Hylätty eläkepäätös työkyvyttömyydestä huolimatta
Kokemuksia ja tietoa kaipaisin, siitä mikä johtaa hylättyyn määräisen eläkkeen päätökseen vaikka henkilö on todellakin aiheesta katsottu olevan työkyvytön.
Jos perusteena on vakava ja pitkään kestänyt masennus, neuropsykiatrinen häiriö, persoonallisuushäiriö ja kyseiset ongelmat ovat jatkuneet jo dokumentoidusti kymmeniä vuosia ja aiheuttaneet lopulta romahduksen ja työkyvyttömyyden sekä somaattisia oireita eikö maksajan näkökulmasta muka ehdot täyty?
Millaista työtä he uskovat, että henkilö joka ei pysty edes sängystä nousemaan ylös vointinsa takia voi tehdä? Puhelintyötäkö vai pitäisikö kenties perustaa yritys ja alkaa tarjoamaan seksipalveluita sängystä käsin?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon taas tuo kelle, kelle eläkelaitos (ELO) soitti. Ilmeisesti se on jokin lakisääteinen juttu, että se asia pitää potilaankin kanssa kuitenkin neuvotella. TKE:ta ei voi ilmeisesti myöntää ilman myöskin potilaan suostumusta.
Byrokratiaa.
No kyllä mulle tuli vaan kirjekuori postilaatikkoon, jossa kerrottiin että olet sitten seuraavan kuun alusta eläkeläinen.
En tosin aio valittaa päätöksestä, enkä siitä että multa ei kysytty mielipidettä.
Kun joutuu hylättyjen päätösten kierteeseen, niin siitä on vaikea päästä pois.
Ensimmäisen hylätyn päätöksen jälkeen hae uusi b-lausunto ja tuo sen tekevälle lääkärille esiin, että toimintakyky pitää kuvata tarkasti. Mitään toiveikkuutta tai positiivista kuvausta ei voi olla, työeläkelaitos ja Kela tarttuvat heti niihin ja keksivät keinon tehdä uuden hylkäävän päätöksen.
Jos tämäkin päätös hylätään, tee oikaisupyyntö päätöksestä. Sen voi toki tehdä heti ensimmäisenkin hylkäyksen jälkeen. Ja taas uusi b-lausunto. Ota selvää lääkäristä, joka tekee mahdollimman kattavan lausunnon. Jos käyt terapiassa, myös terapeutilta lausunto toimintakyvystä. Tee Kelalle tietopyyntö koskien päätöksiäsi. Sinulla on oikeus saada päätöksiäsi koskevat materiaalit itsellesi. Näin selviää millä perusteilla hylätty päätös on sinulle tullut.
Jos valitusta ei oikaista vaan se lähetetään sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan, niin sinulla on edelleen uudet 30 päivää aikaa lähettää tarkempi selvitys tilanteestasi, sekä uusi b-lausunto sekä Kelaan että työeläkelaitokselle. Päätös voidaan yhä oikaista, eikä tarvitse välttämättä odottaa sitä 5-9 kuukautta.
Kun Kela painostaa sinua kuntoutusselvitykseen, sinne on valitettavasti pakko mennä jos haluaa tässä oravanpyörässä olla. Ihan vaikka viimeisillä voimilla, niillä, joita ei enää ole. Mitkään lausunnot eivät riitä todistamaan, ettei siihen ole voimia, ja ettei se ole ajankohtaista tai järkevää.
Koko systeemi pyörii siten, ettei myönnetyistä terapioista/kuntoutuksista jne ole kuntoutujalle välttämättä lainkaan hyötyä, koska stressi ja paine toimeentulosta (ts.rahattomuudesta) on niin suuri. Ruljanssi vie vuosia ja ihminen on entistä heikommassa kunnossa. Toiveikkuus on mennyttä ja se johon alun perin tarvitsi apua on taka-alalla, vähäinenkin toimintakyky on mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lääkäriä. Eläke tulee lääkärin arvovallan mukaan. Mitä korkeammalta puolto tulee niin sitä helpommin läpi. Lyhin kuntsarilausuntoni oli 2 sanaa pitkä ja jatko tuli 4. Päivässä.
Totta. Etsi yksityinen alan erikoislääkäri. Minulle lääkäri itse kertoi mitä hakemuksessa tulee lukea ja mitä ei. Meni kerrasta läpi.
Olisin tosin ollut halukas jatkamaan töissä. Lääkäri vain oli niin ammattitaitoinen että näki etten pysty minkäänlaiseen työhön. Oli oikeassa.
Tosin kallista käydä yksityisellä. Työterveyslääkäri kehotti roikkumaan mahdollisimman pitkään saikulla että saisin maksuttomat lekurikäynnit ja sairaalamaksut. Ehkä olisi kannattanut. Jälkiviisaus on sitä parasta viisautta.
Kelahan on turha instanssi ja valtion suojatyöpaikka.
Koko palvelu pitäisi uudistaa inhimillisemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kelahan on turha instanssi ja valtion suojatyöpaikka.
Koko palvelu pitäisi uudistaa inhimillisemmäksi.
Totta. Viime syksynä sain soiton Kelasta soiton (taakaisinsoittopalvelu) että pääsen hakemaani kuntoutukseen.
Kahden viikon kuluttua tuli hylkykirje. Perusteena että en ole oikeutettu jokavuotiseen kuntoutukseen. Edellisestä oli kyllä kolme vuotta aikaa. En jaksanut valittaa.
Itse sain kahdesti hylkäävän päätöksen, kun hain työkyvyttömyyseläkettä. Kun hain kolmannen kerran työkyvyttömyyseläkettä, se lopulta myönnettiin. Aikaa tähän prosessiin meni kolme tai neljä vuotta. Kannattaa siis hakea työkyvyttömyyseläkettä useammin kuin kerran, jos hakemusta ei hyväksytä heti. Voimia!
Täällä moni virheellisesti kirjoittaa toimintakyvystä. Työkyttömyyseläkkeettä haettaessa arvioidaan työkykyä. Ja valitettavan usein hylkäävään päätökseen johtaa se, että lääkärinlausunto on huono ja puutteellinen tiedoiltaan.
Persoonallisuushäiriö ei ole sairaus ja sen vuoksi en ole saanut eläkettä, vaikka papereissa lukee, että olen hengenvaarallinen. Jos tapan jonkun niin olen rikollinen. Olen ujo ja arka, mutta ahdistettuna käyn kimppuun enkä voi hallita itseäni. Taustalla rankkaa kiusaamista jne.
Minulla on ollut maininta nimenomaan toimintakyvyn puutteellisesta kuvaamisesta viimeisimmissä hylkäävissä päätöksissä. Lausuntoihin on selkeästi kirjattu, ettei potilas ole työkykyinen ja syy minkä vuoksi ei ole. Tähän Kela ei ole puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni virheellisesti kirjoittaa toimintakyvystä. Työkyttömyyseläkkeettä haettaessa arvioidaan työkykyä. Ja valitettavan usein hylkäävään päätökseen johtaa se, että lääkärinlausunto on huono ja puutteellinen tiedoiltaan.
10 vuoteen ei ole päässyt sängystä ylös?
No, uskon kyllä että on hyvin pahoja masennuksia. Onko kyse masentavista olosuhteista, vai aivokemiallisesta ongelmasta?
mitä minä en ymmärrä että ylipäänsäkään masennuksen takia annetaan eläkettä, nuorille tai keski-ikäisille, koska eläke on (käsittääkseni) lopullinen ja elämän loppuun asti jatkuva, ja masennuksestakin voi toipua, elpyä, kuntoutua ja parantua? Niin miksi ihmeessä joku jolla on tilapäinen (vaikkakin kauan jatkuva) tila, HALUAISI loppuelämäkseen työkyvyttömäksi? En tajua. Eikö ole edes toivetta että se tila korjaantuu joku päivä? Selittäkääs tämä.
En nyt ala jakamaan neuvoja, koska syvää, vakavaa, psykoottistasoista masennusta on ja kaipa se voi kauankin jatkua...Mutta on myös tutkittu että liikunta, ruokavalio, d-vitamiini(??) jne auttaa ainakin JONKUN verran. Ei tietenkään varmasti paranna.
Kyllä ihmiset on yksinkertaisia :D
Toivotaan, että ei mene mene läpi. Töihin joutaisit sinäkin. Toisten kustannuksilla elävä loinen
Vierailija kirjoitti:
mitä minä en ymmärrä että ylipäänsäkään masennuksen takia annetaan eläkettä, nuorille tai keski-ikäisille, koska eläke on (käsittääkseni) lopullinen ja elämän loppuun asti jatkuva, ja masennuksestakin voi toipua, elpyä, kuntoutua ja parantua? Niin miksi ihmeessä joku jolla on tilapäinen (vaikkakin kauan jatkuva) tila, HALUAISI loppuelämäkseen työkyvyttömäksi? En tajua. Eikö ole edes toivetta että se tila korjaantuu joku päivä? Selittäkääs tämä.
En nyt ala jakamaan neuvoja, koska syvää, vakavaa, psykoottistasoista masennusta on ja kaipa se voi kauankin jatkua...Mutta on myös tutkittu että liikunta, ruokavalio, d-vitamiini(??) jne auttaa ainakin JONKUN verran. Ei tietenkään varmasti paranna.
Masennus on yleensä keksitty sairaus, jotta voi keskittyä bilettämiseen ja kaljan juontiin.
Tiedän erään naisihmisen joka sanoi päässeensä sairaseläkkeelle YHDEN lääkärin lausunnosta. Selkä oli hiukan pipi niin lääkäri kirjotti eläkepaperit.
Tosiasiassa tämä rouva sai lopputilin mutta kukaan ei olisi saanut kuulla totuutta, siksi tämä patologinen valehtelija keksi tarinan eläkkeellepääsystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sain eläkevakuutusyhtiöltä kirjeen, jossa kysyttiin haluanko pysyvän eläkkeen.
Kuinkahan moni oikeasti vastaa tuohon, että ei halua?
Mä oon taas tuo kelle, kelle eläkelaitos (ELO) soitti. Ilmeisesti se on jokin lakisääteinen juttu, että se asia pitää potilaankin kanssa kuitenkin neuvotella. TKE:ta ei voi ilmeisesti myöntää ilman myöskin potilaan suostumusta.
Byrokratiaa.
Minä jäin viime vuosikymmenellä ensin osatyökyvyttömyyseläkkeelle ja muutamaa vuotta sitten täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle eikä ELOsta soitettu minulle mitään, päätökset tuli postitse. Osatyökyvyttömyyseläkkeestä piti lähettää takaisin lomake, johon olin merkinnyt eläkkeelle siirtymispäivän, täydestä oli vain ilmoitettu eläkkeen alkamispäivämäärä.
Mitä ne sitten tekee, kun ikää on 61+ ja ei ole edellytyksiä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Se on sitten työmarkkinatuki. Mutta pärjää silläkin, kun säästeliäästi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lääkäriä. Eläke tulee lääkärin arvovallan mukaan. Mitä korkeammalta puolto tulee niin sitä helpommin läpi. Lyhin kuntsarilausuntoni oli 2 sanaa pitkä ja jatko tuli 4. Päivässä.
Totta. Etsi yksityinen alan erikoislääkäri. Minulle lääkäri itse kertoi mitä hakemuksessa tulee lukea ja mitä ei. Meni kerrasta läpi.
Olisin tosin ollut halukas jatkamaan töissä. Lääkäri vain oli niin ammattitaitoinen että näki etten pysty minkäänlaiseen työhön. Oli oikeassa.
Tosin kallista käydä yksityisellä. Työterveyslääkäri kehotti roikkumaan mahdollisimman pitkään saikulla että saisin maksuttomat lekurikäynnit ja sairaalamaksut. Ehkä olisi kannattanut. Jälkiviisaus on sitä parasta viisautta.
Onneksi löysin tämän ketjun. Tänään ensimmäisestä hakemuksesta kuukausien jälkeen kieltävä päätös. On niin lohduton olo että kaiken lopettaminen kävi mielessä.
Mistä ihmeestä saisi rahat kerättyä edes yhteen käyntiin ja miten kummassa tietää että juuri kyseinen lääkäri on sellainen joka osaa vastaavalla tavalla neuvoa.
Voimat on lopussa, valtava vuoden sinnittely ja toive siitä että pääsee kuntoutumaan ja jonain päivänä takaisin töihin.. Taas päivä kerrallaan selviytymistä..
Onko ihmiset oikeasti vuosia heikkokuntoisena tässä limbossa?
up