Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten vähyys teknologia-alalla. Todelliset syyt muualla.

Vierailija
29.08.2022 |

Jälleen jauhetaan MTV3 uutisaamussa siitä, miten vähän naisia on teknologia-alalla. Kysykää asiasta alalla 10-20 vuotta töitä tehneiltä miksi näin on. Tosiasiassa IT alaa joutuu opiskelemaan vapaa-ajallakin jatkuvasti töiden ohella, jotta pysyy edes jotenkin ajan tasalla. Harva nainen on valmis kököttämään tietokoneen ääressä myös illat ja viikonloput. Miehiä löytyy huomattavasti enemmän jotka näin tekevät. Siinä pitää olla jo aitoa kiinnostusta alaa kohtaan että viitsii illat ja viikonloputkin opiskella omaehtoisesti.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasiet on kiinnostuneita ihmisistä ja miehet systeemeistä ja asioista. Siitä se ero tulee.

Vierailija
2/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologia-ala on paljon muutakin kuin IT-alaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nasiet on kiinnostuneita ihmisistä ja miehet systeemeistä ja asioista. Siitä se ero tulee.

Ei tekniikka ole mitään ihmisistä eristettyä keskustelua robottien kanssa. 😌

Vierailija
4/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen IT-alalla työskentelevä nainen, yli 30 vuotta olen ollut alalla. Työaikana ehtii mainiosti opiskella kaikki tarvittava työhön liittyvä. Iltaisin koneella istuvat työkaverimiehet lähinnä pelaavat.

Vierailija
5/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teknologia-ala on paljon muutakin kuin IT-alaa.

Lähes poikkeuksetta siihen kuuluu IT tavalla tai toisella tänä päivänä.

Vierailija
6/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tekniikka ole mitään ihmisistä eristettyä keskustelua robottien kanssa. 😌

Kyllä se sitä kököttämistä tietokoneen ääressä usein on. 

Vierailija
7/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen IT-alalla työskentelevä nainen, yli 30 vuotta olen ollut alalla. Työaikana ehtii mainiosti opiskella kaikki tarvittava työhön liittyvä. Iltaisin koneella istuvat työkaverimiehet lähinnä pelaavat.

taidat olla valtiolla tai kunnalla verosyöttiläänä?

Vierailija
8/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoi jatkuvasta oppimisesta vapaa-ajalla. Joku aika sitten hoitajat hermoilivat täällä ja uhkasivat irtisanoutua, jos pitäisi oppia uutta

Vierailija
9/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä sä horiset tietokoneen ääresssä kököttämisestä illat ja viikonloput? 😂 20+ vuotta teknologia/IT-alalla (mies) täällä. Aina kehityksen kärjessä olevissa yrityksissä, uusia vaativia tuotteita ja ratkaisuja koko ajan opittavana. Koskaan en ole joutunut iltoja ja viikonloppuja käyttämään niiden opiskeluun, aina on työajalla onnistunut.

Vierailija
10/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksismi jyllää. Tuttu nainen oli it-puolella esimiehenä ja poikkeuksetta kaikki vieraat puhuttelivat ensin hänen miesalaisiaan, eivät ottaneet edes huomioon että porukan ainoa nainen olisi pomo.

Vierailija
11/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näin edes yleisesti? Jos jonkin verran sukupuolipainotusta onkin, niin onko edes sen vertaa että näin voisi sanoa? Esim. lähipiirissäni asia on päinvastoin

Vierailija
12/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä ettei ole liiaksi asti, viihtyisämpää täällä näin on.

N50

Vierailija
13/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti myös teknologia- ja IT-alalla työskentelevät naiset ovat sosiaalisissa rooleissa, projekti- ja palvelupäälliköinä, esimiehinä, asiakasrajapinnassa sovelluskonsultteina jne.

Ne harvat naiskoodarit esimerkiksi ovatkin yleensä todella hyviä, koska heillä on aitoa kiinnostusta ja kykyä niihin hommiin. Mieskoodariksi saattaa päätyä, jos ei muuta keksi ja kun kaveritkin meni IT-alalle, eikä välttämättä ole mitenkään erityisen kiinnostunut hommasta itse. Toki miehissäkin on kiinnostuneita huippuja, mutta naisissa harvemmin on niitä keskinkertaisia, kun sellaiset naiset eivät alalle päädy ollenkaan.

Vierailija
14/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi jatkuvasta oppimisesta vapaa-ajalla. Joku aika sitten hoitajat hermoilivat täällä ja uhkasivat irtisanoutua, jos pitäisi oppia uutta

Naisten voimaantumisperseilu johtaa koko ajan mitä sairaalloisempiin asioihin. Monet naiset ovat saaneet päähänsä että heidän mitättömälläkin panoksellaan on joku tähtitieteellinen arvo. Siitä ei seuraa mitään hyvää kun siskot komppaavat toisiaan, on sitten kyse parisuhdeongelmasta tai työehdoista. Ensimmäisessä tapauksessa otetaan perusteeton ero jota kadutaan jälkeenpäin, jälkimmäisessä ammutaan itseä jalkaan ja sössitään koko yhteiskunnan taloudellinen tasapaino.

En tiedä ketään eronnutta naista, joka katuisi eroaan, ja olen itsekin eronnut ja hakeutunut sinkkuäitien verkostoon, eli tunnen heitä paljon. Monien miehillä sen sijaan on vaikeuksia päästää irti. Ja mitä tarkoitat tässä yhteydessä työehdoista valittamisella? Ei kai nyt huonoihin ehtoihin tarvi suostua, jos parempaakin on tarjolla? Ei naisen, eikä miehen.

Vierailija
15/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksismi jyllää. Tuttu nainen oli it-puolella esimiehenä ja poikkeuksetta kaikki vieraat puhuttelivat ensin hänen miesalaisiaan, eivät ottaneet edes huomioon että porukan ainoa nainen olisi pomo.

Usein IT-alalla tykätään jutella ihmisen kanssa, jotka ymmärtävät asioista ja joilla on tietoa. Hallinnolliset ihmiset istuvat sitten hiljaa vieressä ja yrittävät kirjoittaa jotain asioita muistiin.

Vierailija
16/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-ala on aika tylsä ala. Sorry, olen opiskellut ja tehnyt muutaman projektin joskus nuoruudessa, kun sitä niin hypetettiin. En jäänyt alalle.

Vierailija
17/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla on myös pienehköt aivot miehiin verrattuna, kyllähän ne helposti ylikuormittavat vaativassa logiikkaan perustuvassa ajatustyössä.

Mies

Logiikalla tuskin on mitään tekemistä naisten aivojen koon kanssa. Kaikilla meillä on oma logiikkamme. Miesten on tietenkin parempi ja se oikea logiikka! Miesten omasta mielestä.

Vierailija
18/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein IT-alalla tykätään jutella ihmisen kanssa, jotka ymmärtävät asioista ja joilla on tietoa. Hallinnolliset ihmiset istuvat sitten hiljaa vieressä ja yrittävät kirjoittaa jotain asioita muistiin.

Itse en ole tosiaan huomannut seksismiä siinä, kuka voi edetä. Päin vastoin IT-alalla naiset etenevät hyvin esimiesrooleihin, yksikön päälliköiksi jne. sosiaalisuutensa vuoksi. IT-ala ei tosiaan vain ole kovin hierarkinen organisaatioltaan. Kovin palkka voi olla huippuasiantuntijalla, eikä pomolla.

Olen itse projari IT-projekteissa (nainen) ja kyllä se niin on, että asiantuntijat kertoo, miten ne hommat voidaan hoitaa ja minä kirjaan ja vedän yhteen monen sanomiset, suunnittelen ja koordinoin siltä pohjalta. Keskinäinen arvostus on tiimissä kohdallaan ja kaikki ymmärtää, että kaikkien panos tarvitaan. Hauska ja tasapuolinen työympäristö, jossa kaikki ottaa sen roolin, mikä luontaisesti kellekin sopii.

Vierailija
19/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse It-alalla yksikön päällikkönä ja en kökötä koneella iltoja ja viikonloppuja, ellei jokin Major Incident ole kyseessä. Minusta naisia on tälläkin alalla ihan mukavasti, tosin omassa yksikössäni tällä hetkellä kaikki alaiset on miehiä

Vierailija
20/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla pitkään olleena sanoisin, että ikinä ei ole tarvinnut opiskella mitään vapaa-ajalla. Kuulostaa enemmän siltä, ettet ole tarpeeksi tehokas työajalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi