Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin

Pettynytvierailijoihin
28.08.2022 |

Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.

Kommentit (1406)

Vierailija
441/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vein aina aikoinani kaikille vauvat saaneille kavereilleni joko sterlinghopeisen Tiffany & Co helistimen

https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/153227497624_/Tiffany-Co-Sterli…

tai sterlinghopeisen Tiffany & Co vauvalusikan

https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/cHYAAOSw9whipHYr/s-l300.jpg

Riippuen siitä kumpia New Yorkin tai Lontoon liikkeessä sattui olemaan, kävin noissa usein työmatkoilla ja ostelin lahjoja ja tuliaisia työpäivien jälkeen.

Jossain vaiheessa kavereiden muut kaverit ja sukulaiset, alkoivat kateuksissaan haukkua minua että kun "vien niin tärkeileviä (yli sadan euron) lahjoja" ja että kun minun "pitää pröystäillä tuollaisilla luksusmerkeillä, ja on se helppoa kun sillä itsellään ei ole lapsia".

Nuohan on kauniita muistoja ja niiden saajat eli vauvojen äidit ovat aina pitäneet todella paljon, vaikken ole ollut kummi. Lapsetkin ovat jo isompia ja heille jää noista muistot myös ja voivat antaa perintönä joskus omille lapsilleen.

Joskus vauvojen kummitkaan, eli kavereideni lähisukulaiset, eivät ole vieneet vauvoille mitään!

PS. Terkkuja vaan jos joku tunnistaa minut :)

Huh, ei kyllä jäisi enää rahaa ruokaan, jos jokaiselle syntyneelle lapselle pitäisi viedä sadan euron lahja heti alkutekijöiksi, ennen sitä babyshowerit, mahdolliset häät ja polttarit, ristiäiset tai nimiäislahjat, joululahja ja synttärilahja, tuparilahja kun perhe muuttaa isompaan taloon. Siinähän saa varata pari tonnia vuodessa per vauva. Ihan hyvä vain että syntyvyys laskee, jos meno on tällaista.

Vierailija
442/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vienyt jos oon ollut ees jotenkin kohtuullisissa varoissa. En oo vienyt, jos ei oo itselläkään meinannut rahat riittää ruokaan, mutta täytyykin vastedes vaan pysytellä poissa vauvaperheistä ettei tuu tuoreelle äidille paha mieli.

Uhriutuminen on toki helpompaa, mutta jos ei oikeasti ole yhtään rahaa niin sitten voi tarjoutua jotenkin auttamaan vauvaperhettä esim. auttamalla siivouksessa, ruoanlaitossa, pyykeissä, isosisarusten hoitamisessa tms.

Vaatimustaso katossa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva saa lahjan ristiäisjuhlissa

Vanhemmilla on jo palkattu äitiäisloma, ilmainen terveyshoito jne jonka jokainen veronmaksaja kustantaa. Mitä te vielä tarvitte?

Yleensä vauvan syntymä/synnytys on iloinen asia, ja äitikin on tehnyt valtavan työn. Vähän hemmottelua ansaitsee.

Minä menin auttamaan läheistäni sektiosynnytyksen jälkeen. Pitelin lasta, työnsin vaunuja, taisin muistaakseni vaihdella vaippojakin. Kaikkea sellaista mitä äiti ei voinut sektiohaavan takia tehdä. Ei tullut mieleenkään vielä erikseen viedä jotain lahjaa eikä läheiseni sen perään kysellytkään. Oli iloinen saadessaan apua. Samaa toivon itselleni, en mitään lahjoja ja krääsää, vaan jos jotain haluaa, niin vaikka sitten pientä apua tarjota jos/kun oma synnytykseni menee myös sektiona. Enkä kyllä toivo enkä halua kaiken maailman ihmisiä ramppaamaan heti taloon, ihan vain kaikista läheisimmät ovat tervetulleita. Läheisiltä ei tule mieleenkään vaatia mitään lahjoja, outo ajatuskin.

Tuohan on paras lahja, kun antaa apuaan. Sitä tavallaan ne kahvileipien tuomisetkin ovat, mutta sinun apusi oli runsaampaa ja parempaa

Vierailija
444/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sille isälle tuodaan? Ennen, ei edes kauan sitten, miehet vietti v arpajaisia äidin juuri puristettua vauvan ulos. Tuli tieto, että vauva syntynyt, äiti ja lapsi elossa, jippii! Silloin miehen kaverit osti viskipullon ja sikareita ja herrat lähtivät saunomaan, syömään kunnon pihvit ja sitten olusille juhlimaan uutta elämää. Siinä juteltiin syntyjä syviä ja luotiin tuen, ryhmähenkeä ja kuulumisen tunnetta. Seuraava päivä meni isältä lepäillessä ja itsekseen pohtiessa. Talo siistiksi kuntoon, jääkaappiin ruokaa ja illalla katsomaan vaimoa ja lasta sairaalaan. Perhe kotiin ja yleensä anoppi avuksi hoitamaan huushollia viikon parin ajan.

Mies tietysti töihin ja tienaamaan. Tekemään sitä, minkä osaa.

Vierailija
445/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sille isälle tuodaan? Ennen, ei edes kauan sitten, miehet vietti v arpajaisia äidin juuri puristettua vauvan ulos. Tuli tieto, että vauva syntynyt, äiti ja lapsi elossa, jippii! Silloin miehen kaverit osti viskipullon ja sikareita ja herrat lähtivät saunomaan, syömään kunnon pihvit ja sitten olusille juhlimaan uutta elämää. Siinä juteltiin syntyjä syviä ja luotiin tuen, ryhmähenkeä ja kuulumisen tunnetta. Seuraava päivä meni isältä lepäillessä ja itsekseen pohtiessa. Talo siistiksi kuntoon, jääkaappiin ruokaa ja illalla katsomaan vaimoa ja lasta sairaalaan. Perhe kotiin ja yleensä anoppi avuksi hoitamaan huushollia viikon parin ajan.

Äiti on synnyttänyt.

Vierailija
446/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosi fiksua ettei teillä ole mukana "kättä pidempää". 👍

Vierailija
447/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vein aina aikoinani kaikille vauvat saaneille kavereilleni joko sterlinghopeisen Tiffany & Co helistimen

https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/153227497624_/Tiffany-Co-Sterli…

tai sterlinghopeisen Tiffany & Co vauvalusikan

https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/cHYAAOSw9whipHYr/s-l300.jpg

Riippuen siitä kumpia New Yorkin tai Lontoon liikkeessä sattui olemaan, kävin noissa usein työmatkoilla ja ostelin lahjoja ja tuliaisia työpäivien jälkeen.

Jossain vaiheessa kavereiden muut kaverit ja sukulaiset, alkoivat kateuksissaan haukkua minua että kun "vien niin tärkeileviä (yli sadan euron) lahjoja" ja että kun minun "pitää pröystäillä tuollaisilla luksusmerkeillä, ja on se helppoa kun sillä itsellään ei ole lapsia".

Nuohan on kauniita muistoja ja niiden saajat eli vauvojen äidit ovat aina pitäneet todella paljon, vaikken ole ollut kummi. Lapsetkin ovat jo isompia ja heille jää noista muistot myös ja voivat antaa perintönä joskus omille lapsilleen.

Joskus vauvojen kummitkaan, eli kavereideni lähisukulaiset, eivät ole vieneet vauvoille mitään!

PS. Terkkuja vaan jos joku tunnistaa minut :)

En pidä kalliita lahjoja tärkeilynä jos antajalla on niihin varaa, mutta miksei kallis lahja voisi olla samalla jotain hyödyllistä? Hopeiset helistimet ja vauvalusikat ovat jotenkin niin turhan arvokkaita pelkiksi symboleiksi. Miten olisi vaikka hopeinen valokuvakehys?

Vierailija
448/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on jo palkattu äitiäisloma, ilmainen terveyshoito jne jonka jokainen veronmaksaja kustantaa. Mitä te vielä tarvitte?

Yleensä vauvan syntymä/synnytys on iloinen asia, ja äitikin on tehnyt valtavan työn. Vähän hemmottelua ansaitsee.

Eikö äidin hemmottelu kuulu sille puolisolle? Jos itse haluaa sen lapsen pullauttaa reiästään ulos niin ei sitä muun ystäväpiirin kuulu kustantaa

Juuri niin

Mies joutuu asumaan raskaana olevan naisen kanssa 9 kk

Vierailija
449/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti on synnyttänyt.

Eikö se äitikin ole ihan itse sen vauvan halunnut? Ei varmaan ainakaan toivottavasti tule kenellekään äidille yllätyksenä, että sen vauvan tekoon kuuluu synnytys? Mistä muista yksilön henkilökohtaisista valinnoista pitäisi nostaa jalustalle ja lahjottavaksi?

Vierailija
450/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristiäisiä pidetään yhä harvemmin. Ja missä päin Suomea aikuisilla on ilmainen terveydenhoito???

Vierailija
451/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IhanA että on vauvakeskystelu vauva palstalla. Lol

Täällä ei kai oikein kannata keskustella vauvoista kun niin iso osa keskustelijoista on lapsia ja lapsiperheitä vihaavia lapsettomia. Palstan nimeksi voisi vaihtaa vela.

Vierailija
452/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle:

sinun ei olisi tarvinnut touhuta noin paljon.

Siitä sinulle olisi apua ollut, että ystäväsi olisivat tarjoilut hoitaneet. Keskity sinä vauvaan!

Vierailija
453/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ristiäisiä pidetään yhä harvemmin. Ja missä päin Suomea aikuisilla on ilmainen terveydenhoito???

Ristiäiset ja nimiäiset ovat lähes sama asia. Jokaiselle tuntemalleni lapselle on järjestetty jotkin juhlat, ristiäiset tai nimiäiset. Mulla ainakin mm. neuvolakäynnit ovat ilmaisia, samoin työterveys. Ultaamisesta joutuu maksamaan jonkun korvauksen, mutta se on murto-osa siitä mitä se maksaisi jos maksaisin kaiken ihan oikeasti itse. Jos kävisin kunnallisella lääkärillä, siitäkin tulee jokin lasku, mutta minimaalinen todellisiin kustannuksiin nähden. Vai luuletko sinä, että sosiaali- ja terveysmenoihin ihan huvikseen laitetaan tyyliin eniten rahaa vuosittain?

Vierailija
454/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kohteliasta muistaa vastasyntyneen perhettä. mutta jos on vähävarainen on ajatus tärkein, eli lähikaupan kukkakimppukin on kaunis tuliainen. ja vaikka keksipaketti. mutta ei tyhjin käsin mennä kylään eikä varsinkaan uutta vauvaa katsomaan kun tietää että vanhemmat on muutenkin uuden edessä kovilla varmasti. 

jokaisella on tietysti mielipiteensä, rauhaa keskusteluun! 

Vierailija
455/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingissä on

Vierailija
456/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ristiäiset ja nimiäiset ovat lähes sama asia. Jokaiselle tuntemalleni lapselle on järjestetty jotkin juhlat, ristiäiset tai nimiäiset. Mulla ainakin mm. neuvolakäynnit ovat ilmaisia, samoin työterveys. Ultaamisesta joutuu maksamaan jonkun korvauksen, mutta se on murto-osa siitä mitä se maksaisi jos maksaisin kaiken ihan oikeasti itse. Jos kävisin kunnallisella lääkärillä, siitäkin tulee jokin lasku, mutta minimaalinen todellisiin kustannuksiin nähden. Vai luuletko sinä, että sosiaali- ja terveysmenoihin ihan huvikseen laitetaan tyyliin eniten rahaa vuosittain?

Me ei tunneta. Meidän lapsille ei ole järjestetty ristiäisiä eikä nimiäisiä.

Vierailija
457/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

28-vuotias ap kertoi saaneensa tyttövauvan. Ei kertonut, kuinka monta lasta ennestään on.

Tietyissä piireissä on tapana saada vauva kerran vuodessa. Niin kauan, kun nainen pystyy,

Kuka niitä viitsii joka vuosi käydä ihmettelemässä ja lahjomassa?

Vierailija
458/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut kivaa, jos joku olisi tullut katsomaan edes tyhjin käsin

Vierailija
459/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap oikeasti alle 30 v? Teksti vaikuttaa 55 + tekstiltä.

Vierailija
460/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuskänneistä menee maksu, päivystyskäynnistä menee maksu, sairaalapäivistä menee maksu, hammaslääkäri käynnistä menee maksu ja niin edelleen.

Jos väittää terveydenhuollon olevan ilmaista, on vajaaälyinen.