Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin

Pettynytvierailijoihin
28.08.2022 |

Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.

Kommentit (1406)

Vierailija
1141/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opittuja juttuja nämä.

Itse vien AINA kylään mennessäni jotain. Jos en muuta ehdi hankkia ja rahat on tiukalla, vien kahvipaketin. Mut ei kaikki todellakaan vie mitään. Veljeni vaimoineen ei tuo koskaan mitään.

Kivahan se on tuliaisia saada, mutta lopultakin aika samantekevää.

Vauvaperheeseen viedään tietenkin hyvät tuliaiset. En voisi kuvitellakaan, että menisin tyhjin käsin. Ja jos haluaisin kastettavaa kahvin kera, huolehtisin että sitä on.

Vierailija
1142/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kieltämättä ihmetyttää, miten toisissa perheissä kasvatustavat ovat niin erilaiset kuin mitä minulla (ja varmaan suuremmalla osalla muillakin) on pienestä pitäen opetettu. Lapsen syntymä on niin suuri juhla, kyllä sinne jokin pieni lahja viedään itsensä mukana, vaikka lapselle jokin pieni lelu, tai edes kahvipaketti mukana kyllä sille aina käyttöä pienen lapsen vanhemmilla on, kukin oman rahatilanteen mukaan. Joku taisi sanoa että on lastenkodissa kasvanut eikä siellä ole opetettu, sen ymmärrän hyvin, mutta minusta on outoa että normaali perheessä ei tämmösiä perus käytöstapoja opeteta. Joku taisi sanoa myös että maksanut baby showerit, ristiäiset ym, no onhan siinäkin jo jos on niihin osallistunut ja menet hyvän ystävän vauvaa katsomaan muuten vain, ei mitään erikoista tarvii olla mukana jos ollenkaan, kyllä varmasti arvostavat kun olet osallistunut vauvaan muutenkin. AP taisi tarkoittaa että vieraat ovat kutsuneet itsensä kylään vielä?

Joku sanoi että kysyy etukäteen tarviiko jotain, miten kallista.. sekin mielestäni kuuluu käytöstapoihin että kohteliaasti sanoo ettei tarvitse, ja rupea siinä vielä vaatimaan kallista lahjaa ei hyvää päivää.. mutta kyllä sitä aina voi silti jotain pientä viedä, jos sanotaan ettei tarvitse mitään ei tarkota että älä missään nimessä tuo mitään. Ja toki senkin ymmärrän jos on niin hyvä tuttu, että voi sanoa suoraan vaikka että joo tuo vessapaperia tai kahvia, vaippoja tms.. ihmisetkin on näköjään erilaisia kun joillekin pitää sanoa asiat suoraan että tajuaa joitakin asioita.

Kun sain poikani viime vuonna, en halunnut hänen lähelleen kuin äitini, isäni ja mummoni. Äitin kanssa ollaan läheisiä, Isä ja mummo sen takia, kun heittivät meidät synnäriltä kotiin, seuraavan kerran nähtiin vasta kuukausien jälkeen. Äiti ja mummo antoivat pojalle jotakin vaatteita, sideharsoja, pari vauva lelua, tuttia ym. Isäni antoi rahaa. Kyllä kaikki tulivat hyvään käyttöön ja arvostan että saatiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kiistatta epäkohteliasta tulla AIVAN tyhjin käsin ikinä mihinkään kylään.

Monella on kuitenkin ehkä takana babyshower ja edessä ristiäiset, niihin menee vieraalta monesti paljonkin rahaa. jos on juuri investoinut babyshower-lahjaan, ei tarvi tuoda. Itse toisin silloinkin jotakin pientä, vaikka just kahvipöytään.

Ap on ehkä pikkuisen ylisuorittaja. Kuka vauvan äiti ehtii LEIPOA? Itsellä ainakin meni kaikki aika suoriutumiseen, kun keskosen kanssa piti kotiin tultuakin lypsää ja häntä herättää syömään 3 h välein siis 24/7. Miehellä suuri tilaus yrittäjänä, jota oli yritetty aikatauluttaa, mutta kun vauva tuli etuajassa. en todellakaan ehtinyt leipoa kun hyvä että pääsin itse suihkuun, se oli aina pois niistä 2 h unipätkistä, mikä oli pisintä unta, mitä viikkoihin sain (tunti meni aina lypsämiseen siinä välissä, maito ei nouse suosiolla keskosen äidillä)

no mutta takaisin aiheeseen. Jotakin on kohteliasta tuoda, nimenomaan kahvipöytään tai muuta syötävää. Varsinaisista lahjoista on kohteliasta kysyä: kukaan ei halua väärän kokoisia vauvanvaatteita, vääriä vaippoja (kyllä, niissä on eroja ja itse en olisi IKINÄ käyttänyt kemikaaleja viliseviä ylikansallisia epäekologisia papmerseja, vaan luomuja kuten Muumit) tai muuten jotain, mitä perheessä jo on.

Kukkien suhteen saattaa olla hyvä harkita. ei kovin tuoksuvia. Monilla synnytys laukaisee lievää tai kovaa migreeniä, univelka ei sitä paranna ja voi olla allergioita.

itse rakastin vieraita, jotka toivat lahjaksi unen eli hoitivat osaavaasti vauvaa, kun minä kaaduin sänkyyn tai muuta konkreettista apua, tyyliin kokosivat jonkun huonekalun, kun mies oli työmatkalla ja yksi pesi ikkunat, oli jäänyt supistusten takia tekemättä ja nyt ei jaksanut/ehtinyt lypsyrum,ban keskellä.

suosittelen myös olemaan aika paljon vauvan kanssa vaan. tuli ihana side, kun oltiin eniten kaksistaan, laskeuduin sellaiseen rauhaan hänen kanssaan. keskosen kanssa ylimääräisiä vieraita ei saanut oikein olla ekan kotikuukauden aikana, oli hyvä tekosyy sanoa etäisemmille tutuille, ettei vielä voi tulla. tai no ei se ollut tekosyy. 

(sorry rönsyily, lapsi valvottanut yöllä...)

Vierailija
1144/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku menisi katsomaan jotakin rääkyvää kakaraa? Ei se lapsi merkitse mitään muuta kun vanhemmille.

Vierailija
1145/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muakin ihmetytti, että kuka jaksaa vastasyntyneen kanssa leipoa, en ole kertaakaan vielä leiponut tässä vähän yli vuoden aikana kun lapsi syntyi 🙈 kun lapsen 1v synttäreitä vietettiin niin äiti leipoi meille kakun ja ostin muuten vaan kaupasta herkkuja. Rakastan kyllä leipomista, kohta sitä voisi alkaa kokeilla lapsen kanssakin!

Mutta AP, ei sun tarvii kaikille vieraille leipoa! Varmasti kaupan valmispullat riittää vieraille. Jatkossa voit kyllä myös sanoa, että toisitko pullaa mukanasi!

Vierailija
1146/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku menisi katsomaan jotakin rääkyvää kakaraa? Ei se lapsi merkitse mitään muuta kun vanhemmille.

Olisi kiinnostavaa tietää, miksi singahdat jokaikiseen vauvoja käsittelevään ketjuun ilkeilemään, jos ne kerran eivät sinua kiinnosta eivätkä merkitse sinulle mitään.

Katkera jostakin?

Vierailija
1147/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teil ihmisil ongelmat , tässä on lopputulos kun synnyt etuoikeutettuun perheeseen ja et ole ikinä joutunut kohtamaan oikeata maailmaa . 

Vierailija
1148/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on kiistatta epäkohteliasta tulla AIVAN tyhjin käsin ikinä mihinkään kylään.

Monella on kuitenkin ehkä takana babyshower ja edessä ristiäiset, niihin menee vieraalta monesti paljonkin rahaa. jos on juuri investoinut babyshower-lahjaan, ei tarvi tuoda. Itse toisin silloinkin jotakin pientä, vaikka just kahvipöytään.

Ap on ehkä pikkuisen ylisuorittaja. Kuka vauvan äiti ehtii LEIPOA? Itsellä ainakin meni kaikki aika suoriutumiseen, kun keskosen kanssa piti kotiin tultuakin lypsää ja häntä herättää syömään 3 h välein siis 24/7. Miehellä suuri tilaus yrittäjänä, jota oli yritetty aikatauluttaa, mutta kun vauva tuli etuajassa. en todellakaan ehtinyt leipoa kun hyvä että pääsin itse suihkuun, se oli aina pois niistä 2 h unipätkistä, mikä oli pisintä unta, mitä viikkoihin sain (tunti meni aina lypsämiseen siinä välissä, maito ei nouse suosiolla keskosen äidillä)

no mutta takaisin aiheeseen. Jotakin on kohteliasta tuoda, nimenomaan kahvipöytään tai muuta syötävää. Varsinaisista lahjoista on kohteliasta kysyä: kukaan ei halua väärän kokoisia vauvanvaatteita, vääriä vaippoja (kyllä, niissä on eroja ja itse en olisi IKINÄ käyttänyt kemikaaleja viliseviä ylikansallisia epäekologisia papmerseja, vaan luomuja kuten Muumit) tai muuten jotain, mitä perheessä jo on.

Kukkien suhteen saattaa olla hyvä harkita. ei kovin tuoksuvia. Monilla synnytys laukaisee lievää tai kovaa migreeniä, univelka ei sitä paranna ja voi olla allergioita.

itse rakastin vieraita, jotka toivat lahjaksi unen eli hoitivat osaavaasti vauvaa, kun minä kaaduin sänkyyn tai muuta konkreettista apua, tyyliin kokosivat jonkun huonekalun, kun mies oli työmatkalla ja yksi pesi ikkunat, oli jäänyt supistusten takia tekemättä ja nyt ei jaksanut/ehtinyt lypsyrum,ban keskellä.

suosittelen myös olemaan aika paljon vauvan kanssa vaan. tuli ihana side, kun oltiin eniten kaksistaan, laskeuduin sellaiseen rauhaan hänen kanssaan. keskosen kanssa ylimääräisiä vieraita ei saanut oikein olla ekan kotikuukauden aikana, oli hyvä tekosyy sanoa etäisemmille tutuille, ettei vielä voi tulla. tai no ei se ollut tekosyy. 

(sorry rönsyily, lapsi valvottanut yöllä...)

Tämä vauvan äiti ehti ainakin hyvin leipoa. Eivät kaikki vauvat valvota, ja jotkut jopa nukkuvat kokonaisia öitäkin.

Vierailija
1149/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nämä muutamat hokevat, että on ok mennä ilman tuliaisia katsomaan vauvaa. Ei se vaan ole, vaikka kuinka niin hokisitte. Se osoittaa vaan omat käytöstapojenne puutokset, ei muuta.

Kyllähän sitä ilman viemisiä voi käydä vauvaa tervehtimässä. Ja jos vieras on yli 10 minuuttia, niin voi tarjota lasillisen tai kupillisen puhdasta suomalaista kraanavettä, ei se nyt niin hirveästi maksane, vaikka olisikin huoneistokohtainen käytönmukainen laskutus?

Vierailija
1150/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kerpeles! Ilman sipsipussia ja litran limupulloa käsissä ei ole asiaa katsomaan vauva palstaa...

Vierailija
1151/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin rahastan vierailijoilla. Kutsun mahdollisimman paljon ihmisiä ja odotan että jokainen tuo mahdollisimman paljon lahjoja sekä tarjoiluja juhlapöytään. Se on kaikki kotiinpäin ja selvää säästöä! Mutta minä olenkin aina ollut napakka talousihminen enkä mikään huithapeli.

Vierailija
1152/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa tietää, miksi singahdat jokaikiseen vauvoja käsittelevään ketjuun ilkeilemään, jos ne kerran eivät sinua kiinnosta eivätkä merkitse sinulle mitään.

Katkera jostakin?

Eka vauvaketju moneen vuoteen, jonka edes avasin. Mutta fakta on, että siinä vauvassa ei ole mitään ennennäkemätöntä kiinnostavaa muille, vaikka se sen vanhemmille on tietysti ihmeellinen maailmannapa. Ei niissä ole mitään näkemistä, en ole koskaan mennyt katsomaan. 

Kyläilyt  ja kahvittelut on muutenkin sellaista 50 v sitten ollut perinnettä.

Vierailija
1153/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen sitten vauvaa katsomaan kun pyydetään.

En ole ikinä ajatellut että se on maksullista 🤔.

Jos se oikeasti tarvitsee jotain niin vien jos

on rahaa. Ei roinaa. On noita mukuloita jo paljon nähty.

On mulla kotonakin kahveeta. En tartte palvelua.

Vierailija
1154/1406 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahne on hyvä ottamaan, mutta käsi ja alahuuli alkaa väpättämään, kun jotakin antaa tarttis.

Vierailija
1155/1406 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi ehkä saamme tutustua megapitkään ketjuun, jossa kuvaillaan kaikkia niitä surkeita lahjoja, joita vauvankatsojat ovat kehdanneet tuoda tulokkaalle.

Eikö vain. Siitä tulisikin varmaan kiinnostava ketju :) . En ymmärrä edes tätäkään ketjua jossa haukutaan lähimmäisiä ja ystäviä kun eivät ole tuoneet mitään tai tuoneet väärää tavaraa/liian halpaa/ei tarpeeksi jne.

Vierailija
1156/1406 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas se aika kuusta kun vauvapalstalta poistellaan ketjuja menkkaragen vallassa...

Vierailija
1157/1406 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vie kyläillessäni mitään lahjoja, koska en odota että minullekaan tuodaan mitään, jos kutsun jonkun käymään. Aivan naurettavaa ahneutta tommoinen lahjojen odottelu. Yhdessä voidaan sopia tarjottavista nyyttäri-periaatteella, jos halutaan. Jos joku haluaa tuliaisia viedä niin toki se on ok, mutta niiden haukkuminen jotka eivät vie tai toivat liian vähän, on vain lapsellista. Ostakaa itse mitä haluatte, älkää odottako että joku muu sen tekee.

Vierailija
1158/1406 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonotapaiset ihmiset ovat tässäkin ketjussa nyt lähes 60 sivua selitelleet huonotapaisuuttaan.

Vauvaa ei mennä katsomaan tyhjin käsin. Yleensäkään kylään ei mennä tyhjin käsin, paitsi sellaisiin paikkoihin joissa vieraillaan jatkuvasti. Kukkakimppu riittää viemiseksi, sen saa muutamalla eurolla. Pienelle vauvalle en välttämättä veisi mitään lahjaa, mutta äidille/isälle tietenkin kukkia, suklaata tms. Kyseessähän on ennen muuta onnittelukäynti vanhemmille, sen lisäksi bonuksena näkee vielä vauvankin.

Jos kyseessä on läheisen sukulaisen tai ystävän vauva, kysyisin, mitä vauvalle voi tuoda ja veisin myös vauvalle jonkun tällaisen toivotun asian.

Vierailija
1159/1406 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole osallistunut yhteenkään baby-showerhömppään ja ristiäiset on vain lähimmille perheenjäsenille, nimiäisiinkään ei ole koskaan tullut kutsua, joten omiin korviin kuulostaa perin oudolta valitus jatkuvasta lahjonnasta. Nuorilta aikuisilta ei mitään odota, ovat useinkin vielä niin kiinni vanhemmissaan (poikkeuksiakin toki on) etteivät hoksaa että omasta puolestaankin voi muistaa muuttunutta perhekokoa, mutta täytyypä todeta että ns. aikuiset, jotka ohittavat tapahtuneen normaalina arkena, he hiukan kummastuttavat.

Itse kun aikanaan sain lapsen muistettiin perhettä sekä minun että lapsen isän työpaikan puolesta. Etäisemmät sukulaisetkin lahjoivat ja henkilöt, joita emme oikeastaan edes tunteneet. Mukavaahan se oli. Kotiin asti vieraisille ei kuitenkaan ollut tulossa kuin läheisimmät ja riittävässä määrin tuotiin kahvipöytään kastamista. Kukkia ei tainnut tulla yhtään, mutta pikkuiselle sopiva määrä vaatetta ja hiukan muuta käyttötavaraa. Pientä kivaa, ei mitään suuria hankintoja.

Omat ystävät saivat lapsensa hyvin paljon nuorempina itseeni verrattuna ja omat tavat olivat vielä vähän hakusassa siihen aikaan. Saattoi olla, ettei kaikkien lasten syntymiä tullut muistettua asianmukaisesti, mutta ajatuksella kuitenkin. Aikuisena selviö, että kahta kättä heilutellen ei tulokasta mennä tervehtimään. Enkä vie velvollisuudesta, vaan siksi että itse haluan. Onneksi ei kukaan ole valittanut väärästä merkistä, väristä tms. Kuitenkin sen verran fiksua väkeä, että osaavat olla hissukseen, jos ei miellytä ja tavara edelleen eteenpäin kaikessa hiljaisuudessa.

Ja kyllä meillä on tapana isännälle/emännälle viedä jotain mukanaan kun kyläilemään mennään. Ne ihan "tavalliset vierailut" on sitten asia erikseen.

Vierailija
1160/1406 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaiken pitää pyöriä materian ympärillä? Eikö ole pääasia että ihmiset näkevät toisiaan ja uuden tulokkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi