Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää päästä katsomaan vauvaa ja odottaa kahvitarjoilua, kuuluu alkeellisimpiinkin käytöstapoihin viedä vähintään pullat itse eikä odottaa että vastasynnyttänyt äiti on jaksanut leipoa.
Käyhän miehetkin armeijan ja kykenevät edelleen keittämään kahvia.
Sitten ei tarvitse edes kahvia tarjota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on parempi pysyä poissa toisten nurkista, ei sitä kuitenkaan osaa käyttäytyä oikein näiden nykymammoja tyydyttävällä tavalla. Saattaa olla vaikka väärän väriset sukat sattunut jalkoihin tai suu väärässä asennossa juuri ovea aukaistaessa.
Voi tuota katkeruuden määrää.
Täällä oli aivan hiljattain ketju (syksy 2023) jossa äidit jälleen kerran moittivat isovanhempien, siis mummojen , tuomia lahjoja ja vaatteita. Joku voi tsäikähtää noita purkauksia siinä määrin, ettei uskalla antaa kenellekään mitään.
Oliko kyse ketjusta, jossa mummo toi kiusallaan esimerkiksi väärän kokoisia vaatteita toistuvasti?
Mitä vaikeaa on viedä esimerkiksi paketin kahvia ja/tai vaikka kokoa 56 yöpuku?
Vierailija kirjoitti:
Täällä nämä muutamat hokevat, että on ok mennä ilman tuliaisia katsomaan vauvaa. Ei se vaan ole, vaikka kuinka niin hokisitte. Se osoittaa vaan omat käytöstapojenne puutokset, ei muuta.
Monet nuoret eivät halua yhtään ylimääräistä tavaraa,mutta kaikki tuntevat varmaan omat tuttunsa niin hyvin,että tietävät miten menetellä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vienyt jos oon ollut ees jotenkin kohtuullisissa varoissa. En oo vienyt, jos ei oo itselläkään meinannut rahat riittää ruokaan, mutta täytyykin vastedes vaan pysytellä poissa vauvaperheistä ettei tuu tuoreelle äidille paha mieli.
Jopa 2 eurolla saa pienen tuliaislahjan. Kotonakin löytyy jotain aina - paperi ja kynä ainakin. Voi kirjoittaa vaikka kirjeen vauvalle, jota hän voi lukea joskus myöhemmin tai leivo pannari äidille. Vähän mielikuvitusta ja HALUA muistaa sitä vauvaa. Todella epäkohtelias mennä tyhjin käsin.
Kuopus syntyi pari kuukautta sitten. Ei ollut mitään rotinoita, eikä vauvaa katselemaan tulleet tuoneet mitään lahjoja. Toisaalta ei ketään muuta kiinnostunut kun isovanhempia. Onnitteluita kyllä tuli muutamia tutuilta ja viertailta.
Olenko outo kun asia ei häirinnyt yhtään? Minua kiinnosti enemmän tutustua uuteen vauvaan ja levätä kun alkaa pahoittaa mielensä saamatta jääneistä kukista, kahvipaketeista tai vauvan vaatteista??? Esikoinen oli myös todella mustasukkainen ja jokainen onnittelu tuntui hänestä tikarinpistolta sydämeen.
Nimenantojuhlissa ehtii saada lahjoja ihan tarpeeksi ja niistäkin suurin osa jää pölyttymään nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.
Miksi ihmeessä pitäisi?
Ensinnäkään se pentu ei siinä vaiheessa ymmärrä niiden lahjojen pääöle mitään.
Toiseksi jos jokainen vierailija veisi jonku krääsän niin se penska hukkuisi niihin.
Muutenkin kun joskus on joutunut jonku lapsiperheen asuntoon menemään niin kämppä täynnä kaikenlaista krääsää hujan hajan...ei mitään järkeä.Koska se kuuluu hyviin tapoihin. Menet katsomaan uutta ihmistä. Lahja vauvalle voi olla myös käytännöllinen, vaikka vaippapaketti. Ja kukat tai suklaata vanhemmille ja vaikka jäätelöä, jos muuta ei löydy kaupasta.
Ja tiedän yhden perheen, joka ei koskaan tuo mitään tullessaan kylään, ei edes kukkia. Eivät tuoneet myöskään, kun tulivat katsomaan vauvaa. Kuitenkin tulevat moneksi tunniksi ja odottavat, että saavat syömistä ja muuta tarjottavaa. Minusta se on aika moukkamaista.
Kyllä minustakin voisi tuoda vaikka pullat tullessaan jos ei muuta.
Suomesta valitettavasti on katoamassa sellainen kulttuuri jossa vastasynnyttänyttä autetaan.
Omat vanhempanikin tulivat istumaan valmiiseen pöytään ja vaatimaan kahvia. Olin synnyttänyt pari päivää aiemmin ja kotona on muitakin lapsia hoidettavana.
Sitä jotenkin toivoisi että tulisivat ruuan kanssa, kehittäisivät itse ne kahvit. Antaisivat äidin istua rauhassa imettämässä.
Pari ystävääni toivat ruokaa mukanaan. En unohda sitä koskaan, se oli kaunis ele.
Vois laittaa kutsun ja siihen tilinumeron ja vähimmäissumman.
Esikoiseni syntyi viime vuonna. Toki muistamisia oli kiva saada, mutta en edes muista toiko kaikki vierailijat jotain vai ei. Ehkä kaikista tärkeintä on se, että ei viivy pitkään. On todella tuskallista viihdyttää vieraita tuntikausia vastasyntyneen kanssa, kun oma lepokin olisi tärkeää. Eli itse sanoisin, että ei ole väliä tuotko tuomisia vai et, mutta älä viivy liian pitkään.
Ei mitään krääsää vauvaperheeseen, kiitos. Äitiyspakkauksesta sekä kirppareilta on yleensä kaiken tarvittavan hommannut jo etukäteen. Mieluiten juurikin vaikka vaippoja, äidinmaidonkorviketta ja suolaista tarjottavaa kahvipöytään. Parasta on se aikuinen seura kun alkaa se jatkuva sinappikoneen hoito ja yövalvomiset väsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta valitettavasti on katoamassa sellainen kulttuuri jossa vastasynnyttänyttä autetaan.
Omat vanhempanikin tulivat istumaan valmiiseen pöytään ja vaatimaan kahvia. Olin synnyttänyt pari päivää aiemmin ja kotona on muitakin lapsia hoidettavana.
Sitä jotenkin toivoisi että tulisivat ruuan kanssa, kehittäisivät itse ne kahvit. Antaisivat äidin istua rauhassa imettämässä.
Pari ystävääni toivat ruokaa mukanaan. En unohda sitä koskaan, se oli kaunis ele.
No tämä on kieltämättä totta. Etenkin jos vierailijat meinaavat viipyä, niin apu olisi tarpeen. Ja isovanhemmilta ja muilta läheisiltä sitä toivoisi apua muutenkin, edes sen verran että toisivat kahvipullat itse ja keittäisivät kahvit omatoimisesti. Pitäisivät lapsenlastaan sylissä niin että äiti pääsee käymään vaikka suihkussa, tai syömään rauhassa. Meillä miehen vanhemmista on ollut korvaamaton apu.
Minä olen se vieras, kuka ei vienyt lahjoja :( On harmittanut jälkeenpäin. Rehellisesti en vain tullut ajatelleeksi, en tiedä miten. Nykyään olisi jo itsestäänselvyys, että vien vähintään kukkia ja suklaata. Olin silloin jo aikuinen, mutta lähipiirin ensimmäinen vauva. Hävettää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että oikein sinisen tai punaisen kukkakaupan kimpun, eikä missään nimessä lähikaupan neljän euron kimppua. Aika ulkokultaista, kuten koko tuliaishommakin.
Niin, no, toisissa piireissä osataan käyttäytyä ja ottaa muut huomioon. Toisissa näköjään ei.
Jos sitä vauvaa käy esim. 7 vierailijaa katsomassa, niin johan se koti on kuin kukkakauppa. Joka puolella niitä punaisia tai sinisiä kimppuja riippuen vauvan sukupuolesta.
Sopii toivoa, ettei vauva ainakaan ole allerginen.
isälle keissi viinaa ja kalpan kausikortti kotiareenalle.
Kyllä ainaki Jallupullo olla pitää !
Meillä pidettiin ystävälle baby showerit jossa lapsi sai paljon tavaraa ja äitiä huomioitiin, olin kai sitten pas ka kaveri kun en pers aukisena tuonut enää lapsen synnyttyä lisää lahjoja.
Tästä tunnistaa kenellä on tapoja ja kenellä ei. Roskakansa ei oikein ymmärrä
Alle neljänsadan ei meidän pentua vahdata. Tavarakin käy.