Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?

Vierailija
28.08.2022 |

Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.

Kommentit (3546)

Vierailija
801/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset ei saa Suomessa ilmaista kodinsiivousta.

Ei auta, että itkee, että olin lonkkaleikkauksessa enkä pysty siivoamaan.

Toki siivous voidaan järjestää yksityiseltä siivousyritykseltä, mutta siitä tulee kyllä lasku.

Ainoa mistä apua voit saada tilanteessa kuin tilanteessa, on läheiset.

Vierailija
802/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki siivous voidaan järjestää yksityiseltä siivousyritykseltä, mutta siitä tulee kyllä lasku.

Ja nyt kun tulee isoja sähkölaskuja niin ei ole välttämättä siivouspalveluihin rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velattomaan omakotitaloon voi kyllä saada asumistukea (1 hengen taloudessa hoitomenoiksi hyväksytään n. 100e mikä on tietenkin tosi alakanttiin sähkölämmittäjällä), sekä toimeentulotukea, jos muut ehdot täyttyy. Ei siis tarvitse kotiaan myydä tt-tukea saadakseen.

Vierailija
804/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minun sähkölaskustani ei selviä mitenkään, että olen oikeutettu tukiin! Mielestäni se on myös luottamuksellista tietoa, jonka ei tule missään tapauksessa näkyäkään sivullisille!

Vierailija
805/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velattomaan omakotitaloon voi kyllä saada asumistukea (1 hengen taloudessa hoitomenoiksi hyväksytään n. 100e mikä on tietenkin tosi alakanttiin sähkölämmittäjällä), sekä toimeentulotukea, jos muut ehdot täyttyy. Ei siis tarvitse kotiaan myydä tt-tukea saadakseen.

Entäs velallisen ok taloon??? Tuo satanen on naurettavan pieni arvio. Mä ajattelin muuttaa miesystävän luo talveksi niin ei tarvitse niin paljoa lämmittää taloa.

Vierailija
806/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuostakin oli kysely ja oikeasti osa ihmisistä vieläkin luulee, että jos heille tulee syöpä niin joku tulee ilmaiseksi heidän omakotitalonsa siivoamaan. No, ei tule.

Ei kunnilla ja kaupungeilla ole edes mitään kodin siivous palveluita.

Vierailija
807/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joumatafaka kirjoitti:

26-vuotiaana persaukisena varastomiehenä talon ostin ja rempannut taloa niin paljon kun on pystynyt ja tehnyt siitä oman näköistä. Nyt viiskymppisenä keskituloisena toimihenkilönä talo pitäisi myydä, kun siinä ei

ole enää varaa asua! Vtu, mä oon sanonut että jos talosta lähden, niin mun loput rahat ”katoaa” ja heittäydyn täysin yhteiskunnan tukien varaan ja muutan johonkin korpeen ilman autoa. Siinähän valtio kustantaa ja mä elän herroiksi, repikää siitä stana. Hallitus voisi nyt ihan kiltisti tukea meitä veronmaksajia, niin kuin muissa maissa on tuettu, koska kohta veronmaksajia ei enää ole!

Ei se ole hallitus, joka sinun sähkölaskujasi tukisi vaan toiset veronmaksajat.

Vierailija
808/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttäkää hallitusta. Katsokaa oikeaa syyllistä kohtaan. Ymmärtäkää, että tämä ei ole sattumaa. Jos muutosta ei tule, ihmisiä tulee kuolemaan talvella. Ja se ei ole Venäjän syy. Uskokaa.

Vierailija
809/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joumatafaka kirjoitti:

26-vuotiaana persaukisena varastomiehenä talon ostin ja rempannut taloa niin paljon kun on pystynyt ja tehnyt siitä oman näköistä. Nyt viiskymppisenä keskituloisena toimihenkilönä talo pitäisi myydä, kun siinä ei

ole enää varaa asua! Vtu, mä oon sanonut että jos talosta lähden, niin mun loput rahat ”katoaa” ja heittäydyn täysin yhteiskunnan tukien varaan ja muutan johonkin korpeen ilman autoa. Siinähän valtio kustantaa ja mä elän herroiksi, repikää siitä stana. Hallitus voisi nyt ihan kiltisti tukea meitä veronmaksajia, niin kuin muissa maissa on tuettu, koska kohta veronmaksajia ei enää ole!

Onkohan nyt niin, että on eletty yli varojen? Onko pakko asua omakotitalossa? Ja haaveena edelleen muuttaa korpeen yksin asumaan, omakotitaloon oletettavasti?

Vierailija
810/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

skfdsflös kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy asuntosi, äläkä vingu. Olet varakas, jos sinulla on velaton omistusasunto.

TÄMÄ!

Toimeentulotukiasiakkaat asunnoistaan parakkeihin ja kunnon mukaiseen pakkotyöhön. 

Kukahan huolii 70-100 v pakkotyöhön. Moni eläkkeensaaja saa tt-tukea.

Tai sairaseläkeläiset jne.

Heillekö riittää parakkiasuminen?

No, kuolo korjaa niin pienenee tt-tuen saajien määrä.

En tiedä millaiset eläkeläiset niitä sossun tukia saavat. Minun tuttavani, aina töissäkäynyt ja laskunsa itse maksanut, nuhteeton kansalainen, sotki alkavan dementian vuoksi, raha-asiansa. Liekö joku käynyt lypsämässä eläkkeet ja säästöt? Joka tapauksessa, kun tilanne selvisi hänen lapsilleen, he aluksi auttoivat rahallisesti menoissa ja lopulta, kun papparainen joutui mm. tapaturman vuoksi hammasremonttiin, lapset auttoivat häntä toimeentulotukianomuksen teossa. Euroakaan ei kuulemma tullut. Kyllä porukalla ihmeteltiin kielteistä päätöstä. Hän oli kuitenkin maksanut veroja koko ikänsä. Sossun tukien saamisessa pitää ilmeisesti käydä sellainen elämänkoulu, että niihin osaa kaikki kommervenkit oikein laittaa.

Suomessa helpotetaan rikkaiden ja köyhien elämää. Se ahkera, tunnollinen, rehellinen kansanosa ei saa koskaan mitään. Se maksaa itse, myös italialaisten ja saksalaisten sähkö- ja muut menot. Muissa maissa on sähköhinta kattoja yms. jotka auttaa kaikkia kansalaisia. Suomessa ilmeisesti halliuksessa ei nyt ole puoluetta, joka ajaisi työssäkäyvän, pieni palkkaisen etuja.

Voi hyvänen aika, mitä uhriutumista. Ymmärrän harmituksen, mutta ei tt-tuki ole mikään palkinto hyvin eletystä elämästä ja tunnollisesti hoidetuista raha-asioista. Eikä sen pidäkään olla, koska se on viimesijainen etuus, jolla turvataan kaikkein köyhimpien toimeentulo. Ja se lasketaan samoilla periaatteilla ihan kaikille.

Millaiset ihmiset sinun mielestäsi ansaitsevat katon pään päälle ja ruokaa pöytään?

Kiinnitti huomiota myös tuo "käydä sellainen elämänkoulu"-fraasi, jolla annettiin ymmärtää, että jotkut muka saavat toimeentulotukea helpommin. Laskentakaava on kuitenkin aivan sama kaikille. Mitään ylimääräistä ei saa, vaikka olisi käynyt millaisen elämänkoulun.

Eikä auta, jos itkee, että tuli iso sähkölasku eikä ole rahaa ostaa ruokaa lapsille.

Ei ketään kiinnosta.

Metsässä on marjoja ja sieniä juuri nyt!

Vierailija
811/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joumatafaka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin? 

Jos on varaa heittäytyä sohvalle , niin on varaa elää ilman mitään yhteiskunnan sosiaalitukiakin?

Sosiaalitukia saavat Suomessa myös työssäkäyvät, sairaat, eläkeläiset, vajaakuntoiset, jotka eivät pysty tai ei oteta töihin jne.

On todella alentavaa leimata ja yleistää kaikki sosiaalitukia saavat sohvalla makaileviksi ja laiskoiksi.

En kiellä, etteikö heitäkin ole, mutta eivät suinkaan kaikki.

Aina tulee olemaan ihmisiä, jotka tarvitsevat yhteiskunnan apua.

Mutta nyt kyllä monet melko hyvin toimeentulevat ovat älähtäneet ja alkaneet kysellä tukia. On tarkkaan tutkittava ero tuen todellisen tarpeen tai vain oman, kuvitellun tarpeen tai haluttomuuden käyttää säästöjä tai realisoida jotain omaisuutta.

Monet ovat voineet, täällä jossain ketjussa kertomansa mukaan ainakin, laittaa tonnin jopa ylikin joka kuukausi palkastaan säästöön.

Jospa nyt sitten olisi aika käyttää niitä ylimääräisiä tonneja sähkölaskuihin.

Eikä ensimmäisenä mietittäisi yhteiskunnan apuja.

Todellisen tarpeen siis kyllä ymmärrän. Oli ihminen töissä tai ei.

Ymmärrän, että monia nyt ärsyttää kaiken köyhien ja työttömien mollaamisen jälkeen. Nyt nämä mollaajat itse pelästyvät, että rahat eivät ehkä riitä tai säästöön saakin jäämään vähemmän ja jopa joutuu niitä käyttämään säästöjä. Niin heti ääni kellossa muuttuu: tarve ja yhteiskunnan tukien käyttö onkin ihan ok.

Kun köyhä käyttää tukia todelliseen tarpeeseen on yhteiskunnan loinen.

Kun varakkaampi käyttää yhteuskunnan tukia niin on, niin mikä?

Ei hätää, eivät he saa tukia. Ja kela saa tietää verottajalta asuntojen ja mökkien hinnan, millä ne on myyty eli toimeentulotukea ei saa pitkään aikaan. Asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttavat myös puolison tulot.

Kyllä jo tilillä olevat rahat on helppo "hävittää" niin ettei Kela voi asialle yhtään mitään, kunhan sen tekee ennen kelan tukien hakemista.

Kela saa tietää verottajalta sen asunnon myyntihinnan ja sillä perusteella et saa tukea. Ihan sama vaikka tililläsi olisi 0 euroa.

Vierailija
812/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin? 

Siis on ollutkin tähän asti normituloisilla ihan tavallisilla ihmisillä, mutta nyt ei olekaan enää mikään normitilanne, vaan poikkeuksellisen korkeat sähkölaskut tulossa joista moni keskituloinenkaan ei enää selviä.

Vierailija
813/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joumatafaka kirjoitti:

Onkohan nyt niin, että on eletty yli varojen? Onko pakko asua omakotitalossa? Ja haaveena edelleen muuttaa korpeen yksin asumaan, omakotitaloon oletettavasti?

Missä se yli varojen eläminen näkyy, kun en itse huomannut. Jospa joku sinullekin lähettäisi yllärilaskun vaikka 10 000€ aiemmat 100€ sijasta, oma vikasihan se olisi kun olet elänyt yli varojesi ja et pysty maksamaan.

Vierailija
814/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joumatafaka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa heittäytyä sohvalle , niin on varaa elää ilman mitään yhteiskunnan sosiaalitukiakin?

Sosiaalitukia saavat Suomessa myös työssäkäyvät, sairaat, eläkeläiset, vajaakuntoiset, jotka eivät pysty tai ei oteta töihin jne.

On todella alentavaa leimata ja yleistää kaikki sosiaalitukia saavat sohvalla makaileviksi ja laiskoiksi.

Mutta nyt kyllä monet melko hyvin toimeentulevat ovat älähtäneet ja alkaneet kysellä tukia. On tarkkaan tutkittava ero tuen todellisen tarpeen tai vain oman, kuvitellun tarpeen tai haluttomuuden käyttää säästöjä tai realisoida jotain omaisuutta.

Monet ovat voineet, täällä jossain ketjussa kertomansa mukaan ainakin, laittaa tonnin jopa ylikin joka kuukausi palkastaan säästöön.

Ymmärrän, että monia nyt ärsyttää kaiken köyhien ja työttömien mollaamisen jälkeen. Nyt nämä mollaajat itse pelästyvät, että rahat eivät ehkä riitä tai säästöön saakin jäämään vähemmän ja jopa joutuu niitä käyttämään säästöjä. Niin heti ääni kellossa muuttuu: tarve ja yhteiskunnan tukien käyttö onkin ihan ok.

Ei hätää, eivät he saa tukia. Ja kela saa tietää verottajalta asuntojen ja mökkien hinnan, millä ne on myyty eli toimeentulotukea ei saa pitkään aikaan. Asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttavat myös puolison tulot.

Kyllä jo tilillä olevat rahat on helppo "hävittää" niin ettei Kela voi asialle yhtään mitään, kunhan sen tekee ennen kelan tukien hakemista.

Kela saa tietää verottajalta sen asunnon myyntihinnan ja sillä perusteella et saa tukea. Ihan sama vaikka tililläsi olisi 0 euroa.

Lisäksi toimeentulotukea hakiessa, pyydetään tiliotteet 3 edeltävältä kuukaudelta, jos olet silloin saanut suht hyvin palkkaa niin et saa toimeentulotukea, oma vikasi, jos olet nuo 3 kuukauden palkat käyttänyt parturin sadan euron väreihin tai ties mihin etkä ole jättänyt muille kuukausille ruokarahaa, kun työ esim. päättyy tai tulee isoja laskuja.

Vierailija
815/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tää nyt on? Eikö olekaan järkevää asua omakotitalossa, " maksaa omaa" pois? Eikö se olekaan enää ainoa järkevä ratkaisu?

Vierailija
816/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joumatafaka kirjoitti:

Missä se yli varojen eläminen näkyy, kun en itse huomannut. Jospa joku sinullekin lähettäisi yllärilaskun vaikka 10 000€ aiemmat 100€ sijasta, oma vikasihan se olisi kun olet elänyt yli varojesi ja et pysty maksamaan.

Perheitä asuu kaksioissa ja kolmioissa, kun vuokrat kalliita. Ei ole teineillä omia huoneita. Tukia ei saa.

Ei se, että asut omakotitalossa ja tulee iso sähkölasku kiinnosta ketään.

Vierailija
817/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joumatafaka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi toimeentulotukea hakiessa, pyydetään tiliotteet 3 edeltävältä kuukaudelta, jos olet silloin saanut suht hyvin palkkaa niin et saa toimeentulotukea, oma vikasi, jos olet nuo 3 kuukauden palkat käyttänyt parturin sadan euron väreihin tai ties mihin etkä ole jättänyt muille kuukausille ruokarahaa, kun työ esim. päättyy tai tulee isoja laskuja.

Eikö ne nykyisin pyydä tiliotteet vain kahdelta kuukaudelta?

Vierailija
818/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis on ollutkin tähän asti normituloisilla ihan tavallisilla ihmisillä, mutta nyt ei olekaan enää mikään normitilanne, vaan poikkeuksellisen korkeat sähkölaskut tulossa joista moni keskituloinenkaan ei enää selviä.

Aivan, ja eikö myös jos on pystynyt asumaan kerrostalo yksiössä, kaipa on varaa maksaa siihen liittyviä kuluja, oli se kulu sitten vaikka 1 000 000€.

Vierailija
819/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki? Asumistukeenhan ei sähkölaskuja huomioida koskaan.

Missä harhassa elät? Ei omistusasuja mitään toimeentulotukea saa.

Jos tulot eivät riitä pakollisiin menoihin (esim.lämmityskustannuksiin) niin aivan varmasti saa.

Ei siinä asumismuotoa katsota. Myös asumistukea saa omakotitaloon, jos tarvetta on

Vierailija
820/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joumatafaka kirjoitti:

Kulutan sähköä minimaalisesti ja olen järjestänyt elämäni muutenkin niin, että selviän. Tällaiseen elämään ei tietenkään liity omakotitaloasumista ja joudun kenties luopumaan joistakin periaatteistani, mutta sellaista se on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi