En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(
Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.
Kommentit (525)
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita Ap edes sen päähuoneen mitat, jos sitä on muuten hankala kuvailla.
Noin 3,4 x 4,20 m
Nyt olen alkanut miettiä onko tuo vihreä nojatuolikin tänne liian iso :_/ Kun silloin kun sen ostin, se oli ostos jonka halusin ja maksoin siitä enemmänkin rahaa. Ajattelin että kun ei ole sohvaa, niin tarvitsen jonkun istuinpaikan esim lukemiseen ja vieraille, ettei tarvia vain sängyssä röhötä jatkuvasti.
No älä silloin siitä luovu kun on kerran mieluinen🙂Mutta miten se Ikean kirjahylly? Menisikö sen tilalle pienempi lipasto tai vitriini? Millaiset kaapit huoneessa on vai onko ne muualla asunnossa? Entä onko sängyn alla säilytystilaa?
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainennpohja sun asunnossa on? Onko huonekalujen asettelu se ongelma ennemminkin kuin se, mitä ne ovat ja mitä värejä olet käyttänyt.
No, varmaan sekin. Tämä on pieni tila. Esim olen yrittänyt siirrellä tota nojatuolia eri paikkoihin missä näyttäisi hyvältä.
Tässä kiva kädestä pitäen-ohje nojatuolin stailaamiseen :)
Katselin nyt muuten eilen illalla niitä uusia mattoja, ja en osaa vielä päättää ostanko yhden ison vai monia pieniä. En tiedä osaisinko sitten yhdistää noi pienet nätin näköisesti. Samaan aikaan iso matto on vaikea käsitellä ja pestä. :/
Sohvatyynyjä,vilttejä,kirjoja,kynttilöitä,viherkasveja.Sinulle tärkeitä esineitä.Siisteys ja puhtaus.
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainennpohja sun asunnossa on? Onko huonekalujen asettelu se ongelma ennemminkin kuin se, mitä ne ovat ja mitä värejä olet käyttänyt.
No, varmaan sekin. Tämä on pieni tila. Esim olen yrittänyt siirrellä tota nojatuolia eri paikkoihin missä näyttäisi hyvältä.
Tässä kiva kädestä pitäen-ohje nojatuolin stailaamiseen :)
Toi on tosi kiva, tosiaan mulla ei ole tollaisia isoja kasveja eikä vielä sitä jalkalamppua. Ens viikolla jos menen Ikeaan tai jonnekin ostoksille kun saan kyydin. Saa tietty linkata myös kivoja juttuja jos on mielessä. Esim nettikaupoista!
Iso matto tekee tilastakin isomman näköisen. Yksi vaihtoehto on ostaa 2 kapeaa ja laittaa ne aivan vierekkäin niin saa "ison" maton. On sitten helpompi pestä jaa peittää paremmin ikävän värisen lattian.
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi saada tehtyä siitä kämpästä ehjä kokonaisuus niin tuntuisi varmasti paljon kotoisammalta heti. Sulla on tällä hetkellä aika paljon eri puunsävyjä riitelemässä keskenään ja sitten vielä valkoista ja mustaa. Siihen ei kiinnittäis niin paljon huomiota jos sävyt yhdistyis vaikkataulussa/verhoissa/matossa. Ootko aatellut mitään kuosia vaikka verhoihin jossa olis samaa vihreää kun sun nojatuolissa, roosaa, valkoista ja mustaa. Sittenhän vihreän vastaväri on oranssi joten sitäkin voisi olla murretussa sävyssä ihan pienesti jossain esim. taulussa. Vallilla on tosi kivoja verhokuoseja ja niitä on ollut ainakin cittarissa ihan hyvässä alessa. Ja kirpparit on kunnon aarreaitta siihen että kodista saa persoonallisen, joten unohda ikea.
Jep. Kun en ole osannut yhdistää mitenkään huonkaluja ja sitten taas moni sanoo kun on kaikki huonekalut eri sarjaa, niin ei haittaa yhtään :D Joten en tiedä enää mitä uskoa. Kuitenkaan en haluaisi että kaikki on valkoistakaan. No, ainakin nyt sänky ja hylly on valkoisia, ja sitten puujakkara. Muut on sitten eriväri puuta joka ei soinnu tän lattian kanssa, ja työpöydässä mustat jalat. Värit ei soinnu mitenkään keskenään ja liikaa synkkää harmaata. Tuntuu että koko aasuntoni olemus on vain harmaa ja sitten tuo iso nojatuoli keskellä! Mutta kyllä mä tiedän nyt enemmän missä vikaa... kun olette neuvoneet. : ) Kuuntelen tietenkin kaikkia näitä neuvoja.Toivottavsasti saan joskus nätin kodin.
Ap, sullahan on nätti lattia. Olisin kiljunut ilosta jos mulla ois ollut tuommoinen lattia. Ei vaan semmoinen hirveä muovilattia mitä ei nätiksi saanu millään ilveellä. Kuviollinen matto vois ratkaista tuon sopimisongelman. Siinähän voisi olla vaikka mustaa, valkoista ja vaalean puun väriä niin toisi muuta sisustusta yhtenäisemmäksi. Mistä kuviosta pidät? Salmiakista? Ympyröistä? Kukista?
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi saada tehtyä siitä kämpästä ehjä kokonaisuus niin tuntuisi varmasti paljon kotoisammalta heti. Sulla on tällä hetkellä aika paljon eri puunsävyjä riitelemässä keskenään ja sitten vielä valkoista ja mustaa. Siihen ei kiinnittäis niin paljon huomiota jos sävyt yhdistyis vaikkataulussa/verhoissa/matossa. Ootko aatellut mitään kuosia vaikka verhoihin jossa olis samaa vihreää kun sun nojatuolissa, roosaa, valkoista ja mustaa. Sittenhän vihreän vastaväri on oranssi joten sitäkin voisi olla murretussa sävyssä ihan pienesti jossain esim. taulussa. Vallilla on tosi kivoja verhokuoseja ja niitä on ollut ainakin cittarissa ihan hyvässä alessa. Ja kirpparit on kunnon aarreaitta siihen että kodista saa persoonallisen, joten unohda ikea.
Jep. Kun en ole osannut yhdistää mitenkään huonkaluja ja sitten taas moni sanoo kun on kaikki huonekalut eri sarjaa, niin ei haittaa yhtään :D Joten en tiedä enää mitä uskoa. Kuitenkaan en haluaisi että kaikki on valkoistakaan. No, ainakin nyt sänky ja hylly on valkoisia, ja sitten puujakkara. Muut on sitten eriväri puuta joka ei soinnu tän lattian kanssa, ja työpöydässä mustat jalat. Värit ei soinnu mitenkään keskenään ja liikaa synkkää harmaata. Tuntuu että koko aasuntoni olemus on vain harmaa ja sitten tuo iso nojatuoli keskellä! Mutta kyllä mä tiedän nyt enemmän missä vikaa... kun olette neuvoneet. : ) Kuuntelen tietenkin kaikkia näitä neuvoja.Toivottavsasti saan joskus nätin kodin.
Ap, sullahan on nätti lattia. Olisin kiljunut ilosta jos mulla ois ollut tuommoinen lattia. Ei vaan semmoinen hirveä muovilattia mitä ei nätiksi saanu millään ilveellä. Kuviollinen matto vois ratkaista tuon sopimisongelman. Siinähän voisi olla vaikka mustaa, valkoista ja vaalean puun väriä niin toisi muuta sisustusta yhtenäisemmäksi. Mistä kuviosta pidät? Salmiakista? Ympyröistä? Kukista?
Niin varmaan joidenknin mielestä nätti :) mutta samaan aikaan aika huonossa hapessa, "naarmuja, yms. Ne haluaisi peittää matoilla. Mutta tämä on aika tumma sillai, joten ehkä vaikea yhdistää huonekaluja, tai en tiedä...Olisi ehkä helpompaa jos olisi vaalea lattia., mutta tällä nyt mennään! En tosiaan tiedä vielä millaisen maton, on nyt niin paljon eri vaihtoehtoja nyt. Pitää käydä ihan paikan päällle katsomassa ja ei heti ostaa, vaan pähkäillä.
Laitat nyt tekstiileillä värimaailman uusiksi ja katselet jonkin aikaa ja sitten jos useat puun sävyt tökkii voit maalata jotain vaikka sinisellä tai keltaisella, ei tule tylsän valkoista. Pikkuhiljaa on parempi kuin kerralla kaikki.
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita Ap edes sen päähuoneen mitat, jos sitä on muuten hankala kuvailla.
Noin 3,4 x 4,20 m
Nyt olen alkanut miettiä onko tuo vihreä nojatuolikin tänne liian iso :_/ Kun silloin kun sen ostin, se oli ostos jonka halusin ja maksoin siitä enemmänkin rahaa. Ajattelin että kun ei ole sohvaa, niin tarvitsen jonkun istuinpaikan esim lukemiseen ja vieraille, ettei tarvia vain sängyssä röhötä jatkuvasti.
No älä silloin siitä luovu kun on kerran mieluinen🙂Mutta miten se Ikean kirjahylly? Menisikö sen tilalle pienempi lipasto tai vitriini? Millaiset kaapit huoneessa on vai onko ne muualla asunnossa? Entä onko sängyn alla säilytystilaa?
Ei se ikean hylly niin iso ole, sitten jos luovun ja otan pienemmän, tuntuu taas että asuntoni on tyhjä. tai että huonekalut on liian pieniä. Mulla on erikseen vaatehuone joten se on auttanut paljon. Siellä on vaateteline ja sitten olen järjestellyt säilytyslaatikoihin asusteet, yms. Ei mulla niin paljon tavaraa ole edes, olen niitä karsinutkin. Sängyn alle kyllä mahtuu jotain.
Vierailija kirjoitti:
Sohvatyynyjä,vilttejä,kirjoja,kynttilöitä,viherkasveja.Sinulle tärkeitä esineitä.Siisteys ja puhtaus.
Siivoan kyllä paljon joten liasta ja ylimääräisestä roinasta tämä ei ole kiinni... :) Ja en ole masentunut, kun joku kirjoitti että voisi johtua siitä tämä tunne...
Vierailija kirjoitti:
Laitat nyt tekstiileillä värimaailman uusiksi ja katselet jonkin aikaa ja sitten jos useat puun sävyt tökkii voit maalata jotain vaikka sinisellä tai keltaisella, ei tule tylsän valkoista. Pikkuhiljaa on parempi kuin kerralla kaikki.
Jep. Koitan etsiä nättejä tekstiiljeä missä noita värejä :)
En ymmärrä tietoista sisustamista ja että sen avulla saisi asunnosta kotoisan. Esimerkiksi että ottaa mallia jostain kuvista.
Kotoisuus tulee käytännöllisyydestä ja viihtyisyydestä, ja se syntyy vain kun tekee asunnosta sellaisen, jossa on hyvä olla ja tehdä asioita. Pitää olla kirjoja, astioita, huonekasveja, mukavia löhötuoleja, valaistus sellainen että näkee lukea kirjaa tai siivota talven hämärinä iltoinakin ja siistiä!
Nykyään asunnot voivat silti näyttää elottomilta, vaikka ne olisi kuinka mietitty, kun ei niissä oikeasti löhöillä tai oleilla. Esim. Larmien Pirkkalan asunto boho-tyyleineen: täyttä tuskaa löhöillä jollain heikolla rottinkilaverilla, ja liukuvat halvat matot menee heti ruttuun ja niihin kompastuu.
Ei aina kannata miettiä mitään kokonaistyyliä, vaan valita mukavia huonekaluja joita on hyväntuntuista käyttää.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tietoista sisustamista ja että sen avulla saisi asunnosta kotoisan. Esimerkiksi että ottaa mallia jostain kuvista.
Kotoisuus tulee käytännöllisyydestä ja viihtyisyydestä, ja se syntyy vain kun tekee asunnosta sellaisen, jossa on hyvä olla ja tehdä asioita. Pitää olla kirjoja, astioita, huonekasveja, mukavia löhötuoleja, valaistus sellainen että näkee lukea kirjaa tai siivota talven hämärinä iltoinakin ja siistiä!
Nykyään asunnot voivat silti näyttää elottomilta, vaikka ne olisi kuinka mietitty, kun ei niissä oikeasti löhöillä tai oleilla. Esim. Larmien Pirkkalan asunto boho-tyyleineen: täyttä tuskaa löhöillä jollain heikolla rottinkilaverilla, ja liukuvat halvat matot menee heti ruttuun ja niihin kompastuu.
Ei aina kannata miettiä mitään kokonaistyyliä, vaan valita mukavia huonekaluja joita on hyväntuntuista käyttää.
Oikeastaan, alussa en ottanut mallia mistään. :/ En ole mikään sisustuslehtien selailija. Kokonaisuus vaan sitten jotenkin tuli ristiriitaiseksi, ei kaikilla ole sellaista sisustussilmää, mikä näyttää yhdessä hyvältä. samaan aikaan nautin katsoa kauniita juttuja, joten harmittaa tosi paljon.
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on eriväristä puuta nojatuolin jaloissa, kirjahyllyssä ja tuoleissa. Miesystävä oli jo niitä muka lakkaamassa samanvärisiksi kun häiritsi hänen silmäänsä. Miesystävällä itsellään on kaikki sisustuskliseet: harmaata ja valkoista ja se saakelin divaanisohva jne. Tykkään ite, kun on kaikki eri paria. Yhtenäinen look olisi liian hotellimainen. Tää on sentään mun koti! Huonekaluja on kertynyt eri ajoilta ja niin sen kuuluu ollakin.
Voiko olla niin, että asunnossa on yksinkertaisesti vain ikävät pintamateriaalit ja värisävyt? Kaikki imitoivat puukuosiset laminaatit ja vinyylit sekä kalseat seinävärit tekevät kokonaisuudesta ankean, vaikka kuorruttaisit kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla niin, että asunnossa on yksinkertaisesti vain ikävät pintamateriaalit ja värisävyt? Kaikki imitoivat puukuosiset laminaatit ja vinyylit sekä kalseat seinävärit tekevät kokonaisuudesta ankean, vaikka kuorruttaisit kuinka paljon.
Varmaan sekin :(
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sekin :(
Mitäs jos palkkaisit ammattilaisen suunnittelemaan isot linjat kohdalleen?
Musta-harmaa-valkoinen koti on aina ankea.