Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muka ihan tavatonta antaa hiusten kuivua ilman fööniä?

Ilmakuivaaja
25.08.2022 |

Kävin kampaajalla ja kysyin tuotevinkkejä hiuksille, joiden annetaan kuivua itsekseen ilman föönaamista. Kampaaja ei voinut mitenkään hyväksyä, että en halua föönata tukkaa kuivaksi. Hän sanoi, että tuotteissa on lämpösuojaa juuri siksi, että tukka kannattaa föönata. Sanoin etten silti föönaa, johon hän sanoi että eihän siihen edes mene kauaa! Että jos ei halua föönata, niin voi föönata ihan vain viisi minuuttia. En sitten saanut niitä tuotevinkkejä.

Ei minulla ole siihen mitään sen kummempaa syytä, ei vain koskaan tule föönattua, ellei ole ihan hirveä kiire. En koe että se on ollenkaan tarpeellista.

Onko täällä muita ilmakuivaajia, ja onko teillä parempia vinkkejä tuotteisiin kuin minun kampaajallani?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kampaaja on myös suositellut föönaamista, että tukka näyttää kuohkeammalta. Mä vaan tykkään antaa sen kuivua ihan itsekseen, koska tällöin saan loivat luonnonkiharat. Jos föönaan, tukasta tulee suora muttei niin suora, etteikö sitä pitäisi suoristaa raudalla. Pelkästään föönattu tukka on mulla sellainen epämääräinen ilmava pehko.

Vierailija
42/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aika lyhyt tukka, ei kuitenkaan tasapituinen polkkatukka vaan muotoon leikattu. Laitan pesun jälkeen ylös päälakeen ja korvien yläpuolelle 7-8 tarrapsplaria tarrapaplaria. Ne kohottaa mun ohutta tukkaani kivasti. Ei kuitenkaan ollenkaan tätimäinen vaikutelma, vaan nuorekas (tutut näin sanoneet ja itse samaa mieltä)

Jos on kiire pesun jälkeen, silloin föönailen kuivaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En föönaa ellei ole kiire. Ja niin kiire on kerran tai kaksi vuodessa

En myöskään värjää hiuksiani. Jos aion käyttää suoristusrautaa, niin laitan lämpösuojan. Muuten käytän joskus suolasuihketta ja normipäivänä vain lakkaa.

Pesen tavallisilla marketin shampoolla. Kerran kahdessa viikossa käytän syväpuhdistavaa shampoota.

Hiukseni voi hyvin.

Vierailija
44/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Föönaus tuntuu vähän älyttömältä. Vaikea käsittää että joku tekis niin aina, tai edes usein.

Mä föönaan joskus, kun on kiire. Yleensä annan kuivua luonnollisesti, ei siihenkään mene kuin pari tuntia näin ohuilla hiuksilla.

Eikös föönauksen pitänyt rasittaa hiuksia? Siksi niitä lämpösuojiakin pitää laittaa.

Vierailija
45/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kampaaja.

Mä laitan hiuksiin jätettäviä maskeja/hoitoaineita kosteisiin hiuksiin ja annan kuivua luonnollisesti. Joskus hoitoöljyä tai erilaisia suihkeita.

Vierailija
46/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen käytin aina hiustenkuivaajaa (pää alaspäin enkä koskaan harjan kanssa), sitten yhtenä hellekesänä lopetin ja siitä asti antanut vaan kuivua itsekseen. Ei siinä kovin kauaa mene. Föönaamalla saatu kuohkeus ei mulla kuitenkaan pysy 10 minuuttia kauempaa.

Laitan joko muotovaahtoa, muotoilusuihketta tai suolasuihketta siinä vaiheessa kun hiukset ovat noin 80% kuivat, ja sitten usein jonkinlaisille sykeröille vaikka yön yli. En tavoittele varsinaisesti kiharaa, vaan taipuisuutta ja runsautta. Hiukseni ovat todella hennot, todella suorat ja paksut.

Vierailija
47/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

En ole ikinä mitään föönejä käyttänyt. Hiukset ovat hyväkuntoiset kun saavat itsekseen kuivua. Sehän polttaa ja kuivattaa hiusta ihan hirveästi.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3229938/

Föönata voi myös muulla kuin sillä kaikkein kuumimmalla asetuksella (ja tuskin sekään on ihan yhtä kuuma kuin esimerkiksi yli 200 asteinen suoristusrauta tai kiharrin).

Sääli ettei kampaajasi suositellut sinulle mitään vaikka kysyitkin, lämpösuoja sisältäviä tuotteitahan voi ihan hyvin käyttää jos niissä raaka-aineet ja lopputulos muuten miellyttävät vaikkei hiuksia kuivaisikaan föönillä.

Ketjun kiharahiuksisille vinkiksi jos hiusten kuivaamiselle on joskus kuitenkin tarvetta niin diffuuseri vähentää hiusten pörrööntymistä. Jos oman kuivaajan mukana ei tullut ko. lisäosaa niin kannattaa katsoa sopisiko joku tarvikeosa omaan fööniin.

Vierailija
48/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Föönaus kuivattaa hiuksia kuin tolkku. Sitten pitää olla kaikkia mömmöjä suojaamassa hiuksia. Niissä on lähes varmasti alkoholia, joka myös kuivattaa hiuksia tai muuta mönjää, joka kertyy hiuksiin ja päänahkaan, ja sitten joutaa käyttää syväpuhdistavia shampoita ynnä muita, jotka taasen kuivattaa sekä hiusta että päänahkaa, jolloin joutuu ostamaan taas uutta kosteuttavaa putelia molempiin.. ja kierre on valmis! Mutta sillähän varmistetaan näiden putelijakelijoiden porskutus, niin ei mitään, jatketaan.

On heitä, joilla on järki. Ja sitten on muita.

Vierailija
49/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain muotoiluvahaa voi laittaa ihan ilman föönaustakin. Rakennesuihkeitakin on. Joku ehdottikin paplareita kuohkeuttamaan, se on hyvä ja ikiaikainen vinkki. Kampaajat on usein yli-ikäisiä pissiksiä, eivätkä osaa tehdä omia päätelmiä, joten toistavat vaan mitä jossain tuote-esitteessä kerrotaan.

Vierailija
50/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kampaaja on myös suositellut föönaamista, että tukka näyttää kuohkeammalta. Mä vaan tykkään antaa sen kuivua ihan itsekseen, koska tällöin saan loivat luonnonkiharat. Jos föönaan, tukasta tulee suora muttei niin suora, etteikö sitä pitäisi suoristaa raudalla. Pelkästään föönattu tukka on mulla sellainen epämääräinen ilmava pehko.

Jep, just tämä. Jos föönaa pitää olla valmis koko operaatioon. Ja tuurilla tuleekin iltapäivästä sadetta ja tukka on taas pörrössä. 

Vierailija
51/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa on kyse rahasta tässä maailmassa, föönitkin ovat täysin turha laite, mutta joku niilläkin on rikastunut.

Vierailija
52/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan föönaa, ei edes ole fööniä.

Enkä käy kampaajillakaan, vain huonoja kokemuksia niistä.

Vierailija
53/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan pikkuisen hiusöljyä, kun on jonkin verran kihartuva ja karkea hiuslaatu. Vanha fööni hajosi, enkä ole ostanut uutta. Ennenkin käytin sitä vain jos oli kiire.

Vierailija
54/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen käytin aina hiustenkuivaajaa (pää alaspäin enkä koskaan harjan kanssa), sitten yhtenä hellekesänä lopetin ja siitä asti antanut vaan kuivua itsekseen. Ei siinä kovin kauaa mene. Föönaamalla saatu kuohkeus ei mulla kuitenkaan pysy 10 minuuttia kauempaa.

Laitan joko muotovaahtoa, muotoilusuihketta tai suolasuihketta siinä vaiheessa kun hiukset ovat noin 80% kuivat, ja sitten usein jonkinlaisille sykeröille vaikka yön yli. En tavoittele varsinaisesti kiharaa, vaan taipuisuutta ja runsautta. Hiukseni ovat todella hennot, todella suorat ja paksut.

Ei muuten mitään asiaa, mutta miten hiukset voi olla hennot ja paksut samaan aikaan?

Vierailija
55/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Föönaus kuivattaa hiuksia kuin tolkku. Sitten pitää olla kaikkia mömmöjä suojaamassa hiuksia. Niissä on lähes varmasti alkoholia, joka myös kuivattaa hiuksia tai muuta mönjää, joka kertyy hiuksiin ja päänahkaan, ja sitten joutaa käyttää syväpuhdistavia shampoita ynnä muita, jotka taasen kuivattaa sekä hiusta että päänahkaa, jolloin joutuu ostamaan taas uutta kosteuttavaa putelia molempiin.. ja kierre on valmis! Mutta sillähän varmistetaan näiden putelijakelijoiden porskutus, niin ei mitään, jatketaan.

Ja sitten on niitä, jotka kuivaavat hiuksia viileämmällä ilmalla, käyttävät halutessaan sellaisia tuotteita joissa ei ole alkoholia ja "muita mönjiä" ja syväpuhdistavat hiuksia esimerkiksi kovan veden jättämien mineraalien takia.

Vierailija
56/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä käyttänyt hiustenkuivaajaa, en ymmärrä mihin sitä tarvitaan, tukka kuivuu ihan itsekseenkin.

Kyllä ihminen on ihme olento turhine härveleineen. 😣

Vierailija
57/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten mitään asiaa, mutta miten hiukset voi olla hennot ja paksut samaan aikaan?

Hiuksen rakenne voi olla hento, ohut, tai ehkä vaurioitunut. Mutta hiuksia voi siitä huolimatta olla päässä paljon, eli kansankielellä paksut hiukset.

Nippelitietoa: pohjoismainen hius on hento, ja vaaleita hiuksia on päässä keksimäärin enemmän kuin tummahiuksisilla joilla kuitenkin paksu yksittäinen hius.

Vierailija
58/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Föönillä saa kuohkean kampauksen ja nopean kuivauksen. Kuka ei osaa laittaa kampausta. Ensin tehdään hyvä pohja föönin ja muotovaahdon avulla jne. Lopuksi kiinnitetään kampaus

Upea kampaus ei synny ilman fööniä ja muotoilutuotteita

Kuja velttoper se ei viitsi nähdä vaivaa?

Mulla on paksut vyötärölle ulottuvat hiukset. Se on ihan sama, mitä tököttiä mä siihen laitan ja montako tuntia föönaan, kun hiusten paino vetää hiukset päänahkaa myöten samantien.

Vierailija
59/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes omista fööniä.

Joskus puristelen vahaa tai muotoiluvoidetta kosteisiin hiuksiin.

Vierailija
60/66 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on niitä, jotka kuivaavat hiuksia viileämmällä ilmalla, käyttävät halutessaan sellaisia tuotteita joissa ei ole alkoholia ja "muita mönjiä" ja syväpuhdistavat hiuksia esimerkiksi kovan veden jättämien mineraalien takia.

Ilma kuin ilma, kuivattaa se silti. Ihan kuiva huoneilmakin, saati talvi. Se on pahin.

Suurin osa ostaa kuitenkin markettikamaa, eikä juuri katso mitä litku sisältää. Lopputulos sen mukainen. Minä pääsin vuosien hiustenpidennys- ja kemikaalikierteestä lopettamalla kaikkien paitsi shampoon käytön. Kyseessä Urtekramin shampoo. Sain vihdoin kasvatettua polkkamittaisesta hamppuuntuneesta kuontalosta pitkät ja vahvat. Lopetin värjäämiset, kampaajaravaamiset, muotoilutuotteet ja -välineet, kuivaajat. Pari kertaa kuukaudessa hieman viileään sävyttävää hiusnaamiota luonnostaan vaaleisiin hiuksiin. Hiusten pesu pari kertaa viikossa. Yöksi letitys. Asun hyvin kovan veden alueella, mutta eipä tartu mineraalit hiuksiin, ei ole ikinä vihertäneet. Syy? Hyväkuntoinen hius, joka ei ole niin huokoinen, että imaisisi mineraaleja sisäänsä. Jokainen kestovärjäys avaa hiussuomut ja rikkoo hiuksen.