Roikkujat ohituskaistalla
Arvon autoilijat, jotka roikutte moottoritiellä ohituskaistalla ettekä väistä jos taakse tulee auto.
Ostaisitteko kertoa tai jotenkin sanoin kuvailla miksi toimitte näin?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan takaa tulevaa pitää väistää, riippumatta siitä mitä nopeutta itse ajaa. Täällä taas änkyrämammat vaudissa.
Ei ole sellaista lakia.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan takaa tulevaa pitää väistää, riippumatta siitä mitä nopeutta itse ajaa. Täällä taas änkyrämammat vaudissa.
Ja lain mukaan ei saa lähteä ohittamaan, jos ohituskaistalla on tulossa jo ohittaja. Motarilla hyvin yleistä, että joku hitaampi punkee itsensä vasemmalle kaistalle muiden eteen ja sitten ohitus kestää ja kestää ja...
Eniten vaaratilanteita syntyy moottoritiellä näistä hitaasti ohittavista ajajista.
Vierailija kirjoitti:
En mä taakseni autoa ajaessa katsele, kun pitää keskittyä ettei törmää mihinkään edellä ajavaan. Ajan yleensä vasenta kaistaa, koska siellä on aina vähemmän edessä ketään, eikä ole törmäysvaaraa. Turha hosua, perille pääsee kiirehtimättäkin!
PS Usein voi ajaa myös toisen kanssa rinnakkain, niin ei tule ollenkaan vaarallisia ohituksia.
"Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."
Eli ajelet päin persettä
miksi pitää kiusata muita roikkumalla edessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä taakseni autoa ajaessa katsele, kun pitää keskittyä ettei törmää mihinkään edellä ajavaan. Ajan yleensä vasenta kaistaa, koska siellä on aina vähemmän edessä ketään, eikä ole törmäysvaaraa. Turha hosua, perille pääsee kiirehtimättäkin!
PS Usein voi ajaa myös toisen kanssa rinnakkain, niin ei tule ollenkaan vaarallisia ohituksia.
"Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."
Eli ajelet päin persettä
Pysy itse siellä oikealla. Ei sinulla ole mitään asiaa ohittaa minua, kun itsekin ajan ylinopeutta.
Mä ajan 120 alueella 130 km/h. Jos olen ohittamassa vaikkapa viiden auton letkaa jonkun tupatessa takapuskuriin kiinni, niin en tosiaan tunge autoani ton ohittamani letkan keskelle vaan ohitan ne ja siirryn vasta sitten oikealle päästäen sen perskärpäsen ohi. En myöskään itse savusta eteeni tupsahtavaa hitaampaa ohittajaa vaan pidän turvallisen välin ja kun se siirtyy oikealle niin porhallan ohi.
Tieliikennelain mukaan ajoneuvoa on ajettava pääsääntöisesti oikealla kaistalla. Vasemmalla roikkuvat näin ollen rikkovat itse lakia ja aiheuttavat turhaa haittaa liikenteen sujuvuudelle.
Kiusankappaleita, etenkin ylinopeusjeesustelijoita, muistutetaan tieliikennelain pykälistä 19 (pysykää niin oikealla kuin mahdollista) ja 33 (ohitettava on velvollinen antamaan tietä jos on merkittävästi muuta liikennettä hitaampi).
Vierailija kirjoitti:
Tieliikennelain mukaan ajoneuvoa on ajettava pääsääntöisesti oikealla kaistalla. Vasemmalla roikkuvat näin ollen rikkovat itse lakia ja aiheuttavat turhaa haittaa liikenteen sujuvuudelle.
Vaikea ap:n vedota tuohon pykälään, kun itsekin haluaa siinnr vasemmalle kaistalle.
Kerropa minulle, jos itsekin ajan moottoritien vasemmalla kaistalla 1-3 km/h ylinopeutta,
niin miksi tekisin tilaa sellaiselle jola haluaa ajaa vielä lujempaa?
Jos ajaa 1kmh muita kovempaa, kuinka autisti pitää olla että kokee ohituksen tarpeelliseksi :D
Ajoin 130, bemari roikkui kiinni. Nostin nopeuden 140, ajoi edelleen kiinni. 150, vieläkin kiinni. Enempää en uskaltanut ja jouduin siirtymään oikealle kaistalle, koska muuten se Untamo olis tullu takaluukusta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ap:n vedota tuohon pykälään, kun itsekin haluaa siinnr vasemmalle kaistalle.
Kerropa minulle, jos itsekin ajan moottoritien vasemmalla kaistalla 1-3 km/h ylinopeutta,
niin miksi tekisin tilaa sellaiselle jola haluaa ajaa vielä lujempaa?
Yritetään ensin perusjutuilla: kohteliaisuudesta muita tielläliikkujia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusankappaleita, etenkin ylinopeusjeesustelijoita, muistutetaan tieliikennelain pykälistä 19 (pysykää niin oikealla kuin mahdollista) ja 33 (ohitettava on velvollinen antamaan tietä jos on merkittävästi muuta liikennettä hitaampi).
Pysy itse siellä oikealla. Jos ajan 1-3 km/h ylinopeutta en ole pätkääkään muuta liikennettä hitaampi.
Se oletko muita hitaampi ei riipu sinun nopeudestasi vaan niiden muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy itse siellä oikealla. Jos ajan 1-3 km/h ylinopeutta en ole pätkääkään muuta liikennettä hitaampi.
Kun itse ajan 1-3 km/h ylinopeutta, en todellakaan koe tarvetta huomioida puskurissa roikkujaa, joka haluaa ajaa vielä enemmän ylinopeutta. Ei minulla ole velvollisuutta antaa tietä sellaiselle, jonka toive on rikkoa lakia vielä enemmän kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin miksi tekisin tilaa sellaiselle jola haluaa ajaa vielä lujempaa?Yritetään ensin perusjutuilla: kohteliaisuudesta muita tielläliikkujia kohtaan.
Ei ylinopeutta ajavan puskurissa roikkuva valon väläyttäjä ansaitse mitään kohteliaisuutta. Siinä sinulle perusjuttu. Pidä se turvaväli niin voin väistääkin, kun joudan.
Mikset vaan olisi se kohteliaampi osapuoli? Niin minäkin teen kun en laiskana ihmisenä jaksa ottaa kaikkia muiden tekemisiä henkilökohtaisena loukkauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse ajan 1-3 km/h ylinopeutta, en todellakaan koe tarvetta huomioida puskurissa roikkujaa, joka haluaa ajaa vielä enemmän ylinopeutta. Ei minulla ole velvollisuutta antaa tietä sellaiselle, jonka toive on rikkoa lakia vielä enemmän kuin minä.
Hei ei se mitään. Ihan ok että heikkolahjaisetkin autoilevat.
Onko teillä ajokortit? Selkeästi olisi tarpeellista, että ajo-oikeus tulisi uusia määrävälein jonkun testin kautta. Nyt täällä syyllistetään aivan oikein ja nopeusrajoitusten mukaan ajavia auttamaan muita rikkomaan nopeusrajoituksia, jotta he eivät ärsyyntyisi. :D
Ei teillä ole niin kiire, että pitää muiden turvallisuus vaarantaa ajamalla ylinopeutta ja roikkumalla takapuskurissa kovassa vauhdissa. Ainahan siellä liikenteessä joku voi ajaa eri tavalla tai tehdä virheen ja niitäkin on vaan siedettävä. Jos vaivaudutte silti itse noudattamaan sääntöjä, niin riskit pienenevät kaikilla osapuolilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti kai sitten nopeamman ei tarvitse kokea velvollisuudekseen antaa sinun tukkia ohituskaistaa rauhassa.
Olen huomannut saman, ajetaan ohitettavan rinnalle, jottei se takana tuleva pääse ohi. Hidastellaan liikennevaloissa, ettei pääse kuin minimimäärä valoista ym. ym. Katumaasturit tuntuvat olevan pahin ryhmä, joka kuvittelee, että heillä on oikeus estää pienemmän auton pääseminen ohi.