Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Meillä kävi porukkaa rotinoilla silloinkin kun meille syntyi koiranpentuja 😄
Vierailija kirjoitti:
Siis tehdäänkö lapsia nykyään siksi että saisi ilmaiseksi tavaraa? Lapselle toivotan onnea ja jaksamista, veikkaus että hänen lapsuus ei tule olemaan helppo. Joku laki pitäisi olla kuka saa tehdä lapsia.
Tässä on kyse vierailijoista, jotka tulevat kahta kättä heiluttaen kylään. Vastasyntynyttä katsomaan. Käytöstapoihin kuuluu viedä tuliaisia, kun mennään kyläilemään ihan muutenkin.
Huonommaksi vaan menee kohteliaisuus. Oli niitä ennenkin sellaisia, jotka työntyi aikaansa viettämään vauvaperheeseen sohvalle istuskelemaan ja kahvitusta odottelemaan.
Mutta onko se jo vakiintunut tapa, ettei vauvan syntymän kunniaksi edes pullaa viedä juuri synnyttäneelle mennessä. Sanonpahan vaan, että huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tehdäänkö lapsia nykyään siksi että saisi ilmaiseksi tavaraa? Lapselle toivotan onnea ja jaksamista, veikkaus että hänen lapsuus ei tule olemaan helppo. Joku laki pitäisi olla kuka saa tehdä lapsia.
Tässä on kyse vierailijoista, jotka tulevat kahta kättä heiluttaen kylään. Vastasyntynyttä katsomaan. Käytöstapoihin kuuluu viedä tuliaisia, kun mennään kyläilemään ihan muutenkin.
Huonommaksi vaan menee kohteliaisuus. Oli niitä ennenkin sellaisia, jotka työntyi aikaansa viettämään vauvaperheeseen sohvalle istuskelemaan ja kahvitusta odottelemaan.
Mutta onko se jo vakiintunut tapa, ettei vauvan syntymän kunniaksi edes pullaa viedä juuri synnyttäneelle mennessä. Sanonpahan vaan, että huonoa käytöstä.
Miksi teit/sait lapsen. Kuka kaipaa pullaa tai mitään muuta, eikö se lapsi ja parisuhde ole tärkein. Vein nallen ystävien lapselle. Ainoa jolle toivon hyvää on se lapsi.
Vauvan syntymää on kohteliasta juhlistaa jollain viemisillä, jos on pakko päästä sitä vauvaa katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko nämä lahjoja kinuavat valittavat tosissaan siitä, että terveydenhuollosta joutuu nimellistä korvausta maksamaan Suomessa? Terveydenhuoltoon budjetoidaan vuosittain varmaan eniten yhteisiä verovaroja ja sitten nämä ahneet kehtaavat vinkua vielä siitäkin, kun hoito ei kirjaimellisesti ole ilmaista? Ei se ilmaista ole missään päin maailmaa, nyt järki käteen. Mutta ehkä tämä asenne kertoo jotain näistä ihmisistä, jotka ovat käsi ojossa jatkuvasti vaatimassa lahjoja. Muilta.
Kun se ei ole ilmaista, niin ei pidä väittää sen olevan ilmaista. Siitä nyt on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit/sait lapsen. Kuka kaipaa pullaa tai mitään muuta, eikö se lapsi ja parisuhde ole tärkein. Vein nallen ystävien lapselle. Ainoa jolle toivon hyvää on se lapsi.
No meillä vieraat ainakin kaipaa pullaa kahvin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskat siitä lapsesta kun on vain pullaa ja kahvia.
En minäkään nuorena erityisiä tuliaisia vauvaperheisiin vienyt. Kukkia korkeintaan (marketista, noloa) tai joku epäkäytännöllinen vauvanvaate (kun en tiennyt mikä on hyvä). Varmaan joskus menin ilman mitään tuomisia. Huonosti kasvatettu kai sitten.
Anteeksi kovasti kaikki keitä loukkasin.
Ihmeellistä syyllistää krääsän viemisestä. Vauva tarvitsee monenmoista kampetta, ja sitä enemmän mitä isommaksi kasvaa. Lahjan ei siis todellakaan tarvitse olla krääsää.
Itse olen vienyt tai lähettänyt yleensä jotain itse neulomaani. Vaikka villasukat tai villahousut tai villatakin. Ovat taatusti tarpeelliset eikä suinkaan mitään krääsää.
Pieni lahja uudelle tulokkaalle on kaunis tapa, samoin rotinat, jos vauvaa mennään katsomaan.
Kyllä vauvaperheeseen viedään rotinat ja vauvalle jotain. Juureni ovat Pohjois-Karjalassa vaikka olen itse syntynyt Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan syntymää on kohteliasta juhlistaa jollain viemisillä, jos on pakko päästä sitä vauvaa katsomaan.
Se että on tämän lapsen elämässä? "tuokaa rahaa ja pullaa". Eikö kaksi ihmistä harrastanut seksiä ja tekivät ihmisen tähän paska maailmaan ja nyt ruikuttavat kun eivät saa rahaa. Toisilla lienee päässä vikaa?
Ihmiset eivät tiedä tuota, että pitäisi tuoda eri asioita. "Käydään katsomassa" vauvaa tarkoittaa että piipahtaa ja lähtee. Eivät tiedä että kyse on vierailusta ja että pitää tuoda jotain. Osa olettaa että vauvan äiti on jo hukkunut tuliaisiin, lahjoihin ja isovanhempien tuomisiin. Osa vanhemmista ei halua mitään, koska tuliainen olisi väärä vieraalta, ellei ole sovittu mitä tuodaan tarkemmin ja on jo saanut kaikkea. Osa pysyvästi lapsettomista sinkuista ei ole kiinnostunut vauvasta, käy varmaan kohteliaisuudesta katsomassa kun on pakko, ellei osaa sanoa EI. Olisi hyvä jos tiedettäisiin kuka haluaa lahjan, leivoksia, kukkia tms ja kuka ei halua. Mitä halutaan. Miten se viestitään, joku sovellus tai lappu, rasti ruutuun?
Osa vieraista kai olettaa että kutsuja tarjoaa kakut ja kahvit. Ehkei tule mieleen että vauvan syntymä olisi kuin vauvan synttärit, että vieras vie kaikenlaista. Tai lahjoo äitiä. Aviomies ja lähimmät tutut ehkä helpommin tuovat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erilaisia tapoja eri puolilla Suomea. Ainakaan Helsingissä kukaan ei tuo emännälle mitään, vaan emäntä kestitsee. Kyllä on ärsyttävää, kun muualta kotoisin olevan mieheni perhe tuo mukanaan monta kassillista eväitä. Ja niitä sitten syövät jotain 4-5 tuntia! Minun mielestäni 1-2 tunnin vierailu kahveineen on ok. En halua, että vieraat "muuttavat meille".
Siis nimenomaan tämä. Nyt riitä poikki, kun ihmisillä voi Suomen sisälläkin vain olla eri tapoja, eikä mikään niistä väärä ole, kun sekä kyläilijä, että vauvansaanut tietää miten on omassa kunnassa tapana toimia.
Riippuu myöskin hyvin paljon esim. ihmisen suhteesta vauvaperheeseen, ihan eri asia olla viikottain vieraileva kaveri vs. maksimissaan kerran vuodessa käyvä tuttava, äidillä on näille henkilöille kyläilyn suhteen aivan erilaiset odotukset.
Ja ihmisten pitäisi opetella puhumaan: Jos asioita puhuttaisiin ääneen, olisi mielipahaa ja täysin tuhraa vittuuntumista paljon vähemmän tässä maailmassa: Miksei voi sanoa kylään tulevalle että "olen sitten todella väsynyt, että jos haluat kahvin kanssa jotakin, voisitko tuoda mukanasi ja voi olla että saat itse ne kahvitkin keittää ja en sitten jaksa että olet kovin pitkään". Kukaan ei tuollaisesta takuuvarmasti loukkaannu ja siinä annetaan myös toiselle mahdollisuus toimia niinkuin vauvansaaneet toivovat: Jos sittenkin perseillään niin SITTEN on oikeus tuomita toinen itsekkääksi jne.
On kohteliasta viedä tuliaisia kylään mennessä. Se kuuluu vierailuetikettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät tiedä tuota, että pitäisi tuoda eri asioita. "Käydään katsomassa" vauvaa tarkoittaa että piipahtaa ja lähtee. Eivät tiedä että kyse on vierailusta ja että pitää tuoda jotain. Osa olettaa että vauvan äiti on jo hukkunut tuliaisiin, lahjoihin ja isovanhempien tuomisiin. Osa vanhemmista ei halua mitään, koska tuliainen olisi väärä vieraalta, ellei ole sovittu mitä tuodaan tarkemmin ja on jo saanut kaikkea. Osa pysyvästi lapsettomista sinkuista ei ole kiinnostunut vauvasta, käy varmaan kohteliaisuudesta katsomassa kun on pakko, ellei osaa sanoa EI. Olisi hyvä jos tiedettäisiin kuka haluaa lahjan, leivoksia, kukkia tms ja kuka ei halua. Mitä halutaan. Miten se viestitään, joku sovellus tai lappu, rasti ruutuun?
Semmosta kuule, että kuuluu vierailuetikettiin viedä tuliaisia. Se on kohteliasta. Eikö sun mielestä lapsen syntymä ole tuliaisen arvoinen? Tällaisia ajattelemattomia tuntuu vilisevän oikein palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän jotku suorastaan ylpeilee tuolla kulttuurilla, että kestitään ja ruokitaan. Niin, sellainen voi muuttua rasitteeksi sitten, kun ei olisikaan jaksamista kestitä ja ruokkia. Toisilla taas ei ole sellaiseen totuttu ja pääsevät jo lähtökohtaisesti vähemmällä, kun ei ole minkäänlaista oletusta vierailta, että välttämättä mitään tarjoiltaisiin.
Ihan itse jokainen valitsee tiensä näissä asioissa.
Mummoikäisen ajatukset: ainakin ensimmäiset päivät (viikko tai enemmän) rauhoitetaan kokonaan, ei vieraita. Toki jos tuoreet vanhemmat "pyytämällä pyytävät" joira kuita, esim.lähisukulaisia, on eri tilanne.
Aina pieni tuliainen vauvalle, kuten body, vaippapkt, itse olen neulonut esim. vauvan "junasukat".
Kukkia, jos ei mitään muuta. Kauniita edullisia kimppuja saa joskus, ei aina, tavallisista kaupoistakin, ainakin täällä päin Suomea.
On kummallista, jos ei ymmärretä, että kädet pitää käydä pesemässä, kun tullaan vieraaseen paikkaan, olipa vauva katsominen tai muu kyläily.
Vierailija kirjoitti:
On kohteliasta viedä tuliaisia kylään mennessä. Se kuuluu vierailuetikettiin.
No ei me ainakaan aiota päästää ketään puolituttuja vauvaa äimistelemään, kun lapsen oma vastustuskyky on vielä niin heikko. Läheisiä ainoastaan ja läheiset taas eivät ole mitään vieraita vaan läheisiä.
Eihän sinne nyt laumoina mennä.
Rotinoilla käydään tavallisesti yksi perhekunta, pariskunta tai yksittäinen kaveri kerrallaan, ihan niinkuin muutenkin kyläillessä. Ja ne käy jotka käy, ei ne pakolliset ole kenellekään.