Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.
No ei kyllä tyhjin käsin mennä vauva katsomaan!
Miksei? Minun luokseni saa tulla ilman rotinoita. Itse vein virkkaamani vauvanpeiton kun lapsi oli syntynyt , enkä saanut edes kahveja , yhyy , niin mä mieleni pahoitin : D D
Taisit pahoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.
Miksi ihmeessä pitäisi?
Ensinnäkään se pentu ei siinä vaiheessa ymmärrä niiden lahjojen pääöle mitään.
Toiseksi jos jokainen vierailija veisi jonku krääsän niin se penska hukkuisi niihin.
Muutenkin kun joskus on joutunut jonku lapsiperheen asuntoon menemään niin kämppä täynnä kaikenlaista krääsää hujan hajan...ei mitään järkeä.
Koska se kuuluu hyviin tapoihin. Menet katsomaan uutta ihmistä. Lahja vauvalle voi olla myös käytännöllinen, vaikka vaippapaketti. Ja kukat tai suklaata vanhemmille ja vaikka jäätelöä, jos muuta ei löydy kaupasta.
Ja tiedän yhden perheen, joka ei koskaan tuo mitään tullessaan kylään, ei edes kukkia. Eivät tuoneet myöskään, kun tulivat katsomaan vauvaa. Kuitenkin tulevat moneksi tunniksi ja odottavat, että saavat syömistä ja muuta tarjottavaa. Minusta se on aika moukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku menisi katsomaan jotakin rääkyvää kakaraa? Ei se lapsi merkitse mitään muuta kun vanhemmille.
Miksi tulit ketjuun, kun et osaa keskustella asiallisesti?
Kuka ottaa vastasyntyneen kanssa kaiken maailman vieraita vastaan, kaveripiiri ramppaamassa. Enintään isovanhemmat.
Niiden lahjustenko takia kutsutaan heti väkeä käymään?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on parempi pysyä poissa toisten nurkista, ei sitä kuitenkaan osaa käyttäytyä oikein näiden nykymammoja tyydyttävällä tavalla. Saattaa olla vaikka väärän väriset sukat sattunut jalkoihin tai suu väärässä asennossa juuri ovea aukaistaessa.
Voi tuota katkeruuden määrää.
Kyllä on paljon mielensäpahoittajia. Ja toisen suunnan edustajia.
Itse veisin leivän, hedelmiä, pullaa, kahvipaketin, ja vaippapaketin. Enkä odota kahvitarjoiluja kuitenkaan.
Nuo ei köyhän taloutta kaada, ja tulevat käyttöön.
Kukista tulee vaan roskaa ja tuoksuja jotka ei kaikille käy.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo, niin valitetaan kun tuodaan turhaa roinaa.
Jos tietää, mikä on turhaa, silloin pitää olla ystävällinen ja olla viemättä. Vie sitten sellaista, joka menee käyttöön. Vauvalle voi viedä kortin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ottaa vastasyntyneen kanssa kaiken maailman vieraita vastaan, kaveripiiri ramppaamassa. Enintään isovanhemmat.
Ei sinne pidä heti sännätäkään. Mutta silloin kun menet näkemään vauvan eka kerran, on kohteliasta viedä jotain mukanaan. Nämähän ovat tapoja, jotka opitaan jo omasta perheestä, miten yleensä mennään kylään.
Itse olen ollut ilahtunut siitä, kun ainakin lähisukulaiset ja ystävät ovat muistaneet isompia sisaruksia pikkupaketilla (esim piirustusvälineillä, askartelutarvikkeilla)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi lähimmät ystävät (mm. kummit) katsomassa. Mikä siinä on väärin, että vanhempien ystävät käy katsomassa vauvaa? Jotkut voi olla jopa läheisempiä kuin isovanhemmat. Ja meillä ei käynyt kukaan ennen kuin lapsi oli 2 viikkoa.
Länsimaalaisen hyvinvointiyhteiskunnan ongelmat..............
Pullat ymmärrän mutta itse en haluaisi kyllä mitään tuliaisia vauvalle. Toisekseen kaikki ovat nykyään tuoksuherkkiä joten kukkiakaan ei kaikille uskalla viedä. Seura ja pulla riittäisi itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Henkilö joka on paljon tekemisissä muiden ihmisten kanssa ja osa tätä maailmaa? Ei vauvan kanssa tarvitse eristäytyä jonnekin koloon jos ei itse halua.
Rotinat? Mikä hiton landepaukku täällä skrivaa?
Marttiina, hesa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on parempi pysyä poissa toisten nurkista, ei sitä kuitenkaan osaa käyttäytyä oikein näiden nykymammoja tyydyttävällä tavalla. Saattaa olla vaikka väärän väriset sukat sattunut jalkoihin tai suu väärässä asennossa juuri ovea aukaistaessa.
Täällä oli aivan hiljattain ketju (syksy 2023) jossa äidit jälleen kerran moittivat isovanhempien, siis mummojen , tuomia lahjoja ja vaatteita. Joku voi tsäikähtää noita purkauksia siinä määrin, ettei uskalla antaa kenellekään mitään.
En kyllä ymmärrä tuollaista tavaramäärää, jonka ap latelee. Ei sinne todellakaan tarvitse matkalaukullista tavaraa viedä. Itse vein vauvalle jotain vaatetta, kirjan tai lelun ja äidille kukkia, ellei ollut allegikkoperhe. Jos vauvalla oli isompia sisaruksia, vein heille jotain pientä. Myös omien lasten kohdalla ihmiset toimivat näin. Joku iäkäs mummo saattoi vielä tuoda niitä rotinoita.
Vierailija kirjoitti:
Rotinat? Mikä hiton landepaukku täällä skrivaa?
Marttiina, hesa
Tässä sinulle hesalainen tilaisuus selvittää, mitä "rotinat" tarkoittaa. Samalla lisäät hieman yleissivistystäsi, mikä näyttää olevan aika mitättömällä tasolla.
Lyyti maalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli aivan hiljattain ketju (syksy 2023) jossa äidit jälleen kerran moittivat isovanhempien, siis mummojen , tuomia lahjoja ja vaatteita. Joku voi tsäikähtää noita purkauksia siinä määrin, ettei uskalla antaa kenellekään mitään.
No se ettei tuoda mitään tullessaan, edes sitä kahvipakettia tai jäätelöä, on enemmän vain moukkamaisuutta. Ei johdu mistään säikähdyksestä.
Jos pitää päästä katsomaan vauvaa ja odottaa kahvitarjoilua, kuuluu alkeellisimpiinkin käytöstapoihin viedä vähintään pullat itse eikä odottaa että vastasynnyttänyt äiti on jaksanut leipoa.
Rotinat eri muodoissaan kuuluvat kaikkiin kulttuureihin.
Joo, noita on. Raivostuttavaa myöd muistuttaa aikuisia ihmisiä käsien pesusta, luulisi jokaisen tajuavan, mutta ei.