Miksi viet vauvan kokoaikaiseen varhaiskasvatukseen
Me täällä päiväkotimaailmassa ja palveluohjauksessa tarkoitamme hyvää, kun ehdotamme tai kysymme kotihoidon jatkamisen mahdollisuutta edes muutamilla kk tai viikoilla. Terveisin alle vuoden ikäisiä tulokkaita jopa yli 9 tuntia viitenä päivänä kasvattava varhaiskasvatuksen ope.
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Täällä menee puurot ja vellit sekaisin. Aloittaja selvästi sanoi jossakin yllä kun skrollasin ketjua, että hän ei tuominnut vauvan tai taaperon varhaiskasvatukseen tuontia, vaan ainoastaan PITKIÄ 9-TUNTISIA PÄIVIÄ 5 pv/viikossa.
No 9h on ihan perus päiväkotipäivä. Se on 8h työpäivä ja 30min työmatka. Minkä vanhemmat sille voivat, jos työ ei taivu tuon parempaan. Ja se ei ole ap:n asia tuomita. Hänen ei kuulu spekuloida tuollaisilla asioilla. Hänen kuuluu hoitaa sitä lasta eikä kyseenalaistaa vanhempien työssäkäyntiä.
Ei päiväkodeissa kerätä Venäjä-tyyppisiä kansioita. Vaan konsultoidaan erityisopettajaa jopa anonyymisti, siis lasta tai vanhempia ei eees aina voi tunnistaa, kun etsitään ratkaisuja johonkin toimintaan.
Se, mitä kansioita voitte kysellä, sijaitsee neuvolassa. Kyselkääpä sieltä tarkkailun ja havainnoinnin tekstit.
Ei meillä varhaiskasvatuksessa mitään salaisia kirjauksia tehdä. Ei kenenkään aika riittäisi. Eilä laki sallisi. Kaikki kirjaukset ovat teidän huoltajien luettavissa. Ne ovat nimillä lapsen vasu tai leops. Eli yhdessä huoltajien kanssa laadittava lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetussuunnitelma. Hlökoht opetuksen järjestämistä koskeva HOJK saatetaan tehdä. Tai pedagoginen arvio. Ei ole mitään salaista jota ettei saisi lukea ;D
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kysymykseen: Koska mammat eivät osaa itse kasvattaa.
No sitten setä on hyvä ja näyttää mallia. Samanlainen kasvattaja sen ukon pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkodeissa kerätä Venäjä-tyyppisiä kansioita. Vaan konsultoidaan erityisopettajaa jopa anonyymisti, siis lasta tai vanhempia ei eees aina voi tunnistaa, kun etsitään ratkaisuja johonkin toimintaan.
Se, mitä kansioita voitte kysellä, sijaitsee neuvolassa. Kyselkääpä sieltä tarkkailun ja havainnoinnin tekstit.
Ei meillä varhaiskasvatuksessa mitään salaisia kirjauksia tehdä. Ei kenenkään aika riittäisi. Eilä laki sallisi. Kaikki kirjaukset ovat teidän huoltajien luettavissa. Ne ovat nimillä lapsen vasu tai leops. Eli yhdessä huoltajien kanssa laadittava lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetussuunnitelma. Hlökoht opetuksen järjestämistä koskeva HOJK saatetaan tehdä. Tai pedagoginen arvio. Ei ole mitään salaista jota ettei saisi lukea ;D
Eli päästäänkin takaisin siihen, että ap:lle ja työkavereilleen ei kuulu vanhempien työkuviot millään lailla, hänen ei kuulu niillä spekuloida ja hän voi pitää suunsa kiinni perheiden valinnoista ja vain hoitaa sitä lasta. Erinomaista että yhteisymmärrys löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on silmiä avaava ja menee viimeisetkin vauvahaaveet, yhdistää työ ja perhe. Naisille se tietää köyhyyttä. Ja kuka uskaltaa edes viedä lapsensa päiväkotiin, kun henkilökunnan asennetta on tuo ja luulen sen vaikuttavan myös lapsen kohteluun päiväkodissa.
Jos me hankittaisiin lapsi, niin mitään asiaa ei olisi lapsella päiväkotiin, vaan pitäisi olla vähintäin 3v kotona ja jos sinä aikana syntyisi toinen lapsi, vuosia tulisi jo 6v ja minun 7v koulutus olisi mennyt hukkaan ja olisin työtön tai pitäisi opiskella uusi ammatti.
Ps. Otin keskustelusta kuvakaappauksen ja lähetän tämän keskustelun ministeri Li Anderssonille ja Krista Kiurulle, mitä keskustelua kansalaiset käyvät varhaiskasvatuksesta ja päivähoito-oikeudesta. Päättäjien on hyvä tietää mikä on tämän hetkinen taso ja henkilökunnan asenne. Ettei vain ministeri Krista Kiuru ehtisi viedä lastaan päiväkotiin.
Taitaa olla hyvä idea. Teen itsekin samoin. Kyllä tähän täytyy saada muutos.
Kuulostaa näiden ammattilaisten kommenteista, lapset olevan iästä riippumatta päiväkodeissa heitteillä, kun henkilökunnalla menee aika kirjata salaista tietoa huolikansioon, joka voi päätyä mihin vaan.
Siinä on jo tietoturvariski ja yksityisyyden suojaan kuuluvia asioita. Sen pitäisi olla jo poliisi asia, jos se tehdään vanhemmilta salassa.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ap siis jotain salaista henkilötietorekisteriä vai miksi hän kyttää?
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on silmiä avaava ja menee viimeisetkin vauvahaaveet, yhdistää työ ja perhe. Naisille se tietää köyhyyttä. Ja kuka uskaltaa edes viedä lapsensa päiväkotiin, kun henkilökunnan asennetta on tuo ja luulen sen vaikuttavan myös lapsen kohteluun päiväkodissa.
Jos me hankittaisiin lapsi, niin mitään asiaa ei olisi lapsella päiväkotiin, vaan pitäisi olla vähintäin 3v kotona ja jos sinä aikana syntyisi toinen lapsi, vuosia tulisi jo 6v ja minun 7v koulutus olisi mennyt hukkaan ja olisin työtön tai pitäisi opiskella uusi ammatti.
Ps. Otin keskustelusta kuvakaappauksen ja lähetän tämän keskustelun ministeri Li Anderssonille ja Krista Kiurulle, mitä keskustelua kansalaiset käyvät varhaiskasvatuksesta ja päivähoito-oikeudesta. Päättäjien on hyvä tietää mikä on tämän hetkinen taso ja henkilökunnan asenne. Ettei vain ministeri Krista Kiuru ehtisi viedä lastaan päiväkotiin.
Et varmaan myöskään koskaan hanki parisuhdetta, koska av:n mielestä se on yhtä he***ttiä kuitenkin, ja jssap.
(Itse en päättäisi elämästäni mammapalstan, yliksen, trolli-igorien tai muunkaan nettitauhkan huutelun perusteella, vaan muilla kriteereillä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lähetät puolueettomasti koko ketjun, myös kotihoidon puolustajien kannan.
No siis kotihoidon puolustajien kanta on sama kuin päiväkodin työntekijöiden kanta. Miksi se sinne pitäisi lähettää?
Suomessa on täysin laillista viedä 11kk ikäinen vauva päiväkotiin, joten tuo päiväkodin hoitajien asenne on täysin asiaton ja siihen pitää saada muutos. Eivät he voi täällä haukkua vanhempia huonoiksi siksi että perhe tarvitsee kahden vanhemman palkan.
T. Eri
Miten niin olisi sama? Äläpä tee omia päätelmiäsi taas Minä puolustan kotihoitoa eikä syy ole päiväkodin henkilökunta. Syy on se, että minä en halunnut viedä vauvaa mihinkään hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla hyvä idea. Teen itsekin samoin. Kyllä tähän täytyy saada muutos.
Kuulostaa näiden ammattilaisten kommenteista, lapset olevan iästä riippumatta päiväkodeissa heitteillä, kun henkilökunnalla menee aika kirjata salaista tietoa huolikansioon, joka voi päätyä mihin vaan.
Siinä on jo tietoturvariski ja yksityisyyden suojaan kuuluvia asioita. Sen pitäisi olla jo poliisi asia, jos se tehdään vanhemmilta salassa.
Näin on. Kyseessä on henkilötietorekisteri, tarkemmin sanoen laiton sellainen. AVI voisi tehdä jonkin täsmäiskun päiväkoteihin ja katsoa mitä kaikkea tietoa sieltä löytyy. Tai poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsen/lasten toinen vanhempi voi hoitaa puolet kotivuosista? Niin me tehtiin, ja lapset menivät vuorollaan hoitoon n 2,5 v. Nyt vielä muutettiin perhevapaamallia, joten isäkin saa ansiosidonnaista. Meillä oli laina tauolla ja lasten välissä oltiin molemmat taas töissä säästöjä kerryttämässä. Elintasosta tingittiin ja asunto pieni.
Minä lähetin myös postia ministeri Li Anderssonille, tämän keskustelun ja sen toisen, jossa vanhempia syyllistettiin, miksi vanhemmat hakevat lapsensa klo 16.59, eikä klo 16.30.
Nyt töpinää sinne ministeriöön, onko pikkuiset edes turvassa päiväkodissa, kun vanhemmat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lähetät puolueettomasti koko ketjun, myös kotihoidon puolustajien kannan.
No siis kotihoidon puolustajien kanta on sama kuin päiväkodin työntekijöiden kanta. Miksi se sinne pitäisi lähettää?
Suomessa on täysin laillista viedä 11kk ikäinen vauva päiväkotiin, joten tuo päiväkodin hoitajien asenne on täysin asiaton ja siihen pitää saada muutos. Eivät he voi täällä haukkua vanhempia huonoiksi siksi että perhe tarvitsee kahden vanhemman palkan.
T. Eri
Miten niin olisi sama? Äläpä tee omia päätelmiäsi taas Minä puolustan kotihoitoa eikä syy ole päiväkodin henkilökunta. Syy on se, että minä en halunnut viedä vauvaa mihinkään hoitoon.
No siten niin sama, että päiväkodin henkilökuntakin on sitä mieltä, että vain huonot vanhemmat vie lapsen hoitoon. Kaikkein huonoimmat alle 1v lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se lapsi pitää ruokkia ja vaatettaa.
Aika heikoissa kantimissa on elämä ja talous jos pitää saada lapsi mutta ei pysty edes perusasioita sille hoitamaan ensimmäisinä vuosina ilman että on täydet päivät töissä. Ne ensimmäiset vuodet kotona ovat todella arvokkaita. Monella on autot, talot, mökit, kamppeet viimeisen päälle ja lainoja ja muita ei pakollisia kuluja, mutta pieni lapsi sitten tuupataan hoitoon heti ku sinne lain mukaan pääsee ja sanotaan syyksi että muuten se nääntyy alasti nälkään.
Miksi lapsen pitää kärsiä? Miksi aikuinen ei voi joustaa ja järjestää asioita niin että lapsi saisi olla kotona rauhassa kunnes on edes jotain taitoja pärjätä siellä hoidossa muiden kanssa. Tämä on arvovalinta eikä mikään rahakysymys. Rahaa kyllä on, kyse on ihan muusta.
Miten joku jaksaa kysellä noin tyhmiä? Oletko ihan typerys? Pitäisikö pienituloisten jättää lapset tekemättä, koska heillä ei ole varaa lorvia kotona?
Edelleen, lapsen hoitaminen kotona ei ole kotona lorvimista.
Vierailija kirjoitti:
Minä lähetin myös postia ministeri Li Anderssonille, tämän keskustelun ja sen toisen, jossa vanhempia syyllistettiin, miksi vanhemmat hakevat lapsensa klo 16.59, eikä klo 16.30.
Nyt töpinää sinne ministeriöön, onko pikkuiset edes turvassa päiväkodissa, kun vanhemmat töissä.
Siinä keskustelussa joku kertoi että lapsesta oli purtu pala ja asialle viitattiin kintaalla. Veikkaan kertojaa työkaverikseni. Hänen lapselleen ainakin kävi noin. Mutta siitä päätellen lapsi olisi paremmassa turvassa keskenään kotona kuin päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Laitoitko saatteeksi, että valtiojohtoa tarvitaan, koska "someone is wrong in the Internet"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsen/lasten toinen vanhempi voi hoitaa puolet kotivuosista? Niin me tehtiin, ja lapset menivät vuorollaan hoitoon n 2,5 v. Nyt vielä muutettiin perhevapaamallia, joten isäkin saa ansiosidonnaista. Meillä oli laina tauolla ja lasten välissä oltiin molemmat taas töissä säästöjä kerryttämässä. Elintasosta tingittiin ja asunto pieni.
Eikö kotiäidit ja päiväkodin työntekijät voi huolehtia vain omista asioistaan ja antaa muiden mennä töihin?
Vierailija kirjoitti:
Se oli myös aivan käsittämätön keskustelu. Kunnon kyykytystä päiväkodilta vaatia tuollaista ja pistää vanhempien vastuulle päiväkodin idioottimaiset käytännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vanhempainraha on noin 60-70 % normi palkasta, kyllä sillä just ja just pystyy säästeliäästi kotona olemaan vanhempainvapaakauden, mutta ei sen enempää. Ei sekään raha ihan oikeasti mikään huima ole. Edelleen lähes kaikilla syynä on raha, ihan sama kumpi kotona olisi lapsen kanssa, kun raha ei vain riitä elämiseen yhdellä palkalla. Ei etenkään nykyisellä hintatasolla. Ja missä välissä sitä ollaan töissä säästämässä rahaa, jos kotona on toinen vanhempi pari vuotta hoitamassa lasta ja palkka ja säästöt menee siihen? Miten monta vuotta luulet että pankki antaa maksaa pelkkiä korkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Yllä kommentoineelle, että on vaikea päästä takaisin päiväkotiin jos on pikkusisaruksen kanssa kotonaolon takia otettu varhaiskasvatuksen keskeytys isommalle, vakassa jo olevalle lapselle.
Tästä on lomake nimeltä varhaiskasvatuksen / palveluntarpeen keskeytys (ainakin meillä Hgissä on vähintään 4kk) ja pyrkimyksenämme kyllä on saada keskeytyksen jälkeen mahdollisuuksien mukaan lapsi samaan varhaiskasvatusyksikköön.
Käyttäkää kaupunkimme n. 70 upean leikkipuiston Leikkitoiminnan kerhoja! Ovat vaka-ammattilaisten, Helsinki-varhaiskasvatussuunnitelman mukaisia ja vieläpä maksuttomia kerhoja kotihoidossa oleville. Tällöin voitte olla pikkusisaruksen kanssa ilman esikoista kolmisen tuntia, useana arkipäivänä viikossa ja lapsi hyötyy kaverisuhdeharjoittelusta ja tavoitteellisesta pedagogisesta toiminnasta. Ettekä tällöin kuormita jo nyt syvissä vesissä uivaa kunnallista varhaiskasvatusta. Vaan hyödyntäkää Avointa varhaiskasvatusta sisäkerhoineen, olohuoneineen ja myös ulkotoimintoineen kiitos.
Samalla teette kaupunginosiin yhteisöllistä perheiden, naapurien "olohuonetta", kun yhä enemmän lapsia hoidetaan kotona ja pääsette näkemään lasten ikäkavereita ja vanhemmat tutustumaan toisiinsa. Pääsette itse asukkaina suunnittelemaan toimintaa puistoissa! Espoossa on nimellä asukaspuistot. Monissa kaupungeissa/kunnissa on tätä toimintaa. Jos ei kunnallista niin muiden toimijoiden. Suositus :)
Miten näille naisille käy, kun ovat 3-5v kotona?
Entä vanhana, kun kotivuosilta ei kerry edes eläkettä. Joutuvat vanhana elämään köyhyydessä.Jos on vuosia kotona, mihinkään työhön ei ole paluuta, koska ammattitaito vanhentunut eikä sitä enää ole.
Jos lääkäri tai sh on poissa työelämästä 3-5v kotona, niin sen jälkeen olisi työssä jo vaaraksi potilaalle, kun teknologiasta ja lääketiett. on mennyt eteenpäin ja kehittynyt.
Kun ammattitaito rapistuu jo äitiysloman aikana.Höpöhöpö. Mun eläkkeeseen vaikutti muutaman vuoden kotiäitinä olo noin 250 euroa. Eikä harmita yhtään, oli sen arvoista. Kotona olon jälkeen olen ollut parempi palkkaisessa työssä joten eläke kompensoituu tuotakin kautta.
Mutta jokainen tehköön niin kuin haluaa. Lapset ovat jo aikuisia ja nyt voin tehdä töitä vaikka kellon ympäri :)
Lapset ovat ihan yhteiskuntakelpoisia hienoja aikuisia vaikka kotona hoidettiin elämänsä ensimmäiset vuodet.Kyllä se on aika paljon, kun naisten keskim. eläke on 1450€/kk brutto, reilut tonni käteen.
Ja täyteen eläkkeeseen tarvitaan 43v työura.
Se on suhteellista onko se paljon vai vähän, riippuu henkilöstä. Minun eläkearvion mukaan, jos voin olla näillä tuloilla eläkeikään asti töissä, eläke on noin 2000 €.
Olisihan se sitten noin 2250 € jos olisin vienyt lapset vauvoina hoitoon. Mutta kuten sanoin, en kadu yhtään ja oli moninkertaisesti sen arvoista.
Edelleen olen sitä mieltä, että jokainen päättäköön itse, ilman että kiihdyksissä puolustetaan omaa kantaa ja kovin hanakasti teilataan ja solvataan toisten valintoja.
Eläke kertyy vuosiansioista, ei ole mitään täyttä eläkettä.
Juu kuuluu kuuluu, mutta ei sillä osa-aikaisella palkalla plus kelan roposilla (jotka ne kuitenkin perii takaisin parin vuoden sisään syyllä x, y ja x) yhä edelleenkään monikaan elä etenkään näillä hinnoilla. Ja siis puhutaan ihan normi perheestä, yksi halpa auto ja asunto, ei muuta omaisuutta.