Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
28-vuotias ap kertoi saaneensa tyttövauvan. Ei kertonut, kuinka monta lasta ennestään on.
Tietyissä piireissä on tapana saada vauva kerran vuodessa. Niin kauan, kun nainen pystyy,
Kuka niitä viitsii joka vuosi käydä ihmettelemässä ja lahjomassa?
Varmaan ne läheiset, jotka välittävät niistä vauvoista ja heidän vanhemmistaan.
Viekää ihan oikeasti kyläillessänne edes pullapussi. Sillä tavalla viestität ajatelleesi isäntäperhettä edes hieman.
Ei se vaadi paksua lompakkoa huomioida pienellä tuliaisella. Se kuuluu hyviin tapoihin.
Ap: "... Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään... "
AP ei sanomansa mukaan vie isälle yhtään mitään. Se on huono juttu, koska kun vie vain äidille ja uudelle vauvalle sekä vierastarjoiluun (eli itselleen) korostuu ääneen sanomaton asenne, että mies/lapsen isä ei tarvitse tai ansaitse mitään. Hän saa ehkä myös yhden piparin, jos kutsutaan pöytään. Ei hyvä. Vauvakin oppii, että vain tytöille ja naisille kuuluu huolenpito ja huomiointi, miehet pärjätköön ilman.
Sininen tai punainen kukkakimppu taitaa viitata syntyneen lapsen sukupuolielimeen? Tuo on kyllä aika ikävä tapa nykyään, kun kaikki tietävät, ettei sukupuolia ole vain ääripäät eikä sukupuolielin kerro automaattisesti mitään ihmisen sosiaalisesta ja koetusta sukupuolesta. Edes vanhemmat eivät voi päätellä tai tietää syntyneen lapsen omaa kokemusta sukupuolestaan tai seksuaalisuudestaan, joten jonkun random vieraan tuoma värikoodituote on taatusti aika ahdistavaa.
Oikeastiko ap:llä ramppaa kotona vauvan luona paljon vieraita näin koronaaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vienyt jos oon ollut ees jotenkin kohtuullisissa varoissa. En oo vienyt, jos ei oo itselläkään meinannut rahat riittää ruokaan, mutta täytyykin vastedes vaan pysytellä poissa vauvaperheistä ettei tuu tuoreelle äidille paha mieli.
Uhriutuminen on toki helpompaa, mutta jos ei oikeasti ole yhtään rahaa niin sitten voi tarjoutua jotenkin auttamaan vauvaperhettä esim. auttamalla siivouksessa, ruoanlaitossa, pyykeissä, isosisarusten hoitamisessa tms.
Mieluiten pestä kiittämättömien talo painepesurilla pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva saa lahjan ristiäisjuhlissa
Vanhemmilla on jo palkattu äitiäisloma, ilmainen terveyshoito jne jonka jokainen veronmaksaja kustantaa. Mitä te vielä tarvitte?Ristiäisiä pidetään yhä harvemmin. Ja missä päin Suomea aikuisilla on ilmainen terveydenhoito???
Ristiäiset ja nimiäiset ovat lähes sama asia. Jokaiselle tuntemalleni lapselle on järjestetty jotkin juhlat, ristiäiset tai nimiäiset. Mulla ainakin mm. neuvolakäynnit ovat ilmaisia, samoin työterveys. Ultaamisesta joutuu maksamaan jonkun korvauksen, mutta se on murto-osa siitä mitä se maksaisi jos maksaisin kaiken ihan oikeasti itse. Jos kävisin kunnallisella lääkärillä, siitäkin tulee jokin lasku, mutta minimaalinen todellisiin kustannuksiin nähden. Vai luuletko sinä, että sosiaali- ja terveysmenoihin ihan huvikseen laitetaan tyyliin eniten rahaa vuosittain?
Terveyskeskuskänneistä menee maksu, päivystyskäynnistä menee maksu, sairaalapäivistä menee maksu, hammaslääkäri käynnistä menee maksu ja niin edelleen.
Jos väittää terveydenhuollon olevan ilmaista, on vajaaälyinen.
Näissäkin on maksukatto vuodessa, jonka jälkeen maksuja ei enää mene. Vaikka olisi teholla puoli vuotta putkeen. Eli käytännössä kyllä, ilmaista. Tahtoisin nähdä ilmeesi kun kävisit synnyttämässä Yhdysvalloissa. Siellä kaikki hinnoitellaan erikseen ja kaikki maksetaan ihan tasan tarkkaan sellaisenaan. Laskussa eritellään kaikki napanuoran katkaisusta lapsen nostamiseen syliin :). Hymy hyytyisi ja ymmärtäisit arvostaa Suomen terveydenhuoltoa ja sitä, että se on lähes ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
28-vuotias ap kertoi saaneensa tyttövauvan. Ei kertonut, kuinka monta lasta ennestään on.
Tietyissä piireissä on tapana saada vauva kerran vuodessa. Niin kauan, kun nainen pystyy,
Yhtä arvokas se lapsi on, oli sitten ensimmäinen, neljäs tai kymmenes. Mutta tuskin noin vastentahtoista vierasta edes kaivataan?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla joo mukavaa ja kohteliasta viedä tuomisia ja lahjoja, mutta kyllä se kuulostaa aika vähän moukkamaiselta loukkaantua, jos mitään ei tuoda ja että vaaditaan lahjoja. Olettaisin, että nuo vieraatkaan eivät vaadi sinulta mitään koreaa kahvipöytää, vaan voisit itsekin vaikka pidättäytyä kokonaan kestitsemisestä. Voit vaikka sanoa, että saavat itse keittää kahvit, jos haluavat. Kyllä ne juhlatilaisuudet ovat erikseen, jossa oletetaan tuomisia ja lahjoja ja vastavuoroisesti sitten hyvää pitopalvelua. Se, että hetkeksi tullaan kurkkaamaan vauvaa ilman, että oli puhetta mistään muodollisuuksista ei välttämättä vaadi mielestäni lahjoja. Etenkin kun nykyaikana ei voi olla varma vanhempien mieltymyksistä.
Tämä!
Hyvät tavat kunniaan! Rotinat kuuluvat karjalaiseen perinteeseen, pullakranssi yksi asiaankuuluva vieminen. Ei taida nykypäivänä olla enää niin pakollinen, mutta ilman muuta tervehtimään vauvaa tuliaisten kera.
Ei meillä ristiäisiin kutsuttu kuin vauvojen isovanhemmat ja kummit. Heistäkin tuli jo 12 henkeä, koska vauvoja oli 2.
Vauvoja kävi katsomassa erikseen muutkin, kuten esimerkiksi miehen muut sisarukset, meidän kaverit sekä naapurit.
Täällä yksi länsisuomalainen, joka ei ollut ikinä ennen kuullut sanaa rotina. Oppia ja kuulla ikä kaikki.
Sen verran itsekäs voi nykypäivänä olla, että sanoo suoraan, että kahvia ja tarjottavaa ei sitten ole. Enkä suinkaan jaksaisi katsella suurta väkilaumaa vauvaa katsomassa. Toki tässä on pari vuotta oltu koronaa piilossa joten siinä ehkä yksi syy, miksi on hinku nähdä ihmisiä?
N47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ne läheiset, jotka välittävät niistä vauvoista ja heidän vanhemmistaan.
Näin juurikin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on jo palkattu äitiäisloma, ilmainen terveyshoito jne jonka jokainen veronmaksaja kustantaa. Mitä te vielä tarvitte?Ristiäisiä pidetään yhä harvemmin. Ja missä päin Suomea aikuisilla on ilmainen terveydenhoito???
Joo tätä minäkin kysyn, että missä on ilmainen terveydenhoito. Joka kerta tulee lasku perässä, jos käyn terveyskeskuksessa yksin tai lapsen takia. Joka kerta on tullut lasku hoitopäivistä sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristiäiset ja nimiäiset ovat lähes sama asia. Jokaiselle tuntemalleni lapselle on järjestetty jotkin juhlat, ristiäiset tai nimiäiset. Mulla ainakin mm. neuvolakäynnit ovat ilmaisia, samoin työterveys. Ultaamisesta joutuu maksamaan jonkun korvauksen, mutta se on murto-osa siitä mitä se maksaisi jos maksaisin kaiken ihan oikeasti itse. Jos kävisin kunnallisella lääkärillä, siitäkin tulee jokin lasku, mutta minimaalinen todellisiin kustannuksiin nähden. Vai luuletko sinä, että sosiaali- ja terveysmenoihin ihan huvikseen laitetaan tyyliin eniten rahaa vuosittain?
Terveyskeskuskänneistä menee maksu, päivystyskäynnistä menee maksu, sairaalapäivistä menee maksu, hammaslääkäri käynnistä menee maksu ja niin edelleen.
Jos väittää terveydenhuollon olevan ilmaista, on vajaaälyinen.Näissäkin on maksukatto vuodessa, jonka jälkeen maksuja ei enää mene. Vaikka olisi teholla puoli vuotta putkeen. Eli käytännössä kyllä, ilmaista. Tahtoisin nähdä ilmeesi kun kävisit synnyttämässä Yhdysvalloissa. Siellä kaikki hinnoitellaan erikseen ja kaikki maksetaan ihan tasan tarkkaan sellaisenaan. Laskussa eritellään kaikki napanuoran katkaisusta lapsen nostamiseen syliin :). Hymy hyytyisi ja ymmärtäisit arvostaa Suomen terveydenhuoltoa ja sitä, että se on lähes ilmainen.
Sairaanhoitokulujen maksukaton täyttymisen jälkeen hoitovuorokauden hinta sairaalassa laskee noin 20 euroon. Ilmaiseksi se ei muutu.
Naurettavaa tämä lahjojen kinuminen, jos on aivoja laittaa se lapsi alulle niin toivon mukaan myös elättää ja ostaa omat tarvittavat varusteet.
Siis tehdäänkö lapsia nykyään siksi että saisi ilmaiseksi tavaraa? Lapselle toivotan onnea ja jaksamista, veikkaus että hänen lapsuus ei tule olemaan helppo. Joku laki pitäisi olla kuka saa tehdä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos väittää terveydenhuollon olevan ilmaista, on vajaaälyinen.Näissäkin on maksukatto vuodessa, jonka jälkeen maksuja ei enää mene. Vaikka olisi teholla puoli vuotta putkeen. Eli käytännössä kyllä, ilmaista. Tahtoisin nähdä ilmeesi kun kävisit synnyttämässä Yhdysvalloissa. Siellä kaikki hinnoitellaan erikseen ja kaikki maksetaan ihan tasan tarkkaan sellaisenaan. Laskussa eritellään kaikki napanuoran katkaisusta lapsen nostamiseen syliin :). Hymy hyytyisi ja ymmärtäisit arvostaa Suomen terveydenhuoltoa ja sitä, että se on lähes ilmainen.
Össön sössön. Lähes ilmainenkin on eri asia kuin ilmainen, eikä kaikki ole edes lähes ilmaista.
Kun liioittelee ja valehtelee, väitteiltä menee pohja pois. Se on hyvä muistaa, kun käyttää sanoja väärin.
Me kutsuttiin läheisiä katsomaan vauvaa ihan vaan siksi, koska meistä oli kiva idea että vauva tapaa lähipiiriään, mummut, papat, tädit ja enot sekä serkut.
Ei oletettu kellään olevan mitään tuomisia vauvalle eikä meille, eikä vieraat olettaneet saavansa tarjoamisia.
Ihan oikeastiko nämä lahjoja kinuavat valittavat tosissaan siitä, että terveydenhuollosta joutuu nimellistä korvausta maksamaan Suomessa? Terveydenhuoltoon budjetoidaan vuosittain varmaan eniten yhteisiä verovaroja ja sitten nämä ahneet kehtaavat vinkua vielä siitäkin, kun hoito ei kirjaimellisesti ole ilmaista? Ei se ilmaista ole missään päin maailmaa, nyt järki käteen. Mutta ehkä tämä asenne kertoo jotain näistä ihmisistä, jotka ovat käsi ojossa jatkuvasti vaatimassa lahjoja. Muilta.
Olette harvinainen poikkeus.