Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi viet vauvan kokoaikaiseen varhaiskasvatukseen

Vierailija
27.08.2022 |

Me täällä päiväkotimaailmassa ja palveluohjauksessa tarkoitamme hyvää, kun ehdotamme tai kysymme kotihoidon jatkamisen mahdollisuutta edes muutamilla kk tai viikoilla. Terveisin alle vuoden ikäisiä tulokkaita jopa yli 9 tuntia viitenä päivänä kasvattava varhaiskasvatuksen ope.

Kommentit (312)

Vierailija
261/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ruokkiko trollia. Nykyään ei enää puhuta sanasta "huoli" varhaiskasvatuksessa. Joskus 2000-luvun alussa oli "huolen harmaat" vanhemmuuden tukemisessa. Tuskinpa tuo yllä rehvakkaasti esiintynyt vakaerityisope oikeasti olisi mitä sanoo olevansa. Osa kirjoittaa tänne läpällä tai päihteissä tai muutoin vaan sekaisin olevina. Rauha maassa. Ei ole olemassa tiedostoja joissa kirjauksia vanhemmista ja lapsista.

Mutta kuinka paljon se kertoo siitä päiväkodin toiminnasta, jos tuo menee täydestä? Se että ei tuollaista edes hämmästyisi johtuu juurikin siitä, että tälläkin palstalla vanhemmat tuomitaan hoitajien tai "hoitajien" toimesta aivan joka ikisestä asiasta. Ja monella vanhemmalla on ihan omakohtaista kokemusta siitä, että väännetään jostain kurahaalarin väri - tasoisista asioista hoitajien kanssa. Itsekin olen vääntänyt siitä, pitääkö ostaa uudet kuomat kun pinkit on vaikeat kun kaikilla on pinkit. Tiedä sitten onko parempi jos kaikilla on punaiset.

Vierailija
262/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on, ettei vauva kuulu päiväkotiin.

Kuitenkin on joskus pakko näin toimia. Sitten on niitä, jotka voisivat tehdä toisin, mutta eivät ymmärrä asiaa lapsen kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Yllä kommentoineelle, että on vaikea päästä takaisin päiväkotiin jos on pikkusisaruksen kanssa kotonaolon takia otettu varhaiskasvatuksen keskeytys isommalle, vakassa jo olevalle lapselle.

Tästä on lomake nimeltä varhaiskasvatuksen / palveluntarpeen keskeytys (ainakin meillä Hgissä on vähintään 4kk) ja pyrkimyksenämme kyllä on saada keskeytyksen jälkeen mahdollisuuksien mukaan lapsi samaan varhaiskasvatusyksikköön.

Käyttäkää kaupunkimme n. 70 upean leikkipuiston Leikkitoiminnan kerhoja! Ovat vaka-ammattilaisten, Helsinki-varhaiskasvatussuunnitelman mukaisia ja vieläpä maksuttomia kerhoja kotihoidossa oleville. Tällöin voitte olla pikkusisaruksen kanssa ilman esikoista kolmisen tuntia, useana arkipäivänä viikossa ja lapsi hyötyy kaverisuhdeharjoittelusta ja tavoitteellisesta pedagogisesta toiminnasta. Ettekä tällöin kuormita jo nyt syvissä vesissä uivaa kunnallista varhaiskasvatusta. Vaan hyödyntäkää Avointa varhaiskasvatusta sisäkerhoineen, olohuoneineen ja myös ulkotoimintoineen kiitos.

Samalla teette kaupunginosiin yhteisöllistä perheiden, naapurien "olohuonetta", kun yhä enemmän lapsia hoidetaan kotona ja pääsette näkemään lasten ikäkavereita ja vanhemmat tutustumaan toisiinsa. Pääsette itse asukkaina suunnittelemaan toimintaa puistoissa! Espoossa on nimellä asukaspuistot. Monissa kaupungeissa/kunnissa on tätä toimintaa. Jos ei kunnallista niin muiden toimijoiden. Suositus :)

Miten näille naisille käy, kun ovat 3-5v kotona?

Entä vanhana, kun kotivuosilta ei kerry edes eläkettä. Joutuvat vanhana elämään köyhyydessä.

Jos on vuosia kotona, mihinkään työhön ei ole paluuta, koska ammattitaito vanhentunut eikä sitä enää ole.

Jos lääkäri tai sh on poissa työelämästä 3-5v kotona, niin sen jälkeen olisi työssä jo vaaraksi potilaalle, kun teknologiasta ja lääketiett. on mennyt eteenpäin ja kehittynyt.

Kun ammattitaito rapistuu jo äitiysloman aikana.

Höpöhöpö. Mun eläkkeeseen vaikutti muutaman vuoden kotiäitinä olo noin 250 euroa. Eikä harmita yhtään, oli sen arvoista. Kotona olon jälkeen olen ollut parempi palkkaisessa työssä joten eläke kompensoituu tuotakin kautta.

Mutta jokainen tehköön niin kuin haluaa. Lapset ovat jo aikuisia ja nyt voin tehdä töitä vaikka kellon ympäri :)

Lapset ovat ihan yhteiskuntakelpoisia hienoja aikuisia vaikka kotona hoidettiin elämänsä ensimmäiset vuodet.

Kyllä se on aika paljon, kun naisten keskim. eläke on 1450€/kk brutto, reilut tonni käteen.

Ja täyteen eläkkeeseen tarvitaan 43v työura.

Se on suhteellista onko se paljon vai vähän, riippuu henkilöstä. Minun eläkearvion mukaan, jos voin olla näillä tuloilla eläkeikään asti töissä, eläke on noin 2000 €.

Olisihan se sitten noin 2250 € jos olisin vienyt lapset vauvoina hoitoon. Mutta kuten sanoin, en kadu yhtään ja oli moninkertaisesti sen arvoista.

Edelleen olen sitä mieltä, että jokainen päättäköön itse, ilman että kiihdyksissä puolustetaan omaa kantaa ja kovin hanakasti teilataan ja solvataan toisten valintoja.

Eläke kertyy vuosiansioista, ei ole mitään täyttä eläkettä.

Tilastokeskuksen mukaan kuulut naisista 4.8% joukkoon kaikista eläkkeensaajista, jos eläke on 2.250€/kk eli kuulut hyvin pieneen ryhmään.

Edelleen naisten eläke on 1450€/kk brutto, tonni käteen.

Vierailija
264/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin on joskus pakko näin toimia. Sitten on niitä, jotka voisivat tehdä toisin, mutta eivät ymmärrä asiaa lapsen kannalta.

Oikeastaan lähes kaikkialla on pakko toimia näin. Vain kehitysmaissa äiti voi olla kotona, koska muuta mahdollisuutta ei ole. Muissa ei kehitysmaissa äidit vievät järjestään lapset hoitoon aikaisemmin mitä Suomessa. Toki ihan oikeasti lapsen kannalta olisi parempi, jos kaikkialla voisi toinen vanhemmista olla kotona pidempään, mutta tällainen jossittelu on utopiaa, sellaista ei tule tapahtumaan kapitalistisessa maailmassa, missä markkinatalous jyllää.

Vierailija
265/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on silmiä avaava ja menee viimeisetkin vauvahaaveet, yhdistää työ ja perhe. Naisille se tietää köyhyyttä. Ja kuka uskaltaa edes viedä lapsensa päiväkotiin, kun henkilökunnan asennetta on tuo ja luulen sen vaikuttavan myös lapsen kohteluun päiväkodissa.

Jos me hankittaisiin lapsi, niin mitään asiaa ei olisi lapsella päiväkotiin, vaan pitäisi olla vähintäin 3v kotona ja jos sinä aikana syntyisi toinen lapsi, vuosia tulisi jo 6v ja minun 7v koulutus olisi mennyt hukkaan ja olisin työtön tai pitäisi opiskella uusi ammatti.

Ps. Otin keskustelusta kuvakaappauksen ja lähetän tämän keskustelun ministeri Li Anderssonille ja Krista Kiurulle, mitä keskustelua kansalaiset käyvät varhaiskasvatuksesta ja päivähoito-oikeudesta. Päättäjien on hyvä tietää mikä on tämän hetkinen taso ja henkilökunnan asenne. Ettei vain ministeri Krista Kiuru ehtisi viedä lastaan päiväkotiin.

Toivottavasti lähetät puolueettomasti koko ketjun, myös kotihoidon puolustajien kannan.

No siis kotihoidon puolustajien kanta on sama kuin päiväkodin työntekijöiden kanta. Miksi se sinne pitäisi lähettää?

Suomessa on täysin laillista viedä 11kk ikäinen vauva päiväkotiin, joten tuo päiväkodin hoitajien asenne on täysin asiaton ja siihen pitää saada muutos. Eivät he voi täällä haukkua vanhempia huonoiksi siksi että perhe tarvitsee kahden vanhemman palkan.

T. Eri

Miten niin olisi sama? Äläpä tee omia päätelmiäsi taas Minä puolustan kotihoitoa eikä syy ole päiväkodin henkilökunta. Syy on se, että minä en halunnut viedä vauvaa mihinkään hoitoon.

No siten niin sama, että päiväkodin henkilökuntakin on sitä mieltä, että vain huonot vanhemmat vie lapsen hoitoon. Kaikkein huonoimmat alle 1v lapsia.

Ai kotihoidon kannattajat pitävät päiväkotilasten vanhempia huonoina 😂 Voi elämän kevät. Samalla tavallahan sitten voisi sanoa päiväkotilasten vanhemmista, että te pidätte kotihoidettujen lasten vanhempia huonoina vanhempina. Eikö vaan.

Muuten, yleistäminen on aina huono asia.

No ei oikeastaan. Ei ole tässäkään ketjussa montaa kotiäitiä solvaavaa viestiä.

Aika paljon on kyllä niitä viestejä joissa kotiäiti toteaa että lapsen hoitoon vievät on huonoja uravanhempia, jotka ovat mukavuudenhaluisia, eivät osaa tai edes halua hoitaa lapsia jne

Totuus ei ole solvaus. Hyvä vanhempi tinkii, jotta lapsella on asiat hyvin.

Ja faktuaalisesti monet tutkimukset osoittavat, että köyhyys ja työttömyys sekä syrjäytyminen periytyy sukupolvelta toiselle. Ainoastaan rikkailla on varaa tarjota hyviä olosuhteita yhdellä palkalla, muiden kohdalla kyse on pahimmillaan vuosikausien köyhyydestä ja taloudellisesta ahdingosta, joka myös lukuisten tutkimusten mukaan vaikuttaa vanhempien jaksamiseen ja mielenterveyteen ja sitä myöten lasten elämään.

Miten on saatu tehtyä lukuisia tutkimuksia siitä, että köyhyys vaikuttaa vanhempien jaksamiseen ja lasten hyvinvointiin. Kyllä on taas jollain ollut aikaa. Ihan ohiksena ihmettelen.

Vierailija
266/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Yllä kommentoineelle, että on vaikea päästä takaisin päiväkotiin jos on pikkusisaruksen kanssa kotonaolon takia otettu varhaiskasvatuksen keskeytys isommalle, vakassa jo olevalle lapselle.

Tästä on lomake nimeltä varhaiskasvatuksen / palveluntarpeen keskeytys (ainakin meillä Hgissä on vähintään 4kk) ja pyrkimyksenämme kyllä on saada keskeytyksen jälkeen mahdollisuuksien mukaan lapsi samaan varhaiskasvatusyksikköön.

Käyttäkää kaupunkimme n. 70 upean leikkipuiston Leikkitoiminnan kerhoja! Ovat vaka-ammattilaisten, Helsinki-varhaiskasvatussuunnitelman mukaisia ja vieläpä maksuttomia kerhoja kotihoidossa oleville. Tällöin voitte olla pikkusisaruksen kanssa ilman esikoista kolmisen tuntia, useana arkipäivänä viikossa ja lapsi hyötyy kaverisuhdeharjoittelusta ja tavoitteellisesta pedagogisesta toiminnasta. Ettekä tällöin kuormita jo nyt syvissä vesissä uivaa kunnallista varhaiskasvatusta. Vaan hyödyntäkää Avointa varhaiskasvatusta sisäkerhoineen, olohuoneineen ja myös ulkotoimintoineen kiitos.

Samalla teette kaupunginosiin yhteisöllistä perheiden, naapurien "olohuonetta", kun yhä enemmän lapsia hoidetaan kotona ja pääsette näkemään lasten ikäkavereita ja vanhemmat tutustumaan toisiinsa. Pääsette itse asukkaina suunnittelemaan toimintaa puistoissa! Espoossa on nimellä asukaspuistot. Monissa kaupungeissa/kunnissa on tätä toimintaa. Jos ei kunnallista niin muiden toimijoiden. Suositus :)

Miten näille naisille käy, kun ovat 3-5v kotona?

Entä vanhana, kun kotivuosilta ei kerry edes eläkettä. Joutuvat vanhana elämään köyhyydessä.

Jos on vuosia kotona, mihinkään työhön ei ole paluuta, koska ammattitaito vanhentunut eikä sitä enää ole.

Jos lääkäri tai sh on poissa työelämästä 3-5v kotona, niin sen jälkeen olisi työssä jo vaaraksi potilaalle, kun teknologiasta ja lääketiett. on mennyt eteenpäin ja kehittynyt.

Kun ammattitaito rapistuu jo äitiysloman aikana.

Höpöhöpö. Mun eläkkeeseen vaikutti muutaman vuoden kotiäitinä olo noin 250 euroa. Eikä harmita yhtään, oli sen arvoista. Kotona olon jälkeen olen ollut parempi palkkaisessa työssä joten eläke kompensoituu tuotakin kautta.

Mutta jokainen tehköön niin kuin haluaa. Lapset ovat jo aikuisia ja nyt voin tehdä töitä vaikka kellon ympäri :)

Lapset ovat ihan yhteiskuntakelpoisia hienoja aikuisia vaikka kotona hoidettiin elämänsä ensimmäiset vuodet.

Kyllä se on aika paljon, kun naisten keskim. eläke on 1450€/kk brutto, reilut tonni käteen.

Ja täyteen eläkkeeseen tarvitaan 43v työura.

Se on suhteellista onko se paljon vai vähän, riippuu henkilöstä. Minun eläkearvion mukaan, jos voin olla näillä tuloilla eläkeikään asti töissä, eläke on noin 2000 €.

Olisihan se sitten noin 2250 € jos olisin vienyt lapset vauvoina hoitoon. Mutta kuten sanoin, en kadu yhtään ja oli moninkertaisesti sen arvoista.

Edelleen olen sitä mieltä, että jokainen päättäköön itse, ilman että kiihdyksissä puolustetaan omaa kantaa ja kovin hanakasti teilataan ja solvataan toisten valintoja.

Eläke kertyy vuosiansioista, ei ole mitään täyttä eläkettä.

Tilastokeskuksen mukaan kuulut naisista 4.8% joukkoon kaikista eläkkeensaajista, jos eläke on 2.250€/kk eli kuulut hyvin pieneen ryhmään.

Edelleen naisten eläke on 1450€/kk brutto, tonni käteen.

Siinä on taas yksi ns. norsunluutornissa eläjä, joka on täysin sokea ja ymmärtämätön sen suhteen, mitä on normi elämä keskiverrosti. Sitten suu ymmyrkäisenä ihmetellään, että mitenniin kaikilla ei eläke tule olemaan yli 2000 kun minullakin kerta on.

Vierailija
267/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on silmiä avaava ja menee viimeisetkin vauvahaaveet, yhdistää työ ja perhe. Naisille se tietää köyhyyttä. Ja kuka uskaltaa edes viedä lapsensa päiväkotiin, kun henkilökunnan asennetta on tuo ja luulen sen vaikuttavan myös lapsen kohteluun päiväkodissa.

Jos me hankittaisiin lapsi, niin mitään asiaa ei olisi lapsella päiväkotiin, vaan pitäisi olla vähintäin 3v kotona ja jos sinä aikana syntyisi toinen lapsi, vuosia tulisi jo 6v ja minun 7v koulutus olisi mennyt hukkaan ja olisin työtön tai pitäisi opiskella uusi ammatti.

Ps. Otin keskustelusta kuvakaappauksen ja lähetän tämän keskustelun ministeri Li Anderssonille ja Krista Kiurulle, mitä keskustelua kansalaiset käyvät varhaiskasvatuksesta ja päivähoito-oikeudesta. Päättäjien on hyvä tietää mikä on tämän hetkinen taso ja henkilökunnan asenne. Ettei vain ministeri Krista Kiuru ehtisi viedä lastaan päiväkotiin.

Toivottavasti lähetät puolueettomasti koko ketjun, myös kotihoidon puolustajien kannan.

No siis kotihoidon puolustajien kanta on sama kuin päiväkodin työntekijöiden kanta. Miksi se sinne pitäisi lähettää?

Suomessa on täysin laillista viedä 11kk ikäinen vauva päiväkotiin, joten tuo päiväkodin hoitajien asenne on täysin asiaton ja siihen pitää saada muutos. Eivät he voi täällä haukkua vanhempia huonoiksi siksi että perhe tarvitsee kahden vanhemman palkan.

T. Eri

Miten niin olisi sama? Äläpä tee omia päätelmiäsi taas Minä puolustan kotihoitoa eikä syy ole päiväkodin henkilökunta. Syy on se, että minä en halunnut viedä vauvaa mihinkään hoitoon.

No siten niin sama, että päiväkodin henkilökuntakin on sitä mieltä, että vain huonot vanhemmat vie lapsen hoitoon. Kaikkein huonoimmat alle 1v lapsia.

Ai kotihoidon kannattajat pitävät päiväkotilasten vanhempia huonoina 😂 Voi elämän kevät. Samalla tavallahan sitten voisi sanoa päiväkotilasten vanhemmista, että te pidätte kotihoidettujen lasten vanhempia huonoina vanhempina. Eikö vaan.

Aika paljon on kyllä niitä viestejä joissa kotiäiti toteaa että lapsen hoitoon vievät on huonoja uravanhempia, jotka ovat mukavuudenhaluisia, eivät osaa tai edes halua hoitaa lapsia jne

Ja yleistyksiä siitä, että nämä perheet ovat oikeasti rikkaita omakotitaloineen, veneineen ja mökkeineen päivineen kahdella autolla. Missä todellisuudessa nämä ihmiset elävät? Ei keskivertokansalaisella ole varaa todellakaan tuollaisiin asioihin. Missä norsunluutornissa tuollaiset ihmiset asuvat? Elävätkö he normaalia arkea ollenkaan?

Täytyy nyt muistaa, että heillä on varaa olla kotona lasten kanssa. Ei heidän arkensa ole samanlaista kuin meidän.

Ja meidän elämä on sitä mitä valtaosa elää, siitähän tässä nimenomaan on kyse. Ja on käsittämätöntä, miten jonkun elämä on niin sokeaa ja elinympäristö niin kapea, ettei tajua ettei valtaosalla ole isoa omakotitaloa, kahta autoa ja venettä ja muuta ja että vaan mukavuussyistä (???) käydään töissä.

Tämä vähän nauratti. Joka luulee että töissä käydään mukavuussyistä on kyllä pihalla kuin lumiukko. Eikä todennäköisesti päivääkään työtä tehnyt.

Vierailija
268/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

Ja faktuaalisesti monet tutkimukset osoittavat, että köyhyys ja työttömyys sekä syrjäytyminen periytyy sukupolvelta toiselle. Ainoastaan rikkailla on varaa tarjota hyviä olosuhteita yhdellä palkalla, muiden kohdalla kyse on pahimmillaan vuosikausien köyhyydestä ja taloudellisesta ahdingosta, joka myös lukuisten tutkimusten mukaan vaikuttaa vanhempien jaksamiseen ja mielenterveyteen ja sitä myöten lasten elämään.

Miten on saatu tehtyä lukuisia tutkimuksia siitä, että köyhyys vaikuttaa vanhempien jaksamiseen ja lasten hyvinvointiin. Kyllä on taas jollain ollut aikaa. Ihan ohiksena ihmettelen.

Siitä vaan scholariin selailemaan. Maapallolla on tehty ja tehdään koko ajan tutkimuksia. Valitset vain aiheen ja alat lukemaan :)!

Vierailija
269/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on niitä jotka voisivat toimia, mutta joille se ei pitkän päälle ole hyvä vaihtoehto. Esim 5v ajalla.

Vierailija
270/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin päiväkodissa määrä-aikaisuuden. Hirveä kiire, hosuminen, kaaos koko ajan. Vanhemmille näytetään, että kaikki on hyvin, vaikka päivät ovat pelkkää hengissä selviytymistä. Lopetan työt, koska en voi katsoa tätä touhua enää. Pelkkää sekasotkua, ei ehdi tutustua lapsiin, koska päivät ovat pelkkää yhtä sotkua. Edes lasten nimiä ei ehdi oppia tässä hullunmyllyssä. Liikaa lapsia ryhmissä, liian pienissä tiloissa, nukkumaan pakoitetaan, vaikka osa lapsista ei halua nukkua. En ymmärtä väkisin " nukuttamista". Miksi lapsia, jotka eivät halua nukkua, väkisin tungetaan nukkumaan? Miksi heitä, jotka eivät halua nukkua, voitaisi viedä vaikka ulos? Makuuhuoneet ovat tunkkaisia, liian lämpimiä, pimeitä. Pakotetaan lapset kuuntelemaan tyhmiä satuja, ketään ei kiinnosta joku heinähattu/ vilttitossu monotonisella äänellä luettuna. Typerää touhua. Maalaisjärjellä saisi järjestettyä mukavamman päiväkodin, jossa lapset saisivat olla lapsia, käytäisiin retkillä yms.

Vierailija
271/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

Siitä vaan scholariin selailemaan. Maapallolla on tehty ja tehdään koko ajan tutkimuksia. Valitset vain aiheen ja alat lukemaan :)!

No en epäile etteikö näin olisi. Ihmettelen vain miksi päivänselvästä asiasta on saatu lukuisia tutkimuksia tehtyä :D

Vierailija
272/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varhaiskasvatuksen työntekijöiden työ helpottuisi siitä mihinkään, jos lapsia ei vietäisi hoitoon. Työttömiksi jäisitte. ja edelleenkin varhaiskasvatuslaitoksissa olisi työntekijöitä vain se lakisääteinen minimi, joka määräytyy hoidossa olevien lasten lukumäärän mukaan.

Vierailija
273/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin päiväkodissa määrä-aikaisuuden. Hirveä kiire, hosuminen, kaaos koko ajan. Vanhemmille näytetään, että kaikki on hyvin, vaikka päivät ovat pelkkää hengissä selviytymistä. Lopetan työt, koska en voi katsoa tätä touhua enää. Pelkkää sekasotkua, ei ehdi tutustua lapsiin, koska päivät ovat pelkkää yhtä sotkua. Edes lasten nimiä ei ehdi oppia tässä hullunmyllyssä. Liikaa lapsia ryhmissä, liian pienissä tiloissa, nukkumaan pakoitetaan, vaikka osa lapsista ei halua nukkua. En ymmärtä väkisin " nukuttamista". Miksi lapsia, jotka eivät halua nukkua, väkisin tungetaan nukkumaan? Miksi heitä, jotka eivät halua nukkua, voitaisi viedä vaikka ulos? Makuuhuoneet ovat tunkkaisia, liian lämpimiä, pimeitä. Pakotetaan lapset kuuntelemaan tyhmiä satuja, ketään ei kiinnosta joku heinähattu/ vilttitossu monotonisella äänellä luettuna. Typerää touhua. Maalaisjärjellä saisi järjestettyä mukavamman päiväkodin, jossa lapset saisivat olla lapsia, käytäisiin retkillä yms.

Mielestäni olisi paras, että päiväkodissa vain oltaisi. Aikuiset toki vahtimassa että mitään ei käy ja että kaikki on hyvin, mutta miksi pakottaa satu hetkeen tms. Ne lapset jotka haluaa kuunnella satua voi kuunnella. Ne jotka haluaa leikkiä voi leikkiä. Päiväkodissa ei tunnuta juurikaan tuntevan käsitettä choose your battles. Rento oleminen olisi varmasti kivampaa kuin askarteluun pakottaminen. Ulkoilu tietysti on varmasti pakko järjestää keskitetysti, mutta eikö se iltapäivän ulkoilu riittäisi?

Vierailija
274/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

No en epäile etteikö näin olisi. Ihmettelen vain miksi päivänselvästä asiasta on saatu lukuisia tutkimuksia tehtyä :D

Niin se tiede toimii. Mitään ei voi väittää faktaksi ellei sitä voi todentaa tieteellisillä tutkimuksilla. Tutkimalla itsestään selvyyksiä voidaan saada myös jotain uutta, yllättävää tietoa.

Vierailija
275/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on eläke tehtävä tässä lottovoittajien maassa samalla ku kasvattaa seuraavan sukupolven veronmaksajia.

Vierailija
276/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan lähes kaikkialla on pakko toimia näin. Vain kehitysmaissa äiti voi olla kotona, koska muuta mahdollisuutta ei ole. Muissa ei kehitysmaissa äidit vievät järjestään lapset hoitoon aikaisemmin mitä Suomessa. Toki ihan oikeasti lapsen kannalta olisi parempi, jos kaikkialla voisi toinen vanhemmista olla kotona pidempään, mutta tällainen jossittelu on utopiaa, sellaista ei tule tapahtumaan kapitalistisessa maailmassa, missä markkinatalous jyllää.

Höpö höpö, on paljon maita, joissa mies käy töissä ja elättää perheen. Nainen työskentelee kodissa. Ja tätä arvostetaan. Ainoastaan Suomessa( ja muutamissa muissa maissa), viedään vauva päiväkotiin vaurioitumaan, suureen ryhmään ilman riittävää syliä ja huolenpitoa.

Vierailija
277/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun tarkastin, Suomessa on hyvin voimakas yksilökeskeisyys: meillä ei kannusteta äitejä jäämään kotiin, vaan palaamaan mahdollisimman pian töihin. Miehellä ei ole mitään velvollisuutta maksaa vaimon puoliskoa tietyn elintason kuluista silloin kun vauva on pieni, saati eläkepäivillä, eikä tätä huomioi yhteiskuntakaan, ja siksi myös äidit menevät töihin vaikka lapset ovat pieniä. Eikä se isä voi jäädä lorvimaan yhtään sen enempää, jos omat kulunsa meinaa maksaa.

Miksi tämä on joillekin ihmisille haastavaa ymmärtää?

Ihan sivuhuomautuksena, en ole kovinkaan montaa ihmistä tavannut, joka olisi murheissaan siitä, että "joutui" alle vuoden ikäisenä päivähoitoon, itseni mukaan lukien. Vanhempani tekivät ahkerasti töitä paremman tulevaisuuden eteen, ja olen siitä kiitollinen.

Vierailija
278/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

Niin se tiede toimii. Mitään ei voi väittää faktaksi ellei sitä voi todentaa tieteellisillä tutkimuksilla. Tutkimalla itsestään selvyyksiä voidaan saada myös jotain uutta, yllättävää tietoa.

Näinhän se menee. Niin typerää kun se onkin että noin itsestään selvässä asiassa voi vedota moniin tutkimuksiin.

Yhtä kaikki. Monessa perheessä ei ole vaihtoehtona jäädä kotiin. Ei vain ole. Ei vaikka miten lääkärin vaimolla on. Millä esim kaupan kassa ja tarjoilija elättäisivät itsensä ja lapsensa, jos eivät molemmat kävisi töissä? On ammatteja, joissa bruttopalkka on reilusti pienempi kuin ylemmän keskiluokan netto. Se tuntuu siellä ylemmässä keskiluokassa unohtuvan.

Vierailija
279/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Q

Vähän ohi

Mutta aikoinani tein vuorotyötä. Vuoroni päättyi klo 6 ja tarha avasi ovensa klo 8.

Olin tietysti väsynyt kun vein lasta hoitoon muutamaksi tunniksi , jotta saan nukkua hieman ennen seuraavaan yövuoroon lähtöä.

Tarhan täti ei kai tajunnut että teen vuorotyötä, koska hieman ivallisesti totesi että onhan se kiva kun voi mennä nukkumaan.

Olin niin pöllähtänyt, etten muista kerronko olevani yöt töissä.

Yksinhuoltajana yläkouluikäiset lapset olivat yöt keskenään. Olisiko ruokaan enää mahdollista.

Vierailija
280/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, on paljon maita, joissa mies käy töissä ja elättää perheen. Nainen työskentelee kodissa. Ja tätä arvostetaan. Ainoastaan Suomessa( ja muutamissa muissa maissa), viedään vauva päiväkotiin vaurioitumaan, suureen ryhmään ilman riittävää syliä ja huolenpitoa.

Ai ainoastaan Suomessa :D? Nyt olet kyllä elänyt elämäsi jossain kellarissa. Kerro yksikin toinen esim. Euroopan maa, missä maksetaan kotona olosta näin pitkään mitä Suomessa :D?