Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkinatalouteen syntyvälle jäsenelle on tietenkin oltava kilpailukykyinen vastaanotto... Tuo ap:n vauva putosi jo alkumetreillä, kun muut vauvat saa lahjoja ja tuo ei?
Itse asiassa nykyiset vauvat syntyvät, kasvavat ja joutuvat elämään elämänsä jatkuvasti pahenevan ilmasto- ja energiakriisin, lajikadon, liikaväestön, kuivuuden ja siitä johtuvien pakolaisvirtojen, säännöstelyn, pandemioiden ja korostuvan eriarvoisuuden maailmassa, joten ehkä koko syntymä ja tervetuloa planeetalle toivotukset kannattaisi miettiä uusiksi. Ainakin se, millaisia ihmisiä haluaa lapsensa ympärille ja miksi - pitkällä tähtäimellä.
Tavaraan ja kuluttamiseen juuttuminen on "so last season" .
Punaiset ja siniset segregaatiomerkit yms. luokittelut ovat myös "out of date".
Ihmisten arvottaminen omasta hyötynäkökohdasta käsin on kestämätöntä.Nykyvauvat joutuvat opettelemaan kestävää kehitystä joka aspektilla halusivat tai eivät. Jokaisella tuoreella äidillä ja isällä tulee olemaan paljon opeteltavaa omassa vastuuroolissaan, vaikkei olisikaan ap:n kaltainen kermareliikki keisariajalta.
Rotinoiden tarkoitus ei ole lahjoa vauvaa vaan huomioida synnytyksestä toipuva äiti.
Rotinoita tai ihan mitä vain voi tilata parilla naputuksella omalle ovelle. Ap:llä on älylaite käytössään, kun tännekin kirjoittaa. Ruokaa hän ja lapsi saa takuuvarmasti. Lapsilisät, äitiysajan tuet ja vauvatarvikkeet maksetaan verovaroista jokaiselle äidille, tarvitsi rahaa tai ei.
Jos syntyneellä ihmisellä on isä eikä spermapankin anonyymi luovuttaja syö sekin tyyppi todennäköisesti ruokaa ja kykenee jakamaan kokkauksensa muulle perheelle. Tuskin se missään tukkijoella on raatamassa. Ap itse sanoo leipovansa hiki hatussa vieraille, joten eipä tuo näyttäisi minkään lapsivuoderotinan tarpeessa olevan, ihan on tolpillaan ja touhussa mukana.
Ap sanoi odottavansa muiden ihmisten tuovan lahjoja. Olisi sanonut sen kutsussa, jos niin haluaa.
Aika ilkeä kommentti
Ilkeä? Millä tavalla ilkeä kommentti?
Mielestäni on ilkeää kutsua ihmisiä kylään katsomaan omaa vauvaa, leipoa heille ja tarjoilla ja sitten kuitenkin takanapäin haukkua omat vieraansa huonoiksi, kun söivät ne tarjoilut, tervehtivät vauvaa ja äitiä, mutta eivät tuoneet mitään lahjaksi. Ap halusi vieraita, jotka "eivät tule tyhjin käsin", mutta ei silti kerro sitä noille vieraille vaan haukkuu palstalla. Ei ihmiset voi tietää, mitä toinen haluaa tai on haluamatta, jos ei sitä kerrota etukäteen. Ehkei vieraistakaan kaikki halunneet mennä katsomaan vauvaa, mutta menivät silti, koska eivät halunneet loukata sanomalla, ettei kiinnosta.
Tuore äiti on keskellä hormoni- ja tunnemyrskyä. Sellaisessa tilassa itkettää juuri tuollaiset olot, että on yksin, ei saa huomiota, tunnustusta, apua ja hoivaa. Se on etenkin lapsen isän ja isovanhempien tehtävä tukea uutta äitiä. Suomessa ulkoistettu julkisille palveluille kuten neuvola, lastensuojelu, sosiaalipalvelut, rahallinen toimeentulo- ja elätystuki, päiväkotilaitos jne. Netistäkin saa kaikenlaisia vinkkejä ja vertaisryhmiä.
Joo jotkut naiset oikeasti sekoaa.
Mekin vietiin kylään mennessä iso kassillinen herkkuruokaa kun oli pyydetty syömään. Luultiin että ilahtuisivat.
Nainen nappasi ruokakassin muitta mutkitta ja alkoi purkaa ostoksia pöydälle. Sitten mulkoili tyytymättömästi "Ei täällä ole mitään jälkiruokaa.!"
Suoraan sanoen välit alkoivat hyytyä vauvan syntymän jälkeen. Naisella oli aina odotuksia, jotka olisi pitänyt arvata täyttää. Kuten että kun hän oli flunssassa jonkun lähisuvun jäsenen olisi pitänyt hakea vauva pois ja hoitaa sitä kotonaan että flunssa parani.
Jonkun ajan päästä välit meni kokonaan poikki, etenkin kun tekivät toisenkin lapsen minkä jälkeen elämä oli kaksinverroin kurjempaa, siitähän piti katkerana valittaa lapsettomille kavereille.
Nykyään tiedän pysyä loitolla vauvaperheistä.
Vaikea tuohonkaan on mitään sanoa, mitäköhän ne herkkuruoat edes oli? Tulee mieleen että perhe olisi ehkä pyytänyt nimenomaan jotain jälkiruoaksi soveltuvaa herkkua ja te veittekin kaikkea muuta oman makunne mukaan, vähän kuin jonkinlaisena näpäytyksenä. Sellaista oikeasti näkee joskus, sitten loukkaannutaan kun mikään ei muka kelpaa. Eikä ole väärin odottaa apua, voi olla että on sanottukin jotain tyyliin "sanokaa vain jos tarvitte lastenhoitoapua" tms. Monille käy valitettavasti niin että sukulaiset lupailee kaikenlaista mutta kääntääkin selkänsä vauvaperheelle kun tarve olisi.
Sullahan riittää mielikuvitusta.
Ei voi muuta sanoa.
Ihan vain mietin että mitä tuossa voisi olla taustalla. Monestihan ihmiset kertoo tuon tyyppisistä tapauksista sellaisen version joka itselle on eduksi, ja vielä niin että saa sen toisen osapuolen käytöksen vaikuttamaan mahdollisimman epäedulliselta. Totuus voikin sitten olla jotain ihan muuta. Omaan kokemukseen perustuu tuo että lupaillaan apua mutta ei sitten autetakaan, ja siitäkin on kokemusta että jotain pyytää tuomaan (vaikka kysyttäessä että pitäisikö tuoda jotain) ja sitten tuodaankin ihan muuta. Joskus tuoreet vanhemmat voi olla vaativia, mutta joskus niihin läheisiin hermostuu ihan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Rotinat kuulostaa joltain roskakasalta. Missä päin Suomea puhutaan noin?
Karjalasta kotoisin oleva suomenkielen sana
Perinteisesti kassi leipää jotta äidin ei tarvitse leipoa
Yhteenaikaan ei ollut sähköä ja naiset leipoi leivän, miesväki piti sudet ja karhut loitolla, naiset vapaa aikana tekivät mustikkahilloa
Vierailija kirjoitti:
Vauva saa lahjan ristiäisjuhlissa
Vanhemmilla on jo palkattu äitiäisloma, ilmainen terveyshoito jne jonka jokainen veronmaksaja kustantaa. Mitä te vielä tarvitte?
Yleensä vauvan syntymä/synnytys on iloinen asia, ja äitikin on tehnyt valtavan työn. Vähän hemmottelua ansaitsee.
Minulla oli nuorempana aina tapana muistaa sukulaisia ja vanhoja kavereita, jotka olivat saaneet vauvan, vaikka asuivat nykyään kaukanakin. En ostanut myöskään mitään halpaa krääsää. En toki mitään vaivaannuttavan kallistakaan.
Jännä huomio: ainoastaan kaikista lähimmät ystävät kiittivät lahjasta.
Niistä muista yksi kenen luokse menin katsomaan vauvaa - kutsuttuna, en tupannut itse paikalle - ei edes vilkaissut lahjaa, saatikka sitten kiittänyt. Toiselle lähetin lahjan, ja edes ohimenevän kiitoksen sijaan mummonsa kautta kuulin, että "Sanna (nimi muutettu) ihmetteli lahjaa, ei olisi tarvinnut". Kolmas oli kyllä paras: vanha ystävä joka asui tätä nykyä monen sadan kilometrin päässä. En kuullut lähettämäni paketin jälkeen mitään, en ollut varma olikohan mennyt edes oikeaan osoitteeseen. Pari kuukautta myöhemmin näin kaupassa kyseisen ystävän äidin, jonka kanssa vaihdettiin muutama sana, ja lahja tuli hänen puoleltaan puheeksi näin: "X ihmetteli, mistä olit saanut hänen osoitteensa?" :D (Ihan vain Fonectasta. Ja kyseessä oli siis vanha kouluaikojen bestis, jonka kanssa ei ollut ikinä ollut mitään riitaa, elämä vain vei erilleen eikä oltu muutamaan vuoteen yhteyksissä ennen tätä vauvalahjaa. En siis ollut mikään outo stalkkeri, jolta osoite olisi pitänyt pitää piilossa.)
Aika moni näytti IHMETTELEVÄN lahjaa. Aloin itse nolona miettiä, olikohan tämä kotoa peritty lahjomisperinne jotenkin ihan överiä ja typerää. Nykyään en ole antanut enää mitään lahjoja muuta kuin kaikista läheisimmille ystäville.
Tietenkin uuteen perheeseen viedään tuliaiset. itse veisin kukkia vanhemmille, jotain pientä kahvipöytään ja vauvalle joku pieni ihana lahja kuten vaikka potkupuku ja nuttu.
Christiiina kirjoitti:
Mä luulen, että ihmiset ovat ihan vaan yksinkertaisesti niin pihejä, etteivät raaski edes suklaalevyä tuoda tullessaan.
Kyllä ne raskii. Meille syntyi joulukuussa vauva. Laskin, että saimme 7 Fazerin sinistä ja 12 laatikkoa Panda konvehteja 😂.
Jakelimme niitä sitten pois, kun määränsä sitä ihminen suklaata syö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on jo palkattu äitiäisloma, ilmainen terveyshoito jne jonka jokainen veronmaksaja kustantaa. Mitä te vielä tarvitte?Yleensä vauvan syntymä/synnytys on iloinen asia, ja äitikin on tehnyt valtavan työn. Vähän hemmottelua ansaitsee.
Kaikki ansaitsee hemmottelua
Jospa joku vieraista muistaisi hemmotella vanhempaa lasta, eikä vain tehdä numeroa vauvasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on jo palkattu äitiäisloma, ilmainen terveyshoito jne jonka jokainen veronmaksaja kustantaa. Mitä te vielä tarvitte?Yleensä vauvan syntymä/synnytys on iloinen asia, ja äitikin on tehnyt valtavan työn. Vähän hemmottelua ansaitsee.
Nurkissa pyörivä krääsä ei ole hemmottelua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtavan työn tosiaan. Kaikki on niin hankalaa ja väsyttää. On yksin, ystävät hylkää. Mieskin hurvittelee töissä.
Ei mikään ihme että lapsia ei tehdä tarpeeksi kun kaikki vauvavuodessa on niin kovan takana, sitten vuosien unettomuus ja taistelu että saadaan joku diagnoosi jo taaperolle kun ei uhmaikä voi olla noin karmea. Jne.
Ei ole suomalaisilla enää sisua eikä minkään valtakunnan ymmärrystä mikä on normaalia ja mikä ei. Ulkokultaista piipitystä joka näyttää instassa yms. hyvältä. Ei ihmissuhteita hoideta somen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ansaitsee hemmottelua
Jospa joku vieraista muistaisi hemmotella vanhempaa lasta, eikä vain tehdä numeroa vauvasta
Eiköhän tässä se äiti ole tärkein hemmoteltava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö äidin hemmottelu kuulu sille puolisolle? Jos itse haluaa sen lapsen pullauttaa reiästään ulos niin ei sitä muun ystäväpiirin kuulu kustantaa
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni mitään tavaraa ei tarvitse tuoda, toki se on kiva juttu mutta ei todellakaan pakollista.
Sen sijaan jotkut pullat/keksit kahvin kylkeen on hyvä olla mukana kun mennään vauvaa katsomaan, ihan käytännön syistä. Meillä ainakin ravasi vauvan katsojia tosi paljon ja olin aina tosi kiitollinen kun joku oli niin ajattelevainen että toi herkut mukanaan ja meidän ei tarvinnut kuin keittää kahvit pöytään.
Keskimäärin ne joilla on omia lapsia, toivat kahviherkut ja lapsettomat eivät. Eli kyseessä lienee ihan kokemuksen kautta syntyvä ymmärtäminen.
Ihan käytöstavoista johtunee. Olen lapseton ja vien aina ruoka tuliaisia kahville/vierailulle. Lapsellinen siskoni taas ei tuo yleensä mitään. Oli kyseessä uuden vauvan luona vierailu ei muuten vaan. Turha leimata lapsettomia ajattelemattomaksi ja "kokemattomaksi".
Minä vein aina aikoinani kaikille vauvat saaneille kavereilleni joko sterlinghopeisen Tiffany & Co helistimen
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/153227497624_/Tiffany-Co-Sterli…
tai sterlinghopeisen Tiffany & Co vauvalusikan
https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/cHYAAOSw9whipHYr/s-l300.jpg
Riippuen siitä kumpia New Yorkin tai Lontoon liikkeessä sattui olemaan, kävin noissa usein työmatkoilla ja ostelin lahjoja ja tuliaisia työpäivien jälkeen.
Jossain vaiheessa kavereiden muut kaverit ja sukulaiset, alkoivat kateuksissaan haukkua minua että kun "vien niin tärkeileviä (yli sadan euron) lahjoja" ja että kun minun "pitää pröystäillä tuollaisilla luksusmerkeillä, ja on se helppoa kun sillä itsellään ei ole lapsia".
Nuohan on kauniita muistoja ja niiden saajat eli vauvojen äidit ovat aina pitäneet todella paljon, vaikken ole ollut kummi. Lapsetkin ovat jo isompia ja heille jää noista muistot myös ja voivat antaa perintönä joskus omille lapsilleen.
Joskus vauvojen kummitkaan, eli kavereideni lähisukulaiset, eivät ole vieneet vauvoille mitään!
PS. Terkkuja vaan jos joku tunnistaa minut :)
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mä luulen, että ihmiset ovat ihan vaan yksinkertaisesti niin pihejä, etteivät raaski edes suklaalevyä tuoda tullessaan.
Kyllä ne raskii. Meille syntyi joulukuussa vauva. Laskin, että saimme 7 Fazerin sinistä ja 12 laatikkoa Panda konvehteja 😂.
Jakelimme niitä sitten pois, kun määränsä sitä ihminen suklaata syö
Tässäpä se ongelma tuleekin mitä aikaisemmin joku jo kirjoitteli. Eli kotien kaapit pursuaa kohta krääsästä ja ruokaa tulee niin paljon että haaskuun menee jos kaikki vieraat tuo jotain..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menin auttamaan läheistäni sektiosynnytyksen jälkeen. Pitelin lasta, työnsin vaunuja, taisin muistaakseni vaihdella vaippojakin. Kaikkea sellaista mitä äiti ei voinut sektiohaavan takia tehdä. Ei tullut mieleenkään vielä erikseen viedä jotain lahjaa eikä läheiseni sen perään kysellytkään. Oli iloinen saadessaan apua. Samaa toivon itselleni, en mitään lahjoja ja krääsää, vaan jos jotain haluaa, niin vaikka sitten pientä apua tarjota jos/kun oma synnytykseni menee myös sektiona. Enkä kyllä toivo enkä halua kaiken maailman ihmisiä ramppaamaan heti taloon, ihan vain kaikista läheisimmät ovat tervetulleita. Läheisiltä ei tule mieleenkään vaatia mitään lahjoja, outo ajatuskin.
Kaiken maailman lahjoja pitäisi äidille syytää mutta vanhoja ystäviään ei ehdi vauvakuplaltaan tavata. Sitten kun alkaa ongelmat ja taapero kiukuttelee niin johan valitetaan niille vanhoille ystäville
Ei tulla tyhjin käsin, kädet on täynnä onnentoivotuksia. Ajatus on tärkein. Ei materia. Ylikulutus on maailman ongelma, tavaraa ei tarvitse ostaa lisää. Eikös ole tarkoitus iloita vauvasta, ei kerätä lahjoja!? Ahnetta on odottaa lahjoja. Ilmastotekoja, nyt!
IhanA että on vauvakeskystelu vauva palstalla. Lol
Vierailija kirjoitti:
Rotinat kuulostaa joltain roskakasalta. Missä päin Suomea puhutaan noin?
Nykyään aika monessakin paikassa, siellä main missä osataan huomioida ihmisiä. Alunperin idässä
Huutista. Ihan kuin se vauva tajuaisi joidenkin lahjojen päälle mitään. Pääasia että saa tissiä ja saa nukkua.