En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(
Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että tällainen tyyli voisi sopia? Varsinkin eka kuva:
https://keltainenkahvipannu.blogspot.com/2019/12/lisaa-havuja.html?m=1
Hanki oikein monta vaaleasävyistä mutta iloisen väristä räsymattoa ja peitä se kirsikansävyinen lattia niillä. Voit asetella eri kokoisia räsymattoja vähän limittäin ja lomittain toistensa päällekin.
Kun matoissa on useita värejä, mutta yleisilme on vaalea, niihin voi yhdistää kaikki nuo jo omistamasi huonekalut ja syntyy yhtenäinen ilme.
Ja siirrä ainakin se nojatuoli pois nurkasta. Jos kaikki huonekalut ovat seinien vierellä, ei näytä kivalta eikä kotoisalta. Siinäpä ehkä yksi asuntosi ongelma.
Minusta tuon tyyliset matot ei kyllä sovi yhtään ap:n lattiaan ja pöytään. On jotenkin ihan eri maailmasta.
Ei kannata juuttua siihen, että ne on tuossa juuri räsymattoja, yhtä hyvin samat iloiset värit voisi olla valkopohjaisessa "itämaisessa" nukkamatossa, tai abstraktissa. Ap kumminkin tykkäsi ilmeisesti tuollaisesta iloisen värikkäästä, ja valkoinen pohja tekee matosta valoisan ja raikkaan. Pieni kuvio sopii pieneen asuntoon, iso olisi ehkä vähän päällekäyvä ja sekava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että tällainen tyyli voisi sopia? Varsinkin eka kuva:
https://keltainenkahvipannu.blogspot.com/2019/12/lisaa-havuja.html?m=1
Hanki oikein monta vaaleasävyistä mutta iloisen väristä räsymattoa ja peitä se kirsikansävyinen lattia niillä. Voit asetella eri kokoisia räsymattoja vähän limittäin ja lomittain toistensa päällekin.
Kun matoissa on useita värejä, mutta yleisilme on vaalea, niihin voi yhdistää kaikki nuo jo omistamasi huonekalut ja syntyy yhtenäinen ilme.
Ja siirrä ainakin se nojatuoli pois nurkasta. Jos kaikki huonekalut ovat seinien vierellä, ei näytä kivalta eikä kotoisalta. Siinäpä ehkä yksi asuntosi ongelma.
Siis miksi ihmeessä täällä monikin neuvoo laittamaan mattoja päällekkäin. Ei se kodikkuus ole siitä lattian väristä kiini.
Kuulostaa suomalaiseen korvaan aika erikoiselta ratkaisulta. Ehkä jopa niin erikoiselta, että se veisi katsetta ja huomiota vielä entistä enemmän siihen lattiaan kun alkaisi ihmettelemään, että mikäs juttu tää oikein on...
Vierailija kirjoitti:
Kokeilisin aitoa puuta, luonnonkiviä, kunnon sohva johon voi nukahtaa eikä tule kipeäksi paikat, vieraille omat istuimet, koristekynttilät. Laatikot ja rasiat tavaroille. Pieni hyllykkö. Ehkä väriläikkiä tai kestokukkia, kukkakuosityynyliina koristetyynyihin. Tai keksi joku oma tyylisuuntaus. Verhojen väri joku kiva. Maalaa pari taulua itse?
Olen poikamies. Kukkajutut ja kynttiläasetelmat eivät ole mun juttu.
En jaksa lukea kommentteja, mutta kattovalon sijaan käydä pieniä kohdevalaisimia. Osta iso matto, lattiaan asti ulottuvat verhot ja pari viherkasvit.
Muutimme nykyiseen taloomme 51 vuotta sitten. Vieläkään se ei tunnu kodilta.
Lakkaa kattomasta sisustusjuttuja ja seuraamasta trendejä! Lauta ihan vaan oman maun mukaan.
Tekstiilit keräävät pölyä. Se kannattaa huomata. Mitä jos vaihtaisi ensin sen toimistomaisen työpöydän vaikka tunnelmaiseen ruokapöytään?
Vierailija kirjoitti:
Tekstiilit keräävät pölyä. Se kannattaa huomata. Mitä jos vaihtaisi ensin sen toimistomaisen työpöydän vaikka tunnelmaiseen ruokapöytään?
Kyllä tuosta asunnosta silti saa tekstiilien vaihdolla kodikkaamman. Siellähän on jo verhot, matto ja tyynyjä. Ne kun vaihtaa toisenlaisiin, tunnelma muuttuu. Minä näe pölyä suurena ongelmana.
Itse ehdotin samaa monta sivua sitten, että vaihtaisi työpöydän ruokapöydäksi. Jos työpöydällä joka tapauksessa syödään ja tehdään töitä/opiskellaan, niin sama se on tehdä ruokapöydän ääressä. Kodikkaampi tunnelma tulee pienestä ruokapöydästä. Myös klaffipöytä olisi tuollaiseen 25 neliön yksiöön hyvä vaihtoehto, saisi tarvittaessa suurennettua pöytätilaa, mutta arjessa yksin pöytä vie vain pienen tilan. Täyspuisia vanhoja klaffipöytiä löytää kirppiksiltä ja torista.
Ap ei vain ilmeisesti nyt halua vaihtaa yhtäkään huonekaluistaan. Ei ole tullut ilmi onko hän opiskelija, mutta aika nuori joka tapauksessa, ja rahat ovat ilmeisesti tiukilla. Joten sikäli ymmärrän, ettei ole halua tai mahdollisuutta satsata suuresti. Mutta tämän työpöydän vaihdon ruokapöytään voisi jättää hautumaan ajatuksena ja tehdä jossain vaiheessa, kun sopiva pöytä tulee vastaa ja/tai varat antavat myöten. Työpöydän saa varmasti myytyä nopeasti torissa tms.
Vaikea sanoa mitä kukakin pitää kotoisana. Laita tänne esimerkkikuvia mielestäsi kotoisista sisustuksista, niin voidaan koettaa etsiä niistä jotain punaista lankaa?
Millainennpohja sun asunnossa on? Onko huonekalujen asettelu se ongelma ennemminkin kuin se, mitä ne ovat ja mitä värejä olet käyttänyt.
Hyviä vinkkejä tullut paljon; matot, verhot, viherkasvit, lyhdyt / kynttilät. Amppeli roikkumaan, värejä joissa viihdyt. Kyllä se kotoisuus vielä löytyy 👍
Laita Ap edes sen päähuoneen mitat, jos sitä on muuten hankala kuvailla.
Feng sui puuttuu. Muuta minun luokse. Saat rakkautta samalla. M49
Meinasin kans just ehdottaa, että tutustu joihinkin Feng Shui oppaisiin. Ei siitä mitään "uskontoa" tarvitse tehdä, mutta kyllä se niin vaan taitaa olla, että eri materiaaleilla, elementeillä ja jopa ilmansuunnilla on vaikutuksensa meihin ja olotilaamme.
Yksi vinkki, jota itse noudatan sisustuksessa (toimii myös isommassa talossa tai asunnossa). Valitse kotiisi joku mieleinen taulu, jonka värimaailmasta otat vaikutteita muihin kalusteisiin, tekstiileihin ja miksei seinien väreihin. Itse vältän kuosillisia tapetteja ja käytän mieluummin taidetta, tyynyjä ja mattoja tuomaan tekstuuria ja muotoja sisustukseen. Lemppari taulusta voi ottaa kuvan mukaan ostoksille! Oma tauluni sijaitsee heti sisääntullessa eteishallissa. Siinä on murrettuja värejä, joita pidän mielessä jos teen "värillisiä hankintoja" kotiin, eli tyynyjä, koriste-esineitä yms. Näin saa säilymään harmonian sisustuksessa eikä sen tarvitse olla vain greige-valkoinen-harmaa. Näin tämän vinkin youtube-kanavalla, kun selasin talon oston jälkeen sisustusvinkkejä.
Kodikkuutta tuo myös itselle tärkeät tavarat esillä ja niitä varten voi hankkia seinälle tai lattialle sijoitettavan lasivitriinin. Nämä ovat todella kivoja ja tavarat pysyvät pölyttöminä. Sisälle voi laittaa lempikirjoja, kuivakukkia, valokuvia, astioita jne. Hauskoja sistustushetkiä!
Sun pitäisi saada tehtyä siitä kämpästä ehjä kokonaisuus niin tuntuisi varmasti paljon kotoisammalta heti. Sulla on tällä hetkellä aika paljon eri puunsävyjä riitelemässä keskenään ja sitten vielä valkoista ja mustaa. Siihen ei kiinnittäis niin paljon huomiota jos sävyt yhdistyis vaikkataulussa/verhoissa/matossa. Ootko aatellut mitään kuosia vaikka verhoihin jossa olis samaa vihreää kun sun nojatuolissa, roosaa, valkoista ja mustaa. Sittenhän vihreän vastaväri on oranssi joten sitäkin voisi olla murretussa sävyssä ihan pienesti jossain esim. taulussa. Vallilla on tosi kivoja verhokuoseja ja niitä on ollut ainakin cittarissa ihan hyvässä alessa. Ja kirpparit on kunnon aarreaitta siihen että kodista saa persoonallisen, joten unohda ikea.
Vierailija kirjoitti:
Noin 3,4 x 4,20 m
Nyt olen alkanut miettiä onko tuo vihreä nojatuolikin tänne liian iso :_/ Kun silloin kun sen ostin, se oli ostos jonka halusin ja maksoin siitä enemmänkin rahaa. Ajattelin että kun ei ole sohvaa, niin tarvitsen jonkun istuinpaikan esim lukemiseen ja vieraille, ettei tarvia vain sängyssä röhötä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Millainennpohja sun asunnossa on? Onko huonekalujen asettelu se ongelma ennemminkin kuin se, mitä ne ovat ja mitä värejä olet käyttänyt.
No, varmaan sekin. Tämä on pieni tila. Esim olen yrittänyt siirrellä tota nojatuolia eri paikkoihin missä näyttäisi hyvältä.
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 3,4 x 4,20 m
Nyt olen alkanut miettiä onko tuo vihreä nojatuolikin tänne liian iso :_/ Kun silloin kun sen ostin, se oli ostos jonka halusin ja maksoin siitä enemmänkin rahaa. Ajattelin että kun ei ole sohvaa, niin tarvitsen jonkun istuinpaikan esim lukemiseen ja vieraille, ettei tarvia vain sängyssä röhötä jatkuvasti.
Pikkuruisilla nojatuoleilla ei tee yhtään mitään, ikäviä istua. Hyvä jos on iso ja mukava.
Tämän perusteella sanoisin, että keltainen jakkara ei ole juttusi kerta inhoat räikeitä värejä. Vaikka jokin murrettu oranssi voisi toimia. Sopii roosaan ja vihreään erittäin hyvin.
Kokeile jotain viherkasvia. Esimerkiksi viirivehka on varsin helppohoitoinen altakasteluruukussa. Kastele viimeistään silloin, kun nuupahtaa. Todella kestävä kasvi. Jos viherkasvit eivät pysy hengissä, niin osta leikkokukkia. Jokin neilikkakimppu ruokakaupassa maksaa pari euroa ja kestää sen pari viikkoa.