Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(

epätoivoinen.
10.08.2022 |

Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.

Kommentit (525)

Vierailija
381/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sun AP mahdollista piirtää meille pohjakuva kodistasi ja linkata kuva tänne? Siis sellainen yksinkertainen, josta suunnilleen saa selvän, millainen asunto on ja miten huonekalut on sijoitettu nyt. Ihan vaikka vain kynällä ruutupaperille. :) Se auttaisi meitä hahmottamaan tilaa ja kenties ehdottamaan kalusteiden järjestystä.

Olet saanut jo paljon hyviä ehdotuksia ja niihin tarttunutkin. Tsemppiä sisustamiseen! Uskon, että onnistut saamaan kodistasi kotoisamman. 

Piirsin mutta miten siirrän sen ja minne että näette?

Vierailija
382/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnosta tulee koti jos / kun on tullakseen, ei tekemällä tehden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sun AP mahdollista piirtää meille pohjakuva kodistasi ja linkata kuva tänne? Siis sellainen yksinkertainen, josta suunnilleen saa selvän, millainen asunto on ja miten huonekalut on sijoitettu nyt. Ihan vaikka vain kynällä ruutupaperille. :) Se auttaisi meitä hahmottamaan tilaa ja kenties ehdottamaan kalusteiden järjestystä.

Olet saanut jo paljon hyviä ehdotuksia ja niihin tarttunutkin. Tsemppiä sisustamiseen! Uskon, että onnistut saamaan kodistasi kotoisamman. 

Täällä on monet käyttäneet aijaa.comia. 

Vierailija
384/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin viestin jossa oli aijaalinkki, ei ottanut sitä? :(

Vierailija
385/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä järjestysja siisteys tekee asunnosta kodikkaan.Sisustuksen ei tarvitse olla trendien mukaista.Tavaroilla pitää ollaomat paikat,ja niitä ei saa olla liikaa.Väljyys ja siisteys luo viihtyisyyttä.Jotain pieniä väriläiskiä esim sohvalle ,ym.Minua ihmetyttää kun sisustus-suunnitelijat laittaa sohvan tai sängyn täyteen tyynyjä.Eihän sohvalle mahdu istumaan ,kun tyynyt valtaa tilan.Samoin vuoteessa.Pitää olla runsaasti tilaa niille sängyllä oleville tyynyille.Minä en tarvitse muuta kuin pään alustyynyn ja pari koristetyynyä päivisin.

Vierailija
386/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin viestin jossa oli aijaalinkki, ei ottanut sitä? :(

Ai niin tosiaan, onkohan aijaakin sensuurissa. Mites imgur? Joskus oon myös nähnyt sellaista, että se  aijaa-linkki on "katkaistu" eli lisätty jonnekin väleihin välilyönti, niin menee viesti täällä läpi. Ja muut on sitten kopsanneet sen linkin ja poistaneet välilyönnit.

Vierailija
387/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä järjestysja siisteys tekee asunnosta kodikkaan.Sisustuksen ei tarvitse olla trendien mukaista.Tavaroilla pitää ollaomat paikat,ja niitä ei saa olla liikaa.Väljyys ja siisteys luo viihtyisyyttä.Jotain pieniä väriläiskiä esim sohvalle ,ym.Minua ihmetyttää kun sisustus-suunnitelijat laittaa sohvan tai sängyn täyteen tyynyjä.Eihän sohvalle mahdu istumaan ,kun tyynyt valtaa tilan.Samoin vuoteessa.Pitää olla runsaasti tilaa niille sängyllä oleville tyynyille.Minä en tarvitse muuta kuin pään alustyynyn ja pari koristetyynyä päivisin.

Vierailija
388/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisustustyyli on suoraan sisustuslehdistä kopioitua harmaa-valko-beigeä, niin harvoinpa niiillä kodikkaan näköistä kotia saakaan aikaiseksi. Kauniin, siistin ja instakelpoisen kyllä, mutta varsinaisesti kodikkaasta kodista sisustusmuotia tunnollisesti seuraavat kodit ovat usein kaukana. Panosta siihen että kotisi näyttää sinulta. Huonekalujen, koristeiden, värien ja materiaalien ei pitäisi olla pelkästään keskenään yhteensopivia vaan myös sun luonteeseen ja tyyliin sopivia. Yksiössä pitää myös huomioda asunnon koko. Isot huonekalut, vähän säilytystilaa ja paljon pientä söpöä sisustuskrääsää niin yksiö tuntuu liian ahtaalta ja sotkuiselta. 

Vierailija
389/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
390/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan on sellaisia perfektionisteja, ettei niillä ole koskaan kaikki hyvin. Ei se nettiä selailemalla miksikään muutu, jos on päässä joku pinttymä.

Vierailija
391/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa pohjapiirroksessa ne pienet pyöreät on muuten jakkaroita. Kun käytän yhtä sängyn vierelle jolle lasken jos tarvetta jotain. 

Vierailija
392/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita murrettuja värejä seinille. Maalaa, tapetoi, ripusta kankaita tai tauluja. Runsaat verhot, päiväpeitto, tyynyt. Istuinpäälliset, pöytäliina jne.

Jotta asunto tuntuu kodilla, niin pitäähän siellä olla erilaisia virkkeitä ja harrastusmahdollisuuksia. Esimerkiksi kirjoituspöytä tietokonetta varten, televisio elokuvia ja ajankohtaisohjelmia varten, stereot musiikin kuuntelua varten, kirjahylly kirjoja ja levyjä varten sekä jääkaappi täynnä ruokaa. Asunnosta voi tehdä vähitellen kodikkaan ottamalla neliöt tehokkaaseen käyttöön kylpyhuoneetta ja makuuhuonetta myöten. Turhasta roinasta tulee silti hankkiutua eroon, jotta asunto ei tunnu liian ahtaalta. 

Vierailija
393/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita murrettuja värejä seinille. Maalaa, tapetoi, ripusta kankaita tai tauluja. Runsaat verhot, päiväpeitto, tyynyt. Istuinpäälliset, pöytäliina jne.

Jotta asunto tuntuu kodilla, niin pitäähän siellä olla erilaisia virkkeitä ja harrastusmahdollisuuksia. Esimerkiksi kirjoituspöytä tietokonetta varten, televisio elokuvia ja ajankohtaisohjelmia varten, stereot musiikin kuuntelua varten, kirjahylly kirjoja ja levyjä varten sekä jääkaappi täynnä ruokaa. Asunnosta voi tehdä vähitellen kodikkaan ottamalla neliöt tehokkaaseen käyttöön kylpyhuoneetta ja makuuhuonetta myöten. Turhasta roinasta tulee silti hankkiutua eroon, jotta asunto ei tunnu liian ahtaalta. 

Läppäri löytyy, telkkaa en ole hommannut koska katson leffat läppäriltä. Musiikkiakin kuuntelen koneella tai kännykällä. Kirjoja luen silloin tällöin.

Vierailija
394/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ratkaisin ongelman siten, että aloin ostella vain sellaista josta pidän. En siis juurikaan miettinyt kokonaisuutta. Mutta kuitenkin lopputulos oli kotoisa, lämmin ja yllättävän hyvin kaikki sitten sopiikin yhteen.

Älä mieti liikaa. Mene fiilispohjalta. Esim. jos kaupassa joku sohvatyynyn kuosi miellyttää silmää ja saa aikaan hyvän olon tunteen, niin osta se. Älä mieti orjallisesti sopiiko kokonaisuuteen.

Mulla tämä ei onnistu, koska tykkään sekä Artek-tyyppisestä selkeän modernista ja minimalistisesta, että englantilaisesta romanttisesta, tai shabby chicistä ym ym, mutta pienessä asunnossa niitä on vaikeaa saada näyttämään kokonaisuudelta. Kyllä se vaatii joko silmää, tai että on selvä oma tyylimieltymys.

Kotoisa ja tyylikäs kokonaisuus harvemmin osuu yhteen. Joko on sellainen hotellihuonemainen sisustettu kokonaisuus tai kotoisa sekametelisoppa. Ei tietysti aina, mutta usein näin.

Minusta hotellihuonemainen sisustus on kotoisa. Varsinkin sen tyylinen makkari olisi ihana.

Vierailija
395/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sänky oikeasti niin suuri, että se tulee käytävän oviaukon eteen?

Vierailija
396/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sänky oikeasti niin suuri, että se tulee käytävän oviaukon eteen?

Vähän tulee, sänky on 120

Vierailija
397/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjapiirros: https://imgur.com/a/txBi69G

Hienoa, tämä selkeytti paljon. Onko järjestys omasta mielestäsi kätevä, siis tilan eri toimintoja ajatellen? Se on etenkin pienessä tilassa tosi tärkeää. Itse varmaan laittaisin työpöydän jääkaapin viereen, jos se kerta toimii myös ruokapöytänä. Mutta toisaalta työpöytänä sen paikka on hyvä tuolla nurkassa. Uskon, että tekstiilien vaihdolla saat sitä haluamaasi kodikkuutta aikaan.

Itselläni on tapana vaihdella järjestystä vähän fiiliksen ja vuodenajankin mukaan. Sekin tuo piristystä ja voi auttaa tekemään tilasta kotoisamman.

Vierailija
398/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas siirtäisin sängyn ristikkäiseen kulmaan eli hyllyn ja nojatuolin paikalle. Hylly tämänhetkistä paikkaa vastapäätä ja työpöytä sängyn paikalle niin, että pitempi sivu on vasten vaatehuoneen seinää. Tuoli ja pöytä ikkunan eteen nykyisen sijoittelun peilikuvana. Nurkkaan tuolin taakse se jalkalamppu. 

Vierailija
399/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas siirtäisin sängyn ristikkäiseen kulmaan eli hyllyn ja nojatuolin paikalle. Hylly tämänhetkistä paikkaa vastapäätä ja työpöytä sängyn paikalle niin, että pitempi sivu on vasten vaatehuoneen seinää. Tuoli ja pöytä ikkunan eteen nykyisen sijoittelun peilikuvana. Nurkkaan tuolin taakse se jalkalamppu. 

Tulin samaan aatokseen about heti, kun olin edellisen viestini kirjoittanut. Tuollainen järjestys tekisi huoneesta levollisemman ja käytännöllisemmän. Työpöytä olisi tavallaan oma tilansa, ja samalla se toimii kätevämmin myös ruokapöytänä kuin nykyisellä paikallaan.

Vierailija
400/525 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjapiirros: https://imgur.com/a/txBi69G

Hienoa, tämä selkeytti paljon. Onko järjestys omasta mielestäsi kätevä, siis tilan eri toimintoja ajatellen? Se on etenkin pienessä tilassa tosi tärkeää. Itse varmaan laittaisin työpöydän jääkaapin viereen, jos se kerta toimii myös ruokapöytänä. Mutta toisaalta työpöytänä sen paikka on hyvä tuolla nurkassa. Uskon, että tekstiilien vaihdolla saat sitä haluamaasi kodikkuutta aikaan.

Itselläni on tapana vaihdella järjestystä vähän fiiliksen ja vuodenajankin mukaan. Sekin tuo piristystä ja voi auttaa tekemään tilasta kotoisamman.

Olen ajatellut että siirtäisi myös työpöydän jäkapin viereen mutta tuntuu vähän hassulta, kun sitten kaikki eli hylly, työpöytä ja noatuoli on samallakulmalla