Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi juuri pettäminen tuntuu olevan pahinta?

Vierailija
10.08.2022 |

Ihmiset elää parisuhteissa jossa vuosikausia arvostellaan, haukutaan ja kohdellaan tunnekylmästi plus että lapset joutuu kuuntelemaan jatkuvaa riitelya. Silti pysytään yhdessä, muka lasten takia. Seuraavassa tapauksessa on samanmoinen lapsiperhe, mutta arki on tasapainoista ja hyvää. Sitten toinen tekee mokan ja käy vieraissa. Kerta heitosta erotaan. Miksi yhden kerran hairahdus nähdään kaikista pahimpana asiana mitä parisuhteessa voidaan tehdä? En puolustele asiaa, se on väärin mutta miksi se on pahempi asia kuin yllä mainittu jatkuva huonosti kohtelu, väkivalta tms. Liittyykö tämä jotenkin kontrollointiin joka menetettiin siinä kohtaa kun toinen hairahti vieraisiin?

Kommentit (697)

Vierailija
1/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys.

Vierailija
2/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskottomuuden takia erotaan, niin ei ollut rakkausavioliitto. Pikemminkin hyvä syy ottaa ja häipyä, loukattua teeskennellen, vaikka sydän läikähtäisi onnesta kun pääsee uutta katsastamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska joku muu on tullut intiimin kanssakäymisen väliin mikä erottaa parisuhteen yleensä kaverisuhteesta. Ja pettäjä rikkonut luottamuksen.

Vierailija
4/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskee syvälle luottamukseen ja turvallisuuden tunteeseen.

Vierailija
5/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettämiseen kuuluu aina valehtelu, tavalla tai toisella. Joten ihmekös tuo että luottamus murenee ja lusikat menee jakoon.

Vierailija
6/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos uskottomuuden takia erotaan, niin ei ollut rakkausavioliitto. Pikemminkin hyvä syy ottaa ja häipyä, loukattua teeskennellen, vaikka sydän läikähtäisi onnesta kun pääsee uutta katsastamaan.

Päinvastoin, ei se uskottomuus riko ihmistä jos ei rakastakaan.

Vierailija
7/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska joku muu on tullut intiimin kanssakäymisen väliin mikä erottaa parisuhteen yleensä kaverisuhteesta. Ja pettäjä rikkonut luottamuksen.

Luottamuksen voi pettää niin monella muullakin tapaa, mutta uskottomuus tuntuu olevan se joka eniten herättää tunteita ja aiheuttaa eroja. Minä en eronnut miehen vieraissa käymisen vuoksi. Erosin siksi, että hän valitsi asettua vanhempiensa puolelle tilanteessa, jossa minua syytettiin aiheetta, väärinkäsityksestä. Se oli pahin epäluottamuksen ja epälojaalisuuden osoitus koskaan ja vaikka asia myöhemmin selvisi, jäi tilanne välillemme painamaan. Menetin tuossa hetkessä kunnioitukseni ja uskoni mieheen.

Vierailija
8/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös yhteinen talous ja yhteiset lapset erottavat parisuhteen kaverisuhteista. Talousasioiden pimittäminen on pettämistä myös.

Vierailija
9/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pettämiseen kuuluu aina valehtelu, tavalla tai toisella. Joten ihmekös tuo että luottamus murenee ja lusikat menee jakoon.

Tämä. Lisäksi toisen ihmisen terveyden vaarantaminen kun tuo tuliaisia tautiselta.

Vierailija
10/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi ja seksuaalisuus on pääsyy lähes kaikilla hakeutua ylipäätään suhteeseen. Siksi.

Vierailija
11/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa.

Puoliso voi valehdella muista asioista, tuhlata rahat, jättää toisen selviämään yksin lasten ja kodin hoitamisesta, tehdä päätöksiä muista välittämättä, harjoittaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa, mutta tämä kaikki siedetään ja tällainen puoliso on parempi kuin se joka joskus hairahtui vieraaseen sänkyyn.

Tai sitten tämä ajattelutapa, että on normaalia ja ok kyllästyä ja hylätä puolisonsa aina muutaman vuoden välein. Nämä sarjamonogamistit voivat kehua ns. uskollisuudellaan, mutta ihminen, joka on kerran pikkujouluissa pettänyt kumppaniaan, jonka kanssa on ollut vaikka 60 vuotta, on suurin surkio, mitä maa päällään kantaa.

Vierailija
12/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös yhteinen talous ja yhteiset lapset erottavat parisuhteen kaverisuhteista. Talousasioiden pimittäminen on pettämistä myös.

Ei kaikilla ole noista kumpaakaan. Vikasta lauseesta kyllä samaa mieltä.

Vierailija
13/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iskee syvälle luottamukseen ja turvallisuuden tunteeseen.

Ap kysyikin sitä, miksi muu valehtelu ja turvallisuuden tunteen järkyttäminen (esim. henkisesti yksin jättäminen) tuntuu olevan ihan hyvin kestettävissä ("hyvä mies, ei petä eikä lyö") mutta pettäminen on ns. kerrasta poikki. Tai tuhoaa enemmän, mitä vuosien valehtelu ja turvallisuuden tunteen menetys.

Vierailija
14/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta, mitä parisuhteessa voi tehdä, on luottamuksen rikkominen. Sen voi tehdä monella tavalla: pettämällä, alistamalla henkisesti jne. Pettäminen on ulkopuolisille yksinkertaisempi asia ymmärtää kuin muunlainen alistaminen, jonka selittäminen on paljon monimutkaisempaa.

Vierailija
15/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta, mitä parisuhteessa voi tehdä, on luottamuksen rikkominen. Sen voi tehdä monella tavalla: pettämällä, alistamalla henkisesti jne. Pettäminen on ulkopuolisille yksinkertaisempi asia ymmärtää kuin muunlainen alistaminen, jonka selittäminen on paljon monimutkaisempaa.

Tuntuu, että tuo muunlainen alistaminen on sille alistetulle itselleenkin vaikeampi käsittää. Yksi vaimon kaveri oli ihan tyytyväinen sairaalloisen mustasukkaiseen puolisoonsa, koska "Jussi ei ikinä pettäisi". (facepalm)

Vierailija
16/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko itsetunto. Pettäminen koetaan niin, että on hävinnyt vertailussa johonkin toiseen. Huijaamista ja kaikenlaista hyväksikäyttöä ei koeta samalla lailla, ei nähdä sinä mitä se oikeasti on: arvostuksen ja kunnioituksen puutetta, välinpitämättömyyttä, oman edun asettamista toisen ja parisuhteen edelle. Aivan samalla lailla kuin uskottomuuskin useimmiten on.

Vierailija
17/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti en vaan ymmärrä ihmisiä, jotka voi päätyä "vahingossa" harrastamaan jonkun kanssa seksiä. Minulla on korkea libido, ihastun helposti ja nuorena viinakin maistui, mutta en ole koskaan "hairahtunut" harrastamaan seksiä joka kaduttaisi jälkikäteen. Aina se on ollut tietoinen päätös. Minä luulen, että näillä vahingossa sisäkkäin hairahtuvilla on kertakaikkiaan jokin sellainen luonteenlaatu jota en ymmärrä, enkä minä voisi tällaiseen ihmiseen luottaa.

Vierailija
18/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Lisäksi toisen ihmisen terveyden vaarantaminen kun tuo tuliaisia tautiselta.

Miksi tähän nyt liitetään täysin erillisiä juttuja mitkä ei mitenkään sisälly lähtökohtaan eli pettämiseen? Kummallinen oletus että sieltä aina tuotaisiin jotain tauteja.

Vierailija
19/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Pettäminen tuntuu olevan vielä enemmän kerrasta poikki -hommaa kuin fyysinen väkivalta.

Vierailija
20/697 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti en vaan ymmärrä ihmisiä, jotka voi päätyä "vahingossa" harrastamaan jonkun kanssa seksiä. Minulla on korkea libido, ihastun helposti ja nuorena viinakin maistui, mutta en ole koskaan "hairahtunut" harrastamaan seksiä joka kaduttaisi jälkikäteen. Aina se on ollut tietoinen päätös. Minä luulen, että näillä vahingossa sisäkkäin hairahtuvilla on kertakaikkiaan jokin sellainen luonteenlaatu jota en ymmärrä, enkä minä voisi tällaiseen ihmiseen luottaa.

Eihän se usein edes kaduta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan