Naisten vähyys teknologia-alalla. Todelliset syyt muualla.
Jälleen jauhetaan MTV3 uutisaamussa siitä, miten vähän naisia on teknologia-alalla. Kysykää asiasta alalla 10-20 vuotta töitä tehneiltä miksi näin on. Tosiasiassa IT alaa joutuu opiskelemaan vapaa-ajallakin jatkuvasti töiden ohella, jotta pysyy edes jotenkin ajan tasalla. Harva nainen on valmis kököttämään tietokoneen ääressä myös illat ja viikonloput. Miehiä löytyy huomattavasti enemmän jotka näin tekevät. Siinä pitää olla jo aitoa kiinnostusta alaa kohtaan että viitsii illat ja viikonloputkin opiskella omaehtoisesti.
Kommentit (90)
Mä olen sellainen surkea tapaus, eli nainen joka valitsi it-alan, koska se oli olevinaan hienoa, tulevaisuuden ala, hyvät palkat, hypeä ja intoa. Mitään kiinnostusta tai lahjoja alalle ei ollut eikä ole.
Mutta onhan tässä tullut oltua koodarina jo yli 10 vuotta. Tai siis nykyään "Seniur Software Engineer", käytännössä koodaus/sovellusarkkitehtihommia. Multa tässä työssä pärjääminen on aina vaatinut illat ja usein viikonloputkin. Ymmärrän, että jos on lahjoja enemmän, näin ei käy, mutta minulle tosiaan mikään matemaatttis-looginen ei ole koskaan ollut vahvuus. Ekat 5 vuotta meni 14-16 tunnin työpäivää että selvisin edes rimaa hipoen. Nykyään riittää usein 10-12 päivää paitsi silloin, jos on juuri tullut uusi projekti jossa käytetään uutta ohjelmointikieltä, frameworkia tms - ja näitä uusia tulee vastaan usein- silloin täytyy palata ilta- ja viikonloppuryynäykseen. Minulla ei toki voi olla puolisoa eikä perhettä vaan uhraan kaiken työlle.
Mä en myös ole sellainen sosiaalinen tyyppi josta voisi tulla vaikka palvelupäällikkö tai asiakasrajapinnan toimija, mä olen aspergerpiirteinen ja sosiaalisten tilanteiden välttelijä. Joten täällä teknisellä puolella täytyy jatkossakin pysyä, vaikka kuinka vaikeaa on. Mitään kiusaamista, ahdistelua tms. en ole koskaan kokenut, mutta eipä nuo "jätkät" minun kanssa ole koskaan missään tekemisissäkään halunneet olla. Yksin olen käynyt lounailla, yksin olen saanut seisoskella jossain reunemmalla kun on työpaikan virkistyspäiviä jne. Mutta ei tämä minua haittaa, kun olen muutenkin introvertti joka viihdyn yksin.
Op on hyvä esimerkki siitä miksei teknologia-alalle oikeasti hakeudu enemmän naisia ja miksi naiset eivät jää teknologia-alalle; ala on täynnä itseään täynnä olevia misogynisteja, jotka luulevat tietävänsä parhaiten, kun eivät oikeasti tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknologia-ala, jos puhutaan high-techistä. vaatii elinikäisen oppimisen asennetta, koska on hyvin dynaaminen, ja kehittyy jatkuvasti.
Näin on, mutta sitä elinikäistä oppimista voi toteuttaa työajalla. Jos ei, kannattaa vaihtaa työpaikkaa.
Olen kuullut että jossain isoissa taloissa on tosiaan näin. Itse en ole ikinä ollut sellaisessa työpaikassa. Mun työpaikat on ollut 3-noin 100 hlön konsulttifirmoja, ja niissä ei todellakaan opiskella mitään työajalla. Kaikkien työtuntien pitää olla asiakkailta laskutettavia. Heti tulee valitusta jos ei ole. Ja vähän väliä sut myydään osaajaksi sellaisen tekniikan osalta jota et vielä osaa, ja sitten on vaan opeteltava se vapaa-ajalla, samalla näytellen osaajaa siellä asiakasprojektissa. Viimeksi pääsin kylmiltään Angular-käyttöliittymäsysteemin osaajaksi, ja oli siinä taas hikiset muutama viikkoa oppia se kunnolla niin ettei jää kiinni siitä ettei osaakaan.
Yhtämittaisen opiskelun tarve on välttämätöntä. Eräs suuri it-talo irtisanoi systemaattisesti takavuosina 10% henkilökunnasta vuosittain. Tilalle toki otettiin uusia, mutta lähinnä halvan työvoiman maihin. Lisäksi ihmisten arvo laskettiin kuukausittain laskutetussa määrässä. Siksi oli tärkeää laskuttaa. Piti myös huolehtia, että projektipäällikkö kohdistaa laskut oikean henkilön hyväksi. Nämä asiat tekevät työstä stressaavaa.
Vierailija kirjoitti:
IT-alan työt ovat ihan tavallisia töitä. Ei vapaa-ajalla tarvitse opiskella, vaikka jotkut kokevatkin teknologian intohimonaan ja harrastelevat yhtä jos toista siihen liittyvää. Kyllä työaika on tarkoitettu siihen, että kehittää ammattitaitoaan, ei vapaa-aika.
Olen itse nainen ja ihan rivikoodari. Eli keskinkertainen, mutta ihan hyvä kai työssäni. Olen saanut työpaikan aina todella helposti. En tiedä, olenko oikeastaan niin hyvä ja taitava tyyppi vai onko sukupuolellani todella vaikutusta.
Olet luultavasti lahjakkaampi kuin tajuatkaan. Kyllä todella monet ihan joutuvat opiskelemaan ja myös tekemään ilmaisia ylitöitä vapaa-ajallaan selvitäkseen edes keskinkertaisena. Niin minäkin olen aina joutunut.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat keskimäärin yksinkertaisempia kuin miehet.
Teknologia-alalla ei pärjää eikä se edes kiinnosta, jos on yksinkertainen.
Siksi.
Ei kyllä ne putkiaivot on miehiä. Mutta molempi parempi. Korostan, että poikkeuksia on molemmissa, mutta keskimäärin miehet ovat varmaankin parempia keskittymään johonkin tiettyyn asiaan ja hankkimaan syväosaamista siitä. Naiset taas ovat keskimäärin parempia multitaskaajia, eli pystyvät hoitamaan monia ja monenlaisia asioita yhtäaikaisesti ja limittäin ja kestävät keskeytyksiä paremmin unohtamatta meneillään ollutta asiaa. Siksi naiset on monesti esim. projektipäälliköitä ja miehet teknisiä asiantuntijoita.
Teknisestä asiantuntijasta ei useinkaan olisi projariksi, eikä toisinpäin. Normaali-itsetuntoinen ihminen ei koe tarvetta asetella näitä paremmuusjärjestykseen, vaan tunnustavat, että ihmisillä on erilaisia vahvuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknologia-ala, jos puhutaan high-techistä. vaatii elinikäisen oppimisen asennetta, koska on hyvin dynaaminen, ja kehittyy jatkuvasti.
Näin on, mutta sitä elinikäistä oppimista voi toteuttaa työajalla. Jos ei, kannattaa vaihtaa työpaikkaa.
Elon Musk on tyypillinen esimerkki, mitä toiminta high-tech -alalla vaatii: Kaveri työskentelee sellaiset 100 tuntia viikossa, eikä pidä koskaan lomaa, ja nukkuu työpaikalla, eikä omista edes asuntoa, vaikka on maailman rikkain mies. Se, että jaksaa tehdä vuosikymmeniä vain ja ainoastaan töitä, vaatii usein lievän autismin olemassaoloa. Elon Muskilla on lievä autismi, kuten myös Bill Gatesilla. Teknologia-alan nörteilla on usein lievä autismi, minkä vuoksi nämä innostuvat esim. sähköisestä laskentakoneesta eli tietokoneesta jo varhaislapsuudesta. Ei tavallinen ihminen pysty kilpailemaan em. hemmojen kanssa.
Sanoisin, että se naisten vähyys kyseisillä aloilla johtuu kiinnostuksen puutteesta. Jos katsoo teknisten yliopistojen hakijoiden sukupuolijakaumaa. Esimerkiksi konetekniikka Tampereen yliopisto 18 naista 138 miestä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä sä horiset tietokoneen ääresssä kököttämisestä illat ja viikonloput? 😂 20+ vuotta teknologia/IT-alalla (mies) täällä. Aina kehityksen kärjessä olevissa yrityksissä, uusia vaativia tuotteita ja ratkaisuja koko ajan opittavana. Koskaan en ole joutunut iltoja ja viikonloppuja käyttämään niiden opiskeluun, aina on työajalla onnistunut.
Hyvä jos noin on.
Mulla on keskittymiskyvyn häiriö (lie add/asperger?).. Sillon kun sitä jälkeä alkaa syntymään, niin sitä tulee äkkiä ja paljon. Jos sitä ei tule (kk = 0), niin illat menee miettiessä, et mitenkähän tämän nyt tekisin.
Siinä flow:ssa koodatessa mietin jo samalla, miten koodi pitää optimoida: seurasin prossun lämpöjä ja muistin kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elon Musk on tyypillinen esimerkki, mitä toiminta high-tech -alalla vaatii: Kaveri työskentelee sellaiset 100 tuntia viikossa, eikä pidä koskaan lomaa, ja nukkuu työpaikalla, eikä omista edes asuntoa, vaikka on maailman rikkain mies. Se, että jaksaa tehdä vuosikymmeniä vain ja ainoastaan töitä, vaatii usein lievän autismin olemassaoloa. Elon Muskilla on lievä autismi, kuten myös Bill Gatesilla. Teknologia-alan nörteilla on usein lievä autismi, minkä vuoksi nämä innostuvat esim. sähköisestä laskentakoneesta eli tietokoneesta jo varhaislapsuudesta. Ei tavallinen ihminen pysty kilpailemaan em. hemmojen kanssa.
Ei varmaan, mutta noita on it-alan firmoissakin pieni vähemmistö. Suurin osa on tavallisia perheellisiä ihmisiä, jotka pyrkivät tekemään työnsä virka-aikana. Koodaus voi olla joskus ollut nuorena intohimo, mutta kyllä se leipätyöksi muuttuu ajan kanssa, positiivisessa mielssä siis eli niin ettei se niele koko elämää vaan se on vain keino elättää itsensä ja perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen ihminen pystyy kilpailemaan mutta ei työtuntien määrällä. Kaikki Microsoftin ja Bill Gatesin itse kehittämät tuotteet oli vuosikymmenet ihan hirveää sontaa. Elon Muskin autoista en ainakaan itse ole kiinnostunut. Sadan tunnin työviikkokin voi olla legendaa. USA:ssa tykätään tuollaisista jutuista koska he viljelevät sellaista sankarimyyttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elon Musk ja Bill Gates on aivan ääriesimerkki. Eivät he edes ole tavallisia teknologia-alan asiantuntijoita vaan keksijöitä ja suurten firmojen omistajia. Kyllä minun työkaverini ovat aivan tavallisia tyyppejä, tavallisilla vuorovaikutustavoilla ja prioriteeteillä. Jotkut huippuosaajat voivat toki olla autistisia ja näitä Muskiin ja Gatesiin verrattavia teknologialle omistautujia.
Aloitus sisältää hassun ajatuksen, että juurikaan muilla aloilla ei tarvisi kouluttautua. En keksi yhtäkään sellaista alaa, mikä olisi muutoksista vapaa ja näin ollen kouluttautumistakaan ei tarvita.
Itse työskentelen taloushallinnossa ja kyllä, tämä kuten muutkin asiantuntija-alat sisältävät paljon itsenäistä, omalla ajalla tapahtuvaa kouluttautumista. Tunnen paljon sosiaalialalla työskenteleviä naisia, pääsääntöisesti erilaisia terapeutteja ja heistä jokainen kouluttautuu omalla vapaa-ajallaan, useat ihan tutkintoihin tähtääviä koulutuksia. Samoin tuntemani (nais)lääkärit ja sairaanhoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Seksismi jyllää. Tuttu nainen oli it-puolella esimiehenä ja poikkeuksetta kaikki vieraat puhuttelivat ensin hänen miesalaisiaan, eivät ottaneet edes huomioon että porukan ainoa nainen olisi pomo.
Vein lastani neuvolaan eikä vaimo ollut mukana. Kysyttiin varaanko uuden ajan jotta äiti olisi mukana.
Niinhän se seksismi tosiaan jyllää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksismi jyllää. Tuttu nainen oli it-puolella esimiehenä ja poikkeuksetta kaikki vieraat puhuttelivat ensin hänen miesalaisiaan, eivät ottaneet edes huomioon että porukan ainoa nainen olisi pomo.
Vein lastani neuvolaan eikä vaimo ollut mukana. Kysyttiin varaanko uuden ajan jotta äiti olisi mukana.
Näin on. Heti haluttiin tarkastaa äidin "äitiyskunto", kun kehtasi yhden neuvolan jättää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IT-alalla pitkään olleena sanoisin, että ikinä ei ole tarvinnut opiskella mitään vapaa-ajalla. Kuulostaa enemmän siltä, ettet ole tarpeeksi tehokas työajalla.
Olitko hallinnollinen henkilö vai asiantuntija? IT alalla on myös asiantuntijoita, jotka eivät opiskele omalla ajallaan. Yleensä tuollaiset henkilöt eivät jää eläkkeelle IT-alalta.
No asiantuntija, ja meinasin jäädä eläkkeelle tältä alalta. Ehkä olen vain nopea oppimaan ;)
Tai sitten olet asettanut vain riman sinulle sopivalle tasolle. Tuo on meidän alalla hyvin yleistä. Kuvitellaan että osataan, ollaan vähintään mestareita, mutta todellisuus on kuitenkin kaikkea muuta. Mitä enemmän osaat, sitä nöyremmäksi tulet.
Vaikka väittämäsi olisi totta, mitä väliä sillä oikeastaan on? IT ala on täynnä ihmisiä, jotka ovat ihan tyytyväisiä siihen, että tekevät työnsä ja saavat palkan. En ymmärrä sitä, miksi joidenkin mielestä ohjelmointi on niin erikoista työtä, että omaa vapaa-aikaa pitäisi käyttää työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko siellä paljon lapseen liittyviä kysymyksiä, johon ko. isä ei osannut vastata?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Riippuu toki varmasti työpaikasta. Mutta nykyisessä työpaikassa jää kyllä jalkoihin, kun on nainen. Miehille riittää, että tekee työnsä. Minun pitäisi olla koko ajan todistamassa osaamistani. Meillä on tiimissä erityisesti yksi ihminen, joka esittää asiat aina niin, että olettaa etten minä osaa tai ymmärrä.
Haen koko ajan uutta työpaikkaa. Ei tällasta jaksa katsella. Mutta siinäkin on se sudenkuoppa, että monet firmat palkkaa naisia imagosyistä eikä voi yhtään tietää millainen ilmapiiri uudessa paikassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Riippuu toki varmasti työpaikasta. Mutta nykyisessä työpaikassa jää kyllä jalkoihin, kun on nainen. Miehille riittää, että tekee työnsä. Minun pitäisi olla koko ajan todistamassa osaamistani. Meillä on tiimissä erityisesti yksi ihminen, joka esittää asiat aina niin, että olettaa etten minä osaa tai ymmärrä.
Haen koko ajan uutta työpaikkaa. Ei tällasta jaksa katsella. Mutta siinäkin on se sudenkuoppa, että monet firmat palkkaa naisia imagosyistä eikä voi yhtään tietää millainen ilmapiiri uudessa paikassa on.
Joo tämä on yllättävän yleistä. Naisena pitäisi todistaa olevansa jopa parempi kuin miespuoliset työkaverit. Sama myös jos nainen tekee virheen; sen täytyy johtua siitä, että hän on nainen. Jos mies tekee virheen, se ei johdu hänen sukupuolestaan.
Olet todennäköisesti vain vaatimaton ja ehkä kärsit huijarisyndroomasta :)