En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(
Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Laita murrettuja värejä seinille. Maalaa, tapetoi, ripusta kankaita tai tauluja. Runsaat verhot, päiväpeitto, tyynyt. Istuinpäälliset, pöytäliina jne.
Jos ihminen asuu yksiössä - niin ehkä paras neuvo ei ole tupata sitä täyteen erilaista sälää ja tilkkutäkkiä. Tärkeämpää on miettiä mittasuhteiltaan sopivat kalusteet. Ehkä ei niinkään paljon kaikkea kuin miettiä sitä, mitkä asiat sopivat yhteen.
katso myytävät yksiöt miten sisustettu ympäri Suomen.
Pitääkö yksiöön kerätä sälää että tulee kodikas?
Oletko kokeillut käyttää hyllyä tilanjakajana? Se voisi olla ratkaisu varsinkin jos tila siis on yksi pitkulainen tila olkkariksi ja makkariksi. En tiedä millainen hyllysi on, että sopiiko se tilaa jakamaan. Jos se ei sovi, niin vaihda se esim. Ikean kallax hyllyyn. Kallaxiin saa ihania lisäosia, kuten kaapinovia, laatikostoja (myös lasia) ja koreja. Ne on helppo asentaa itse. Tilaa jakamalla saat vähän niinkuin makuuhuoneen. Jos et halua uutta hyllyä tai nykyinen hyllysi ei sovi, niin hylly ei ole ainoa tilanjakamisvaihtoehto.
Ja jos sinulla on sama ongelma kuin minulla eli hyllyjen stailaaminen on vaikeaa. Niin tavarat, jotka eivät sovi sisustukseen tai jotka vaan ovat hankalia sommitella, niin laita ne suosiolla pois silmistä esim rasioihin, laatikoihin ja kaappeihin.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri kalustetuja yksiöitä ja aika monihan noista on kolkko, kun ei ole oikein paljon tavaraa. Mun on varmaan sellainen nyt .
Esim joku tälläinen ei itseä viehätä/näyttää toimistomaiselta/Synkältä:
https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/nokia/16930332
Mutta sitten tää on taas söpö/kodikas
https://preview.redd.it/8wjgm4d9hxa61.jpg?auto=webp&s=5443395d7f172803b…
Pelkään että asuntoni on nyt väähän tuollainen ekan tyylinen :-( Samaan aikaan en haluaisi kerätä turhaa krääsää, ympäriins, mutta haluaisin lämpöä ja kodikkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut käyttää hyllyä tilanjakajana? Se voisi olla ratkaisu varsinkin jos tila siis on yksi pitkulainen tila olkkariksi ja makkariksi. En tiedä millainen hyllysi on, että sopiiko se tilaa jakamaan. Jos se ei sovi, niin vaihda se esim. Ikean kallax hyllyyn. Kallaxiin saa ihania lisäosia, kuten kaapinovia, laatikostoja (myös lasia) ja koreja. Ne on helppo asentaa itse. Tilaa jakamalla saat vähän niinkuin makuuhuoneen. Jos et halua uutta hyllyä tai nykyinen hyllysi ei sovi, niin hylly ei ole ainoa tilanjakamisvaihtoehto.
Ja jos sinulla on sama ongelma kuin minulla eli hyllyjen stailaaminen on vaikeaa. Niin tavarat, jotka eivät sovi sisustukseen tai jotka vaan ovat hankalia sommitella, niin laita ne suosiolla pois silmistä esim rasioihin, laatikoihin ja kaappeihin.
Tila ei ole pitkulainen, enemmäkin neliö. Sänky on oikealla, kirjahylly ja nojatuoli vasemmalla kun tullaan käytävästä. Olisi outoa jos sijottaisin kirjahyllyn suoraan keskelle lattiaa kun tullaan käytävältä. Mutta sänkyä en haluaisi minnekään muualle sijoittaa
Mä uskoisin, että sitä kodikkuutta tulisi juurikin siitä, että jakaa tilan toiminnallisiin osiin. Mun monikäyttöisin kalusteeni on ollut toimistosermi. Sain sen puolivahingossa ja olin ensin että mitä hittoa tällä teen, mutta yksiössä se rajasi "työhuoneen" ja "oleskelutilan" kun laitoin sen työpöydän ja nojatuolin väliin. Näin mulla oli yksi pieni seinä, joten sain nojatuolin lähelle myös jalkalampun.
Kaksiossa sermi oli sängyn päädyssä. Asunnon omistajan mielestä oli ollut hieno sisustuksellinen ratkaisu vetää yksi seinä täyteen liukuovipeiliä ja sermiä käyttämällä mun ei tarvinnut katsoa heti aamusta itseäni peilistä.
Se hylly poikittain käytävällä ei välttämättä ole ollenkaan huono sisustusratkaisu, vaan se oikeasti jakaa tilaa. Koska kyseessä on yksiö, niin voi ajatella että pieneen tilaan pitää kaikki laittaa seiniä vasten, mutta se ei välttämättä toimi niin.
Ja vaihda ne harmaat verhot johonkin eläväisempään.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskoisin, että sitä kodikkuutta tulisi juurikin siitä, että jakaa tilan toiminnallisiin osiin. Mun monikäyttöisin kalusteeni on ollut toimistosermi. Sain sen puolivahingossa ja olin ensin että mitä hittoa tällä teen, mutta yksiössä se rajasi "työhuoneen" ja "oleskelutilan" kun laitoin sen työpöydän ja nojatuolin väliin. Näin mulla oli yksi pieni seinä, joten sain nojatuolin lähelle myös jalkalampun.
Kaksiossa sermi oli sängyn päädyssä. Asunnon omistajan mielestä oli ollut hieno sisustuksellinen ratkaisu vetää yksi seinä täyteen liukuovipeiliä ja sermiä käyttämällä mun ei tarvinnut katsoa heti aamusta itseäni peilistä.
Se hylly poikittain käytävällä ei välttämättä ole ollenkaan huono sisustusratkaisu, vaan se oikeasti jakaa tilaa. Koska kyseessä on yksiö, niin voi ajatella että pieneen tilaan pitää kaikki laittaa seiniä vasten, mutta se ei välttämättä toimi niin.
Ja vaihda ne harmaat verhot johonkin eläväisempään.
Olenkin yrittänyt jakaa tilat, että olisi erikseen makkari ja työpiste, ja nojatuolille lukunurkka. Toin nyt vähän nojatuolia eteenpäin ettei ole ihan nurkassa, jos taakse sitetn se jalkalamppu. :)
Onko se huoneen sisääntulo siis pitkän seinän keskellä?
Lakkaa "sisustamasta" ja asu (kotonasi).
Vierailija kirjoitti:
Mitä mahdat tarkoittaa. On käytävä ja keittiö erikseen. :) Ja siten tämä neliömäinen yksi huone. Vaatehuone erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa "sisustamasta" ja asu (kotonasi).
En olekaan yrittänyt sisustaa :/ mutta lopputulos oli ristiriita!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mahdat tarkoittaa. On käytävä ja keittiö erikseen. :) Ja siten tämä neliömäinen yksi huone. Vaatehuone erikseen.
Että missä kohdassa on käytävästä tuleva oviaukko, pidemmällä vai lyhemmällä seinällä ja keskellä vai kulmassa.
sisusta itsellesi, kukkia, miten verhot ja matto?
taulu, valaisin? kirpputorit jne
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri kalustetuja yksiöitä ja aika monihan noista on kolkko, kun ei ole oikein paljon tavaraa. Mun on varmaan sellainen nyt .
Esim joku tälläinen ei itseä viehätä/näyttää toimistomaiselta/Synkältä:https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/nokia/16930332
Pelkään että asuntoni on nyt väähän tuollainen ekan tyylinen :-( Samaan aikaan en haluaisi kerätä turhaa krääsää, ympäriins, mutta haluaisin lämpöä ja kodikkuutta.
Toi jälkimmäinen on tosi kivasti sisustettu, otin itselleni oikeen kuvakopion talteen, jos tarvitsen joskus.
Älä vaihda nykyistä nojatuoliasi pienempään. Se vaikuttaa parhaalta huonekalultasi. Ja toi jälkimmäinen kuva on aika täynnä huonekaluja ja silti kiva, se eka kuva on pikemminkin kolho. Kyllä se sun nojatuoli sinne mahtuu.
Olisiko sun AP mahdollista piirtää meille pohjakuva kodistasi ja linkata kuva tänne? Siis sellainen yksinkertainen, josta suunnilleen saa selvän, millainen asunto on ja miten huonekalut on sijoitettu nyt. Ihan vaikka vain kynällä ruutupaperille. :) Se auttaisi meitä hahmottamaan tilaa ja kenties ehdottamaan kalusteiden järjestystä.
Olet saanut jo paljon hyviä ehdotuksia ja niihin tarttunutkin. Tsemppiä sisustamiseen! Uskon, että onnistut saamaan kodistasi kotoisamman.
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim joku tälläinen ei itseä viehätä/näyttää toimistomaiselta/Synkältä:https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/nokia/16930332
Tuossa tokassa on romanttinen tyylii. Jos pidät siitä, niin unohda harmaa ja musta. Murrettuja sävyjä ja koristeellisempia kalusteita.
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi jälkimmäinen on tosi kivasti sisustettu, otin itselleni oikeen kuvakopion talteen, jos tarvitsen joskus.
Älä vaihda nykyistä nojatuoliasi pienempään. Se vaikuttaa parhaalta huonekalultasi. Ja toi jälkimmäinen kuva on aika täynnä huonekaluja ja silti kiva, se eka kuva on pikemminkin kolho. Kyllä se sun nojatuoli sinne mahtuu.
Olen samaa mieltä. Tokassa kuvassa on tosi kotoisa ja nätti kokonaisuus. Kissakin siellä niin rennosti pötköttelee, että varmasti on mukava koti. :) Ja se vihreä nojatuoli vaikuttaa minunkin mielestäni AP:n parhaalta huonekalulta. Ehdottomasti pidä se, kun kerran siitä tykkäät ja se on mukava. Mieluummin vaihda jokin muu huonekaluistasi, jos siltä tuntuu. Moni onkin jo ehdottanut, että sen hieman kolkon, toimistomaisen työpöydän voisi vaihtaa puiseen ruokapöytään. Työtuoli kannattaa kuitenkin olla hyvä, mikäli teet paljon töitä/opintoja siinä pöydän äärellä. Mieluummin hyvä työskentelyasento kuin kaunis, mutta työskentelyyn sopimaton tuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että missä kohdassa on käytävästä tuleva oviaukko, pidemmällä vai lyhemmällä seinällä ja keskellä vai kulmassa.
En tiedä miten tänne voi linkata kuvaa =D
'
Ei oo nyt varaa sellaiseen :(