Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin

Pettynytvierailijoihin
28.08.2022 |

Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.

Kommentit (1406)

Vierailija
721/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelit sitten rahastaa vierailijoilla

En ole ap, mutta vastaan silti. Eivät ne vauvaa katsomaan tulijat ole mitään vieraita vaan perheen tuttuja, ystäviä, naapureita ja sukulaisia. Ja jos vierailija on fiksu, hän vie jotain mennessään, kun menee uutta ihmistä katsomaan. Aiemmin on jo kerrottu, mitä kaikkea voi viedä. Ajatushan on kuitenkin tärkein, haluan ilahduttaa perhettä. Jos menee vauvaa katsomaan nyrkit ummessa ajatuksella, p**kele en vie mitään, ei se varmaan ilahduta sitä vauvaperhettä. Miksi mennä sitten ollenkaan?

Vierailija
722/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt muutama vähempiälyinen ei ole tajunnut mitä tarkoittaa "mennä vauvaa katsomaan".

Se ei tarkoita sitä yhdeksättä kertaa, eikä kuudettatoista kertaa, vaan sitä ENSIMMÄISTÄ kertaa, kun perhettä käydään ONNITTELEMASSA uudesta perheenjäsenestä. 

Nämä vähempiälyiset ovat kyllä nähneet kaupoissa vauvaonnittelukortteja, mutta eivät ole osanneet yhdistää niitä tosielämään. 

Kun mennään onnittelemaan uuden ihmisen syntymää ja kahden muun ihmisen vanhemmiksi tuloa, viedään onnittelulahja. Edes se kortti. 

On todella itsekästä mennä vierailulle ajatuksella: "MINÄ olen tässä se tärkein! Muut kumartakoot minua, kun ylhäisyydessäni vaivauduin laskeutumaan alemparvoisten alamaisteni matalaan majaan. Palvotkoon he MINUA ja tarjoilkoot MINULLE seitsemän sortin illallisen! MINUN läsnäoloni on tärkeämpää kuin tuon kakaran olemassaolo!"

Hyvät tavat opitaan kotoa ja voi vain kuvitella millaiset vanhemmat näillä ihmisillä on ollut.

AP on mielestäni oikeassa. Ja eihän hän vaatinut itselleen kukkakaupan kimppua, mutta antoi näille itsekkäille kommetoijille vaan tiedon, että on olemassa kohteliaitakin ihmisiä, jotka ottavat vauvaperheen tunteet huomioon muistamalla EDES JOTENKIN.

Tämä on kuinka minäkin ajattelen. Voisi olla minun kirjoittama. Olen täysin samaa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuokin on aikamoista toisilta mankuamista. Minkähänlainen persoona oikein mahdat itse olla?

Vierailija
724/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali Vali.

Länsimaalaisen ihmisen ahdinko.

Vierailija
725/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt muutama vähempiälyinen ei ole tajunnut mitä tarkoittaa "mennä vauvaa katsomaan".

Se ei tarkoita sitä yhdeksättä kertaa, eikä kuudettatoista kertaa, vaan sitä ENSIMMÄISTÄ kertaa, kun perhettä käydään ONNITTELEMASSA uudesta perheenjäsenestä. 

Nämä vähempiälyiset ovat kyllä nähneet kaupoissa vauvaonnittelukortteja, mutta eivät ole osanneet yhdistää niitä tosielämään. 

Kun mennään onnittelemaan uuden ihmisen syntymää ja kahden muun ihmisen vanhemmiksi tuloa, viedään onnittelulahja. Edes se kortti. 

On todella itsekästä mennä vierailulle ajatuksella: "MINÄ olen tässä se tärkein! Muut kumartakoot minua, kun ylhäisyydessäni vaivauduin laskeutumaan alemparvoisten alamaisteni matalaan majaan. Palvotkoon he MINUA ja tarjoilkoot MINULLE seitsemän sortin illallisen! MINUN läsnäoloni on tärkeämpää kuin tuon kakaran olemassaolo!"

Hyvät tavat opitaan kotoa ja voi vain kuvitella millaiset vanhemmat näillä ihmisillä on ollut.

AP on mielestäni oikeassa. Ja eihän hän vaatinut itselleen kukkakaupan kimppua, mutta antoi näille itsekkäille kommetoijille vaan tiedon, että on olemassa kohteliaitakin ihmisiä, jotka ottavat vauvaperheen tunteet huomioon muistamalla EDES JOTENKIN.

Tämä on kuinka minäkin ajattelen. Voisi olla minun kirjoittama. Olen täysin samaa mieltä.

Kirjoittaa luultavasti sama henkilö, joka kirjoitti tuonkin, jota nyt muka toisena kommentoi :D

Tuo teksti kertoo kirjoittajansa itsekkyydestä. Ei hyvistä tavoista. Ei siitä miten jotkut eivät osaa käyttäytyä. Ei siitä, että toiset olisivat itsekkäitä. Ei todellakaan. Se kertoo vain, ja ainoastaan kirjoittajansa itsekkyydestä. Puhuu oikein jopa tunteista. Mutta puhuu vain omista tunteistaan. Teksti kertoo järkyttävän suuresta ymmärtämättömyydestä muita ihmisiä kohtaan. Aika surullista, että jollakin on noin itsekeskeisiä vanhempia. Itsekeskeisyydestä kertoo myös se, että luulee tietävänsä miten muut ajattelee. Esim. "MINÄ olen tässä se tärkein! Muut kumartakoot minua, kun ylhäisyydessäni vaivauduin laskeutumaan alemparvoisten alamaisteni matalaan majaan. Palvotkoon he MINUA ja tarjoilkoot MINULLE seitsemän sortin illallisen! MINUN läsnäoloni on tärkeämpää kuin tuon kakaran olemassaolo!" Mistä ihmeestä kirjoittaja saa ajatuksen, että kukaan ajattelisi noin? Aivan hullu ajatus. Kertoo itsekeskeisyydestä, ja siitä, että ajattelee pääsääntöisesti pahaa ihmisistä. Tuskin niitä kavereitakaan ihan tungokseksi asti riittää...

Vierailija
726/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyisin ihmiset erilaisia kuin ennen. Kun mentiin vauvaa katsomaan niin aina 

vietiin vauvalle jotain, yleensä jotain mukavaa, tossut, lelu ja kirja ym. ja äitiä muistettiin

kukilla ja joskus vietiin kahvikakku joka etukäteen ilmoitettiin. Ajat muuttuvat, mutta

kyllä oli mielekästä nähdä äidin ilo ym. kun edes jollain lailla muistettiin. Ja minä kanssa

sain pikkulahjat aina kun lapsia tultiin katsomaan.

Vierailija
727/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.

Ei tarvitse tuoda kahvipöytään mitään, kunhan ei sitten myöskään oleta saavansa kahvia tai mitään muutakaan tarjoilua. Vastasyntyneen kanssa on tarpeeksi tekemistä ilman vieraiden kestitsemistäkin.

Musta parhaita tuomisia vauvan synnyttyä oli juuri ruokalahjat: meille tuotiin esim. makaronilaatikkoa valmiiksi pakasterasioihin laitettuna, jääkaappiin ruokaa seuraavaksi päivää, itse leivottua pullaa yms.

Ruokalahjat! Kyllä, parhaita on. Pitäähän immeisten syödä. Eikä jää nurkkiin pöllyyntymään. Ihan paras idea. Kukatkin ihana lahja. Kannattaa kantaa kukkia ihmisille silloin kun ovat elossa, iso ilo.

Vierailija
728/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiusasi eniten se, että tultiin kipeänä, ei pesty käsiä ja tultiin heti vauvaa katsomaan, kun pääsin synnäriltä kotiin.

Miehellä on paljon sisaruksia ja heillä jokaisella ainakin 4 lasta.

Tuliaisena saatiin flunssa ja vauva oli aivan tukkoinen. Ensimmäinen ab kuuri tuli 3vkon iässä.

En kaipaa lahjoja tai tuomisia. Vaan hyviä käytöstapoja. Ja sitä ettei notkuta mitään 2-3 tuntia ja odoteta kestityksiä.

Itse käyn frendien vauvoja katsomassa ja vien toki muistamiset. Vauvat olleet jo tuossa vaiheessa muutaman kk ikäisiä (saaneet ekat rokotukset) ja viivan max 30min.

Kyllä, jokainen voisi odottaa kutsua, milloin olisi sopivaa mennä. Muutoin kutsuu itse itsensä ja se ei ole oikein kivaa. Lisäksi puolisolta voisi kysäistä , mitä äiti toivoisi?

Vierailija
729/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin katsomaan kaverin vauvaa ilman tuliaisia. Heidän perhe on muutenkin tarkka, millaista materiaalia asiat ovat ja mikä on heidän mielestään ns. turvallista. En osaa paremmin selittää, mutta hän itse valitsee sopivat tuotteet lapselleen. Hän oli yllättäen keittänyt kahvit ja laittanut piirakan tarjolle ja vietimme oikein mukavan hetken. Pidin vauvaa sylissä ja olin aidosti onnellinen kaverini puolesta. Juttelimme kuulumisia ja paljon siitä, miten synnytys meni. Olin aidosti läsnä hetkessä.

Mielestäni ei pidä olettaa, että jotain pitäisi tuoda tai että jotain pitäisi tarjota. Jokainen voi oman tilanteensa ja jaksamisensa mukaan tehdä sen verran, kuin haluaa ja pystyy. Tärkeintä on yhdessäolo. Miksi ihmiset loukkaantuu jostain materian tuomattomuudesta?  Ei ihme, että jotkut äidit ovat yksinäisiä. Jos noin vihamielisesti suhtautuu ystäviinsä, niin voi olla että tulevaisuus ei kovin valoisalta näytä.

Vierailija
730/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Itä-Suomessa on rotinat edelleen voimissaan ja jokainen kyllä älyää niitä tuoda ja vauvalle jotain myös.

Joo, rotinoiden tarkoitus oli nimenomaan helpottaa uuden äidin elämää tuomalla ruokaa tai vehnästä tuliaisiksi, että äidin ei tarvitsisi niin paljon häärätä keittiössä. Ja monella oli tietysti pulaa rahastankin, niin joku valmis ruoka oli iso apu. Silloin oli lapsiakin paljon, ja rotinat auttoivat perheen ruokkimisessa.

Vierailija
731/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jokainen voisi odottaa kutsua, milloin olisi sopivaa mennä. Muutoin kutsuu itse itsensä ja se ei ole oikein kivaa. Lisäksi puolisolta voisi kysäistä , mitä äiti toivoisi?

Miksi kysyä mitä äiti toivoisi, eikö voi kysyä mitä puoliso haluaisi, hän on puoliksi vastuussa lapsesta ja sen tulosta maailmaan, miksei häntä voisi myöskin muistaa. Lapselle/äidille joku kortti on ihan hyvä muisto.

Vierailija
732/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tuoda kahvipöytään mitään, kunhan ei sitten myöskään oleta saavansa kahvia tai mitään muutakaan tarjoilua. Vastasyntyneen kanssa on tarpeeksi tekemistä ilman vieraiden kestitsemistäkin.

Ap itse sanoi leiponeensa jokaiselle. No, ehkä hänkään ei sitten tarjonnut leipomuksiaan vieraille, jotka tulivat tyhjin käsin. 

Yhteinen aika kuitenkin elämässä tärkeintä ja arvokkainta. Ei se materia. Kaikki me ollaan erilaisia , kunhan tahdomme hyvää lähimmäisellemme ja olemme hieman kiltimpiä.

Vierailija
733/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että tärkeintä on se että ystävä tulee paikalle, kun jotain näin suurta tapahtuu elämässä. Mitä ihmettä ap vauhkoaa ja pyörittelee negatiivisuutta oman pään sisällä.

Vierailija
734/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyä mitä äiti toivoisi, eikö voi kysyä mitä puoliso haluaisi, hän on puoliksi vastuussa lapsesta ja sen tulosta maailmaan, miksei häntä voisi myöskin muistaa. Lapselle/äidille joku kortti on ihan hyvä muisto.

Tietenkin onnitellaan koko perhettä. Äiti on kuitenkin lapsen synnyttänyt, arvostan äitejä yli kaiken siinä mielessä. Jos äiti on happy, niin koko perhe on onnellinen. Kaikki kuitenkin yhtä ihania perheessä, sekä tärkeitä, kyllä. Minusta maailman kaunein sana on: ÄITI. Ajatuksia vain.

Vierailija
735/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka ole tarpeeksi että omasta arjestaa lohkaiseen ajan, lapsille hoitajan että pääsee katsomaan uutta vauvaa? Luulisi että käynti itsessään on riittävä ja onnittelut, miksi ne pitäisi johonkin korttiin ikuistaa, varsinkin jos on ostettu kortti, silloinhan ne ei ole omia onnitteluja. 

Vierailija
736/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monet tuoreet vanhemmat toteaa heti alkuunsa, että mitään vauva-kamaa ei tarvita. Kaikki tarpeellinen on hankittu tai ne on edellisiltä vielä tallessa. Siksi minä en vie mitään konkreettista lahjaa. Kahvipaketin saatan mukanani tuoda, mutta monesti vien sellaisen kylään mennessäni ilman mitään erityistä syytäkään.

Eli olisiko se todellinen lahjantarve 50-100€ siinä kukkapuskan mukana tulevan kortin välissä? Itse olen sen säästänyt ristiäisiin tai nimiäisiin. En ole ymmärtänyt, että jo etukäteen pitäisi jotenkin huomioida.

Minä en ymmärrä vauvakamosita mitään, joten en halua kuormittaa  perhettä turhalla krääsällä enkä leipomuksillakaan. Olen onnittelukortin kuoreen jättänyt "vaipparahaa", jos ei perhe  mikään ökyrikas ole.

Vierailija
737/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menin katsomaan kaverin vauvaa ilman tuliaisia. Heidän perhe on muutenkin tarkka, millaista materiaalia asiat ovat ja mikä on heidän mielestään ns. turvallista. En osaa paremmin selittää, mutta hän itse valitsee sopivat tuotteet lapselleen. Hän oli yllättäen keittänyt kahvit ja laittanut piirakan tarjolle ja vietimme oikein mukavan hetken. Pidin vauvaa sylissä ja olin aidosti onnellinen kaverini puolesta. Juttelimme kuulumisia ja paljon siitä, miten synnytys meni. Olin aidosti läsnä hetkessä.

Mielestäni ei pidä olettaa, että jotain pitäisi tuoda tai että jotain pitäisi tarjota. Jokainen voi oman tilanteensa ja jaksamisensa mukaan tehdä sen verran, kuin haluaa ja pystyy. Tärkeintä on yhdessäolo. Miksi ihmiset loukkaantuu jostain materian tuomattomuudesta?  Ei ihme, että jotkut äidit ovat yksinäisiä. Jos noin vihamielisesti suhtautuu ystäviinsä, niin voi olla että tulevaisuus ei kovin valoisalta näytä.

No mikset vienyt kukkia?

Vierailija
738/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka ole tarpeeksi että omasta arjestaa lohkaiseen ajan, lapsille hoitajan että pääsee katsomaan uutta vauvaa? Luulisi että käynti itsessään on riittävä ja onnittelut, miksi ne pitäisi johonkin korttiin ikuistaa, varsinkin jos on ostettu kortti, silloinhan ne ei ole omia onnitteluja. 

Ok, eli sinä ajattelet uhraavasi omaa aikaasi? Miksi menet sitten ollenkaan?

Vierailija
739/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kirjoittaa vaikka alkaisi sadella sontaa niskaan.

Omassa tuttavapiirissä/suvussa on todella vähän ollut vauvoja.

Serkkuni sai pari vuotta sitten vauvan ja minusta tuli vauvalle sylikummi, tottakai vein kummilapselle lahjan kun menin vauvaa ja perhettä tapaamaan ensimmäisen kerran. Kun perheeseen syntyi toinen lapsi, vein myös hänelle sillä olin sisarukselleenkin antanut.

Tuossa välissä myös eräs tuttavapariskunta (olimme tutustuneet n. vuotta aikaisemmin) sai esikoisensa. Menimme tyhjin käsin kylään onnittelemaan ja tapaamaan vauvaa. Olin jo aiemmin osallistunut tämän äidin babyshower kutsuille ja siinä osallistunut osaltani lahjaan. Eli mulle ei tullut oikeasti edes mieleen, että olisi taas pitänyt olla korttia ja lahjaa kun käy sitä vauvaa syntymän jälkeen tapaamassa. 

Äitini kysyi, että mitä veitte lapselle - olin ihmeissäni (ja nolostunut) siitä, että ei viety mitään. Tietysti vien lahjoja vauvalle/äidille, jos kyseessä on vuosien ajan elämässäni mukana ollut ystävä/muu läheinen. Tässä tapauksessa kun ei äidin kanssa olla kuin "hetki oltu kaveria", niin en jotenkin osannut toimia sitten näköjään oikein. Tai jos on jo babyshower lahjat annettu niin pitääkö sitten antaa vielä lisää lahjoja kun syntyy?? Mene ja tiedä..

Itse inhoan ajatusta babyshowereista, joten vastaavaa ei mulle tulla koskaan pitämään. Ja jos saan joskus sen yhden toivomani lapsen, niin en oleta vierailta lahjasadetta: tottakai lahjat on mieluisia, mutta en mä siitä PETY jos joku tulee tyhjin käsin. Olen kuitenkin melko minimalistinen, joten mieluusti saavat tulla vaikka keksipaketin kera kuin jonkin helistimen joita isovanhemmat selkävääränä taatusti meille roudaavat.

Vierailija
740/1406 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin olen kyllä vauvaa katsomaan mennessä vienyt tuliaisia ja samoin omille lapsille on tuotu. Nyt nämä baby-showerit ovat muuttaneet tilannetta. Jos aiemmin vei kukan ja muistamisen vauvalle, nyt on jo vauvakutsuihin investoitu välillä paljonkin. Esimerkiksi viime kutsuilla hankittiin äidille touhutyyppien mukana vaippakakku ja lahjakortti, lisäksi maksettiin yhdessä juhlapaikkassa äidin tarjoilut ja omat toki päälle. Laskeskelin että rahaa tuohon meni noin 50 €. Tämän lisäksi pitäisi siis nyt vielä olla viemässä kukkia, tarjoiluja ja lahjaa vauvalle? Nykyään teen niin että jos olen osallistunut kutsuihin ennen syntymää, vien katsomaan mennessä vain kortin ja esim sukat tai muuta pientä. Jos taas kutsuja ei ole ollut, voin viedä ne kukat, isomman muistamisen ja tarpeen mukaan tarjoilujakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän