Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?
Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.
Kommentit (3546)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Siis on ollutkin tähän asti normituloisilla ihan tavallisilla ihmisillä, mutta nyt ei olekaan enää mikään normitilanne, vaan poikkeuksellisen korkeat sähkölaskut tulossa joista moni keskituloinenkaan ei enää selviä.
Ja yhtäänkö ei voi ennakoida tulevaa ja säästää sen varalle?
Monella raha tuntuu polttelevan näpeissä, heti pitää käyttää kun sitä näpeissä on, tai jo silloin kun arvelee että sitä kohta on. Luullaan työpaikkaa ikuiseksi, sijoitusten ja asunnon arvon vain kasvavan, jne. Tämä ei tietenkää koske vain omakotitaloasukkaita.
Asuntoilmlituksia katsellessani olen ihmetellyt niitä puolen miljoonan tai jo varttimillin omakotitaloja, kenellä niihin oikeasti on varaa. Tilaa on niin maan vietävästi. Eipä sitten taida ollakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joumatafaka kirjoitti:
26-vuotiaana persaukisena varastomiehenä talon ostin ja rempannut taloa niin paljon kun on pystynyt ja tehnyt siitä oman näköistä. Nyt viiskymppisenä keskituloisena toimihenkilönä talo pitäisi myydä, kun siinä ei
ole enää varaa asua! Vtu, mä oon sanonut että jos talosta lähden, niin mun loput rahat ”katoaa” ja heittäydyn täysin yhteiskunnan tukien varaan ja muutan johonkin korpeen ilman autoa. Siinähän valtio kustantaa ja mä elän herroiksi, repikää siitä stana. Hallitus voisi nyt ihan kiltisti tukea meitä veronmaksajia, niin kuin muissa maissa on tuettu, koska kohta veronmaksajia ei enää ole!
Ei se ole hallitus, joka sinun sähkölaskujasi tukisi vaan toiset veronmaksajat.
Onkohan nyt niin, että on eletty yli varojen? Onko pakko asua omakotitalossa? Ja haaveena edelleen muuttaa korpeen yksin asumaan, omakotitaloon oletettavasti?
Missä se yli varojen eläminen näkyy, kun en itse huomannut. Jospa joku sinullekin lähettäisi yllärilaskun vaikka 10 000€ aiemmat 100€ sijasta, oma vikasihan se olisi kun olet elänyt yli varojesi ja et pysty maksamaan.
Kulutan sähköä minimaalisesti ja olen järjestänyt elämäni muutenkin niin, että selviän. Tällaiseen elämään ei tietenkään liity omakotitaloasumista ja joudun kenties luopumaan joistakin periaatteistani, mutta sellaista se on.
Yli varojesihan sinä olet elänyt, mikäli yhtiövastikkeeni satakertaistetaan sillä seurauksella, ettet pysty sitä maksamaan. Vai kuinka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki? Asumistukeenhan ei sähkölaskuja huomioida koskaan.
Missä harhassa elät? Ei omistusasuja mitään toimeentulotukea saa.
Jos tulot eivät riitä pakollisiin menoihin (esim.lämmityskustannuksiin) niin aivan varmasti saa.
Ei siinä asumismuotoa katsota. Myös asumistukea saa omakotitaloon, jos tarvetta on
Noissa on katto. Luuletko, että yksin asuvalle eläkeläiselle maksetaan asunnon lämmitys 150 neliön taloon, kun 4 ja 6 hengen perheitä asuu vuokrakolmioissa, kun vuokrat kalliita.
On jo varmaan aina herätä sieltä kuplasta.
ryccäntröllikät maalailee täällä kauhukuvia suomalaisista jotka joutuu valitsemaan hypotermian ja ulosoton välillä elle heti osteta ruplilla energiaa venäjältä. Tosiasiassa nousua on varmasti luvassa mutta kymmenkertaistumiset eivät ainakaan kuukausitasolla ole todennäköisiä.
Toisaalta jos pitäisi valita hypotermian ja ulosoton ja venäjän harjoittaman kansanmurhan rahoittamisen välillä niin valinta on selvä: Maksuhäiriömerkinnät vanhenevat kolmessa vuodessa ja hypotermia on helppo, jopa euforinen tapa lähteeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joumatafaka kirjoitti:
26-vuotiaana persaukisena varastomiehenä talon ostin ja rempannut taloa niin paljon kun on pystynyt ja tehnyt siitä oman näköistä. Nyt viiskymppisenä keskituloisena toimihenkilönä talo pitäisi myydä, kun siinä ei
ole enää varaa asua! Vtu, mä oon sanonut että jos talosta lähden, niin mun loput rahat ”katoaa” ja heittäydyn täysin yhteiskunnan tukien varaan ja muutan johonkin korpeen ilman autoa. Siinähän valtio kustantaa ja mä elän herroiksi, repikää siitä stana. Hallitus voisi nyt ihan kiltisti tukea meitä veronmaksajia, niin kuin muissa maissa on tuettu, koska kohta veronmaksajia ei enää ole!
Onkohan nyt niin, että on eletty yli varojen? Onko pakko asua omakotitalossa? Ja haaveena edelleen muuttaa korpeen yksin asumaan, omakotitaloon oletettavasti?
Missä se yli varojen eläminen näkyy, kun en itse huomannut. Jospa joku sinullekin lähettäisi yllärilaskun vaikka 10 000€ aiemmat 100€ sijasta, oma vikasihan se olisi kun olet elänyt yli varojesi ja et pysty maksamaan.
Kulutan sähköä minimaalisesti ja olen järjestänyt elämäni muutenkin niin, että selviän. Tällaiseen elämään ei tietenkään liity omakotitaloasumista ja joudun kenties luopumaan joistakin periaatteistani, mutta sellaista se on.
Yli varojesihan sinä olet elänyt, mikäli yhtiövastikkeeni satakertaistetaan sillä seurauksella, ettet pysty sitä maksamaan. Vai kuinka?
Kännykkä näköjään muutti yhtiövastikkeesi muotoon yhtiövastikkeeni. Yritti muuten muuttaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joumatafaka kirjoitti:
Epätodennäköinen skenaario, mutta olen varautunut siihenkin. Tosin siinä kohdassa joudun polkemaan periaatteeni ( ja moraalini) suohon, mutta sellaista se on. Mieti, olisitko nyt vaikeuksissa, jos olisit tyytynyt elämään vaatimattomammin?
Eniten tässä ihmetyttää pientä kulkijaa se, että sähkön tuottaminen meillä SUOMESSA on kallistunut moninkertaisesti:
Samojen suomen jokien vesi pyörittää voimalaitoksia, tuulivoimalat pyörii entiseen malliin ja vähän kovempaakin, samat suomalaiset ydinvoimalat tuottaa sähköä, turvevoimalat myös onneksi taas.
Mikä maksaa, mikä on se syy että meillä suomessa sähkön hinta kymmenkertaistuu?
Onko syy se , että sähköntuottajat myyvät ulkomaille sähkönsä koska sieltä saa runsaasti rahaa, ja se hinta määrittää myös kotimaan hinnan. Käärivät järjettömät voitot.
Nyt hallituksen pitää tehdä päätös että sähköä ei saa myydä ulkomaille, vaan pelkästään Suomeen ja pienellä marginaalilla. toinen vaihtoehto on että kansallistetaan sähköntuottajayhtiöt!
Lintilän mukaan Suomi on lähes omavarainen sähköntuotannossaan.
Lisäksi semmonen "pieni" huomautus että Pyhäjoen ydinvoimala tuottaisi jo sähköä valtavat määrät mikäli viherpiipertäjät eivät olisi tehneet valituksiansa jotka viivästyttivät hanketta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulot eivät riitä pakollisiin menoihin (esim.lämmityskustannuksiin) niin aivan varmasti saa.
Ei siinä asumismuotoa katsota. Myös asumistukea saa omakotitaloon, jos tarvetta onNoissa on katto. Luuletko, että yksin asuvalle eläkeläiselle maksetaan asunnon lämmitys 150 neliön taloon, kun 4 ja 6 hengen perheitä asuu vuokrakolmioissa, kun vuokrat kalliita.
Eläkeläisen asumistuessa on omat säännöt. Yksinasuvalle hyväksytään 70 neliötä ja kahdelle 85.
Yleisessä asumistuessa ei ole neliöitä, mutta hyväksytään yksin asuvalle asumismenoiksi noin 600 euroa kuukaudessa esim. vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä asumismuotoa katsota. Myös asumistukea saa omakotitaloon, jos tarvetta onNoissa on katto. Luuletko, että yksin asuvalle eläkeläiselle maksetaan asunnon lämmitys 150 neliön taloon, kun 4 ja 6 hengen perheitä asuu vuokrakolmioissa, kun vuokrat kalliita.
Eläkeläisen asumistuessa on omat säännöt. Yksinasuvalle hyväksytään 70 neliötä ja kahdelle 85.
Yleisessä asumistuessa ei ole neliöitä, mutta hyväksytään yksin asuvalle asumismenoiksi noin 600 euroa kuukaudessa esim. vuokra.
Tukea saa isompaankin asuntoon, mutta yli menevä osa pitää itse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joumatafaka kirjoitti:
Suomessa saa tukia tietyillä tuloilla ja sossusta rahaa, koskee kaikkia.
Se omistusasunnon ostaminen on oma valinta. Ei kukaan ole pakottanut.
Ei osastohoitokaan kuulu maksukattoon, kun tulee jotain yllättävää. Osalla eläkeläisistä on sairaalalaskuja ulosotossa.
Pitäisikö sitten kaikkien asua kelan kustantamassa vuokra-asunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Se joku ekonomisti (sic) ehdotti, että lämmityksen vii laittaa kokonaan pois päältä
Ekonomi ajattelee, että jos vaihtoehto on säilyttää talo, mutta olla muutama kuukausi ilman sähköä tai lämmittää muutama kuukausi ja menettää talo, niin ensimmäinen vaihtoehto on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat säästäneet pahan päivän varalle. Se paha päivä on tulossa nyt.
Ensin maksetaan sähkölaskuja niillä pahanpäivänsäästöillä.
Sitten katsotaan mitä keinoja on keksitty vai onko.Monet eivät suomessa kykene säästämään rahaa vaan he elävät kädestä suuhun.
Suomeksi. "monet suomessa eivät hallitse rahankäyttöään ja osaa elää tulojensa mukaan".
Sä elät vissii jossain kuplassa jos olet sitä mieltä että suomessa jokainen saa rahaa säästöön eikä suomessa juurikaan ole ihmisiä ketkä elää kädestä suuhun.
Suomessa on paljon pienipalkkaisia ihmisiä, eläkeläisiä, työttömiä.. jne ketkä elää pienillä tuloilla eikä heillä kerry säästöön juurikaan rahaa.
Helposti sitä saa säästöön rahaa jos tienaa edes sen verran mitä suomessa keskipalkat on eli noin 3200e/kk.
Ohis... jos saa pankista lainaa yki parinsadan tonnin sähkölämmitteistä asuntoa varten, ei ole pienitulinen.
Miksi luulet asunnon olevan 200 000€ tai yli. Asuntoja saa ihan muutamalla kymmenellä tuhannella. Esim 60 000 € on ihan eri asia, kuin 200 000.
Ei kaikki omakotitalon omistajat ole rikkaita, tai hyvätuloisia, talo voi olla halpa, ja ei mitenkään moderni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Siis on ollutkin tähän asti normituloisilla ihan tavallisilla ihmisillä, mutta nyt ei olekaan enää mikään normitilanne, vaan poikkeuksellisen korkeat sähkölaskut tulossa joista moni keskituloinenkaan ei enää selviä.
Aivan, ja eikö myös jos on pystynyt asumaan kerrostalo yksiössä, kaipa on varaa maksaa siihen liittyviä kuluja, oli se kulu sitten vaikka 1 000 000€.
Miljoonan äkillisiä kuluja ei ole oletettavissa sadan tonnin yksiöön. Jospa pysyisit kohtuudessa heittelemiesi rahasummien kanssa, niin valituksesi kuulostaisi uskottavammalta.
Totta kai kerrostalonkin omistusasujalle kuluja tulee remonttien myötä. Jos valitsee väärän kerrostalon (eli taloyhtiön), voi vaihtoehtoisesti käydä niin ettei niitä tulekaan, mutta lopulta talo on sellainen rotisko, ettei korjaamiseen enää lainaa herukaan, talo puretaan ja omaisus meni siinä. - Kummallisen moni kerrostalonkin omistaja tuntuu unohtavan remonttikulut, kun minulle hehkuttaa, kuinka paljon järkevämpää on asua omassa asunnossa kuin vuokralla.
Asumismuodosta riippumatta moni unohtaa, että omistusasunto on aina myös sijoitus. Se voi tuottaa voittoa tai se voi tuottaa tappiota. Jos ei halua ottaa tappion riskiä, voi asua myös vuokralla.
Lämmitetäänkö moderneja omakotitaloja siis sähköllä? Kuulostaa ihan hullulta. Tässäpä nyt sitten miettimisen paikka monella.
Sähkön hinta ravistelee perustuksia
mikkokokko
Mikko Kokko
26.8.2022 8:40
päivitetty 26.8.2022 8:44
4
22
Jos sinulla on pörssisähkö, niin mitä kaikkea teit viime yönä klo 05 kun sähkö oli halvimmillaan? Sen hinta oli silloin 17,62 snt/kWh.
Meillähän meni neljä päivää Väreen edukkaalla 44 snt/kWh hinnalla ja nyt posotellaan kuukausi 15,45 snt/kWh hinnalla. Eilen sitten fortum ilmoitti 12 miljardin euron tappioidensa kunniaksi nostavansa 1.10.2022 eteenpäin tuon sähkömme hintaa 35,16 snt/kWh.
Se on ihmiset sillä lailla, että vaikka olisi onnellisten tähtien alla suojassa ensi vuoden edullisella määräaikaisella sopimuksella, niin hymy hyytyy viimeistään silloin kun ensimmäinen 6-10 kertainen sähkölasku kosahtaa postiluukusta. Jos on luottanut edulliseen, puhtaaseen ja luotettavaan sähkölämmitykseen ja talvikuukauden 300€ sähkölasku lävähtää 2000 euroon kuussa, niin vitsit on vähissä.
Ja kun kaikessa ei voi säästää vaikka kuinka kehotettaisiin, vinkattaisiin ja neuvottaisiin. Meidän suurimmat sähkösyöpöt ovat ruuanlaitto, pyykkäys ja astioiden pesu. Jääkaapit ja pakastin, sekä työvälineet mitä tietokoneiksi kutsutaan. Niiden käytössä on todella vaikea säästää. Sähkö on perushyödyke kuten ruokakin, eli tietyn rajan jälkeen säästövinkeillä voi pyyhkiä takapuolta. Ruokaa on saatava ja nettiin päästävä.
Ei ole mitään syytä olettaa että tämä tilanne helpottuu edes seuraavan viiden vuoden aikana, sillä olkiluoto ei näitä pohjoisen ja euroopan sähkömarkkinoita pelasta. Ne ovat ilman säätövoimaa oikukkaan tuulivoiman armoilla. Liian paljon vihreässä siirtymässä on luotettu Putinin vihreään maakaasuun tai tuontisähköön, koska nyt on kuulemma ollut pakko. Sähkökauppa on aivan solmussa kun tuulivoimailijoiden ei tarvitse huolehtia säätövoimasta ja sähköstä maksetaan kalleimman tuotantomuodon mukaan.
Sähkön hinnasta tulee kaikkien kannustinloukkujen äiti työmarkkinoilla. Jos ei ole omaisuutta ja asuu vuokralla, niin toimeentulotuki kattaa sähkölaskun eikä sitä itse tarvii maksaa.
Enkä viitsi edes marmattaa siitä, että kaukolämpöön tuli 17€/kk korotus, jätemaksu nousee 23%, polttoaine lienee pysyvästi yli 2€/litra
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa heittäytyä sohvalle , niin on varaa elää ilman mitään yhteiskunnan sosiaalitukiakin?
Sosiaalitukia saavat Suomessa myös työssäkäyvät, sairaat, eläkeläiset, vajaakuntoiset, jotka eivät pysty tai ei oteta töihin jne.
On todella alentavaa leimata ja yleistää kaikki sosiaalitukia saavat sohvalla makaileviksi ja laiskoiksi.
En kiellä, etteikö heitäkin ole, mutta eivät suinkaan kaikki.
Aina tulee olemaan ihmisiä, jotka tarvitsevat yhteiskunnan apua.Mutta nyt kyllä monet melko hyvin toimeentulevat ovat älähtäneet ja alkaneet kysellä tukia. On tarkkaan tutkittava ero tuen todellisen tarpeen tai vain oman, kuvitellun tarpeen tai haluttomuuden käyttää säästöjä tai realisoida jotain omaisuutta.
Monet ovat voineet, täällä jossain ketjussa kertomansa mukaan ainakin, laittaa tonnin jopa ylikin joka kuukausi palkastaan säästöön.
Jospa nyt sitten olisi aika käyttää niitä ylimääräisiä tonneja sähkölaskuihin.
Eikä ensimmäisenä mietittäisi yhteiskunnan apuja.
Todellisen tarpeen siis kyllä ymmärrän. Oli ihminen töissä tai ei.Ymmärrän, että monia nyt ärsyttää kaiken köyhien ja työttömien mollaamisen jälkeen. Nyt nämä mollaajat itse pelästyvät, että rahat eivät ehkä riitä tai säästöön saakin jäämään vähemmän ja jopa joutuu niitä käyttämään säästöjä. Niin heti ääni kellossa muuttuu: tarve ja yhteiskunnan tukien käyttö onkin ihan ok.
Kun köyhä käyttää tukia todelliseen tarpeeseen on yhteiskunnan loinen.
Kun varakkaampi käyttää yhteuskunnan tukia niin on, niin mikä?Niin että loisille veroissaan tukia maksava ei ansaitsisi mitään?Menkää töihin luuserit tai muuttakaa halvempiin asuntoihin as.tukea kinuamasta!
Kuten on jo moneen kertaan täällä kerrottu tt-tuen ja asumistuen laskentakaava on kaikille sama.
Loisille veroissaan tukia maksava ansaitsee ne tuet samoin kuin se loinenkin jos edellytykset ja kriteerit siihen täyttyvät.
Tulot ovat riittävän alhaiset, ei ole säästöjä eikä ylimääräistä omaisuutta esimerkiksi. Ynnä muuta.
Tällä hetkellä ei ylisuuria sähkölaskuja korvata kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joumatafaka kirjoitti:
Ei osastohoitokaan kuulu maksukattoon, kun tulee jotain yllättävää. Osalla eläkeläisistä on sairaalalaskuja ulosotossa.
Ikinä ei olla sossusta saatu yhtään mitään vaikka mä olen pitkäaikaistyötön ja puolisolla pieni palkka. Työmarkkinatuki riittää just sähkölaskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joumatafaka kirjoitti:
Pitäisikö sitten kaikkien asua kelan kustantamassa vuokra-asunnossa?
Voit asua missä haluat, mutta samat säännöt on kaikille. Yhtä lailla säännöt koskevat sinua, jos sinut irtisanotaan. Saat saman verran asumistukea kuin muut. Perheet ei oikeastaan saa ollenkaan, jos toinen puoliso on töissä.
Emme mekään ole ikinä saaneet asumistukea ja toimeentulotukea, kun olen ollut työttömänä, koska puolisoni tienaa 2400 brutto ja on 2 lasta. Toki teen aina töitä, kun niitä saan.
Jokainen miettii ottaako riskin ja ostaa omistusasunnon vai asuuko vuokralla milloin saa enemmän tukia esim. jos irtisanotaan tai ei saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungin toimeentulotuen asumismenonormi yksin asuvalle on 430 euroa. Vaihtelee siis paikkakunnan mukaan.