Hylätty eläkepäätös työkyvyttömyydestä huolimatta
Kokemuksia ja tietoa kaipaisin, siitä mikä johtaa hylättyyn määräisen eläkkeen päätökseen vaikka henkilö on todellakin aiheesta katsottu olevan työkyvytön.
Jos perusteena on vakava ja pitkään kestänyt masennus, neuropsykiatrinen häiriö, persoonallisuushäiriö ja kyseiset ongelmat ovat jatkuneet jo dokumentoidusti kymmeniä vuosia ja aiheuttaneet lopulta romahduksen ja työkyvyttömyyden sekä somaattisia oireita eikö maksajan näkökulmasta muka ehdot täyty?
Millaista työtä he uskovat, että henkilö joka ei pysty edes sängystä nousemaan ylös vointinsa takia voi tehdä? Puhelintyötäkö vai pitäisikö kenties perustaa yritys ja alkaa tarjoamaan seksipalveluita sängystä käsin?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muuten kokeilin vielä viimeisenä keinona tienata sitä seksipuhelintakin, oli sitten lopetettava kun en tienannut, ja kelalta kysyessäni eivät osanneet sanoa paljonko saan tienata ettei kuntoutustukea viedä. Kuulemma harkitaan tapauskohtaisesti.
Päättelin etten muutaman satasen vuoksi riskeeraa tukia tai enempää mielenterveyttäni.Täytyy pukeutua hyvin työkokeiluun, työpaikalta voi löytyä joku avioliittoonsa kyllästynyt mies eikä vaimo ole siellä työpaikalla.
Työkokeilusta tulee kivempaa, jos viettelee siellä varattuja miehiä.
Työmarkkinatuki ja kulukorvaus on pieni. Avioliittoonsa kyllästynyt mies voi maksaa esim. 20 euroa per seksikerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muuten kokeilin vielä viimeisenä keinona tienata sitä seksipuhelintakin, oli sitten lopetettava kun en tienannut, ja kelalta kysyessäni eivät osanneet sanoa paljonko saan tienata ettei kuntoutustukea viedä. Kuulemma harkitaan tapauskohtaisesti.
Päättelin etten muutaman satasen vuoksi riskeeraa tukia tai enempää mielenterveyttäni.Voi luoja mitä puppua taas. Tietävät vallan hyvin mitä se on. Tänä vuonna se on 885.63e 1.8 lähtien. Lukee ihan Kelan sivuilla ja tulee myös vuosittain tiedotteena kuntoutustuen saajalle.
Niin, jos saa vain Kelan eläkettä. Normaalit ihmiset saavat kuntoutustukensa/eläkkeensä eläkevakuutusyhtiöstä ja summa, jonka saa tienata, on tapauskohtainen. Koska se lasketaan siitä eläkkeen määrästä, joka on tietysti riippuvainen työtuloista.
Vierailija kirjoitti:
Laissa on tietyt diagnoosit joilla voidaan myöntää. Masennuksen tulisi lukea vähintään keskivaikeana, persoonallisuushäiriö taas ei tietääkseni ole korvattava.
Ennen kuin voi saada kuntoutustukea täytyy olla vuoden sairaspäivärahalla. Lisäksi täytyy olla hoitokontakti ja kuntoutussuunnitelma, joka hoidon lisäksi on yleensä jotain toimintaa. Esim opiskelua tms työpajaa.
Kannattaa lukea tarkkaan hylkäysperusteet ja soittaa vielä ja kysyä tarkennusta. Ei kannata valittaa, kun on ensimmäinen hakemus vasta. Uusi kattavampi B-lausunto eli uusi hakemus. Työkkäriin ilmoitus että kuntoutustukihakemus vireillä.
Lisäksi kannattaa kirjoittaa oma selvitys siitä, miten sairautesi estää sinua työskentelemästä niissä töissä, joihin sinulla muuten olisi koulutus ja/tai valmiudet. Jos olet päihteetön, kerro sekin. Kerro että olet sitoutunut lääkehoitoon ja kuntoutukseen.
T. 10+ vuotta kuntoutustuella, välillä tullut hylkyä joka sitten oikaistu
Kun lukee: "Lain tarkoittamat edellytykset eivät täyty" mitähän mahtaa tarkoittaa?
10 v takana. Seur hylsy tulee menen kelan eteen ja valelen itteni bensalla ja tuikkaan palamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättelin etten muutaman satasen vuoksi riskeeraa tukia tai enempää mielenterveyttäni.Voi luoja mitä puppua taas. Tietävät vallan hyvin mitä se on. Tänä vuonna se on 885.63e 1.8 lähtien. Lukee ihan Kelan sivuilla ja tulee myös vuosittain tiedotteena kuntoutustuen saajalle.
Niin, jos saa vain Kelan eläkettä. Normaalit ihmiset saavat kuntoutustukensa/eläkkeensä eläkevakuutusyhtiöstä ja summa, jonka saa tienata, on tapauskohtainen. Koska se lasketaan siitä eläkkeen määrästä, joka on tietysti riippuvainen työtuloista.
Jos työeläkettä on kertynyt 300 niin saako sen tuohon takuueläkkeeseen lisäksi, jos on esim. 28 - vuotias jäädessään eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ihan normaali ihminen siinä kuin joku toinenkin työkyvytön. Työeläkettä onnistuin pätkätöillä kerryttämään vain n. 50e, eikä tulevaa aikaa laskettu silloin kun jouduin eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työeläkettä on kertynyt 300 niin saako sen tuohon takuueläkkeeseen lisäksi, jos on esim. 28 - vuotias jäädessään eläkkeelle?
Ei, takuueläke on se katto, jos eläkkeet jäävät yhteenkaskettuina alle sen. Kansaneläkettä saa tuollaisen summan päälle, taulukko löytyy kelan sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä negatiivisuuden määrää. Kela myöntää kuntoutusta, jos katsotaan, että kuntoutumisesta voi hyötyä. Ketään ei laiteta pysyvästi eläkkeelle ilman ettå yritetään kuntouttaa.
Omasta selvityksestä ei ole koskaan haittaa, hyötyä sen on sijaan voi olla.
Ja kyllä lain edessä toiset diagnoosit painavat enemmän kuin toiset. Siksi esim CFS eli krooninen väsymyssyndrooma kannattaa hakea keskivaikeana masennuksena.
Ei pelkällä masennuksella ole päässyt eläkkeelle vuosiin. Kuntoutustuelle, eli määräaikaiselle eläkkeelle voi päästä. Ehkä.
Itselläni aikanaan vakava toistuva masennus, Asperger ja persoonallisuushäiriö. Kuntoutustuki juoksi vuosia, kunnes vakuutusyhtiö ja kela päättivät yhtäkkiä että olen parantunut. Valittaminen ei auttanut.
Ironisinta on, että kun tuota haettiin uudestaan Kelan ammatillisen kuntoutusselvityksen jälkeen, jossa todettiin että olen liian sairas kuntoutukseen ja tarvitsen hoidon tehostamista, kuntoutustuki evättiin taas. Koska olen ihan terve. Vaikka Kela lähetti minut selvitykseen, heidän teettämänsä selvitys ei millään tavalla sido Kelan lääkäriä.
Ai miten niin mielivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitää olla kokeiltuna: Kelan terapia, erilaiset ryhmäterapiat, nettiterapiat. Kaikki mahdolliset lääkkeet yksin ja eri yhdistelminä kokeiltu. Stimulaatiohoidot (transkraniaalinen jne.). Kuntoutustutkimus, työkykyarvio, toimintakykykartoitus ja työkokeilu pitää olla tehtynä. Oleellista on toimintakyvyn aste, ei välttämättä niinkään diagnoosit, tosin nykyään mt-syistä ei juurikaan pääse eläkkeelle jos ei ole jonkinlaista psykoottistasoista oirehdintaa.
Mulla ei ollut noista "ruksattavia", kuin massiivinen määrä lääkekokeiluja ja yksi keskeytynyt työkokeilu.
Olin kuntoutustuella, tuona aikana aika tarkkaan neljä vuotta, ennen kuin sain pysyvän.
Eli ei voi yleistää.
No niinpä, ei mullakaan ollut kuin lääkkeet ja jotkut ryhmäjutut kokeiltuna, mutta eläke myönnettiin 4 v. kuntoutustuen jälkeen (ei mitään psykoottisia oireita). Yksilöllistä on mitä vaaditan ja myönnetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, takuueläke on se katto, jos eläkkeet jäävät yhteenkaskettuina alle sen. Kansaneläkettä saa tuollaisen summan päälle, taulukko löytyy kelan sivuilta.
https://www.kela.fi/takuuelake-maara-ja-maksaminen
Tuolla taulukkoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha sitä työk.hakemusta on hylyn jäljestä uudelleen tehdä ellei ole jotain uutta työkykyyn vaikuttavaa sairautta siihen lisätä. Parempi se on tehdä aina valitus hylyistä koska haku on silloin aina vireillä ja voi aina lähettää sinne uusia diagnooseja jotka huomioidaan seuraavassa käsittelyssä. Huolehtikaa itse että valitukset lähtee ajoissa koska virkailijat voivat tahallaan pilata hakemuksenne lähettämällä sen myöhässä.
No eipä ole auttanut valitusprosessin aikana, vaikka diagnooseja on tullut lisää koko ajan ja ne on ilmoitettu. Ihan samalla tavalla tulee hylkyä, vakuutusoikeutta myöten, ja aikaa kuluu. Uusi hakemus ja parhaassa tapauksessa uudet käsittelijät niin voi tulla jopa myönteinen päätös.
no sitten ei ole kysymys työkkärin järjestämästä työkyvyn selvityksestä vaan maksat itse lääkärin varakkaana ihmisenä. Raha puhuu kyllä jos on varaa kalliisiin lääkäreihin.
Ehkä kyseessä onkin työterveys. Työssä käyvätkin voivat sairastua ja hakea kuntoutustuelle ja työkyvyttömyyseläkkeelle eikä sitä heillekään läheskään aina myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan pääasiassa muualta eläkkeen kuin Kelalta. Osan saan kansaneläkkeenä. Silti tuo on se summa, jonka saisin työkyvyttömyyseläkkeellä tienata. Olen ihan normaali ihminen, vaikka saan myös kansaneläkettä.
T. 10+ vuotta kuntoutustuella, välillä tullut hylkyä joka sitten oikaistu[/quote]
Kun lukee: "Lain tarkoittamat edellytykset eivät täyty" mitähän mahtaa tarkoittaa?[/quote]
Tarkoittaa ettet ole niin sairas jotta et voisi tehdä jotain työtä. Mullakin on työkykyä rajoittava liikahikoilu, mutta arvaat varmaan et lääkärit ei noteeraa sitä millään diagnoosilla vaikka kesät talvet olisin mieluummin alasti. Tänäänkin tulin töistä asiakaspalvelusta perse hiessä ja silti on pakko jaksaa. Joskus talven pakkasilla tulee ihan ok tuntemus että olen normaali.. Voisin sytyttää itseni Kelan edessä tuleen pelkästään kuumotuksen avulla
"Puhelintyötäkö vai pitäisikö kenties perustaa yritys ja alkaa tarjoamaan seksipalveluita sängystä käsin?"
Oikeasti masentunut ja työkyvytön tuskin edes ajattelisi tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
"Puhelintyötäkö vai pitäisikö kenties perustaa yritys ja alkaa tarjoamaan seksipalveluita sängystä käsin?"
Oikeasti masentunut ja työkyvytön tuskin edes ajattelisi tuollaista.
Eli mitenkä sun mielestä masentunut ajattelee???
Ap tässä. Kiitän kaikkia asiallisia vastauksia antaneita. Iso kiitos niistä. Lähetän teille kovasti tsemppiä ja jaksamista oli tilanne millainen vain. 🤍
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on rakenteellinen korruptio. Lääkäri on vakuutusyhtiön palkkalistoilla, joten tietenkin hän ajaa työnantajansa etua. Miksi tällainen järjestely on sallittu? Koska vakuutusyhtiöillä on Suomessa hyvin paljon vaikutusvaltaa.
Totta kai vakuutusyhtiö tekee arvionsa omia asiantuntijoitaan käyttäen. Oikeusturva tulee siitä, että vakuutusyhtiön päätöksestä voi valittaa.
Vakuutusyhtiöt vaikuttavat antavan ihan hyviä päätöksiä, sillä eivät ne usein muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä negatiivisuuden määrää. Kela myöntää kuntoutusta, jos katsotaan, että kuntoutumisesta voi hyötyä. Ketään ei laiteta pysyvästi eläkkeelle ilman ettå yritetään kuntouttaa.
Omasta selvityksestä ei ole koskaan haittaa, hyötyä sen on sijaan voi olla.
Ja kyllä lain edessä toiset diagnoosit painavat enemmän kuin toiset. Siksi esim CFS eli krooninen väsymyssyndrooma kannattaa hakea keskivaikeana masennuksena.
Ei pelkällä masennuksella ole päässyt eläkkeelle vuosiin. Kuntoutustuelle, eli määräaikaiselle eläkkeelle voi päästä. Ehkä.
Itselläni aikanaan vakava toistuva masennus, Asperger ja persoonallisuushäiriö. Kuntoutustuki juoksi vuosia, kunnes vakuutusyhtiö ja kela päättivät yhtäkkiä että olen parantunut. Valittaminen ei auttanut.
Ironisinta on, että kun tuota haettiin uudestaan Kelan ammatillisen kuntoutusselvityksen jälkeen, jossa todettiin että olen liian sairas kuntoutukseen ja tarvitsen hoidon tehostamista, kuntoutustuki evättiin taas. Koska olen ihan terve. Vaikka Kela lähetti minut selvitykseen, heidän teettämänsä selvitys ei millään tavalla sido Kelan lääkäriä.
Ai miten niin mielivaltaa.
Minä olin myös kelan maksamassa ammatillisessa kuntoutuselvityksessä. Jo ennen selvitystä oli tiedossa, että minua ei kuntoutuksella terveeksi saa. No tämä sitten myös ammatillisessa kunt.selvityksessä todettiin, kuten myös se, ettei löydy realistisia työllistymissuunnitelmia eikä uuden ammatin opiskelukaan tule kyseeseen. Pääsinkö hakemus ja valitusrumban jälkeen tk- eläkkeelle? En. Myönnettiinkö sairaspäiväraha? Ei. vaivani ovat kelan mukaan vain lieviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on rakenteellinen korruptio. Lääkäri on vakuutusyhtiön palkkalistoilla, joten tietenkin hän ajaa työnantajansa etua. Miksi tällainen järjestely on sallittu? Koska vakuutusyhtiöillä on Suomessa hyvin paljon vaikutusvaltaa.
Totta kai vakuutusyhtiö tekee arvionsa omia asiantuntijoitaan käyttäen. Oikeusturva tulee siitä, että vakuutusyhtiön päätöksestä voi valittaa.
Vakuutusyhtiöt vaikuttavat antavan ihan hyviä päätöksiä, sillä eivät ne usein muutu.
Voi valittaa, mutta hyödyttääkö se onkin sitten ihan toinen juttu. Eivät muutu? Miksiköhän?
toi on nykyisin käsittääkseni 1956 syntyneille ja sitä maksetaan 65 vuoteen asti. Googlatkaa.