Jos koiralle pitäisi tehdä 700€ hoito hoitaisitko vai
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Lopetuspiikki maksaa 180€ ja viisisatanen jää vielä uuden terveen koiran hankintaan.
Sinulla on omituinen tarve tulla rehentelemään kuinka kova ja tunteeton paskiainen olet. Miksi? Ilmeisesti on kotona ollut vähän kovemmat kasvatuskeinot, isä paiskonut seinään tms.
Vierailija kirjoitti:
Hah, meillä menee tonni joka vuosi pelkästään koiran perussairauden hoitoon, koko koiran elämän ajan. Hoidolla pysyy täysin kunnossa ja hyvävointisena. Ei tulisi mieleenkään olla maksamatta, tällaiseen huonoon tuuriin pitää varautua kun koiran ottaa.
Varmaan rescue eikä rotukoira? Eihän varta vasten jalostettu koira voi olla noin sökö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitaisin ja olen hoitanutkin.
Suosittelen lämpimästi kaikille pennun hankkineille kunnon vakuutuksen ottamista.
Jos on useampi eläin, niin vakuutukset on ihan liian kalliitta ja vakuutusyhtiöt ovat kieroja, sekä vakuutus ei kata enää mitään sitten kun niitä vaivoja alkaa oikeasti tulemaan.
Meillä on useampi lemmikki eikä vakuutusta, mutta eläimille on oma säästötili. Sellainen kannattaa aloittaa jo kun ottaa pennun ja laittaa sinne tietty summa joka kuukausi. Sitten kun eläin ikääntyy on tilillä jo mukava summa rahaa hoitoa varten.
Jos ehtii ikääntyä ennen vaivoja. Meillä iski koiralle atopia jo pentuna, melkein 100€/kk maksaa lääke jolla oireilu pysyy poissa, plus allergiaruoka 100€/kk. Tai siis toki jos sinne tilille pystyy säästämään vaikka 300€/kk niin kyllähän siinä jo sitten saattaa säästyä, jos ei kauheasti muita kuluja ole.
Kohdunpoisto (märkäkohtu) maksoi n. 1000e 80 kiloa painavalle 7-vuotiaalle koiralle. Kyllä, koira hoidettiin.
Toinen koira joutui myrkytyksen takia yöksi teholle (n. 1600e), tämäkin tehtiin, vaikka eläinlääkärit koiran nähdessään sanoivat, että kannattaa varautua, että ei selviä. Selvisi koira kuitenkin.
Tässä varmaan kaksi kalleinta meidän koirille sattunutta tapaturmaa. Olen valmis maksamaan, kerta koirat olen ottanut. Ja tiedostan, että isoille koirille kaikki eläinlääkärilaskut ovat ylipäätään arvokkaampia (kun menevät painon mukaan operaatiot yms.).
Tottakai hoitaisin.
Ei pidä edes ottaa eläintä, jos ei ole varaa hoitaa sitä tarvittaessa.
Jos tosiaan 700e pikkurahan takia mietitte jopa koiran lopettamista niin älkää enää ikinä ottako koiraa! Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, meillä menee tonni joka vuosi pelkästään koiran perussairauden hoitoon, koko koiran elämän ajan. Hoidolla pysyy täysin kunnossa ja hyvävointisena. Ei tulisi mieleenkään olla maksamatta, tällaiseen huonoon tuuriin pitää varautua kun koiran ottaa.
Varmaan rescue eikä rotukoira? Eihän varta vasten jalostettu koira voi olla noin sökö...
Rotukoirahan tuo. Koko valtavan pentueen ainoa geeniloton voittanut. Vanhemmat eivät oireile, eikä sisarukset, eikä tietääkseni emonkaan sisarukset, isä ulkomaan tuonteja. Jalostetuissa koirissahan niitä ongelmia nimen omaan on, kaikenlaiset sekarotuiset ovat usein terveempiä. Mitä enemmän jalostettu, sen enemmän ongelmia. Toki takeita ei niidenkään kohdalla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotukoirahan tuo. Koko valtavan pentueen ainoa geeniloton voittanut. Vanhemmat eivät oireile, eikä sisarukset, eikä tietääkseni emonkaan sisarukset, isä ulkomaan tuonteja. Jalostetuissa koirissahan niitä ongelmia nimen omaan on, kaikenlaiset sekarotuiset ovat usein terveempiä. Mitä enemmän jalostettu, sen enemmän ongelmia. Toki takeita ei niidenkään kohdalla ole.
Siis takeita niiden sekarotuistenkaan kohdalla ei ole.
Jo pentuna voi tulla jokin sairaus, joka vaatii jatkuvaa hoitoa tai vaikkapa tiettyä lääkitystä. Tai pentu voi loukata itsensä ja operaatio vaatii leikkausta, kuntoutusta jne. Mä ainakin olen ollut vakuutukseen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Jo pentuna voi tulla jokin sairaus, joka vaatii jatkuvaa hoitoa tai vaikkapa tiettyä lääkitystä. Tai pentu voi loukata itsensä ja operaatio vaatii leikkausta, kuntoutusta jne. Mä ainakin olen ollut vakuutukseen tyytyväinen.
Näinpä. Minä ainakin olen onnellinen että otin tuolle perussairaalle rotukoiralle (kalliin) vakuutuksen. Se vakuutus maksaa itsensä takaisin ja ylikin jo tuon perussairauden vuosittaisessa hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis takeita niiden sekarotuistenkaan kohdalla ei ole.
Ei tietenkään ole. Sitten ehkä jos on molempien vanhempien isoisovanhemmista alkaen kaikki sekarotuisia. Kahden riskiperimää kantavan rotukoiran yhdistelmä tuskin on terve. Pahimmassa tapauksessa saa molempien rotujen sairaudet.
Jokaisen pitäisi miettiä koiraa hankkiessa mihin on valmis sitoutumaan. Itse olen hyvin jyrkkä tässä asiassa, johtuen lähinnä siitä, että mielestäni eläimen hyvinvoinnin pitäisi olla heti lasten hyvinvoinnin jälkeen tärkein prioriteetti. Tämä siitä syystä, että eläin on samalla tavalla kuin lapsi täysin riippuvainen annetusta hoidosta.
Minulla ei ole lapsia, joten esimerkiksi en voisi alkaa parisuhteeseen allergisen kanssa. Tai jos nykyinen puoliso käskisi valitsemaan koiran tai hänet, valitsisin koiran. Puoliso osaa pitää huolta itsestään, ja kun kerran on koirasta vastuu otettu, se vastuu kannetaan. Joku voisi tietenkin hakea koiralle uuden kodin, minä taas ajattelen jyrkästi niin, että jos puoliso on halunnut myös sen koiran ottaa, tulee hänenkin vastuu siitä kantaa. Ja jos hän ei haluakaan sitä vastuuta kantaa, hän ei ole sellainen puoliso jonka minä haluan.
Maksan myös koiralle kaikki tarvittavat hoitotoimenpiteet jotta se voi elää hyvää elämää. Ja lopetutan koiran heti, jos sen elämänlaatu alkaa liiaksi kärsiä vaivoista joita ei voi auttaa. En hyväksy sellaista eläimen väkisin hengissä pitämistä myöskään, kun se ei enää meinaa edes makuulta ylös ilman apua päästä.
Vasta jos itse en pysty koiralle enää takaamaan hyvää elämänlaatua riittävine ruokineen, hoitoineen, ja aktiviteetteineen, siitä voi luopua. Luopuminen sitten tapauskohtaisesti katsotaan, mitä se tarkoittaa. Jonkun eläimen kohdalla se voi tarkoittaa lopettamista, toisen kohdalla uutta kotia. Tähän mennessä en ole joutunut uuteen kotiin laittamaan yhtään koiraa, ja vain yhden joutunut lopetuttamaan muun syyn kuin vanhuuden vaivojen takia.
Mutta minä olen tässä asiassa jyrkkä omalla kohdallani. Nämä ovat ne vaatimukset mitä olen itselleni asettanut koiran hankkimisessa. En odota kaikilta muilta samaa. Silti hiljaa mielessäni tuomitsen jos koira lopetetaan suhteellisen edullisesti hoidettavan vaivan takia. On eri asia jos työtön joutuisi maksamaan hoidosta monta tonnia, kuin työssäkäyvä tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Hoidettuani ainokaista koiraani vuoden aikana tuhannella eurolla, korjattuani autoa kahdella tuhannella ja muutettuani työn perässä voisin sanoa, että nykyisessä rahatilanteessa ja koiran sairaushistorian olisi vakava mietinnän paikka, jos se TAAS sairastuisi.
Voi hyvänen aika.. Ihan niinkuin autosi reistailut ja työn perässä muuttaminen olisi jotenkin sen koiran vika. Hassun kuuloista niputtaa nuo samaan kommenttiin.
Mua kyllä nyppii vahvasti ihmiset joille eläin on vaan lelu jonka voi heivata mäkeen kun kyllästyttää tai se menee rikki. En olisi parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa, joten ap, hoidata koira ja heivaa mies mäelle. Siitä koirasta on sulle enemmän iloa kuin tuollaisesta miehestä.
Nuo koirien ja kissojen hammasremontit on ihan järkyttävän hintaisia. Välillä pistää miettimään, että onko ne kaikki toimenpiteet ihan tarpeellisia. Kysyin kissan heiluvalle hampaalle poistoaikaa niin minulle kerrottiin, että pitää leikkaamalla poistaa. Yleensä heiluva hammas lähtee ihan muutamassa minuutissa vetämällä, koska se ei ole enää luussa kiinni kunnolla, vaikka olisikin monijuurinen. Olen itse ihmispuolella töissä. Jäi sellainen tunne, että miksi yritettiin satojen eurojen leikkausta myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidettuani ainokaista koiraani vuoden aikana tuhannella eurolla, korjattuani autoa kahdella tuhannella ja muutettuani työn perässä voisin sanoa, että nykyisessä rahatilanteessa ja koiran sairaushistorian olisi vakava mietinnän paikka, jos se TAAS sairastuisi.
Voi hyvänen aika.. Ihan niinkuin autosi reistailut ja työn perässä muuttaminen olisi jotenkin sen koiran vika. Hassun kuuloista niputtaa nuo samaan kommenttiin.
No ei ole kyse koirasta, vaan sattumasta. Kaksi vuotta sitten päätös olisi ollut helppo. Aina ei tuhansienkaan säästöt riitä vaan elämä yllättää.
Olen hoitanut. Vuoden aikana koiran eläinlääkäreihin meni 1200 e + vakuutusmaksu 500e.