Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah tulipa mieleen, kun äitini ja aikuinen veljeni tulivat katsomaan vauvaa. Tyttö oli alle kaksviikkoinen. Äiti oli piipahtanut jo hyvin pikaisesti kerran, mutta veli tuli moikkaamaan ekaa kertaa. Laitoin perhetsättiimme tiedon, että tarjolla mustaa kahvia/teetä ja keksejä ja jos jotain muuta halajaa niin saapi tuoda tullessaan. Äitini vastaus viestiin, eikö meillä ole edes jäätelöä 😊. Luetunymmärtäminen ja röyhkeys 10+.
Veljeni onneksi nappasi viestin sisällöstä koppia ja toi kaikille croissantit, pienen kakun ja vielä suklaakonvehteja.
Ok greedy much? Tuo vika lauseesi paljastaa, että oikein halusit muiden tuovan sinulle herkkuja. Et laittanut viestiä siksi että vieraille olisi tarjottavaa. Oletteko te tämän tyyppiset ihmiset jotain 100-kiloisia? Että herkkuja tänne ja sassiin! Pääsymaksu!
Joo mäkin ajattelin että aikamoiset mässingit.
Näyttää siltä että vauva on tekosyy kiristää vieraita täyttämään kaapit pullilla. Miksi?
Ei se äiti varmaan ymmärtänyt tätä myöskään. Minustakin on kumma jos vauva rampauttaa perheen normaalin ruokahuollon. Miten ihmiset pystyvät ylipäänsä elämään jos vauvan takia eivät saa edes hankittua ruokaa kaupasta?
Minusta mummin kysymys pakkasessa olevasta jäätelöstä oli ihan normaali ja viaton. Hän halusi kai sanoa että mitään kummallista tarjottavaa ei tartte, jätski kelpaa, kaikillahan sitä on kotona.
Hänen nuoruudessaan äitiys ei muuttanut uhriaan toimintakyvyttömäksi. Tämä trendi että yritetään maksattaa kaikki mahdollinen sukulaisilla ja vierailla verukkeena vauva on uutta. Samoin kuin avuttomuuden tila.
Aika monet tuoreet vanhemmat toteaa heti alkuunsa, että mitään vauva-kamaa ei tarvita. Kaikki tarpeellinen on hankittu tai ne on edellisiltä vielä tallessa. Siksi minä en vie mitään konkreettista lahjaa. Kahvipaketin saatan mukanani tuoda, mutta monesti vien sellaisen kylään mennessäni ilman mitään erityistä syytäkään.
Eli olisiko se todellinen lahjantarve 50-100€ siinä kukkapuskan mukana tulevan kortin välissä? Itse olen sen säästänyt ristiäisiin tai nimiäisiin. En ole ymmärtänyt, että jo etukäteen pitäisi jotenkin huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah tulipa mieleen, kun äitini ja aikuinen veljeni tulivat katsomaan vauvaa. Tyttö oli alle kaksviikkoinen. Äiti oli piipahtanut jo hyvin pikaisesti kerran, mutta veli tuli moikkaamaan ekaa kertaa. Laitoin perhetsättiimme tiedon, että tarjolla mustaa kahvia/teetä ja keksejä ja jos jotain muuta halajaa niin saapi tuoda tullessaan. Äitini vastaus viestiin, eikö meillä ole edes jäätelöä 😊. Luetunymmärtäminen ja röyhkeys 10+.
Veljeni onneksi nappasi viestin sisällöstä koppia ja toi kaikille croissantit, pienen kakun ja vielä suklaakonvehteja.
Ok greedy much? Tuo vika lauseesi paljastaa, että oikein halusit muiden tuovan sinulle herkkuja. Et laittanut viestiä siksi että vieraille olisi tarjottavaa. Oletteko te tämän tyyppiset ihmiset jotain 100-kiloisia? Että herkkuja tänne ja sassiin! Pääsymaksu!
Joo mäkin ajattelin että aikamoiset mässingit.
Näyttää siltä että vauva on tekosyy kiristää vieraita täyttämään kaapit pullilla. Miksi?
Ei se äiti varmaan ymmärtänyt tätä myöskään. Minustakin on kumma jos vauva rampauttaa perheen normaalin ruokahuollon. Miten ihmiset pystyvät ylipäänsä elämään jos vauvan takia eivät saa edes hankittua ruokaa kaupasta?
Minusta mummin kysymys pakkasessa olevasta jäätelöstä oli ihan normaali ja viaton. Hän halusi kai sanoa että mitään kummallista tarjottavaa ei tartte, jätski kelpaa, kaikillahan sitä on kotona.
Hänen nuoruudessaan äitiys ei muuttanut uhriaan toimintakyvyttömäksi. Tämä trendi että yritetään maksattaa kaikki mahdollinen sukulaisilla ja vierailla verukkeena vauva on uutta. Samoin kuin avuttomuuden tila.
Minä kans ajattelin, että äidin kommentista on jäänyt hymiö perästä pois. Se on muistanut jonkun kirjoittajan lapsuuteen liittyvän jutun, mihin tuo jäätelö olisi hyvä läppä.
Kun nykyään niin puhutaan niistä tunteista, niin itse alan kannattaa omien tunteiden hallinnan taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykynaiset, alle kolmikymppiset edes tunne sanaa rotinat.
Eikä heillä muutoinkaan ole käytöstapoja.Ja kyllä se riittää, jos tuo kukkakimpun, tai vauvalle jonkun lelun, tai kovakantisen kirjan tai bodyn, ja lisäksi jotain kahvileipää.
Ei mahdottomia voi vaatia, eikä kukaan edes tarvitse nykyisin mielettömiä määriä ruokaa ja leivonaisia.
Ennen vanhaan oltiin köyhiä ja aina kun uusi lapsi syntyi, naapurit toi ne rotinat, leipää ja nisua, perunoita, lihaakin jos sitä sattui ylimääräistä olla.
Ennen oli ennen, nyt on nyt.
Rotinoilla käydessä katsottiin myös äidin vointi ym. Yhteisvastuuta.
Ootteko te kaikki jotain korvessa asuvia yh-mammoja vai miten se kahvin keittäminen ja kaupassa käyminen tuntuu olevan monelle niin vaivalloista? Hyvin on meillä onnistunut koliikkivauvankin kanssa em asiat. Ei molempien vanhempien tarvitse sitä vauvaa tuijottaa 24/7. Ja itsellä oli toivomuksena nimenomaan, että mitään ei saa tuoda vauvalle kysymättä meiltä ensin, koska kaikki tarvittava on jo hankittu. Olisin pikemminkin hermostunut, jos joku olisi kiikuttanut meille tutteja tai tuttipulloja.
Ainakin äidille pitää viedä jotain. Vauvalle on vähän hankalampaa, vaate voi olla liian pieni tai muuten vain jää käyttämättä. Leluja on jo liikaa ja muumilusikoitakin kolme settiä.
Kolmen lapsen äitinä en halua että meille tuotaisiin enää mitään turhaa vaikka ele tietysti on kaunis. Synttäreinä ja jouluna täytyy ihan pyytämällä pyytää sukulaisilta että ei kiitos lahjoja meille. Nykypäivänä hukutaan tavaraan joten tarkkaan pitää miettiä näitä lahja-asioita.
Aloittajan mielestä tietty pitää sitten tuoda ja huomioida vielä enemmän vauvaa ja mammaa lahjoilla, lahjuksilla, lahjomalla, kun on ristiäiset, nimiäiset vai mitkä nimen pläjäyttäjäiset ne nykyään ovatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Provoa odotellessa. "Kutsu tuli vauvan katsojaisiin. Tuomisia toivottiin mieluiten rahalahjoituksena, perässä oli tilinumero"
Voit lahjan kuoreeseen laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko te kaikki jotain korvessa asuvia yh-mammoja vai miten se kahvin keittäminen ja kaupassa käyminen tuntuu olevan monelle niin vaivalloista? Hyvin on meillä onnistunut koliikkivauvankin kanssa em asiat. Ei molempien vanhempien tarvitse sitä vauvaa tuijottaa 24/7. Ja itsellä oli toivomuksena nimenomaan, että mitään ei saa tuoda vauvalle kysymättä meiltä ensin, koska kaikki tarvittava on jo hankittu. Olisin pikemminkin hermostunut, jos joku olisi kiikuttanut meille tutteja tai tuttipulloja.
Tätä mietin itsekin, että miten kaikki on niin vaikeaa. Itse olen vain iloinen kun joku vieras käy vauvaa katsomassa enkä ole keneltäkään mitään odottanut saavani.
Kohta kunhan kotiudutaan vauvan kanssa, niin odotan jo innolla että pääsen kaikkien lasteni kanssa vielä tänään kauppaan. Isommat lapset 1 ja 3 vuotta ja aina olen lähtenyt kauppaan heti kun synnäriltä tultu. Käydään ostamassa lisää vaipppoja, siteitä ja herkkuruokia, mitä nyt saa taas syödä.
Jos vieraat on alaikäisiä (nuoria serkkuja, pikkusisarus tms) tai jotain noin max 20v ymmärrän etteivät tuo mitään jos yksinään tulevat. Alaikäisillä ei välttämättä ole senttiäkään omaa rahaa ja isoilla aikuisilla teineillä ehkä vähän on, tai sitten ei ole mutta sen ikäisen hankala ymmärtää että tulisi viedä jotain kun on tottunut olemaan nuori ja se "passattava" lapsenroolinen.
Jos taas puhutaan samanikäisistä on kyllä outoa tulla ilman pullan pullaa tai vaikka kahvipakettia. Jos vanhempi sukulainen luulis mukana olevan vaikka vaippapaketti tai seteli niiden ostoa varten. Toki jos ihminen pahoittelee että anteeksi kun en tuonut mitään kun ei ole yhtään rahaa/en tajunnut/ehtinytkään kaupan kautta on asia sinänsä eri että tajusi pahoitella ja tajusi että ois voinut edes jotain tuoda :)
Itsekin 28v ja 1 vauva ja en kenellekään muuta tarjoile kun vettä :D niin en ole odottanut saavani mitään, vanhemmat sukulaiset tuoneet jotain syötävää ja jotkut rahaa vähäsen. Suht Samanikäiset kaverit tai sukulaiset ei mitään tai max sellaisen pirkka levänneen kukkakimpun juurikin ja tämä minulle ok kun en mitään kykebe tarjoamaankaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tuoda yhtään mitään? Miksi vieraalle pitäisi tarjota kahvia? Miksi laskea katsomaan vauvaa enempää kuin ihan lähimmät aluksi? Mitä käytöstapojen puutetta siinä on jos ei joka helvetin välissä vie jotain tuliaisia kun menee kylään? Mun mielestä käytöstapojen puutetta on se, että olettaa että joka vieras tuo jotain tullessaan. En mä kaipaa lahjuksia.
No sä et osaa käytöstapoja.
Syntynyttä kun meet katsomaan, niin vie jotain mennessäs. Muuten oot täys moukka.Ei ole moukka, jos juttelee jommankumman vanhemman kanssa puhelimessa, kysyy tarvivatko jotakin ja toiset vastaavat että eivät tarvitse.
Noin toimiva on paljon huomaavaisempi kuin tämän ketjun olettajat ja pakkotuputtajat.
Kuka muka vastaa vieraille suoraan, että joo tuo sitä tai tätä? Kaikki nyt luonnollisesti kohteliaisuuttaan vastaa "ei tarvitse mitään", mutta silti vaikka se suklaarasia tai pullapussi on jees vieminen.
Kyllä me ainakin vastataan ihan rehellisesti toisillemme, luotetaan siihen, ettei kukaan huvikseen tuollaista kysele. Ja jos vastaa noin ettei tarvi vaikka tarviikin, niin se on kyllä vastaajan ihan oma häpeä sitten, kysytty on ja jos kursailee eikä voi vastata niin voivoi.
Tuollaiset ihmissuhdepelit on kyllä niin typeriä, lapsellisia ja turhia. Miksi ihmeessä joku vastaisi suoraan kysymykseen muutoin kuin suoraan? Mikä järki tuollaisessa arvuutteluleikissä on? Miksi asioista tarvitsee tehdä tarpeettoman vaikeita? Puhutaan suoraan. Kysytään. Vastataan suoraan. Kaikkien aika ja energia säästyy ja voidaan keskittyä siihen olennaiseen eli yhdessä olemiseen.
Miksi kukaan vieras edes kysyy tarvitseeko tuoda jotain? Mikä vaiva on ihan vaan viedä vaikka se kukkakimppu tai suklaalevy? Ei meilläpäin kysellä, ellei ole tarkoitus tehdä vaikka ruokaa yhdessä.
Kun ei mikään kelpaa. Nykyään ihmisillä on muutenkin kaikkea kotonaan.
Harvoin sillä vauvalla vielä on liikaa oikein mitään.
Joillakin on. Vanhemmat, kun ovat kaiken ostaneet.
Ihanko kaikki kirjakaupan kirjatkin?
Mitäs vanhemmille saisi olla? Upouusi tesla pihaan.
Ei ainakaan juntteja vieraita jalkoihin pyörimään. Tuo vaikka pitsat ja limut.
Kaikille pitsat ja limut. Eikö teillä ole rahaa itsellä, kun kerjätään tällaisia.
Tossa kysyttiin, mitä vanhemmille saisi olla. Jos et tajua ilahduttaa vauvan vanhempia mitenkään, pysy pois.
Et tajua sitäkään, että vastasyntyneen vanhemmat on monesti tosi väsyneitä, ja takuulla ilahtuvat ruokatuomisista.Tuotko sitten minullekin limut ja pitsat? Minä olen hirveän väsynyt henkisesti.
Oletko synnyttänyt?
Elämään väsynyt. Oletko itse?
Kyllä olen, minulla on kolme lasta. Kaikki ovat saaneet pieniä lahjoja syntyessään, muiltakin kuin kummeilta.
Minun mielestä kuuluu ihan perus kohteliaisuiteen viedä kyläilypaikkaan jotain pientä, vaikka siellä ei vauvaa olisikaan. Itselleni kelpaisi ihan hyvin lähikaupasta ostettu ruusu- tai neilikkakimppu, Fazerin suklaalevy tai vaikka keksipaketti. Vauvalle löytää kyllä tarvittaessa jotain pientä ja edullista, vaikka sukat. Itse ostan yleensä bodyn, mutta sisarusteni lapsille olen saattanut ostaa monta vaatetta kerralla. Tavallaan sillä kaavalla, että mitä läheisempi ihminen sitä suurempi lahja.
Omassa elämässäni tein kyllä hetki sitten sellaisen ratkaisun, etten mennyt katsomaan "kaverin" vauvaa ollenkaan, koska hän oli jo ennen tämän syntymää kerjännyt minulta kaksi kertaa ostamaan lapselleen kalliita lahjoja hyvätuloisen puolisoni rahoilla. Hän ei ole tavannut koskaan puolisoani, tuskin tietää edes hänen koko nimeään. Löysin jossain vaiheessa kivan vauvanvaatteen alennusmyynnistä sillä ajatuksella, että antaisin sen kaverin lapselle. Lopulta mulla tuli kuitenkin sellainen olo, että en halua nähdä tuota ihmistä tai hänen lastaan, joten annoin vaatteen lopulta siskoni vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet tuoreet vanhemmat toteaa heti alkuunsa, että mitään vauva-kamaa ei tarvita. Kaikki tarpeellinen on hankittu tai ne on edellisiltä vielä tallessa. Siksi minä en vie mitään konkreettista lahjaa. Kahvipaketin saatan mukanani tuoda, mutta monesti vien sellaisen kylään mennessäni ilman mitään erityistä syytäkään.
Eli olisiko se todellinen lahjantarve 50-100€ siinä kukkapuskan mukana tulevan kortin välissä? Itse olen sen säästänyt ristiäisiin tai nimiäisiin. En ole ymmärtänyt, että jo etukäteen pitäisi jotenkin huomioida.
Ei meille ainakaan ole ristiäisiin kutsuttu muita kuin lähisuku ja kummit. Silti on paljon ystäviä ja tuttavia, jotka haluavat nähdä vauvan ja tulevat pienten lahjojen kanssa. Itse en myöskään ole koskaan mennyt vauvaa katsomaan tyhjin käsin, jotain pientä voi aina viedä ja sen ei tarvitse olla kallista.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi, jos sen rahan, jota käytätte lahjoihin suomalaiselle vauvalle, ohjaisitte muualle? Suomalainen vauva saa äitiyspakkauksen ja lapsilisän.
Miten olisi rahalahjoitus Ukrainassa syntyville vauvoille? Sodasta huolimstta siellä syntyy vauvoja koko ajan.
Eivät nuo kaksi sulje pois toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tuoda yhtään mitään? Miksi vieraalle pitäisi tarjota kahvia? Miksi laskea katsomaan vauvaa enempää kuin ihan lähimmät aluksi? Mitä käytöstapojen puutetta siinä on jos ei joka helvetin välissä vie jotain tuliaisia kun menee kylään? Mun mielestä käytöstapojen puutetta on se, että olettaa että joka vieras tuo jotain tullessaan. En mä kaipaa lahjuksia.
No sä et osaa käytöstapoja.
Syntynyttä kun meet katsomaan, niin vie jotain mennessäs. Muuten oot täys moukka.Ei ole moukka, jos juttelee jommankumman vanhemman kanssa puhelimessa, kysyy tarvivatko jotakin ja toiset vastaavat että eivät tarvitse.
Noin toimiva on paljon huomaavaisempi kuin tämän ketjun olettajat ja pakkotuputtajat.
Ei kai noin edes kysytä"tarvivatko jotakin", kun tässä ei ole puhetta minkään puuttumisesta, vaan onnittelemisesta uuden ihmisen synnyttyä. Tapoihin kuuluu viedä joku pieni lahja tai kukkia.
Minulta(+ 65 ) kyllä aina kysytään esim ennen synttäriä, tarvitsenko jotakin. Harvoin olen mitään keksinyt tarvitsevani, mutta lahjojen tai kukkien kanssa vieraat (oma perhe ja sisareni ) tulevat onnittelemaan. Mutta vauvaperhettä kun mennään onnittelemaan voi ostaa vaatetta, lelun tai kirjan, harvoin niitä nyt liikaa tulee.
Ei se vaan kaikkialla ole. Monissa paikoissa Suomessa vauvan näkeminen on ihan vain vauvan näkeminen ja nopea kyläily. Ei mikään juhlallisuus. Onnittelut laitetaan yleensä viestillä tai soittamalla, erikseen on sitten viralliset juhlat. Ei kai naimisiin menosta onnitteluistakaan odoteta kaikilta maailman ihmisiltä lahjaa, vaan vain niiltä, jotka on kutsuttu juhliin? Viralliset juhlat taas vaativat kutsun tavalla tai toisella. Normaali vierailut ja kyläilyt ovat asia erikseen, silloin vain piipahdetaan eikä kyse ole juhlallisuuksista.
Tietysti vauvan katsominen on nopeampi tapahtuma, mutta yleensä kuitenkin se sovitaan etukäteen ts vauvaperhe tietää odottaa, että "serkku Leena" tulee pistäytymään ja katsomaan vauvaa. Jos Leena on taitava leipuri, hän on ehkä leiponut jonkun piirakan tuliaisiksi, ostanut vauvalle vaikka katselukirjan ja vanhemmille kukat. Tätä Leenaa ei kuitenkaan kutsuta esim ristiäisiin, joten hän näkee vauvan nyt tässä ja myöhemmin muilla vierailuilla perheen luokse. Tämä serkun vierailu ei siis ole mikään juhla.
Ei meillä kyllä kukaan serkku Leena tule pistäytymään, koska emme halua vastasyntyneen perheeseen koronaa tai muitakaan tauteja. Synnärilläkin suositellaan välttämään turhia kontakteja ja kauppaan menoa lapsen kanssa, koska lapsella ei ole vielä vastustuskyky kehittynyt riittävän vahvaksi. En halua altistaa lastani heti ensi alkuun kaikille maailman taudeille, vaan meillä tulee vierailemaan hyvin rajattu läheisten porukka. Ei mitään serkkuja ja kummin kaimoja.
Serkku voi olla myöskin hyvä ystävä ja vakituinen vieras. Oma "serkku Leena" on vanhimman lapsen kummi, joten tottakai hän käy nuorempaakin sisarusta katsomassa. Serkku on sukua, mutta kummin kaima ei välttämättä sitä ole.
Meillä sukujuuret Karjalassa ja kaikki persaukisimmatkin toivat aina rotinoita, esim. suolan ja ruisleivän (perinne).
Pointti oli muistaa edes jotenkin, yleensä leivottiin vauvaperheeseen.
Olinkin aika yllättynyt, että miehen sijoittajatutut/överivarakas tuttavapari tuli tyhjin käsin kahden lapsensa kanssatuli ihan friikki olo, mä en ikinä kehtais olla viemättä edes jotain valmispitkoa?!
Ja parasta oli kun käytiin vauvan kanssa heidän miljoonatalonsa raksalla, oli tän parin rouva varannut tarjottaviks peräti termariin kahvia ja yhden pahvimukin meille molemmille.
Pullaakin kuulemma oli, mutta vain omiksi tarpeiksi!😅😅
Ja kuulemma oli tulossa muitakin vieraita vielä, piti säästellä.
Kovasti halusivat esitellä tiluksia ja porealtaan paikkaa.
Sanoin ihan suoraan että lähdetään nyt kotiin syömään, kun käsitin kutsusta, että täältä saa välipalaa!
Imettäessä kun hiukoo.
Ei menty katsomaan sitä taloa vaikka on jo valmistunut, ja jos mennään, pidän huolen että meillä on omat eväät ja tyhjät tuliaiset.
Taidat olla aika raskas ja vaativa ihminen, ap. Pistä kuva someen niin ei tarvitse tulla kenenkään vauvaasi katsomaan ja tehdä kaikenlaisia moukkamaisia virheitä.
Ajattelit sitten rahastaa vierailijoilla
Älä nyt viitsi :D Ei oo mun lapsia katsomaan tullessa vaadittu mitään. Toiset tuonu jotain, toiset ei. Jos sinä määrittelet toisen moukaksi tolla perusteella, niin moukka löytyy kyllä sieltä sun näppäimistön äärestä. ;)
Selitä mulle, oi suuri tapakouluttaja, että miten määrittelet hyvät käytöstavat? Ulkokultainen pelleily, vaiko oikea välittäminen ja huomioiminen? Valitsetko noista ensimmäisen?