Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten vähyys teknologia-alalla. Todelliset syyt muualla.

Vierailija
29.08.2022 |

Jälleen jauhetaan MTV3 uutisaamussa siitä, miten vähän naisia on teknologia-alalla. Kysykää asiasta alalla 10-20 vuotta töitä tehneiltä miksi näin on. Tosiasiassa IT alaa joutuu opiskelemaan vapaa-ajallakin jatkuvasti töiden ohella, jotta pysyy edes jotenkin ajan tasalla. Harva nainen on valmis kököttämään tietokoneen ääressä myös illat ja viikonloput. Miehiä löytyy huomattavasti enemmän jotka näin tekevät. Siinä pitää olla jo aitoa kiinnostusta alaa kohtaan että viitsii illat ja viikonloputkin opiskella omaehtoisesti.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologia -ala on paljon muutakin kuin IT-ala. Tehtaissa naisia työskentelee paljon pienelektroniikan kokoamisessa ja konekuskeina. Naisilla on monesti paljon näppärämmät ja pienemmät sormet ja niistä on apua tällä alalla.

N27

Vierailija
82/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä teknologia-aloja paljon muitakin kuin IT. Ja luulenpa, että menestymismahdollisuudet voivat olla hyvät, jos et ole ihmisenä syrjäänvetäytyvä teknologianörtti. Monenlaisia ihmisiä tarvitaan teknologia-alan yrityksissä, jotta menestystä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksismi jyllää. Tuttu nainen oli it-puolella esimiehenä ja poikkeuksetta kaikki vieraat puhuttelivat ensin hänen miesalaisiaan, eivät ottaneet edes huomioon että porukan ainoa nainen olisi pomo.

Tämä. Riippuu toki varmasti työpaikasta. Mutta nykyisessä työpaikassa jää kyllä jalkoihin, kun on nainen. Miehille riittää, että tekee työnsä. Minun pitäisi olla koko ajan todistamassa osaamistani. Meillä on tiimissä erityisesti yksi ihminen, joka esittää asiat aina niin, että olettaa etten minä osaa tai ymmärrä.

Haen koko ajan uutta työpaikkaa. Ei tällasta jaksa katsella. Mutta siinäkin on se sudenkuoppa, että monet firmat palkkaa naisia imagosyistä eikä voi yhtään tietää millainen ilmapiiri uudessa paikassa on.

Kyse ei ole välttämättä seksismistä. Todennäköisesti sinun osaamisesti ei ole vakuuttanut nykyisessä työpaikassa. 

Kummasti oli hyvinkin tasa-arvoinen fiilis ja tiimi luotti osaamiseeni, kunnes tiimin kokoonpano muuttui hieman ja tuli kaksi uutta jäsentä. Tämä ihminen, joka esittää aina asiat niin, että minä en osaa, on muidenkin juttujensa perusteella täysi sovinisti ja puhuu yleisesti naisista ja jopa vaimostaan todella ikävään sävyyn.

Ei siis laajamittaisesti jyllää, vaan ainoastaan tässä yksittäisessä tiimissä, muutamat henkilöt.

Kääntäisin asian toisinpäin. IT-alalla on rakenteellista feminismiä. HR-osastot ovat täynnä naisia ja jopa pörssiyhtiön HR-johtaja ilmoitti että asetetaan tavoitteeksi henkilökunnan 50/50 suhde naisten ja miesten välillä.

Ajatus mukava, ennen kuin ymmärtää että tällä hetkellä suurin osa henkilökunnasta on miehiä ja kouluista valmistuu reilusti enemmän miehiä kuin naisia. Tavoitteen saavuttamiseksi ei siis olisi ollut muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoa ainoastaan miehiä ja palkata ainoastaan naisia.

Vähän sama kuin joku sairaala julistaisi, että tavoitteeksi otetaan sairaanhoitajien sukupuolijakauman tasoittaminen seuraavassa viidessä vuodessa.

Ongelma on myös siinä, että kun naisena kysyy kysymyksiä, ei välttämättä saa vastauksia. On myös paljon tiimin ulkopuolisia, joista tietää, että tuskin saa mitään kauhean pätevää vastausta koskaan. Miespuolinen kollega saa joka kerta selkeän vastauksen näihin samoihin kysymyksiin. Olemme kokeilleet. Se myös johtaa siihen, että minä joudun käyttämään kollegaa siihen, että kysyn kysymyksiä, mikä johtaa siihen, että minä näytän huonolta, kun en ota itse selvää. Mutta näin on pakko tehdä, että saa hommat etenemään. Monet jutut on firman ns. hiljaista tietoa, joka on vain tietyillä ihmisillä. Ja jos näillä on asennevamma nuorta naista kohtaan, niin ei ole helppoa.

Kuulostaa kamalalta työpaikalta. Olen itse (naisena) ollut 3 eri IT-alan työpaikassa eikä missään sukupuoli ole ollut ongelma. Ensimmäisessä työpaikassa oli tosin ikärasismia. Toinen oli ihan ok ja viimeisin on todella korrekti jokaisen asian suhteen. Tämä viimeisin on todella mukava työpaikka; minulta kysellään paljon tietämistäni asioista, aina vastataan tai, jos ei osata, selvitetään ja palataan asiaan. Ruokatuntiseuraa löytyy ja osataan kehua silloin, kun on syytä kehua. Sinun suosittelisin etsivän uutta työpaikkaa, ei tuollaiseen tarvitse suostua.

Omien havaintojen mukaan ikärasismi on IT-alalla paljon pahempi kuin sukupuoleen perustuva syrjintä.

Tämä pitää paikkansa.

Ehkä kyse on kohdallani sitten siitä. Olen nuori ja näytän vielä nuoremmalta. En tosin usko, että naisena oleminen auttaa. Mutta firma on myös täynnä vanhoja miehiä, jotka ovat olleet alalla kymmeniä vuosia ja samassa firmassa 15v.

Vierailija
84/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se johdu puhtaasti tech bro -ilmiöstä. Sama juttu kaikilla miesvaltaisilla aloilla. Naisia kiusataan ja ahdistellaan, koska naisia ei haluta alalle.

Sama armeijassa ja palokunnassa. Kahta kolmasosaa naisista on ahdisteltu, tästä oli juttua Ylellä.

Puolustusvoimien suurin tasa-arvon ongelma onkin tietysti naisten ahdistelu. Ei esimerkiksi asevelvollisuuden sukupuolisyrjintä.

Vierailija
85/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nasiet on kiinnostuneita ihmisistä ja miehet systeemeistä ja asioista. Siitä se ero tulee.

Onko näin edes yleisesti? Jos jonkin verran sukupuolipainotusta onkin, niin onko edes sen vertaa että näin voisi sanoa? Esim. lähipiirissäni asia on päinvastoin

On.

Vierailija
86/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksismi jyllää. Tuttu nainen oli it-puolella esimiehenä ja poikkeuksetta kaikki vieraat puhuttelivat ensin hänen miesalaisiaan, eivät ottaneet edes huomioon että porukan ainoa nainen olisi pomo.

Tämä. Riippuu toki varmasti työpaikasta. Mutta nykyisessä työpaikassa jää kyllä jalkoihin, kun on nainen. Miehille riittää, että tekee työnsä. Minun pitäisi olla koko ajan todistamassa osaamistani. Meillä on tiimissä erityisesti yksi ihminen, joka esittää asiat aina niin, että olettaa etten minä osaa tai ymmärrä.

Haen koko ajan uutta työpaikkaa. Ei tällasta jaksa katsella. Mutta siinäkin on se sudenkuoppa, että monet firmat palkkaa naisia imagosyistä eikä voi yhtään tietää millainen ilmapiiri uudessa paikassa on.

Kyse ei ole välttämättä seksismistä. Todennäköisesti sinun osaamisesti ei ole vakuuttanut nykyisessä työpaikassa. 

Kummasti oli hyvinkin tasa-arvoinen fiilis ja tiimi luotti osaamiseeni, kunnes tiimin kokoonpano muuttui hieman ja tuli kaksi uutta jäsentä. Tämä ihminen, joka esittää aina asiat niin, että minä en osaa, on muidenkin juttujensa perusteella täysi sovinisti ja puhuu yleisesti naisista ja jopa vaimostaan todella ikävään sävyyn.

Ei siis laajamittaisesti jyllää, vaan ainoastaan tässä yksittäisessä tiimissä, muutamat henkilöt.

Kääntäisin asian toisinpäin. IT-alalla on rakenteellista feminismiä. HR-osastot ovat täynnä naisia ja jopa pörssiyhtiön HR-johtaja ilmoitti että asetetaan tavoitteeksi henkilökunnan 50/50 suhde naisten ja miesten välillä.

Ajatus mukava, ennen kuin ymmärtää että tällä hetkellä suurin osa henkilökunnasta on miehiä ja kouluista valmistuu reilusti enemmän miehiä kuin naisia. Tavoitteen saavuttamiseksi ei siis olisi ollut muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoa ainoastaan miehiä ja palkata ainoastaan naisia.

Vähän sama kuin joku sairaala julistaisi, että tavoitteeksi otetaan sairaanhoitajien sukupuolijakauman tasoittaminen seuraavassa viidessä vuodessa.

Ongelma on myös siinä, että kun naisena kysyy kysymyksiä, ei välttämättä saa vastauksia. On myös paljon tiimin ulkopuolisia, joista tietää, että tuskin saa mitään kauhean pätevää vastausta koskaan. Miespuolinen kollega saa joka kerta selkeän vastauksen näihin samoihin kysymyksiin. Olemme kokeilleet. Se myös johtaa siihen, että minä joudun käyttämään kollegaa siihen, että kysyn kysymyksiä, mikä johtaa siihen, että minä näytän huonolta, kun en ota itse selvää. Mutta näin on pakko tehdä, että saa hommat etenemään. Monet jutut on firman ns. hiljaista tietoa, joka on vain tietyillä ihmisillä. Ja jos näillä on asennevamma nuorta naista kohtaan, niin ei ole helppoa.

Kuulostaa kamalalta työpaikalta. Olen itse (naisena) ollut 3 eri IT-alan työpaikassa eikä missään sukupuoli ole ollut ongelma. Ensimmäisessä työpaikassa oli tosin ikärasismia. Toinen oli ihan ok ja viimeisin on todella korrekti jokaisen asian suhteen. Tämä viimeisin on todella mukava työpaikka; minulta kysellään paljon tietämistäni asioista, aina vastataan tai, jos ei osata, selvitetään ja palataan asiaan. Ruokatuntiseuraa löytyy ja osataan kehua silloin, kun on syytä kehua. Sinun suosittelisin etsivän uutta työpaikkaa, ei tuollaiseen tarvitse suostua.

Omien havaintojen mukaan ikärasismi on IT-alalla paljon pahempi kuin sukupuoleen perustuva syrjintä.

Tämä pitää paikkansa.

Ehkä kyse on kohdallani sitten siitä. Olen nuori ja näytän vielä nuoremmalta. En tosin usko, että naisena oleminen auttaa. Mutta firma on myös täynnä vanhoja miehiä, jotka ovat olleet alalla kymmeniä vuosia ja samassa firmassa 15v.

Taidat olla pelkkä trolli

Vierailija
87/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on varmaankin nainen, jonka mies on teknologia-alalla ja syöttänyt aloittajalle vuosikausia pajunköyttä siitä kuinka joutuu opiskelemaan ja valmistautumaan vapaa-ajalla pysyäkseen kehityksen kärryillä. Todellisuudessa haluaa vapaa-aikaa naisestaan. 😂

Vierailija
88/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä syynä on se, että naisia ei vain yksinkertaisesti kiinnosta IT-jutut? Toki joitain, mutta aika harvassa nämä ovat. Minäkin olen kiinnostunut melkein kaikesta maan ja taivaan välillä, mutta IT ei kiinnosta sitten yhtään.

Vierailija
89/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmenlaisia tieteitä: Insinööritieteitä, ihmistieteitä ja luonnontieteitä. Naisia kiinnostaa kaikki ihmiseen liittyvä, miehiä taas kaikki teknologiaan liittyvä. Näin se homma käytännössä menee, koska miehet ja naiset ovat erilaisia. 

Vierailija
90/90 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä syynä on se, että naisia ei vain yksinkertaisesti kiinnosta IT-jutut? Toki joitain, mutta aika harvassa nämä ovat. Minäkin olen kiinnostunut melkein kaikesta maan ja taivaan välillä, mutta IT ei kiinnosta sitten yhtään.

Näin tuo on, eikä siinä pitäisi olla mitään vääryyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä