasti, ei ihme...
Missä on suomalaisten vastarinta (laillinen) menossa olevalle järjettömälle rahastukselle kun perheet kaatuvat tulevana talvena köyhyyteen?
Suurmielenosoitukset, protestit, yleislakot, boikotit, kansalaisäänestykset ja -aloitteet kaikesta luottamuspulasta...
suomalaisten perheiden köyhäksi rahastushan on lähtenyt aivan käsistä ja vain pieni rikkaiden ryhmä hyötyy nyt ja muut ovat kohta rutiköyhiä... ja katteiden valtava nosto Ukrainan sota tekosyynä on pelkästään takana sillä mikään muu ei selitä kaikkia hintojen nousuja tässä mittakaavassa… eurot päätyvät perheiltä nyt rikkaiden yksityistileille häikäilemättä… milloin alkaa vastarinta – tietenkin laillisin keinoin?
Viva la revolution
Jaa... Me on asuttu nykyisessä talossa 12 vuotta. Muistan, että yksi tärkeimmistä kriteereistä jo silloin oli se, että sähkö-, puu- tai öljylämmitteiseen ei muuteta. Kun on osannut laskea 1+2, on voinut ennakoida, että helpommalla pääsee muilla lämmitysmuodoilla. Toki, kaikkialla ei ole vara valita esimerkiksi kaukolämpöä ja maalämpöremppa tietysti maksaa, mutta elämä nyt on valintoja ylipäätään. Meille tuo lämmitysmuoto oli tärkeä juttu ja nyt siitä saa olla ihan iloinen.