Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hylätty eläkepäätös työkyvyttömyydestä huolimatta

väsynyt jatkuvaan taisteluun
18.08.2022 |

Kokemuksia ja tietoa kaipaisin, siitä mikä johtaa hylättyyn määräisen eläkkeen päätökseen vaikka henkilö on todellakin aiheesta katsottu olevan työkyvytön.

Jos perusteena on vakava ja pitkään kestänyt masennus, neuropsykiatrinen häiriö, persoonallisuushäiriö ja kyseiset ongelmat ovat jatkuneet jo dokumentoidusti kymmeniä vuosia ja aiheuttaneet lopulta romahduksen ja työkyvyttömyyden sekä somaattisia oireita eikö maksajan näkökulmasta muka ehdot täyty?

Millaista työtä he uskovat, että henkilö joka ei pysty edes sängystä nousemaan ylös vointinsa takia voi tehdä? Puhelintyötäkö vai pitäisikö kenties perustaa yritys ja alkaa tarjoamaan seksipalveluita sängystä käsin?

Kommentit (171)

Vierailija
141/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
142/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma pitää ottaa lakimies tekemään se hakemus niin menee heti läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne lakimiehet lääketieteellisistä asioista tietää?

Vierailija
144/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pskat. Kyllä sinä voit mennä johonkin varaston perälle 6 tunniksi klemmareita taivuttelemaan.

Kuitenkin naputtelet saman ajan kotonassa vauva.fi:ssä.

Vierailija
145/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kannattaa myös olla pinkka kunnossa, niin pärjäilee, vaikka on pieni eläke:)

Vierailija
146/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pitää olla kokeiltuna: Kelan terapia, erilaiset ryhmäterapiat, nettiterapiat. Kaikki mahdolliset lääkkeet yksin ja eri yhdistelminä kokeiltu. Stimulaatiohoidot (transkraniaalinen jne.). Kuntoutustutkimus, työkykyarvio, toimintakykykartoitus ja työkokeilu pitää olla tehtynä. Oleellista on toimintakyvyn aste, ei välttämättä niinkään diagnoosit, tosin nykyään mt-syistä ei juurikaan pääse eläkkeelle jos ei ole jonkinlaista psykoottistasoista oirehdintaa.

Mihinkähän mä vielä päädyn.

Mun toimintakyvyn aste on sellainen etten edes kykene hakemaan mitään, en saa aikaiseksi aloitettua edes nettiterapiaa.

On yritetty kuntouttavaa työtoimintaa, viimeksi kykenin menemään ekana päivänä mutta en enää siitä eteenpäin, vaikka kuinka yritin.

Mitä tässä voi tehdä?

Vierailija
147/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pskat. Kyllä sinä voit mennä johonkin varaston perälle 6 tunniksi klemmareita taivuttelemaan.

Itse en ainakaan pysty menemään, koska en pysty menemään mihinkään.

Eri

Vierailija
148/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan pysty menemään, koska en pysty menemään mihinkään.

Eri

Kuntouttava työtoiminta on mahdollisuus juuri tuossa tilanteessa. Toiset tekee jopa uraa siellä. Siellä on monenlaisia tehtäviä tarjolla.

Vierailija
149/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, sitä se kela tekee... Itse en saanut sairaspäivärahaa, kun lääkitys oli aloitettu 2vk sitten. Lääkkeellä on tutkitusti pitkä vasteaika, vkoa. Sitä ei myöskään voi aloittaa täydellä annoksella heti, koska nostaa sydänongelmien riskiä. Eli kela ajatteli mun olevan työkykyinen 2 viikossa, vaikka täysin terveeksi pääseminen voi kestää jopa 6kk. Töissä aloitin 6vkoa lääkkeen aloituksesta osa-aikaisena ja kuukauden päästä täyspäiväisenä. Ja rahat jäi saamatta 1,5 kuukaudelta kiiitos kelan lääkärin...

Mitä olen ymmärtänyt, sairaseläkkeelle pääseminen vaatii suurinpiirtein selkärankamurtuman tai vakavan aivovamman. Eli vaikeampi prosessi, mitä lääkikseen hakeminen🥴

Henry Saari jäi työkyvyttömyyseläkkeelle polvivamman takia koska ei voinut panna polvillaan. Late Johansson sai työkyvyttömyyseläkkeen heti vankilasta vapauduttuaan koska ei ollut koskaan tehnyt töitä 8-16

Vierailija
150/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kelaan töihin , sinne kelpaat

Vierailija
151/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sinä putiikki pystyyn niin tulemme kaikki tökyvyttömät sinulle hommiin .

Vierailija
152/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutta hakemusta aina vaan, valittaa ei kannata, kun sieltä tulee aina hylky ja aikaa menee. Tuntuu siltä, ettei eläkkeestä päättäjillä ole mitään logiikkaa. Itse sain helposti fyysisestä vaivasta ensin kuntoutustuen ja heti sen jälkeen tk-eläkkeen. Mun mies taas ei saanut, vaikka vähintään yhtä hyvät perustelut eläkkeelle oli.

Tietenkin valitetaan päätöksestä sillä kolmesta hylystä asia etenee Muutoksenhakulautakuntaan. Jatkuvilla uusilla hakemuksilla hidastat vain itse hakemusten käsittelyä entisestään. Valitushakemukset menee aina jonossa uusien hakemusten ohi. Ja sitä paitsi valitus on aina uusi B-lausunto lisäliitteineen ja uusilla lääkärin teksteillä varustettu, reaaliaikainen kuvaus asiakkaan kunnosta ja voinnista.

Hylkyihin voi vaikuttaa niin moni asia. Joskus jopa sitoutumattomuus esim. terapiaan ja lääkehoitoon, kaikkien kuntoutusvaihtoehtojen läpikäymättömyys, riittämätön oirekuvaus jne. Jopa sillä on merkitystä milloin kuntoutustukea/eläkettä haetaan, loppuvuodesta määrärahat on jo käytetty ja hylky tulee helpommin kuin alkuvuodesta.

Vierailija
153/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla asiantunteva lääkäri tekemässä sitä hakemusta. Vääntää selkokielellä, miksi ei ole työkykyinen missään ammatissa.

Vierailija
154/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöni vuoksi olen oikeuspsykiatrian lääkärin mukaan työkyvytön ja hengenvaarallinen, mutta hän ei voi kirjoittaa edes sairauslomaa, koska persoonallisuushäiriö ei ole sairaus. Mulla on vaikea psyykkinen trauma, josta syystä saatan suuttuessa hyökätä kimppuun muistamatta tilanteesta myöhemmin mitään ja en ole enää edes varma kuka mulla oli edessä kun sain kohtauksen ja mitä sanoin. Olen tosi kiltin näköinen kaikin puolin ja kukaan ei uskoisi tätä. Olen ollut 14-vuotta työttömänä saamatta eläkettä, mutta tekemättä päivääkään töitä. On muitakin sairauksia ihan fyysiseltäkin puolelta. 

Vierailija
155/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kulli seisoo hiukset ja partakin on ajamatta pitäskö hakea eläkettä 

Vierailija
156/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laissa on tietyt diagnoosit joilla voidaan myöntää. Masennuksen tulisi lukea vähintään keskivaikeana, persoonallisuushäiriö taas ei tietääkseni ole korvattava.

Ennen kuin voi saada kuntoutustukea täytyy olla vuoden sairaspäivärahalla. Lisäksi täytyy olla hoitokontakti ja kuntoutussuunnitelma, joka hoidon lisäksi on yleensä jotain toimintaa. Esim opiskelua tms työpajaa.

Kannattaa lukea tarkkaan hylkäysperusteet ja soittaa vielä ja kysyä tarkennusta. Ei kannata valittaa, kun on ensimmäinen hakemus vasta. Uusi kattavampi B-lausunto eli uusi hakemus. Työkkäriin ilmoitus että kuntoutustukihakemus vireillä.

Lisäksi kannattaa kirjoittaa oma selvitys siitä, miten sairautesi estää sinua työskentelemästä niissä töissä, joihin sinulla muuten olisi koulutus ja/tai valmiudet. Jos olet päihteetön, kerro sekin. Kerro että olet sitoutunut lääkehoitoon ja kuntoutukseen.

T. 10+ vuotta kuntoutustuella, välillä tullut hylkyä joka sitten oikaistu

Ei ole laissa sellaisia, kelan maksimi sairaspäiväraha on 200pv, ei tarvitse olla mitään kuntoutussuunnitelmia tai työpajoja, ei tarvitse olla päihteetön. B-lausunnon ja eläkehakemuksen kirjoittaa ja lähettää lääkäri, ei sinne itse mitään kirjoitella.

Kyllä minä tein itse eläkehakemukseni, joka myös hyväksyttiin .

Vierailija
157/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laissa on tietyt diagnoosit joilla voidaan myöntää. Masennuksen tulisi lukea vähintään keskivaikeana, persoonallisuushäiriö taas ei tietääkseni ole korvattava.

Ennen kuin voi saada kuntoutustukea täytyy olla vuoden sairaspäivärahalla. Lisäksi täytyy olla hoitokontakti ja kuntoutussuunnitelma, joka hoidon lisäksi on yleensä jotain toimintaa. Esim opiskelua tms työpajaa.

Kannattaa lukea tarkkaan hylkäysperusteet ja soittaa vielä ja kysyä tarkennusta. Ei kannata valittaa, kun on ensimmäinen hakemus vasta. Uusi kattavampi B-lausunto eli uusi hakemus. Työkkäriin ilmoitus että kuntoutustukihakemus vireillä.

Lisäksi kannattaa kirjoittaa oma selvitys siitä, miten sairautesi estää sinua työskentelemästä niissä töissä, joihin sinulla muuten olisi koulutus ja/tai valmiudet. Jos olet päihteetön, kerro sekin. Kerro että olet sitoutunut lääkehoitoon ja kuntoutukseen.

T. 10+ vuotta kuntoutustuella, välillä tullut hylkyä joka sitten oikaistu

Tuolla omalla kertomuksella ei ole mitään merkitystä. Vaikka kuinka kuvailee toiminnan ja elämisen haitat ja työnteon vaikeudet, ei niillä ole mitään väliä, koska aina kela voi väittää, että kaikki kuvailemasi on lievää ja sillä perustein hylätä.

Olen tuo, joka kirjoitti 2. sivulla äidistäni. Tein valituksen, ja osaan tehdä sen, koska olen tehnyt viimeiset 20 vuotta töitä viestinnän parissa. Kuvailimme kaikki ongelmat, haitat, myös se, että 10 minuutin istumisen jälkeen ei pääse ylös kuin vaivoin ja kulkee osan vuodesta kainalosauvoilla.

Päätös oli silti kielteinen, myös äitiniäni hoitavien lääkärien kauhuksi. On kuulemma Kelan mukaan edelleen hyvinkin työkykyinen ja oireet ovat lieviä.

Isäni taas pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka on kuntoa reissata, remontoida, kalastaa, metsästää, harrastaa, puuhailla pihatöissä jne. vaikka kellon ympäri, koska ei Kelan mielestä ollyt fyysisesti työkykyinen enää.

Näissä ei oikeasti ole mitään järkeä. Varmaan heittävät tikkaa siellä tikkatauluun, jossa lukee KYLLÄ ja EI ja katsovat mihin asettuu.

Varmasti osaat tehdä hakemuksia ja valituksia sekä kuvailla äitisi sairauden vaikutusta tämän elämään. Tästä huolimatta et ymmärrä, että sinun kuvailuillasi ei ole minkäänlaista merkitystä. Moni täällä ja muuallakin sanoo kuinka tärkeää on itse kuvailla vointiaan - näin sanotaan myös joissain Kelan tms ohjeistuksissa. Se ei ole tärkeää, sillä ei ole mitään merkitystä. Ainoastaan sillä, mitä lääkäri papereihin kirjoittaa on merkitystä. Täällä joku sanoi, että lääkärin tulisi olla arvostetussa asemassa. Tämä on totta, se sen sijaan, että lääkärin tulisi olla Kelan asiantuntijalääkäri, ei ole totta. Hoitavan lääkärin ja Kelan asiantuntijalääkärin, tarkoitan tässä vakuutuslääkäriä, osat eriävät toisistaan täysin.

Tuntuu oudolta, että ihmiset, jotka ovat tilanteessa jossa hakevat itselleen etuutta, joka mahdollistaisi heidän toimeentulonsa sairauden estäessä itse tästä suoriutumisen, eivät tutustu aiheeseen. Tutustuminen tarkoittaa koko prosessin täydellistä sisäistämistä, mukaan lukien jokaisen asema koko prosessin ajalta.

Näille, jotka ovat saaneet hylkäävän päätöksen, sanoisin että soittavat sille lääkärille, joka on hakemuksen hylännyt. Tältä kysytään, mitä tämä toivoisi näkevänsä hakemuksessa, koska siinä sillä hetkellä on tehty ilmeinen virhe. Tämän virheen osoittamisessa vakuutuslääkäri, joka on evännyt työkyvyttömyyshakemuksen on oikea ihminen. Se, että tehdään valitus (sen tekeminen on kannattavampaa aina, kuin uuden hakemuksen tekeminen) ja kiivetään peräpuoli edellä puuhun, olisi täydellisesti vältettävissä tällä yhdellä yksinkertaisella puhelinsoitolla: mitä haluat vielä tietää, mitä mahdollisesti sanoin niin, ettei sitä ymmärretä, mitä lisätietoa haluaisit hoitavalta lääkäriltä? Tällä neuvolla jo pääsette pitkälle.

Näiden omien lätinoiden kirjoittaminen on sitten vain sitä turhaa lässyttämistä ja pisteiden keräämistä ja siitä on hyötyä vasta tämän puhelinsoiton jälkeen.

- tk-eläkkeellä 10 vuotta

Vierailija
158/171 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, sitä se kela tekee... Itse en saanut sairaspäivärahaa, kun lääkitys oli aloitettu 2vk sitten. Lääkkeellä on tutkitusti pitkä vasteaika, vkoa. Sitä ei myöskään voi aloittaa täydellä annoksella heti, koska nostaa sydänongelmien riskiä. Eli kela ajatteli mun olevan työkykyinen 2 viikossa, vaikka täysin terveeksi pääseminen voi kestää jopa 6kk. Töissä aloitin 6vkoa lääkkeen aloituksesta osa-aikaisena ja kuukauden päästä täyspäiväisenä. Ja rahat jäi saamatta 1,5 kuukaudelta kiiitos kelan lääkärin...

Mitä olen ymmärtänyt, sairaseläkkeelle pääseminen vaatii suurinpiirtein selkärankamurtuman tai vakavan aivovamman. Eli vaikeampi prosessi, mitä lääkikseen hakeminen🥴

Henry Saari jäi työkyvyttömyyseläkkeelle polvivamman takia koska ei voinut panna polvillaan. Late Johansson sai työkyvyttömyyseläkkeen heti vankilasta vapauduttuaan koska ei ollut koskaan tehnyt töitä 8-16

Niin polvi ja polvi...

Vierailija
159/171 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta aika köyhä elämä tulee olemaan...

Vierailija
160/171 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava työtoiminta ei ole ratkaisu, vaan ihmisten säilömistä. Oikea ratkaisu on hankkia uusia ausuntoja eli todisteita kuntotuksen tarpeesta ja jos kuntotus (Kela tai eläkevakuutusyhtiö) ei onnistu, niin työkyvyttömyyseläke on viimeisijainen. Älkää ikinä menkö mukaan työkkärin kuntouttaviin, koska se on iso syy miksi ette ammatilliseen kuntotukseen tai työkyvyttömyyseläkkelle pääse. Eläkevakuutusyhtiö ja Kela ei myönnä kuntotusta, koska se on tylkkärin ja kunnnan hoidossa. Miksi alkaisivat kuntouttamaan tai eläkettä myöntämään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi