Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Eräs henkilö kertoi, että kun hänen vauva syntyi, tuli hänen appivanhempien ystäväpariskunta, joka asui lähellä kylään katsomaan vauvaa ja he toivat tullessaan punalaputetun Rainbow-merkkisen lässähtäneen kuivakakkutyylisen leivonnaisen.
Vierailija kirjoitti:
Olishan se kohteliasta ja mitä hienompi lahja, sitä parempi, vai mitä , äiti?
Minulla käy silloin tällöin tällöin vieras, ei siis vauvaa katsomassa, mutta muuten. Tarjoan hänelle kahvit ja jotakin kaupan pullaa, kun en itse leivo. Olen itse hänet kylään pyytänyt, kun hän tulee.
Satun tietämään hänestä, että elää aina erittäin tiukilla ja kuitenkin tuo minulle joka kerran kaupan kukkakimpun. Ja ihan kelpoinen ja vieläpä kaunis. En tiedä, onko eilinen vai sen päivän tuote. Olen myös itse nähnyt, kuin joku erittäin vaatimattoman näköinen vanhus on valitsemassa kukkapuskaa (4e?) joko ystävälleen tai itselleen. (Sitä paitsi ainakin minun läjikauppa S-marketin kukat ovat hyviä. )
Joten kirjoituksesi tuntui ikävältä, äiti.
Tuo kukkakimppu on hyvä tapa ilahduttaa, oli se sitten kukkakaupan tai lähikaupan. Jos joku mulle kukkia tuo, niin ihan sama mistä se on ostettu. Lähikaupoista olen itsekin monesti löytänyt hyviä kukkia.
Mä luulen, että ihmiset ovat ihan vaan yksinkertaisesti niin pihejä, etteivät raaski edes suklaalevyä tuoda tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.
No ei kyllä tyhjin käsin mennä vauva katsomaan!
Olen samaa mieltä. Käytöstavat puuttuu nykyaikuisilta.
Ei enää ymmärretä mitä tarkoittaa kohteliaisuus. Jos ei edes kukkakimppua haluta viedä, niin älkää menkö ollenkaan.
No, ihan nuorten perheeseen ei välttämättä se kukkakimppu ole odotettu. Vein itse kukkia kun menin katsomaan vauvaa, eikä heillä ollut minkäänlaista kukkamaljakkoa.
Aina tervetullut tuliainen voisi olla sitten vaikka paketti vauvanvaippoja. Viekää nyt kuitenkin edes jotain.
Kerran menin katsomaan koiranpentuja ja vein tuliaiseksi pentunappuloita ja emolle paketin puruluita. Kaverini sanoi, että olin ainoa, joka tajusi tuoda jotain ja vieläpä tarpeellista. Katsojia on kyllä laukannut ihan riittämiin.Moni ihminen nykyään pitää kukkakimppujakin aivan turhana törsäyksenä, eikä ole välttämättä edes maljakoita mihin sellaisia laittaa. Ja mitä se kukkakimppu niitä vanhempia vauvanhoidossa edes auttaa?
Ehkä aina ei ole tarkoituskaan nimenomaan auttaa. Kyse on ehkä nemmänkin ilahduttamisesta, sitähän nuo kukkakimput edustavat. Ja onnittelukukat on yleinen tapa varmaan kaikkialla maailmassa, eri tilanteissa.
Mutta se on totta, että nuorimmat polvet ei sitä enää pidä arvossa, joten joku muu juttu on varmaan jo parempi.
Täytyy myöntää, että itse en taida osata enää elää nuorten maailmassa, viisikymppisenäkään. He haluavat romuttaa perinteet ja tavat ja mikään muu kuin silkka raha ei oikein mitään merkitsekään.
Viimeksi hämmästyin valtavasti erään ihan nuoren lapsiperheen käyttäytymisestä hautajaisissa. Mitään kunnioitusta tilannetta kohtaan ei ollut.
Toivottavasti ei tarvitse mennä kenenkään vauvoja katsomaan. Eihän tässä enää mitään mistään tiedä.Nyt en ymmärrä. Jos nykynuoret haluavat romuttaa kaikki vanhat perinteet mm. pakkolahjojen antamisen suhteen, koska tuollaiset perinteet ovat kerskakulutusta ja aiheuttaa vaan lisää krääsää ja pakko-ostamista, joka tuhoaa maapalloa, niin millä tavalla nykynuoret ovat siis ENEMMÄN rahan perään?
Kukista oli kyse. Jos ne on krääsää, niin mihin ollaan menossa?
Ja täällähän nimenomaan esitetään, että jos jotain tuodaan, niin tuotaisiin vaikka kahvipaketti tai vaippoja ja sen tyyppistä. Onko ne sitten pakkolahjoja, okei ei sitten viedä niitäkään. Olkoon tämänkin keskustelun lopputulos se, että vauvaa katsomaan mentäessä ei viedä mitään.
Minä voin hyvin elää niin.
Ja kyllä, nykynuoret ON enemmän rahan perään kuin ennen.
Mikä on kerskakulutusta, ellei nuorten naisten huulitäytteet ja hiustenpidennykset ja yleensä muotivaatteet ja tatuoinnit ja lävistyksetja jatkuvat festareilla hyppäämiset ja siideri- ja kaljapatteristot heidän ostoskärryissään, kun he suuntaavat joka vkl johonkin lomapaikkaan bilettämään, asun sellaisen lähellä ja hermot menee näitten riehujien kanssa. Rahaa palaa taivaan tuuliin, joku ne aina maksaa, vaikka sitten vipeillä ja velalla. Ikinä ennen ei ole nuoret panneet rahaa palamaan samaan tahtiin kuin nykyään.
Vai ei siinä edesauteta kerskakulutusta?
Roskaa ja moskaa kaikki paikat täynnä,. paikallislehti teki oikein jutun siitä kaatopaikkameiningistä, koskaan aiemmin ei ole roskattu luontoa näin paljon tässä maassa.Suurin osa nykynuorista ei ole bling blingin ja materian perään, instatyrkyt ja naamaansa joka lehteen tunkevat botox-julkimot ovat asia erikseen. Jospa vain luovuttais näistä pakkolahjaperinteistä ja opeteltais ihan vain nauttimaan toistemme seurasta? Ilman kerskakulutusta? Nykynuorethan ovat paljon tiedostavampia ekologisuuden ja ilmaston lämpenemisen ja luonnon tuhoutumisen suhteen, mitä kerskakulutukseen tottuneet vanhemmat sukupolvet, jotka paikkasivat läsnäolon ja välittämisen puutetta materialla ja lahjoilla. Nykynuoret haluavat enemmän aitoa läsnäoloa ja aitoja, läheisiä ihmissuhteita.
Höpöhöpö. Marginaali-ilmiö, joka pitää kovaa ääntä itsestään. Tilastot ja ilmaston lämpeneminen jne kertoo omaa karua kieltään; suurin osa elää kuin viimeistä päivää kuluttaen ja matkustaen.
Ja sit toisaalta nää ekologiset on usein ulkokultaisia.
Ja suurin osa ihmisistä on sitä suurta ikäluokkaa, jotka ovat tottuneet kuluttamaan. Syntyvyys laskee jatkuvasti ja ihmiset jättävät lapsia tekemättä juuri tulevaisuuden näkymien ja ilmaston takia. Nuoret sukupolvet ovat köyhempiä, mitä heidän vanhempansa. Nimenomaan suuret ikäluokat ovat tottuneet korkeaan elintasoon, suuriin eläkkeisiin jne.
Katsoppa huviksesi miten nämä lapsettomat elävät. Matkustavat vähän väliä toiselle puolelle maapalloa nauttimaan. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon joku instan ja tiktokin selailu kuluttaa luonnonvaroja.. niiden hiilijalanjälki taitaa olla aika lähelle samaa kuin vanhemmat sukupolven korkea elintaso
Ai, lapsiperheelliset eivät matkusta ollenkaan vai? Jännä juttu, yksinkö ne lapset kaukokohteisiin ja lentokoneisiin pakkautuu? Ilmeisesti. Ja lapsellisetko eivät selaa tiktokkia tai instaa :D? Saati suuret ikäluokat? Facebookissahan ei nykyisin muita olekaan kuin boomereita :D. Aika moni suurten ikäpolvien edustaja matkustelee edelleen Teneriffalle, Kanarialle, muualle Espanjaan ja lämpimään.
Olisinpa mies, niin multa ei edes oletettaista yhtään mitään "kohteliaisuuksia". Saatana kun ärsyttää monesti vastaavia keskusteluja kun käy ja pikkuveli virnuilee jossain nurkassa tyytyväisenä, kun ei häneltä kukaan oleta yhtään mitään.
Miksi naiset tekee toisensa elämästä niin vaikeaa?
Joo, ehdottomasti kahvipöytään jotain ja vauvalle body tms. tarpeeelinen vaate. Ei juuri synnyttänyt jaksa uurastaa kahvipöydän eteen. Rotinaperinnettä tulisi kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, miten tässä ketjussa velvollisuudet koskevat lähinnä naisia? Vieraiden pitää tuoda kestityksiä, ettei ÄIDIN tarvitse leipoa VAUVA kainalossa. Missä ne isät ovat? MIksei isä voi leipoa tai pidellä vauvaa?
Entä jos tulee vieraaksi joku ISÄN mieskaveri, oletetaanko hänenkin tuovan oikeaoppisesti vauvalle joku pitsinypläys tai vaippapaketti vai koskeeko tämäkin lahjavaatimus vain naisia, kun "eihän meihiltä voi mitään olettaa, eikä varsinkaan miehen mieskavereilta".
Veikkaan, että nämä säännöt ovat nimenomaan a) naisten ajatuksia jotka b) kohdistuvat toisiin naisiin.
Eihän miehet koskaan ole perillä hienoista perinteistä, kyllä se on naisten tehtävä ja velvollisuus.
Nokun ei nämä nimenomaan ole mitään hienoja perinteitä, vaan täysin turhaa pelaamista ihmissuhteissa. Miehet ovat paljon viisaampia kun eivät luo keskenään mitään samanlaisia ihmissuhdepelejä.
Ei ole kyse mistään ihme pelistä vaan käytännön sanelemasta asiasta; ei mennä uuteen vauvaperheeseen tyhjin käsin, koska voi olettaa perheen aikuisten olevan nyt kiinni vauvassa ja uuden opettelussa, joten viedään tarjottavat mukana ettei uuden vauvan vanhempien tarvitse käyttää nyt resurssejaan vieraiden kestittämiseen!
Christiiina kirjoitti:
Eräs henkilö kertoi, että kun hänen vauva syntyi, tuli hänen appivanhempien ystäväpariskunta, joka asui lähellä kylään katsomaan vauvaa ja he toivat tullessaan punalaputetun Rainbow-merkkisen lässähtäneen kuivakakkutyylisen leivonnaisen.
Noniin tulihan se sieltä, jotakin tuodaan, niin sekään ei kelpaa :,D
Joku muistaminen on kiva, jos vierailu on vähän harvinaisempi tai juhlavampi. Jos on rento piipahdus vanhojen kavereiden kesken, ei tarvitse alkaa tekemään asiasta jäykkää tai vaikeaa. Isommat lahjomiset tulee sitten niinä varsinaisina juhlapäivinä.
Huomatkaa isäntäväki myös tämä, että jotkut vieraistanne näkevät vaivaa tullakseen luoksenne toiselta paikkakunnalta, maksavat junaliput/bensat, matkaavat tuntitolkulla, saavat perillä ne pikaiset kahvit ja kehuvat vauvaa, ja sitten taas takasin kotiin tuntitolkulla. Koska he halusivat ilahduttaa teitä ja toivottaa onnea henkilökohtaisesti. Eikö jo se ole arvokasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, miten tässä ketjussa velvollisuudet koskevat lähinnä naisia? Vieraiden pitää tuoda kestityksiä, ettei ÄIDIN tarvitse leipoa VAUVA kainalossa. Missä ne isät ovat? MIksei isä voi leipoa tai pidellä vauvaa?
Entä jos tulee vieraaksi joku ISÄN mieskaveri, oletetaanko hänenkin tuovan oikeaoppisesti vauvalle joku pitsinypläys tai vaippapaketti vai koskeeko tämäkin lahjavaatimus vain naisia, kun "eihän meihiltä voi mitään olettaa, eikä varsinkaan miehen mieskavereilta".
Veikkaan, että nämä säännöt ovat nimenomaan a) naisten ajatuksia jotka b) kohdistuvat toisiin naisiin.
Eihän miehet koskaan ole perillä hienoista perinteistä, kyllä se on naisten tehtävä ja velvollisuus.
Nokun ei nämä nimenomaan ole mitään hienoja perinteitä, vaan täysin turhaa pelaamista ihmissuhteissa. Miehet ovat paljon viisaampia kun eivät luo keskenään mitään samanlaisia ihmissuhdepelejä.
Ei ole kyse mistään ihme pelistä vaan käytännön sanelemasta asiasta; ei mennä uuteen vauvaperheeseen tyhjin käsin, koska voi olettaa perheen aikuisten olevan nyt kiinni vauvassa ja uuden opettelussa, joten viedään tarjottavat mukana ettei uuden vauvan vanhempien tarvitse käyttää nyt resurssejaan vieraiden kestittämiseen!
Ja oletat samaa myös miehesi mieskavereilta? Ihan rehellisesti nyt.
Olen antanut vastasyntyneille ja jopa vielä odottavalle vanhemmalle jotain, mikä sopii pienelle vauvalle.
Ihan kaikkia sukulaisten uusia perheenjäseniä muistanut. Myös läheisten tuttavien vauvoja olen muistanut.
En minä kaikkien kastejuhlissa ole käynyt, mutta muistanut kuitenkin.
Aikoinaan, jos kylällä joku sai vauvan, häntä oli tapana muistaa jotenkin. Itse sain synnyttyäni esim. itse tehdyn vauvatyynyn kauniilla tyynynpäällisellä naapurin emännältä. Siitä tuli hyvä mieli, kun äitini kertoi tyynyn alkuperän.
Tälle aapeelle sanoisin, että karsi nuo kitupiikit pois elämästäsi. Eivät nimittäin tule muuttumaan tavoiltaan.
Itse karsin vastaavanlaiset pois aika myöhään. Mutta se on vain helpottanut. Vaivaannuttavaa, kun jotkut on vain käsi ojossa odottamassa yksipuolisesti palveluksia ja sitä ja tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.
Ei vaan juuri päinvastoin; äitiä on hyvä muistaa (esim. kukat) ja tuoda kahvipöytään jotain, mutta vauvalle ei ole pakko tuoda mitään.
Miksi juuri äitiä? Eikö isäkin ole juuri tullut isäksi?
Joo, mutta äiti on juuri käynyt läpi aikamoisen fyysisen(kin) rutistuksen loppuraskauksineen, synnytyksineen, jälkipolttoineen, maidonnousuineen, imetyksineen, yhtäkkiä joku 24/7 siinä jne.
Siksi sitä äitiä nimenomaan muistetaan.
Meillä ainakin raskautuminen on ollut ihan tietoinen valinta. Raskaus ei ole ollut helppo, vaan itseasiassa yhtä piinaa riskiraskauden takia, mutta en silti oleta koko muun maailman palvovan ja lahjovan minua, kun MINÄ synnytän. Itse olen tämän lapsen halunnut, täysin tietoisesti. En oleta että lapsettomat ystäväni ja sukulaiseni käyttävät vähät rahansa minun lahjomiseen, ainoastaan toivon että pysyisivät vielä elämässäni mukana, jotta arjessani olisi muutakin sisältöä, kuin kakkavaipat.
Ei se ole mitään ihme palvomista, että läheiset tuovat äidille KAHVIPÖYTÄÄN TARJOTTAVIA ja ehkä ne kukat.
Kyllä se on, ei tarvitse tuoda yhtään mitään eikä tarvitse ostaa pääsylippua vauvan katsomiseen. Jos en jaksa vieraita, osaan avata suuni. Ilmeisesti monet naiset saavat voimaa tästä marttyyriasenteesta ja kaikesta loukkaantumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ehdottomasti kahvipöytään jotain ja vauvalle body tms. tarpeeelinen vaate. Ei juuri synnyttänyt jaksa uurastaa kahvipöydän eteen. Rotinaperinnettä tulisi kunnioittaa.
Nimenomaan, mutta nämä kovismuijat täällä eivät mielestään ole tehneet mitään ihmeellistä eivätkä tarvitse paLvOnTaA ja ovat muuten ihan tasan samalla viivalla raskauksineen, synnytyksineen ja lapsivuodeaikoineen miehen kanssa, vaikka se on fysiologinen mahdottomuus!
Lol mitä jengiä taas täällä, ei käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.
No ei kyllä tyhjin käsin mennä vauva katsomaan!
Olen samaa mieltä. Käytöstavat puuttuu nykyaikuisilta.
Ei enää ymmärretä mitä tarkoittaa kohteliaisuus. Jos ei edes kukkakimppua haluta viedä, niin älkää menkö ollenkaan.
No, ihan nuorten perheeseen ei välttämättä se kukkakimppu ole odotettu. Vein itse kukkia kun menin katsomaan vauvaa, eikä heillä ollut minkäänlaista kukkamaljakkoa.
Aina tervetullut tuliainen voisi olla sitten vaikka paketti vauvanvaippoja. Viekää nyt kuitenkin edes jotain.
Kerran menin katsomaan koiranpentuja ja vein tuliaiseksi pentunappuloita ja emolle paketin puruluita. Kaverini sanoi, että olin ainoa, joka tajusi tuoda jotain ja vieläpä tarpeellista. Katsojia on kyllä laukannut ihan riittämiin.Moni ihminen nykyään pitää kukkakimppujakin aivan turhana törsäyksenä, eikä ole välttämättä edes maljakoita mihin sellaisia laittaa. Ja mitä se kukkakimppu niitä vanhempia vauvanhoidossa edes auttaa?
Ehkä aina ei ole tarkoituskaan nimenomaan auttaa. Kyse on ehkä nemmänkin ilahduttamisesta, sitähän nuo kukkakimput edustavat. Ja onnittelukukat on yleinen tapa varmaan kaikkialla maailmassa, eri tilanteissa.
Mutta se on totta, että nuorimmat polvet ei sitä enää pidä arvossa, joten joku muu juttu on varmaan jo parempi.
Täytyy myöntää, että itse en taida osata enää elää nuorten maailmassa, viisikymppisenäkään. He haluavat romuttaa perinteet ja tavat ja mikään muu kuin silkka raha ei oikein mitään merkitsekään.
Viimeksi hämmästyin valtavasti erään ihan nuoren lapsiperheen käyttäytymisestä hautajaisissa. Mitään kunnioitusta tilannetta kohtaan ei ollut.
Toivottavasti ei tarvitse mennä kenenkään vauvoja katsomaan. Eihän tässä enää mitään mistään tiedä.Nyt en ymmärrä. Jos nykynuoret haluavat romuttaa kaikki vanhat perinteet mm. pakkolahjojen antamisen suhteen, koska tuollaiset perinteet ovat kerskakulutusta ja aiheuttaa vaan lisää krääsää ja pakko-ostamista, joka tuhoaa maapalloa, niin millä tavalla nykynuoret ovat siis ENEMMÄN rahan perään?
Kukista oli kyse. Jos ne on krääsää, niin mihin ollaan menossa?
Ja täällähän nimenomaan esitetään, että jos jotain tuodaan, niin tuotaisiin vaikka kahvipaketti tai vaippoja ja sen tyyppistä. Onko ne sitten pakkolahjoja, okei ei sitten viedä niitäkään. Olkoon tämänkin keskustelun lopputulos se, että vauvaa katsomaan mentäessä ei viedä mitään.
Minä voin hyvin elää niin.
Ja kyllä, nykynuoret ON enemmän rahan perään kuin ennen.
Mikä on kerskakulutusta, ellei nuorten naisten huulitäytteet ja hiustenpidennykset ja yleensä muotivaatteet ja tatuoinnit ja lävistyksetja jatkuvat festareilla hyppäämiset ja siideri- ja kaljapatteristot heidän ostoskärryissään, kun he suuntaavat joka vkl johonkin lomapaikkaan bilettämään, asun sellaisen lähellä ja hermot menee näitten riehujien kanssa. Rahaa palaa taivaan tuuliin, joku ne aina maksaa, vaikka sitten vipeillä ja velalla. Ikinä ennen ei ole nuoret panneet rahaa palamaan samaan tahtiin kuin nykyään.
Vai ei siinä edesauteta kerskakulutusta?
Roskaa ja moskaa kaikki paikat täynnä,. paikallislehti teki oikein jutun siitä kaatopaikkameiningistä, koskaan aiemmin ei ole roskattu luontoa näin paljon tässä maassa.Suurin osa nykynuorista ei ole bling blingin ja materian perään, instatyrkyt ja naamaansa joka lehteen tunkevat botox-julkimot ovat asia erikseen. Jospa vain luovuttais näistä pakkolahjaperinteistä ja opeteltais ihan vain nauttimaan toistemme seurasta? Ilman kerskakulutusta? Nykynuorethan ovat paljon tiedostavampia ekologisuuden ja ilmaston lämpenemisen ja luonnon tuhoutumisen suhteen, mitä kerskakulutukseen tottuneet vanhemmat sukupolvet, jotka paikkasivat läsnäolon ja välittämisen puutetta materialla ja lahjoilla. Nykynuoret haluavat enemmän aitoa läsnäoloa ja aitoja, läheisiä ihmissuhteita.
Höpöhöpö. Marginaali-ilmiö, joka pitää kovaa ääntä itsestään. Tilastot ja ilmaston lämpeneminen jne kertoo omaa karua kieltään; suurin osa elää kuin viimeistä päivää kuluttaen ja matkustaen.
Ja sit toisaalta nää ekologiset on usein ulkokultaisia.
Ja suurin osa ihmisistä on sitä suurta ikäluokkaa, jotka ovat tottuneet kuluttamaan. Syntyvyys laskee jatkuvasti ja ihmiset jättävät lapsia tekemättä juuri tulevaisuuden näkymien ja ilmaston takia. Nuoret sukupolvet ovat köyhempiä, mitä heidän vanhempansa. Nimenomaan suuret ikäluokat ovat tottuneet korkeaan elintasoon, suuriin eläkkeisiin jne.
Katsoppa huviksesi miten nämä lapsettomat elävät. Matkustavat vähän väliä toiselle puolelle maapalloa nauttimaan. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon joku instan ja tiktokin selailu kuluttaa luonnonvaroja.. niiden hiilijalanjälki taitaa olla aika lähelle samaa kuin vanhemmat sukupolven korkea elintaso
Ai, lapsiperheelliset eivät matkusta ollenkaan vai? Jännä juttu, yksinkö ne lapset kaukokohteisiin ja lentokoneisiin pakkautuu? Ilmeisesti. Ja lapsellisetko eivät selaa tiktokkia tai instaa :D? Saati suuret ikäluokat? Facebookissahan ei nykyisin muita olekaan kuin boomereita :D. Aika moni suurten ikäpolvien edustaja matkustelee edelleen Teneriffalle, Kanarialle, muualle Espanjaan ja lämpimään.
Vedä henkeä ja lue mun lisäys kommenttiini.
Lapsettomilla tarkoitin viittausta juurikin nykynuoriin sis. lapselliset ja lapsettomat. Lapsettomiksi kutsuin yleisesti koska lainaamassani viestissä puhuttiin siitä, kuinka nykynuoret eivät edes tee lapsia ilmastosyistä.
Mun ystävät oli 30+ kun sain lapseni, silti piti pyytää käsipesulle. Hyi, kuka menee kakkakätösin vauvaa koskemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.
Ei tarvitse tuoda kahvipöytään mitään, kunhan ei sitten myöskään oleta saavansa kahvia tai mitään muutakaan tarjoilua. Vastasyntyneen kanssa on tarpeeksi tekemistä ilman vieraiden kestitsemistäkin.
Musta parhaita tuomisia vauvan synnyttyä oli juuri ruokalahjat: meille tuotiin esim. makaronilaatikkoa valmiiksi pakasterasioihin laitettuna, jääkaappiin ruokaa seuraavaksi päivää, itse leivottua pullaa yms.
Jos perheessä on mies, miksei hän kokkaa? Toki vieraatkin voi tuoda lisänä ruokaa. Mutta ihan käsittämätöntä tuollainen että nainen leipoo, nainen tarjoilee, nainen leipoo naiselle jne.
Ekaksi tulevalle äidille järjestetään vauvakutsut, jossa tuleva vauva saa lahjoja, äitikin ehkä jotain ainakin hemmottelua, sitten vauva syntyy ja vauvaa käydään katsomassa taas vaaditaan samoilta ihmisiltä muistamista ja lopulta on ristiäiset/nimiäiset ja taas lähipiiri ja kummit pitäisi vauvaa muistaa jotenkin...
Kaikki vanhemmat ei tykkää sukupuolta tyrkyttävistä tuotteista: ei siis tyttö vauvalle mitään pinkki sävyistä vaatetta tai kukkia jne ja vastaavasti pojalle ei mitään sinistä...
Kipeänä ei tietenkään saisi tulla vauvaa katsomaan, ei ainakaan silloin kuin voi tartuttaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan juuri päinvastoin; äitiä on hyvä muistaa (esim. kukat) ja tuoda kahvipöytään jotain, mutta vauvalle ei ole pakko tuoda mitään.
Miksi juuri äitiä? Eikö isäkin ole juuri tullut isäksi?
Joo, mutta äiti on juuri käynyt läpi aikamoisen fyysisen(kin) rutistuksen loppuraskauksineen, synnytyksineen, jälkipolttoineen, maidonnousuineen, imetyksineen, yhtäkkiä joku 24/7 siinä jne.
Siksi sitä äitiä nimenomaan muistetaan.
Äiti on käynyt läpi rutistuksen, mutta niin on myös isäkin. Ihan samalla tavalla se isä on nykyään synnytyksessä läsnä ja paikalla. Katsoo vierestä ja pelkää. Luo uskoa ja antaa voimaa. Tuntee iloa ja kiitollisuutta. Ja myös avuttomuutta.
Ei ole _ihan samalla tavalla_.
Ei jumalauda jos joku tosissaan luulee, että vastasyntyneen vauvan äiti ja isä ovat kokemukseltaan jotenkin samalla viivalla :D
Ei tod ole. Isä EI ole käynyt läpi mitään rutistusta, vaikka hänenkin maailma on toki mullistunut.
Älä viitsi edes vertailla näitä kahta asiaa, jotenkin koko raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan halveeraamista väittää noin.En mä sitä kiellä. Ihmetyttää vaan toi asenne, että just äiti ansaitsee muistamista. Isä voi homehtua sinne nurkkaan tuntemuksineen.
Isät tuntevat valtaavaa ulkopuolisuuden tunnetta raskaus- ja vauva-aikana. Ja tää sun ajatusmaailma siitä, että vain äiti ansaitsee muistamista ruokkii sitä.
Ei tietenkään isän pidä homehtua nurkkaan tuntemuksineen, toivottavasti myös isällä on läheisiä jotka esim. vievät tuoreen isän syömään tai tulevat tuliaisten kanssa kylään ja puhuvat näistä tuntemuksista!
Minun ajatusmaailmani ei ruoki mitään muuta kuin sitä, ettei äidin ponnistuksia ja lapsivuodeajan intensiivisyyttä pidä väheksyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut vastasyntyneille ja jopa vielä odottavalle vanhemmalle jotain, mikä sopii pienelle vauvalle.
Ihan kaikkia sukulaisten uusia perheenjäseniä muistanut. Myös läheisten tuttavien vauvoja olen muistanut.
En minä kaikkien kastejuhlissa ole käynyt, mutta muistanut kuitenkin.
Aikoinaan, jos kylällä joku sai vauvan, häntä oli tapana muistaa jotenkin. Itse sain synnyttyäni esim. itse tehdyn vauvatyynyn kauniilla tyynynpäällisellä naapurin emännältä. Siitä tuli hyvä mieli, kun äitini kertoi tyynyn alkuperän.
Tälle aapeelle sanoisin, että karsi nuo kitupiikit pois elämästäsi. Eivät nimittäin tule muuttumaan tavoiltaan.
Itse karsin vastaavanlaiset pois aika myöhään. Mutta se on vain helpottanut. Vaivaannuttavaa, kun jotkut on vain käsi ojossa odottamassa yksipuolisesti palveluksia ja sitä ja tätä.
Oliko sen tyynyn kirjaillut Pentti vai kenties Joonatan? Mitä miehet ovat tuoneet sinulle, kun olet syntynyt?
En mä sitä kiellä. Ihmetyttää vaan toi asenne, että just äiti ansaitsee muistamista. Isä voi homehtua sinne nurkkaan tuntemuksineen.
Isät tuntevat valtaavaa ulkopuolisuuden tunnetta raskaus- ja vauva-aikana. Ja tää sun ajatusmaailma siitä, että vain äiti ansaitsee muistamista ruokkii sitä.