"Subway etsi töihin kyberasiantuntijaa, jonka olisi pitänyt osata tehdä subeja ja salaatteja"
"Subwaylle haettiin Lohjalle ja Espooseen kyberturvallisuuden liikehallinnan osaajaa, jolta onnistuu myös subileipien valmistus.
Ilmoituksessa työtehtäviksi oli lueteltu tietoturvajärjestelmien päivitys, kaikkien tietokoneiden ohjaus ja taloushallinto-ohjelman hoitaminen.
Työhön kuuluviksi tehtäviksi lueteltiin myös viikoittainen myynnin, asiakasmäärien ja voittojen ja tappioiden raportointi Subwayn pääkonttorille.
Ilmoituksessa kerrottin, että henkilökunnan perehdytys, asiakaspalvelu ja tuotteiden, kuten subien ja salaattien valmistus, kuuluu työhön. Tilaukset, laskutukset ja viikoittainen inventaario täytyvät myös onnistua uudelta kyberturvallisuuden liikehallinnan ammattilaiselta."
Maanantai-iltana työpaikkailmoitus oli päivitetty ravintolapäällikön työksi, jolla on it-alan osaamista. Muokatussa ilmoituksessa ei kerrottu tarkemmin, millaista it-osaamista ravintolapäälliköltä odotetaan."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cc545bd9-5ed3-4632-80d5-22f405ed8488
Kommentit (71)
Jos olisin alan ihminen, olisin läpällä heittänyt hakemuksen törkeän isolla palkkatoiveella.
"Joo hei, meillä olis nyt cyberhyökkäys käynnissä, tartteis tehdä jotain ettei kaikki tiedot mene!"
"Sori, mun täytyy tehdä tää Spicy Italian tässä eka."
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei suunnittelutoimistossa omaan työhön kuulu kuin puhelimeen vastaaminen, ja sekin joskus ärsyttää kun yrittää keskittyä johonkin. Pakko vastata, kun asia voi olla mitä tahansa. Omaan puhelimeen vastaamista voi siirtää tai soittaa takaisin, mutta yleispuhelimeen pitää vastata heti. Saati sitten että pitäisi lähteä kesken tekemään jotain muuta, kun deadline on tänään ja sulla on puoli tuntia aikaa tehdä päivän työ - mulla kun viimeistelijänä pitää välillä odottaa että muut saavat hommansa valmiiksi. Vaikka oon kuinka sanonut, että teidän deadline on päivä pari ennen kuin virallinen, koska minä tarvitsen aikaa, ei vaan mene ikinä jakeluun. Tuossa sitten voi olla yhtäaikaa kaksi ongelmaa, asiakas tiskin takana, ei ketään paikalla ja it-puolella joku akuutti ongelma.
Kaipa ne jonkun hölmön tuohon saa, mutta ei ketään hyvää.
Korjataan tätä nyt sen verran, että omaan työhön kuuluu ylimääräisenä tuo puhelimeen vastaaminen, keskuspuhelimmeen siis, muuten on suunnitteluhommaa. Se oli kyllä tiedossa kun työn aloitin, ajattelin että siitä luovuttaisiin, mutta yhä se vain on pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Aika halventavaa puhua jostain sämpylänkasaajasta..
Se on SANDWICH ARTIST!
Juu ja paskakuski on puhtaanapito-indendentti.
Mutta onneksi talkkarit ovat olleet jo ikuisuuksia facility managereita.
Ihan on management-tason hommia nääs.
Vierailija kirjoitti:
"Joo hei, meillä olis nyt cyberhyökkäys käynnissä, tartteis tehdä jotain ettei kaikki tiedot mene!"
Tuota se oikeasti käytännössä on.
Jos siellä tiskin takana on joku toinenkin työntekijä, tätä alkaa vituttaa, kun toinen pääsee pois tiskiltä tekemään tietokonehommia. Tiskiläinen alkaa kannella esimiehelle miten se toinen vaan lusmuilee siellä tietokoneen takana eikä tee töitä.
Jos on yksin siellä liikkeessä, pitää luonnollisesti tehdä niitä leipiä. Asiakkaat eivät ymmärrä, miksi työntekijä on töissä, mutta ei tule tekemään leipiä.
Siksi nämä yhdistelmäduunit eivät toimi.
Mä jäin ihan miettimään, missä se kyberosaaminen tuossa on. Jotenkin kuulosti kuvaus siltä, että työntekijän pitää suunnilleen osata käynnistää kone, setviä mahdolliset pikkuongelmat, päivittää virusturvaohjelmaa ajoittain (toki niissä on automaattipäivityksetkin) ja käyttää taloushallintaohjelmaa. Siis jos tuossa on koko kuvaus noista IT-puolen tehtävistä.
Siinä on työtehtävän nimikkeellä sitten karkoitettu potentiaalisia hakijoita kauemmas...
Vierailija kirjoitti:
Heittäytymiskykyiselle ihmiselle varmaan ihan mahtava työ. Asiantuntijatason palkka juoksee mutta pääsee välillä tuulettumaan ruohonjuuritason hommiin.
Se palkka tulee todennäköisemmin olemaan lähempänä keskiverto subwayn työntekijän palkkaa kuin asiantuntijatason palkkaa.
Pikaruokapaikoissa tuo nyt ei yllätä yhtään.
Jos siellä on kolme 18-20v tyttöä töissä,
niin nuorin on sandwich artist,
19 vuotias on operational assistant manager
ja 20 vuotias, kokenein ammattilainen on
head of fieldoperation and strategy management.
Ensimmäinen kokoaa patongin.
Toinen pakkaa sen.
Kolmas, kokenein pomo laskuttaa.
Noihin paikkoihin ei katsos mitään osaamattomia puliukkoja töihin otetakaan, vaan pelkästään raudanlujia ammattilaisia.
Tällaista pitäisi olla enemmän, kaikissa tehtävissä missä sitä palkkaakin maksetaan paljon enemmän, tulisi kyllä välillä tehdä siinä sivussa ihan oikeitakin töitä, niin ei vierottuisi todellisuudesta, siis kaikkea siivousta ja muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäytymiskykyiselle ihmiselle varmaan ihan mahtava työ. Asiantuntijatason palkka juoksee mutta pääsee välillä tuulettumaan ruohonjuuritason hommiin.
Ei todellakaan ole.
a) tässä ei tule olemaan asiantuntijapalkka
b) asiantuntijatyön ohessa tehty paskaduuni on vielä ahdistavampaa kuin pelkkä paskaduuni. Voisi olla tekemässä jotain järkevää, mutta pitää olla paskassa. Järkevän työn määrä ei vähene yhtään tekemällä paskaduunia. Siinäpä väännät jononpurkuna leipiä, kun pääkonttorin raportin deadline painaa päälle.
Vai että oikein paskaduunia.
Etkö osaa tehdä asiaasi selväksi mollaamatta normaalia ja tärkeää asiakaspalvelutyötä?
Vai onko tuo todella sinun asenteesi?
Vierailija kirjoitti:
Törkeää!!
Oudot ovat ihmisten asenteen, siis todella moni korkeasti koulutettukin joutuu työttömänä nykyään ottamaan ihan ruohonjuuritason töitä jos haluaa mihinkään töihin.
Tämän palstan kirjoituksista kyllä huokuu sellainen oksettava asenne, ei ihme että moni istuu kotona.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kaikennäköistä huvittavaa tulee vastaan kun työpaikkailmoituksia päivittäin selaa, mutta tämä on kyllä ihan omaa luokkaansa. Ilmoitus herätti suurta mielenkiintoa mutta ei ehkä työnantajan toivomalla tavalla :D
Toisaalta, nykyaikana tärkeintä on joka asiassa huomiohuorqqminen.
Ketään ei kiinnosta jos siellä on työpaikkailmoitus, jossa kaikki on kunnossa.
Mutta teepä läpällä tällainen missä haetaan raketti-insinööriä laittamaan juustoviipaleita leivän päälle vitosen tuntipalkalla niin kyllä on näkyvyys jodelissa, vauvalla, lehdissä ja muualla somessa taattu.
Jos kohu nousee, kyhätään joku ontuva vastine, pahoittelut.
Ilmaista mainosta.
Kohun vuoksi joku saattaa töihin hakeakin, vaikka kohu itsessään on hengeltään negatiivinen.
Tätä se nykyaikana on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on atk-ajokortti ja osaan tehdä voileivän. Minne voin ilmoittautua?
Et ainakaan tänne. Osaatko assembleria?
esim.
Moveq #8,d0
lsr.l #3,d0
add.w #455,d0
lea data, a0
lea dest,a1
loop:
move.w (a0)+, (a1)+
dbf d7,loopdata: blk.b 40000,0
dest: blkb 40000,0Jotkut ne ei tajua ihan selvää vitsiä...
Legacyn tunkkaus on niin out. JavaScriptiä sen olla pitää.
T. Joka ikinen mainstream pöhisijä.
Voisin pistää itsekkin firman pystyyn ja palkata sihteerin. Homma on simppeliä ja vastuualueet ovat:
siivoaminen
kassan hoito
verkkosivujen ylläpito
asiakastapaamiset
uusien asiakkaiden haaliminen
toimitilojen remontit
laskutus ja kirjanpito
ruohonleikkaus
pakettien toimitus asiakkaan kotiovelle
Ota yhteyttä! Palkkatoive saa olla maksimissaan 1€/tunti! Työaika noin 5-6 tuntia per viikko ja tulosta pitää sitten tulla jatkuvalla nousulla. Meillä motto on "Tulos tai ulos".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole.
a) tässä ei tule olemaan asiantuntijapalkka
b) asiantuntijatyön ohessa tehty paskaduuni on vielä ahdistavampaa kuin pelkkä paskaduuni. Voisi olla tekemässä jotain järkevää, mutta pitää olla paskassa. Järkevän työn määrä ei vähene yhtään tekemällä paskaduunia. Siinäpä väännät jononpurkuna leipiä, kun pääkonttorin raportin deadline painaa päälle.Vai että oikein paskaduunia.
Etkö osaa tehdä asiaasi selväksi mollaamatta normaalia ja tärkeää asiakaspalvelutyötä?
Vai onko tuo todella sinun asenteesi?
Paskaduuni on paskaduunia, vaikka sen nimeäisi Sandwich Artistiksi.
"Paskaduuni eli paskatyö on arkikielessä käytetty halventava ilmaus työstä, joka on epäitsenäistä ja epämielekästä ja jossa on huonot työehdot ja huono palkka."
Kyllä, se on minun asenteeni. Kyllä, olen tehnyt itsekin paskaduunia. Kyllä, olen tehnyt jopa tällaista työtä, jossa yhdistyy asiantuntijatyö ja paskaduuni.
Se oli kaikkein hirveintä. Pelkkää paskaduunia nyt painoi ihan sillä asenteella, että tähän uravaiheeseen kuuluu tällainen ja tulevaisuus tarjoaa jotain muuta. Asiantuntijatyöhön yhdistettynä se oli pelkkää koulutukseni, työkokemukseni ja osaamiseni halventamista.
Joo eiköhän se sämpylöiden teko onnistu. Maksaako subway kuitenkaan kilpailukykyistä palkkaa? Nyt mennään 6.5k brutolla ja 100% etätöillä. Arvostan etätyön 3k. Eli 9.5k*1.3=12350€/kk
Vierailija kirjoitti:
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei suunnittelutoimistossa omaan työhön kuulu kuin puhelimeen vastaaminen, ja sekin joskus ärsyttää kun yrittää keskittyä johonkin. Pakko vastata, kun asia voi olla mitä tahansa. Omaan puhelimeen vastaamista voi siirtää tai soittaa takaisin, mutta yleispuhelimeen pitää vastata heti. Saati sitten että pitäisi lähteä kesken tekemään jotain muuta, kun deadline on tänään ja sulla on puoli tuntia aikaa tehdä päivän työ - mulla kun viimeistelijänä pitää välillä odottaa että muut saavat hommansa valmiiksi. Vaikka oon kuinka sanonut, että teidän deadline on päivä pari ennen kuin virallinen, koska minä tarvitsen aikaa, ei vaan mene ikinä jakeluun. Tuossa sitten voi olla yhtäaikaa kaksi ongelmaa, asiakas tiskin takana, ei ketään paikalla ja it-puolella joku akuutti ongelma.
Kaipa ne jonkun hölmön tuohon saa, mutta ei ketään hyvää.
Korjataan tätä nyt sen verran, että omaan työhön kuuluu ylimääräisenä tuo puhelimeen vastaaminen, keskuspuhelimmeen siis, muuten on suunnitteluhommaa. Se oli kyllä tiedossa kun työn aloitin, ajattelin että siitä luovuttaisiin, mutta yhä se vain on pidetty.
Tuo on ihan syvältä. Meillä töistä keskus lähti eläkkeelle ja uutta ei palkattu, rahansäästöä kun haettiin. Nyt keskuspuhelin on auki 3 h/päivä, 4 päivää viikossa. Siihen on nakitettu vastaaamaan mm. ekonomi, joka on ihan kypsä siihen hommaan, enkä yhtään ihmettele että miksi. Hänellä on muutenkin ihan h*elvetisti tekemistä ja istuu toimistolla usein iltoja. Tuo keskuspuhelimeen vastaaminen on suoraan hänen työajastaan pois, ja hän on ekonomi, ei mikään puhelinvaihteenhoitaja. Kuten sanottu, rahansäästöä koitettiin tavoitella kun uutta keskusta ei palkattu, mutta en ymmärrä miten säästö voisi toteutua kun puhelimeen vastaa niin paljon parempipalkkaisia ihmisiä kuin mitä keskus saisi palkkaa. Kuten nyt tuo ekonomi, palkkansa korkeakoulutettuna lienee aika kova, ja vielä enemmän hänelle saa maksaa kun tuo keskuksen larppaus siirtyy suoraan ylitöiksi.
Olen ammatiltani sairaanhoitaja ja kerran hain määräaikaista sijaisuutta erään sisäilmaongelmaisen keskussairaalan vastasyntyneiden osastolta. Minulla oli aiemmin vastaavaa kokemusta kesätöiden ajalta toisessa sairaalassa. Sai vastauksen: "ennen kuin meille pääsee töihin, täytyy ensin hankkia työkokemusta vähnitään vuoden ajalta yliopistosairaalan vastasyntyneiden teho-osastolta".
Voileipä artisti