Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Näitä ihmisiä on ja paljon.
Itse odotetaan kaikennäköistä, mutta ei kyllä itse viedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Opittuja juttuja nämä.
Itse vien AINA kylään mennessäni jotain. Jos en muuta ehdi hankkia ja rahat on tiukalla, vien kahvipaketin. Mut ei kaikki todellakaan vie mitään. Veljeni vaimoineen ei tuo koskaan mitään.
Kivahan se on tuliaisia saada, mutta lopultakin aika samantekevää.
Vauvaperheeseen viedään tietenkin hyvät tuliaiset. En voisi kuvitellakaan, että menisin tyhjin käsin. Ja jos haluaisin kastettavaa kahvin kera, huolehtisin että sitä on.
Nykyään en käy kylässä, kun rahat on tiukilla. Kahvipaketti kun ostan, saan sillä keitettyä viikon kahvia. Mieluummin pidän juhla mokan itselläni, kuin että vien kerran viikossa kahvipaketti kaverille.
Jos on paljon kavereita, tulee kalliiksi piipahtaa kylässä useasti. Joten kukin vain kotona ja vaihdan kuulumiset ilmaiseksi whatspin kautta
Vierailija kirjoitti:
Ahne on hyvä ottamaan, mutta käsi ja alahuuli alkaa väpättämään, kun jotakin antaa tarttis.
Hyvin kirjotettu. Niin totta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nämä muutamat hokevat, että on ok mennä ilman tuliaisia katsomaan vauvaa. Ei se vaan ole, vaikka kuinka niin hokisitte. Se osoittaa vaan omat käytöstapojenne puutokset, ei muuta.
Kyllä se on ok. Miksi? Itse olen erittäin hyväkäytöksisestä perheestä ja meillä aina opetettiin, ettei pidä odottaa, että muut tekevät sitä tai tätä, vaan kantaa itse vastuu asioistaan ja elämästään.
Huonokäytöksisin ihminen on se, joka odottaa, että muut tekevät asioita hänen puolestaan. Ja haukkuu toisia, jos eivät tajua lukea kiukuttelijan ajatuksia.
Samaa mieltä ap:n kanssa, mutta off topic - olen ollut töissä kukkakaupassa, ja kyllä ne myyntiin menevät kukat on armottoman vanhoja. Seurasin ällistyneenä, kuinka ne uudet, juuri toimitetut kukat laitettiin varastoon vanhenemaan, ja vanhat kukat myytiin ennen niitä. Näin ollen myydyt kukat oli jatkuvasti vanhoja, kun uudetkin kukat pääsi myyntiin vasta, kun vanhat oli myyty. Usein markettien kukat on tuoreempia ja kestävät pidempään, kun uudet kukat laitetaan heti myyntiin.
Itse tuoreena vauvan äitinä ja yksinhuoltajana olin jokaisesta vieraasta todella kiitollinen. Saivat olla miten pitkään halusivat, eikä mitään tarvinnut tuoda.
No jo on kiistelynaihe keksitty!
Parempi tyhjin käsin ja täysin vastoin. Kuin täysin käsin ja tyhjin vastoin.
Tyhjin vatsoin, täysin vatsoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.
Ei vaan juuri päinvastoin; äitiä on hyvä muistaa (esim. kukat) ja tuoda kahvipöytään jotain, mutta vauvalle ei ole pakko tuoda mitään.
Miksi juuri äitiä? Eikö isäkin ole juuri tullut isäksi?
Joo, mutta äiti on juuri käynyt läpi aikamoisen fyysisen(kin) rutistuksen loppuraskauksineen, synnytyksineen, jälkipolttoineen, maidonnousuineen, imetyksineen, yhtäkkiä joku 24/7 siinä jne.
Siksi sitä äitiä nimenomaan muistetaan.
Äiti on käynyt läpi rutistuksen, mutta niin on myös isäkin. Ihan samalla tavalla se isä on nykyään synnytyksessä läsnä ja paikalla. Katsoo vierestä ja pelkää. Luo uskoa ja antaa voimaa. Tuntee iloa ja kiitollisuutta. Ja myös avuttomuutta.
Ei ole _ihan samalla tavalla_.
Ei jumalauda jos joku tosissaan luulee, että vastasyntyneen vauvan äiti ja isä ovat kokemukseltaan jotenkin samalla viivalla :D
Ei tod ole. Isä EI ole käynyt läpi mitään rutistusta, vaikka hänenkin maailma on toki mullistunut.
Älä viitsi edes vertailla näitä kahta asiaa, jotenkin koko raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan halveeraamista väittää noin.
Synnytys on maratoniin verrattavissa oleva tapahtuma ja sektio sydänleikkaukseen. Ei näidenkään jälkeen maratonin katsoja tai leikattavan omainen edes kuvittele kokeneensa samaa kuin itse toimenpiteiden kokija. Joku tässäkin ketjussa ihmetteli, että miksi sille äidille pitäisi tuoda ruokaa synnytyksen jälkeen. No siksi kun se on valvonut kaksi vuorokautta, kärsinyt sietämättömistä kivuista, jotka eivät edes lopu synnytykseen ja on fyysisesti aivan poikki. Lisäksi huonossa kunnossa pitää pystyä hoitamaan lasta. Että autettaisiin heikossa kunnossa olevaa ihmistä, kun hän ei pysty itse tekemään ruokaa tai ei ehdi koska vauva haluaa olla koko ajan sylissä.
Kiva olisi tuoda äidille ihan kunnon ravitsevaa itse tehtyä kotiruokaa esim. piirakka, sämpylöitä, laatikoita, pizzaa. Nämä edistävät myös imetyksen käynnistymistä tai jatkumista. Kysykää, mitä tavaroita äiti haluaa ja auttakaa ostamaan nämä kaupasta, ettei vastasyntyneen kanssa tarvitse lähteä kauppaan. Moni tietenkin ennakoi ja ostaa vauvan vaatteet ja omat ruoat etukäteen ja pakastimen täyteen ruokaa.
Mutta tyhjin käsin tuleminen on tosi ajattelematonta. Osoittaa, ettei ymmärrä, mitä toinen on käynyt läpi.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.
Itä-Suomessa Karjalassa on tapana tuoda rotinat vauvalle vaatteita tai nykyään lahjakortti toki kaikkea karjalanpiirakoista makeaan ja joku vie ruokaakin jos ,todella läheinen .Kyllä täytyy muista vauvaa sekä perhettä jos muita lapsia niin heillekin tapana viedä jotain pientä !
Kristallikissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä nämä muutamat hokevat, että on ok mennä ilman tuliaisia katsomaan vauvaa. Ei se vaan ole, vaikka kuinka niin hokisitte. Se osoittaa vaan omat käytöstapojenne puutokset, ei muuta.
Kyllä se on ok. Miksi? Itse olen erittäin hyväkäytöksisestä perheestä ja meillä aina opetettiin, ettei pidä odottaa, että muut tekevät sitä tai tätä, vaan kantaa itse vastuu asioistaan ja elämästään.
Huonokäytöksisin ihminen on se, joka odottaa, että muut tekevät asioita hänen puolestaan. Ja haukkuu toisia, jos eivät tajua lukea kiukuttelijan ajatuksia.
Huonokäytöksinen ihminen ei vie tuliaisia mennessään katsomaan vauvaa. Tämä nyt on aivan perusasia ympäri maailman.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäisi?
Ensinnäkään se pentu ei siinä vaiheessa ymmärrä niiden lahjojen pääöle mitään.
Toiseksi jos jokainen vierailija veisi jonku krääsän niin se penska hukkuisi niihin.
Muutenkin kun joskus on joutunut jonku lapsiperheen asuntoon menemään niin kämppä täynnä kaikenlaista krääsää hujan hajan...ei mitään järkeä.
Hyvätuloisissa ja vauraissa piireissä ei tuliaisia tai edes lahjoja pahemmin ostella. Kaikilla kun on jo roinaa riittävästi ja usein jopa vaativa maku. Jos jotain haluatte tuoda niin kynttilä tai jotain tuhottavaa, kaikki syötävä ja juotavakin on ei toivottavaa koska syödään ja herkutellaan muutenkin liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun synnytän ja kotiin pääsen, pitää vieraiden tuoda pihvilihat ja kinuskikakkua niin näkevät vaavin.
Jotkut myy pääsylippuja ihmettä katsomaan...
Minulla on tapana jo vierailua sopiessani korostaa, että ei tartte siivota ja minä tuon tarjottavat! Viemisenä olen antanut Muumi-vaippoja paketin, niitähän vauvaperheessä kuluu eikä jää nurkkiin pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisissa ja vauraissa piireissä ei tuliaisia tai edes lahjoja pahemmin ostella. Kaikilla kun on jo roinaa riittävästi ja usein jopa vaativa maku. Jos jotain haluatte tuoda niin kynttilä tai jotain tuhottavaa, kaikki syötävä ja juotavakin on ei toivottavaa koska syödään ja herkutellaan muutenkin liikaa.
Kyllä muuten ostetaan - hyvätuloisissa ja vauraissa piireissä viedään leikkokukkakimppu.
Varakas siskoni toi vauvalleni ruman muovisen syöttöessun (vai miksi sitä kutsuisi) joka haisi kiinakrääsämuoville ja joka oli luultavasti kaivettu jostain euron alelaarista. Lisäksi toi taloon vanhasta ruskeasta villapuserostaan leikatut ja jotenkuten tuunatut patalaput.
Toivoin, että hän olisi jättänyt tuliaiset tuomatta ja tullut vain sanallisten onnittelujen kanssa.
Ihmettelinkin sitä synnytyksen kivuliaisuutta, mutta nehän olikin ne silmälasit!