Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoja ostetaan, ja leluja. Sitten myöhemmin valitetaan, kun ei tiedetä mihin tämän romun kanssa joutuu.
Paljonpa lastasi arvostat, jos kutsut kirjoja ja leluja romuiksi.
Romuja nekin on. Tuolla merissä seilaa muovipaskaa koko ajan.
No älä heitä lapsesi leluja mereen. Kirjat ei yleensä ole muovia, jotkut harvat kylläkin. Vältä niitä.
Ei niitä minun tarvitse heittää, vaan siellä sitä lojuu. Otapa asioista selvää.
Miten olisi, jos sen rahan, jota käytätte lahjoihin suomalaiselle vauvalle, ohjaisitte muualle? Suomalainen vauva saa äitiyspakkauksen ja lapsilisän.
Miten olisi rahalahjoitus Ukrainassa syntyville vauvoille? Sodasta huolimstta siellä syntyy vauvoja koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Teillä piheillä ei taida olla ystäviä ulkomailla, vai kyläilettekö heidänkin luonaan viemättä mitään?
No, ei kuule ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tuoda yhtään mitään? Miksi vieraalle pitäisi tarjota kahvia? Miksi laskea katsomaan vauvaa enempää kuin ihan lähimmät aluksi? Mitä käytöstapojen puutetta siinä on jos ei joka helvetin välissä vie jotain tuliaisia kun menee kylään? Mun mielestä käytöstapojen puutetta on se, että olettaa että joka vieras tuo jotain tullessaan. En mä kaipaa lahjuksia.
No sä et osaa käytöstapoja.
Syntynyttä kun meet katsomaan, niin vie jotain mennessäs. Muuten oot täys moukka.Ei ole moukka, jos juttelee jommankumman vanhemman kanssa puhelimessa, kysyy tarvivatko jotakin ja toiset vastaavat että eivät tarvitse.
Noin toimiva on paljon huomaavaisempi kuin tämän ketjun olettajat ja pakkotuputtajat.
Kuka muka vastaa vieraille suoraan, että joo tuo sitä tai tätä? Kaikki nyt luonnollisesti kohteliaisuuttaan vastaa "ei tarvitse mitään", mutta silti vaikka se suklaarasia tai pullapussi on jees vieminen.
Kyllä me ainakin vastataan ihan rehellisesti toisillemme, luotetaan siihen, ettei kukaan huvikseen tuollaista kysele. Ja jos vastaa noin ettei tarvi vaikka tarviikin, niin se on kyllä vastaajan ihan oma häpeä sitten, kysytty on ja jos kursailee eikä voi vastata niin voivoi.
Tuollaiset ihmissuhdepelit on kyllä niin typeriä, lapsellisia ja turhia. Miksi ihmeessä joku vastaisi suoraan kysymykseen muutoin kuin suoraan? Mikä järki tuollaisessa arvuutteluleikissä on? Miksi asioista tarvitsee tehdä tarpeettoman vaikeita? Puhutaan suoraan. Kysytään. Vastataan suoraan. Kaikkien aika ja energia säästyy ja voidaan keskittyä siihen olennaiseen eli yhdessä olemiseen.
Miksi kukaan vieras edes kysyy tarvitseeko tuoda jotain? Mikä vaiva on ihan vaan viedä vaikka se kukkakimppu tai suklaalevy? Ei meilläpäin kysellä, ellei ole tarkoitus tehdä vaikka ruokaa yhdessä.
Kun ei mikään kelpaa. Nykyään ihmisillä on muutenkin kaikkea kotonaan.
Harvoin sillä vauvalla vielä on liikaa oikein mitään.
Joillakin on. Vanhemmat, kun ovat kaiken ostaneet.
Ihanko kaikki kirjakaupan kirjatkin?
Mitäs vanhemmille saisi olla? Upouusi tesla pihaan.
Ei ainakaan juntteja vieraita jalkoihin pyörimään. Tuo vaikka pitsat ja limut.
Kaikille pitsat ja limut. Eikö teillä ole rahaa itsellä, kun kerjätään tällaisia.
Tossa kysyttiin, mitä vanhemmille saisi olla. Jos et tajua ilahduttaa vauvan vanhempia mitenkään, pysy pois.
Et tajua sitäkään, että vastasyntyneen vanhemmat on monesti tosi väsyneitä, ja takuulla ilahtuvat ruokatuomisista.Tuotko sitten minullekin limut ja pitsat? Minä olen hirveän väsynyt henkisesti.
Minä en tapaile vammaisia i_ioot_eja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tuoda yhtään mitään? Miksi vieraalle pitäisi tarjota kahvia? Miksi laskea katsomaan vauvaa enempää kuin ihan lähimmät aluksi? Mitä käytöstapojen puutetta siinä on jos ei joka helvetin välissä vie jotain tuliaisia kun menee kylään? Mun mielestä käytöstapojen puutetta on se, että olettaa että joka vieras tuo jotain tullessaan. En mä kaipaa lahjuksia.
Syntynyttä kun meet katsomaan, niin vie jotain mennessäs. Muuten oot täys moukka.Ei ole moukka, jos juttelee jommankumman vanhemman kanssa puhelimessa, kysyy tarvivatko jotakin ja toiset vastaavat että eivät tarvitse.
Noin toimiva on paljon huomaavaisempi kuin tämän ketjun olettajat ja pakkotuputtajat.
Kuka muka vastaa vieraille suoraan, että joo tuo sitä tai tätä? Kaikki nyt luonnollisesti kohteliaisuuttaan vastaa "ei tarvitse mitään", mutta silti vaikka se suklaarasia tai pullapussi on jees vieminen.
Kyllä me ainakin vastataan ihan rehellisesti toisillemme, luotetaan siihen, ettei kukaan huvikseen tuollaista kysele. Ja jos vastaa noin ettei tarvi vaikka tarviikin, niin se on kyllä vastaajan ihan oma häpeä sitten, kysytty on ja jos kursailee eikä voi vastata niin voivoi.
Tuollaiset ihmissuhdepelit on kyllä niin typeriä, lapsellisia ja turhia. Miksi ihmeessä joku vastaisi suoraan kysymykseen muutoin kuin suoraan? Mikä järki tuollaisessa arvuutteluleikissä on? Miksi asioista tarvitsee tehdä tarpeettoman vaikeita? Puhutaan suoraan. Kysytään. Vastataan suoraan. Kaikkien aika ja energia säästyy ja voidaan keskittyä siihen olennaiseen eli yhdessä olemiseen.
Miksi kukaan vieras edes kysyy tarvitseeko tuoda jotain? Mikä vaiva on ihan vaan viedä vaikka se kukkakimppu tai suklaalevy? Ei meilläpäin kysellä, ellei ole tarkoitus tehdä vaikka ruokaa yhdessä.
Moneksi vuodeksi eteenpäinkö?
Vauvalle voi viedä vaikka hiekkalapion ja -ämpärin. Tuskin on vastasyntyneellä vielä niitä. Tuskin on monia iltasatukirjojakaan vielä hommattu.Miksi ihmeessä kukaan haluaisi haalia tavaraa nurkkiin moniksi vuosiksi eteenpäin, kun sitä kamaa on ihan liikaa tämänkin hetken tarpeisiin? Mistä sitä edes tietää millaisista kirjoista tai leikeistä syntynyt lapsi tykkää, ihan turhaa haalia vuosikausiksi eteenpäin tavaraa ihan vain tavaran vuoksi. Parempi hommata sitten tarpeeseen ja lapsen mieltymysten mukaisesti.
Siivoa, hyvä ihminen, jotta on tilaa lapsesi kirjoille ja leluille. Ne on tärkeitä.
Ai vastasyntyneelle? Tällä hetkellä sen tilan vievät ihan vain ne tämän hetken akuuteimmat tarpeet. Vaatteet, vaipat, harsot ja muut. Ei me vastasyntyneelle mitään kirjoja ja leluja vielä hommata :D. Tai no, kaksi pehmolelua on, mutta ne on hommattu ennemminkin meidän vanhempien fiilistelyyn.
Muuttakaa nyt isompaan asuntoon, hyvänen aika. Yksiössäkö asutte, jos vastasyntyneen vaatteetkin vievät jo hurjasti tilaa. Nehän mahtuu yhteen laukkuun.
Siis miksi ihmeessä me muutettaisiin jonkun av-mamman määräyksestä isompaan, että saadaan haalittua vastasyntyneelle kamaa nurkkiin vuosiksi eteenpäin? Oletko ihan tässä maailmassa?
On normaali tapa muistaa vauvan saanutta perhettä. Me vanhemmatollaan saatu työyhteisöiltäkin lahjoja vauvalle. Ja jos kylään tulee vauvaa katsomaan niin tottakai on kohteliasta viedä kahvipöytään tuomisia, eikä odottaa väsyneiden vanhempien niitä sinne loihtivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko kaikki kirjakaupan kirjatkin?
Mitäs vanhemmille saisi olla? Upouusi tesla pihaan.
Ei ainakaan juntteja vieraita jalkoihin pyörimään. Tuo vaikka pitsat ja limut.
Kaikille pitsat ja limut. Eikö teillä ole rahaa itsellä, kun kerjätään tällaisia.
Tossa kysyttiin, mitä vanhemmille saisi olla. Jos et tajua ilahduttaa vauvan vanhempia mitenkään, pysy pois.
Et tajua sitäkään, että vastasyntyneen vanhemmat on monesti tosi väsyneitä, ja takuulla ilahtuvat ruokatuomisista.Tuotko sitten minullekin limut ja pitsat? Minä olen hirveän väsynyt henkisesti.
Oletko synnyttänyt?
Elämään väsynyt. Oletko itse?
Jos sulla on ollut ns. vauvakutsut (mikä mun mielestä tarpeeton tapa Suomessa), niin olet jo saanut lahjat...
Ei liika voi vaatia.
Provoa odotellessa. "Kutsu tuli vauvan katsojaisiin. Tuomisia toivottiin mieluiten rahalahjoituksena, perässä oli tilinumero"
Ah tulipa mieleen, kun äitini ja aikuinen veljeni tulivat katsomaan vauvaa. Tyttö oli alle kaksviikkoinen. Äiti oli piipahtanut jo hyvin pikaisesti kerran, mutta veli tuli moikkaamaan ekaa kertaa. Laitoin perhetsättiimme tiedon, että tarjolla mustaa kahvia/teetä ja keksejä ja jos jotain muuta halajaa niin saapi tuoda tullessaan. Äitini vastaus viestiin, eikö meillä ole edes jäätelöä 😊. Luetunymmärtäminen ja röyhkeys 10+.
Veljeni onneksi nappasi viestin sisällöstä koppia ja toi kaikille croissantit, pienen kakun ja vielä suklaakonvehteja.
Kas kun ei ole alkanut ilmoittamaan ess sisäänpääsymaksu on tän ja tän verran että pääsette katsomaan vauvaani. Keittiössä on kahvia myynnissä sekä kahvin kanssa keksiä
Selvä raja näissä. Itse olen jo lapsena oppinut, että läheiset menevät ensin katsomaan vauvaa. Eli, mummut, papat, serkut, tädit, sedät ja kummit käyvät vuorollaan kun vanhempien jaksaminen sen sallii. Läheiselle viedään esim nuo ap,n listaamat jutut, eli kukat, suklaa, vauvalle lahja. Itse pidin eniten siitä kun joku antoi vauvalle jotain pientä ja käytänöllistä. Läheisen virkkaama nuttu tai peitto on tosi ihana muisto, kunhan niitä ei ole kolmea.
Kun arki on hiukan tasoittunut muutaman viikon (tai parin kk) kuluttua, on etäisempien vieraiden aika. Etäisempänä kaverina olen soitellut ja onnitellut sairaalasta kotiudutttua, kylään olen mennyt n.parin kk päästä jos aiemmin ei ole pyydetty. Kysyn milloin on sopiva hetki tulla. Vien vauvalle jotain pientä, esim tumput tai parit kivat sukat- siis jotain käytännöllistä ja pientä. Aikuisille ostan kahvin kanssa jotain, vaikka leivokset.
Mitä odotat heiltä? pitäisikö heillä olla antaa ensimmäinen, toinen ja kolmas nimi vauvallesi?
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.
Kaikki vauvat eivät syö tuttia. Meillä oli tällainen vauva. Onneksi kukaan ei antanut niitä lahjaksi, sillä käyttämättä olisivat jääneet. Me saatiin yksi tutti sairaalasta ja yhden paketin olin ostanut etukäteen itse. Kyllä me näitä testattiin, mutta mikään ei kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Teillä piheillä ei taida olla ystäviä ulkomailla, vai kyläilettekö heidänkin luonaan viemättä mitään?
Ai jos näen ystäviäni 1-2 kertaa viikossa, niin aina on tuotava lahja? Mitä hittoa :D
Vierailija kirjoitti:
Ah tulipa mieleen, kun äitini ja aikuinen veljeni tulivat katsomaan vauvaa. Tyttö oli alle kaksviikkoinen. Äiti oli piipahtanut jo hyvin pikaisesti kerran, mutta veli tuli moikkaamaan ekaa kertaa. Laitoin perhetsättiimme tiedon, että tarjolla mustaa kahvia/teetä ja keksejä ja jos jotain muuta halajaa niin saapi tuoda tullessaan. Äitini vastaus viestiin, eikö meillä ole edes jäätelöä 😊. Luetunymmärtäminen ja röyhkeys 10+.
Veljeni onneksi nappasi viestin sisällöstä koppia ja toi kaikille croissantit, pienen kakun ja vielä suklaakonvehteja.
Ok greedy much? Tuo vika lauseesi paljastaa, että oikein halusit muiden tuovan sinulle herkkuja. Et laittanut viestiä siksi että vieraille olisi tarjottavaa. Oletteko te tämän tyyppiset ihmiset jotain 100-kiloisia? Että herkkuja tänne ja sassiin! Pääsymaksu!
Täällä on nyt muutama vähempiälyinen ei ole tajunnut mitä tarkoittaa "mennä vauvaa katsomaan".
Se ei tarkoita sitä yhdeksättä kertaa, eikä kuudettatoista kertaa, vaan sitä ENSIMMÄISTÄ kertaa, kun perhettä käydään ONNITTELEMASSA uudesta perheenjäsenestä.
Nämä vähempiälyiset ovat kyllä nähneet kaupoissa vauvaonnittelukortteja, mutta eivät ole osanneet yhdistää niitä tosielämään.
Kun mennään onnittelemaan uuden ihmisen syntymää ja kahden muun ihmisen vanhemmiksi tuloa, viedään onnittelulahja. Edes se kortti.
On todella itsekästä mennä vierailulle ajatuksella: "MINÄ olen tässä se tärkein! Muut kumartakoot minua, kun ylhäisyydessäni vaivauduin laskeutumaan alemparvoisten alamaisteni matalaan majaan. Palvotkoon he MINUA ja tarjoilkoot MINULLE seitsemän sortin illallisen! MINUN läsnäoloni on tärkeämpää kuin tuon kakaran olemassaolo!"
Hyvät tavat opitaan kotoa ja voi vain kuvitella millaiset vanhemmat näillä ihmisillä on ollut.
AP on mielestäni oikeassa. Ja eihän hän vaatinut itselleen kukkakaupan kimppua, mutta antoi näille itsekkäille kommetoijille vaan tiedon, että on olemassa kohteliaitakin ihmisiä, jotka ottavat vauvaperheen tunteet huomioon muistamalla EDES JOTENKIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok greedy much? Tuo vika lauseesi paljastaa, että oikein halusit muiden tuovan sinulle herkkuja. Et laittanut viestiä siksi että vieraille olisi tarjottavaa. Oletteko te tämän tyyppiset ihmiset jotain 100-kiloisia? Että herkkuja tänne ja sassiin! Pääsymaksu!
Ääliö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kohteliasta ilmoitaa perheenjäsenilleen, että ei voi käydä kaupassa syyntyksen jälkeen ja kaapista ei löydy tällä hetkellä kahvimaitoa tai parempaa kahvileipää.
Ikävää, että itselläsi näyttää olevan huonot välit äitiisi ja sisaruksiisi, jos teillä ei ole vapaata keskustelua ja kaikkia jäniittä sanoa edes moro.
Sitäpaitsi ne vieraathan ne herkut söi, jotka tuon veli toi. LOL