Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?

Vierailija
28.08.2022 |

Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.

Kommentit (3546)

Vierailija
841/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joumatafaka kirjoitti:

26-vuotiaana persaukisena varastomiehenä talon ostin ja rempannut taloa niin paljon kun on pystynyt ja tehnyt siitä oman näköistä. Nyt viiskymppisenä keskituloisena toimihenkilönä talo pitäisi myydä, kun siinä ei

ole enää varaa asua! Vtu, mä oon sanonut että jos talosta lähden, niin mun loput rahat ”katoaa” ja heittäydyn täysin yhteiskunnan tukien varaan ja muutan johonkin korpeen ilman autoa. Siinähän valtio kustantaa ja mä elän herroiksi, repikää siitä stana. Hallitus voisi nyt ihan kiltisti tukea meitä veronmaksajia, niin kuin muissa maissa on tuettu, koska kohta veronmaksajia ei enää ole!

Ei se ole hallitus, joka sinun sähkölaskujasi tukisi vaan toiset veronmaksajat.

Onkohan nyt niin, että on eletty yli varojen? Onko pakko asua omakotitalossa? Ja haaveena edelleen muuttaa korpeen yksin asumaan, omakotitaloon oletettavasti?

Missä se yli varojen eläminen näkyy, kun en itse huomannut. Jospa joku sinullekin lähettäisi yllärilaskun vaikka 10 000€ aiemmat 100€ sijasta, oma vikasihan se olisi kun olet elänyt yli varojesi ja et pysty maksamaan.

Suomessa saa tukia tietyillä tuloilla ja sossusta rahaa, koskee kaikkia.

Se omistusasunnon ostaminen on oma valinta. Ei kukaan ole pakottanut.

Ei osastohoitokaan kuulu maksukattoon, kun tulee jotain yllättävää. Osalla eläkeläisistä on sairaalalaskuja ulosotossa.

Pitäisikö sitten kaikkien asua kelan kustantamassa vuokra-asunnossa?

Ennen muuta pitää olla höpäjämättä, ettei omistusasuja voisi saada asumiseensa tukea. Saa ihan samoilla ehdoilla kuin muutkin.

Vuokra-asumisen lisääminen voisi kyllä olla järkevää esim. työvoiman liikkuvuuden kannalta.

Vuokra-asunnoista kokonaan Kelan kustantamia on vähemmistö. Aika,yleinen on systeemi, jossa ihminen kustantaa,osan palkallaan tai eläkkeellään, ja Kela loput.

Vierailija
842/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin? 

Siis on ollutkin tähän asti normituloisilla ihan tavallisilla ihmisillä, mutta nyt ei olekaan enää mikään normitilanne, vaan poikkeuksellisen korkeat sähkölaskut tulossa joista moni keskituloinenkaan ei enää selviä.

Aivan, ja eikö myös jos on pystynyt asumaan kerrostalo yksiössä, kaipa on varaa maksaa siihen liittyviä kuluja, oli se kulu sitten vaikka 1 000 000€.

Miljoonan äkillisiä kuluja ei ole oletettavissa sadan tonnin yksiöön. Jospa pysyisit kohtuudessa heittelemiesi rahasummien kanssa, niin valituksesi kuulostaisi uskottavammalta.

Totta kai kerrostalonkin omistusasujalle kuluja tulee remonttien myötä. Jos valitsee väärän kerrostalon (eli taloyhtiön), voi vaihtoehtoisesti käydä niin ettei niitä tulekaan, mutta lopulta talo on sellainen rotisko, ettei korjaamiseen enää lainaa herukaan, talo puretaan ja omaisus meni siinä. - Kummallisen moni kerrostalonkin omistaja tuntuu unohtavan remonttikulut, kun minulle hehkuttaa, kuinka paljon järkevämpää on asua omassa asunnossa kuin vuokralla.

Asumismuodosta riippumatta moni unohtaa, että omistusasunto on aina myös sijoitus. Se voi tuottaa voittoa tai se voi tuottaa tappiota. Jos ei halua ottaa tappion riskiä, voi asua myös vuokralla.

En voi mitään, mikäli et ymmärrä. Summa oli tarkoituksella järjettömän suuri, jotta myös järjettömät ymmärtäisivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkön hinta ravistelee perustuksia

mikkokokko

Mikko Kokko

26.8.2022 8:40

päivitetty 26.8.2022 8:44

4

22

Jos sinulla on pörssisähkö, niin mitä kaikkea teit viime yönä klo 05 kun sähkö oli halvimmillaan? Sen hinta oli silloin 17,62 snt/kWh.

Meillähän meni neljä päivää Väreen edukkaalla 44 snt/kWh hinnalla ja nyt posotellaan kuukausi 15,45 snt/kWh hinnalla. Eilen sitten fortum ilmoitti 12 miljardin euron tappioidensa kunniaksi nostavansa 1.10.2022 eteenpäin tuon sähkömme hintaa 35,16 snt/kWh.

Se on ihmiset sillä lailla, että vaikka olisi onnellisten tähtien alla suojassa ensi vuoden edullisella määräaikaisella sopimuksella, niin hymy hyytyy viimeistään silloin kun ensimmäinen 6-10 kertainen sähkölasku kosahtaa postiluukusta. Jos on luottanut edulliseen, puhtaaseen ja luotettavaan sähkölämmitykseen ja talvikuukauden 300€ sähkölasku lävähtää 2000 euroon kuussa, niin vitsit on vähissä.

Ja kun kaikessa ei voi säästää vaikka kuinka kehotettaisiin, vinkattaisiin ja neuvottaisiin. Meidän suurimmat sähkösyöpöt ovat ruuanlaitto, pyykkäys ja astioiden pesu. Jääkaapit ja pakastin, sekä työvälineet mitä tietokoneiksi kutsutaan. Niiden käytössä on todella vaikea säästää. Sähkö on perushyödyke kuten ruokakin, eli tietyn rajan jälkeen säästövinkeillä voi pyyhkiä takapuolta. Ruokaa on saatava ja nettiin päästävä.

Ei ole mitään syytä olettaa että tämä tilanne helpottuu edes seuraavan viiden vuoden aikana, sillä olkiluoto ei näitä pohjoisen ja euroopan sähkömarkkinoita pelasta. Ne ovat ilman säätövoimaa oikukkaan tuulivoiman armoilla. Liian paljon vihreässä siirtymässä on luotettu Putinin vihreään maakaasuun tai tuontisähköön, koska nyt on kuulemma ollut pakko. Sähkökauppa on aivan solmussa kun tuulivoimailijoiden ei tarvitse huolehtia säätövoimasta ja sähköstä maksetaan kalleimman tuotantomuodon mukaan.

Sähkön hinnasta tulee kaikkien kannustinloukkujen äiti työmarkkinoilla. Jos ei ole omaisuutta ja asuu vuokralla, niin toimeentulotuki kattaa sähkölaskun eikä sitä itse tarvii maksaa.

Enkä viitsi edes marmattaa siitä, että kaukolämpöön tuli 17€/kk korotus, jätemaksu nousee 23%, polttoaine lienee pysyvästi yli 2€/litra

Mikä tällaisen pirujen seinälle maalaamisen tarkoitus on?

Sähkön hinta on todella korkea joitain kuukausia, sen jälkeen hinnat kääntyvät todennäköisesti roimaan laskuun:

https://yle.fi/uutiset/3-12558752

Vierailija
844/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marinin 3 asuntoa ja imuroimiset loppuu niin sitten aloitan sähkönsäästämisen, aloitan vaan toimeentuloon viedä laskut. tehkää niin kaikki.

Voihan sitä lähetellä laskujansa kenelle huvittaa, mutta omistusasujalle ei toimeentulotukea tipu. On hullua, että pienituloiset työssäkäyvät, eläkeläiset ym. jotka eivät voi tuloihinsa vaikuttaa, joutuvat nyt kaikkein ahtaimmalle. Kotona loisivat kyllä hoidetaan. Juuri katsoin laskurista, että toimeentulotuen perusosa on nykyään yli 600 euroa. Mulla työssäkäyvänä ei jää palkasta sen vertaa laskujen jälkeen.

Ei muuten pidä paikkaansa. Ei tavalliset työttömät ole oikeutettuja noin vaan toimeentulotukeen. Hammaslääkäriin tai silmälaseihin voi saada 180 €, jos on pätevät todisteet. Siinä kaikki.

Kipeenä omasta duunista saan nyt 420€ asumistukea ja 610€ työttömyyskorvausta netto ja vuokra on 640€ joten 390€ jää puhelimeen, sähköön, nettiin, kledujuihin ja safkaan. Pärjään kun osaan, onhan toi laskujen jälkeen 10€/pvä. Mut on tää helv..in tylsää istuu himas, kun tottunut et käteen jää 2500-3500kk ja touhunnut sen mukaan.

Mut ärsyttää nää morkkaamiset ja pask.puheet loisimisesta ja huippukorvauksista.

TE-toimistosta on pari kertaa kehoitettu menemään ruokajonoon. Ihan kun se niille ees kuuluis, mutta kun niiden mielestä mun elintaso on mun tilanteeseen nähden surkea.  Ruokajonohan sen korjais.

Myin muuten asuntoni, realisoin omaisuuteni ja elin siitä tulleilla voitoilla sairausajan, ilman yhteiskunnan korvauksia tai apuja. Ramppasin yksityisillä lääkäreillä jne.

Haen uutta duunii, mut yli 50v. niin ne ei ees lue mun hakemuksia. Ylläri ja villumainen tilanne, aina paiskonu hommii 14v. lähtien ja ollu hyvä ja oon koulutettu, mutta...

Mähän en tarvitsis ees mitää isoo liksaa kun jo elintaso nousis hurjasti.

Tulee opiskelu- ja lama-ajat mieleen. Onneksi ei oo pahemmin asiat, vielä. :D

Kämpät myyntiin, sorry ei voi auttaa.

Vierailija
845/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joumatafaka kirjoitti:

26-vuotiaana persaukisena varastomiehenä talon ostin ja rempannut taloa niin paljon kun on pystynyt ja tehnyt siitä oman näköistä. Nyt viiskymppisenä keskituloisena toimihenkilönä talo pitäisi myydä, kun siinä ei

ole enää varaa asua! Vtu, mä oon sanonut että jos talosta lähden, niin mun loput rahat ”katoaa” ja heittäydyn täysin yhteiskunnan tukien varaan ja muutan johonkin korpeen ilman autoa. Siinähän valtio kustantaa ja mä elän herroiksi, repikää siitä stana. Hallitus voisi nyt ihan kiltisti tukea meitä veronmaksajia, niin kuin muissa maissa on tuettu, koska kohta veronmaksajia ei enää ole!

Onkohan nyt niin, että on eletty yli varojen? Onko pakko asua omakotitalossa? Ja haaveena edelleen muuttaa korpeen yksin asumaan, omakotitaloon oletettavasti?

Missä se yli varojen eläminen näkyy, kun en itse huomannut. Jospa joku sinullekin lähettäisi yllärilaskun vaikka 10 000€ aiemmat 100€ sijasta, oma vikasihan se olisi kun olet elänyt yli varojesi ja et pysty maksamaan.

Ei osastohoitokaan kuulu maksukattoon, kun tulee jotain yllättävää. Osalla eläkeläisistä on sairaalalaskuja ulosotossa.

Ennen muuta pitää olla höpäjämättä, ettei omistusasuja voisi saada asumiseensa tukea. Saa ihan samoilla ehdoilla kuin muutkin.

Vuokra-asumisen lisääminen voisi kyllä olla järkevää esim. työvoiman liikkuvuuden kannalta.

Vuokra-asunnoista kokonaan Kelan kustantamia on vähemmistö. Aika,yleinen on systeemi, jossa ihminen kustantaa,osan palkallaan tai eläkkeellään, ja Kela loput.

Kyllä omistusasuntoon voi tukea saada, mutta pieniä ne tuet on, pienempiä kuin vuokra-asuntoon, koska niissä kulut on pienemmät kuin vuokra-asunnoissa, koska esim. lainoja ei lasketa laskuiksi.

Vierailija
846/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin? 

Siis on ollutkin tähän asti normituloisilla ihan tavallisilla ihmisillä, mutta nyt ei olekaan enää mikään normitilanne, vaan poikkeuksellisen korkeat sähkölaskut tulossa joista moni keskituloinenkaan ei enää selviä.

Mikään tilanne ei ole normitilanne. Tilanne, jossa,olemme olleet, on ollut poikkeuksellisen edullinen.

Ei kannata koskaan tuudittautua siihen, että vallitseva tilanne jatkuu maailman tappiin.

Vierailija
847/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joumatafaka kirjoitti:

Ei. Voi valita ja asua oman tulotasonsa mukaisesti.

Kela ei kustanna vuokra-asuntoa mitenkään automaattisesti kaikille. On jo moneen kertaan kerrottu miten systeemi toimii.

Herää hiukan kysymys millä aivoilla olette ne omakotitalonne ja hyvät työpaikkanne hankkineet kun näinkin yksinkertainen asia pitää moneen kertaan selittää.

Eipä ihme, että sähkön hinnannousu on nyt miltei ylipääsemätön asia käsittää. Ja se, ettei Kela nyt automaattisesti sitä varakkaille korvaa.

Vierailija
848/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttäkää hallitusta. Katsokaa oikeaa syyllistä kohtaan. Ymmärtäkää, että tämä ei ole sattumaa. Jos muutosta ei tule, ihmisiä tulee kuolemaan talvella. Ja se ei ole Venäjän syy. Uskokaa.

Okei, syytetään hallitusta ja pidetään mielessä että kyseessä ei ole sattuma. Ja nyt kun syyllinen Suomen sähkön hintaan on 100 % varmuudella selvillä, katsotaan seuraavaksi vähän faktoja.

Alla viimeisimmät tilastot kotitalouksien maksamasta keskimääräisestä sähkön hinnasta Euroopassa (yksiköissä senttiä/kWh). Data on viime kuulta ja julkaistussa vertailussa oli mukana 32 Euroopan maata. Listaan alla top 5 kalleimmat maat sekä pohjoismaat, Islantia lukuunottamatta (ei mukana vertailussa, joskin siellä sähkö on huomattavasti kalliimpaa kuin täällä Suomessa):

1. Tsekki 52.15

2. Iso-Britannia 51.85

3. Italia 46.85

4. Viro 40.82

5. Tanska 39.95 

...

21. Ruotsi 24.99

...

24. Suomi 22.82

...

32. Norja 12.83

Johtopäätöksenä voi siis sanoa, että hallitus on onnistunut erinomaisesti, ellei jopa täydellisesti. Itseasiassa EU-maista Suomea halvempaa sähköä saa ainoastaan Kroatiassa, Luxenburgissa, Unkarissa ja Maltalla.

Vierailija
849/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, ja eikö myös jos on pystynyt asumaan kerrostalo yksiössä, kaipa on varaa maksaa siihen liittyviä kuluja, oli se kulu sitten vaikka 1 000 000€.

Miljoonan äkillisiä kuluja ei ole oletettavissa sadan tonnin yksiöön. Jospa pysyisit kohtuudessa heittelemiesi rahasummien kanssa, niin valituksesi kuulostaisi uskottavammalta.

Totta kai kerrostalonkin omistusasujalle kuluja tulee remonttien myötä. Jos valitsee väärän kerrostalon (eli taloyhtiön), voi vaihtoehtoisesti käydä niin ettei niitä tulekaan, mutta lopulta talo on sellainen rotisko, ettei korjaamiseen enää lainaa herukaan, talo puretaan ja omaisus meni siinä. - Kummallisen moni kerrostalonkin omistaja tuntuu unohtavan remonttikulut, kun minulle hehkuttaa, kuinka paljon järkevämpää on asua omassa asunnossa kuin vuokralla.

Asumismuodosta riippumatta moni unohtaa, että omistusasunto on aina myös sijoitus. Se voi tuottaa voittoa tai se voi tuottaa tappiota. Jos ei halua ottaa tappion riskiä, voi asua myös vuokralla.

En voi mitään, mikäli et ymmärrä. Summa oli tarkoituksella järjettömän suuri, jotta myös järjettömät ymmärtäisivät.

Järjellisen esimerkin ymmärtää paremmin.

Vierailija
850/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähkölämmittäjääääääääää kirjoitti:

Eniten tässä ihmetyttää pientä kulkijaa se, että sähkön tuottaminen meillä SUOMESSA on kallistunut moninkertaisesti:

Samojen suomen jokien vesi pyörittää voimalaitoksia, tuulivoimalat pyörii entiseen malliin ja vähän kovempaakin, samat suomalaiset ydinvoimalat tuottaa sähköä, turvevoimalat myös onneksi taas.

Mikä maksaa, mikä on se syy että meillä suomessa sähkön hinta kymmenkertaistuu?

Onko syy se , että sähköntuottajat myyvät ulkomaille sähkönsä koska sieltä saa runsaasti rahaa, ja se hinta määrittää myös kotimaan hinnan. Käärivät järjettömät voitot.

Nyt hallituksen pitää tehdä päätös että sähköä ei saa myydä ulkomaille, vaan pelkästään Suomeen ja pienellä marginaalilla. toinen vaihtoehto on että kansallistetaan sähköntuottajayhtiöt!

Lintilän mukaan Suomi on lähes omavarainen sähköntuotannossaan.

Lisäksi semmonen "pieni" huomautus että Pyhäjoen ydinvoimala tuottaisi jo sähköä valtavat määrät mikäli viherpiipertäjät eivät olisi tehneet valituksiansa jotka viivästyttivät hanketta! 

Ei tuottaminen ole kallistunut, Suomessakaan. Kaikki tuotettu sähkö myydään pörssissä, joka hinta määräytyy suurimman tarjouksen mukaan.

Norja yrittää kansallistaa sähköänsä ja siitä on muiden mukana Suomi älähtänyt. EU ja pohjoismaat ovat yhdessä tehneet päätöksiä, joilla pyritään suitsimaan Venäjän järjetöntä hyökkäystä Ukrainaan. Näiden päätösten hinta on myös maksettava yhdessä.

Vierailija
851/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on seitsemän hyvää ystävää.

Maanantaina käyn Tiinalla syömässä, ja annan hänelle kokovartalolla hierontaa, suihkutan itseni.

Tiistaina Kaijalla imuroin ja hän tekee minullekkin ruokaa.

Keskiviikkona on Teijalle meno, saunomme yhdessä, hänelle kokovartalo öljyäminen. Iltapalaa.

Torstaina Venlalle, teemme yhdessä ruokaa. Lukupiiri, iltapalaa.

Perjantaina Satulle. Viini-illallinen ja ruokailu, mattojen puistelun ja lattoiden luutuamisen jälkeen.

Lauantaina äidille ja isälle, ruokailua ja saunomista.

Sunnuntaina, lepoa. Odotusta seuraavaan viikkoon.

Eli hyvin suunnitelulla viikolla säästää kuluja, jos monenmoista.

Vierailija
852/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei halua ottaa vastuuta omista valinnoistaan. Elämä on, hei, valintoja. Näin vähävaraisillekin aina muistetaan sanoa. Eikä hän suostu edes ajattelemaan, että olisivatko asiat hänen kohdallaan toisin, jos olisi aikoinaan tyytynyt vaatimattomampaan elintasoon.

Vierailija
853/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joku ekonomisti (sic) ehdotti, että lämmityksen vii laittaa kokonaan pois päältä

Jos on kovin iso asunto, järkevämpää olisi jättää osa lämmittämättä.

Olisikohan muuten halvempaa muuttaa talven kalleimmiksi kuukausiksi jonnekkn etelään ja jättää asunto siksi aikaa kylmilleen?

Vierailija
854/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, jos ei ole niin talon voi myydä.

Kenelle sen voi myydä?

Alkaisko valtio niitä sitten lunastamaan pikkurahalla..

Vierailija
855/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntamme on rakennettu sähkön, nimenomaan riittävän edullisen sähkön varaan. Ei pelkät lämmityskustannukset, lämmin vesi, lämmin ruoka tai sauna. Ruuan valmistuskustannukset nousevat, kuljetus, pakkaus, varastointi kaikki. Liikkuminen sähköautoilla, junilla, ratikoilla, kaikella. Kun jokainen arkipäiväinen normaaliksi mieltämämme asia kuitenkin toimii sähköllä, on lähitulevaisuus huolestuttava. Jos kustannukset nousevat moninkertaisiksi alkutuotannosta loppukäyttäjälle, oli se sitten materiaalia tai palvelua, koko tuon ketjun läpi niin tilanne on kestämätön. Loppulaskun summa on huikea!

Sähkön tuotanto on saatava sille tasolle että sitä riittää, ei tätä maailmaa pelasteta sillä että käydään suihkussa vähemmän, ei katsota telkkaria tai ostetaan kynttilöitä valaistukseen. Sähkö on hyvinvoinnin kannalta peruselementtejä, sitä osataan onneksi tuottaa myös puhtaasti.

p.s. Kynttilöiden valmistuskone käy sähköllä.

Vierailija
856/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se joku ekonomisti (sic) ehdotti, että lämmityksen vii laittaa kokonaan pois päältä

Jos on kovin iso asunto, järkevämpää olisi jättää osa lämmittämättä.

Olisikohan muuten halvempaa muuttaa talven kalleimmiksi kuukausiksi jonnekkn etelään ja jättää asunto siksi aikaa kylmilleen?

Ja maksaa vesivahingot itse, kun talvipakkasilla halkeaa lämminvesivaraaja ja vessapytty ja putket on entiset.

Vierailija
857/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anttiyxkaks kirjoitti:

Minulla on seitsemän hyvää ystävää.

Maanantaina käyn Tiinalla syömässä, ja annan hänelle kokovartalolla hierontaa, suihkutan itseni.

Tiistaina Kaijalla imuroin ja hän tekee minullekkin ruokaa.

Keskiviikkona on Teijalle meno, saunomme yhdessä, hänelle kokovartalo öljyäminen. Iltapalaa.

Torstaina Venlalle, teemme yhdessä ruokaa. Lukupiiri, iltapalaa.

Perjantaina Satulle. Viini-illallinen ja ruokailu, mattojen puistelun ja lattoiden luutuamisen jälkeen.

Lauantaina äidille ja isälle, ruokailua ja saunomista.

Sunnuntaina, lepoa. Odotusta seuraavaan viikkoon.

Eli hyvin suunnitelulla viikolla säästää kuluja, jos monenmoista.

No kukas kustantaa ne seuraavat seitsemän vastavierailua? Et sinä vai?

Minusta on hyvän tavan mukaista myös kutsua itse, eikä mennä aina vain toisen luo nauttimaan hyvästä ruuasta ja palveluista.

Et säästä yhtään, koska sitten taas menee seitsenkertainen raha kun maksat ne ystävienkin (7 kpl) ruokailut ja saunottamiset ja öljyämiset.

Vierailija
858/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sähkölämmittäjääääääääää kirjoitti:

Eniten tässä ihmetyttää pientä kulkijaa se, että sähkön tuottaminen meillä SUOMESSA on kallistunut moninkertaisesti:

Samojen suomen jokien vesi pyörittää voimalaitoksia, tuulivoimalat pyörii entiseen malliin ja vähän kovempaakin, samat suomalaiset ydinvoimalat tuottaa sähköä, turvevoimalat myös onneksi taas.

Mikä maksaa, mikä on se syy että meillä suomessa sähkön hinta kymmenkertaistuu?

Onko syy se , että sähköntuottajat myyvät ulkomaille sähkönsä koska sieltä saa runsaasti rahaa, ja se hinta määrittää myös kotimaan hinnan. Käärivät järjettömät voitot.

Nyt hallituksen pitää tehdä päätös että sähköä ei saa myydä ulkomaille, vaan pelkästään Suomeen ja pienellä marginaalilla. toinen vaihtoehto on että kansallistetaan sähköntuottajayhtiöt!

Lintilän mukaan Suomi on lähes omavarainen sähköntuotannossaan.

Lisäksi semmonen "pieni" huomautus että Pyhäjoen ydinvoimala tuottaisi jo sähköä valtavat määrät mikäli viherpiipertäjät eivät olisi tehneet valituksiansa jotka viivästyttivät hanketta! 

Ei tuottaminen ole kallistunut, Suomessakaan. Kaikki tuotettu sähkö myydään pörssissä, joka hinta määräytyy suurimman tarjouksen mukaan.

Norja yrittää kansallistaa sähköänsä ja siitä on muiden mukana Suomi älähtänyt. EU ja pohjoismaat ovat yhdessä tehneet päätöksiä, joilla pyritään suitsimaan Venäjän järjetöntä hyökkäystä Ukrainaan. Näiden päätösten hinta on myös maksettava yhdessä.

Jep. Sähkön hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan, niinkuin markkinataloudessa on yleisesti tapana. 

Vuonna 2021 Suomen sähkönkulutuksesta 34 % katettiin venäläisellä tuontisähköllä - nyt tämä osuus on 0 %. Jos ja kun sähkön kysyntä on samalla tasolla kuin vuonna 2021, on helppo älytä miksi hinta on noussut. 

Vierailija
859/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI noissa sähkön hinnan korotuksissakaan ole mikään järki pätenyt, jopa 10 kertaisia korotuksia on tullut hintaan. Aiemmin ei kukaan olisi pitänyt järjellisen esimerkkinä, jos olisin väittänyt sähkön hinnan kymmenkertaistuvan. Koeta nyt oikeasti päästä yli niistä esimerkkihinnoista, niillä ei ole asian kannalta mitään merkitystä, kun oikeasti ne korotukset voivat olla täysin järjettömiä. Ethän sinä tätä ymmärrä, ja ymmärrän kyllä sen.

Vierailija
860/3546 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei halua ottaa vastuuta omista valinnoistaan. Elämä on, hei, valintoja. Näin vähävaraisillekin aina muistetaan sanoa. Eikä hän suostu edes ajattelemaan, että olisivatko asiat hänen kohdallaan toisin, jos olisi aikoinaan tyytynyt vaatimattomampaan elintasoon.

Sanoisin nyt talon myyntiä sureville. Eihän se aika ole hukkaan mennyt niissä kivoissa taloissanne. Olette saaneet nauttia pihasta, grillata, ehkä poreammeista ja kylpytynnyreistä. On ollut tilaa ja avaruutta, kiva kutsua tuttavia kylään ja esitellä paikkoja ja viihtyisää sisustusta.

Eihän sitä aikaa kukaan pois ota. Se on lisännyt elämänne laatua.

Ne ihmiset, jotka ovat asuneet vaatimattomattomasti eivät ole päässeet noista asiosta koskaan nauttimaan. Silti ovat eläneet ja olleet.

Ehkä on nyt vain tullut aika joillekin omakotiasujille elää ja olla hiukan vaatimattomammissa asunnoissa.

Tilanteet muuttuvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi