Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun miehelle ei kelpaa mikään perus "kotiruoka".

Vierailija
09.08.2022 |

Itse suosin niitä perinteisiä kotiruokia, jotka ovat edullisia ja kerralla saa tehtyä useammaksi päiväksi suuren satsin. Oma syömiseni siis tulisi halvaksi, mutta miehelle ei kelpaa kuin erikoiset ruoat, sellaiset mihin tulee montaa eri ainesosaa, mieluiten ulkomaalaisia ruokia syö. Kyse ei ole siitä, että ei pitäisi minun tekemästäni ruoasta, hän, kun on yleensä se, joka kokkaa meillä aktiivisemmin, mutta perustelut sille miksei kotiruoka kelpaa on se, että se on hänen hienoille makunystyröilleen liian tylsää ja tavallista. Kismittää, kun ruokaan menee niin paljon rahaa, kun muutenkin kaikki ruoka kallistuu.

Haluaisin itse syödä arkena sitä arkiruokaa ja sitten, vaikka silloin tällöin viikonloppuisin mennä, vaikka ravintolaan syömään, mutta herralla pitää olla kotona ravintolatason sapuskat joka arkipäivä, joten eipä ole varaa käydä koskaan missään. Olen jo harkinnut, että alamme ostamaan omat sapuskamme ja teemme itse omat ruokamme, mutta olisiko siinäkään järkeä :D

Kellään muulla kiistaa suhteessa siitä mitä syödään?

Kommentit (444)

Vierailija
161/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen lähinnä kuinka teillä sen suomalaisen ruuan kokkaaminen on halvempaa kuin ulkomaalaisen. Meillä kokataan paljon intialaista, aasialaista, lähi-idän ruokia jne. ja ei se ole yhtään sen kalliimpaa kuin suomalaisen ruuan kokkaaminen. 

Ja kaikkiin noihin joku purkkikastike kaupasta joka maksaa 8€. 

Itse en tykkää esanssiruuista, joten välttelen noita valmiita maustesiirapeja ja kastikkeita ja seoksia.

Heh purkki kastike 😂 mä teen ne kastikkeetkin raapaisusta itse. Mulla on vaan soijakastike valmiina pullosta.. maksoin 5€ noin litrasta. Kestää ja kestää kun ei se oo mitään sellasta mitä lotrataan litroittain jokapäivä 😁 (eri)

Jolloinka ruualle tulee hintaa älyttömästi. Yhdessä intialaisessa kastikkeessa saattaa olla 10 eri maustetta.

No ei nyt yksi teelusikallinen maustetta maksa paljon mitään.

Maksaahan, kun joutuu ostamaan kymmeniä mausteita. Ei ne mitään halpoja ole. Miksi nyt väität tässä vastaan, kun olet väärässä? Kyse on siitä että ap:n mies syö niin kalliisti, että rahaa menee siihen syömiseen älyttömästi. Jos tekee kastikkeen johon tulee vain suolaa ja pippuria , ja jotka ovat vieläpä hyvin halpoja mausteita, on se paljon halvempaa kuin tehdä esanssikastike, tai ostaa 10 eri maustetta joista tehdä itse sen kastikkeen, saati jos ostaa niitä mausteita tuoreena. Älä nyt viitsi vängätä lapsellisesti täysin selvää asiaa.

Vuoden mausteet pysty ostamaan parilla kympillä mikä tekee alle kaksi euroa kuukaudessa, jos budjetti on noin tiukka ettei kahta kymppiä vuodessa voi laittaan niin sitten toki parempi syödä vaan sitä suolaa ja pippuria.

Saa varmaan parilla kympillä jos ostelee vain pippuria ja suolaa, sen sijaan kunnon mautseet maksavat kuten nyt vaikkapa sahrami ja kardemumma ovat tosi kalliita mausteita.

Edelleen, voit mennä mihin tahansa Aasia-markettiin ja ostaa sieltä lähes mitä tahansa intialaisia mausteita pilkkahintaan. Ovat myös usein voimakkaamman makuisia kuin marketista ostettavat. Sahrami nyt on aika extreme esimerkki, sehän on kultaakin arvokkaampaa ja varmaan äärimmäisen harva käyttää sahramia säännöllisesti. Kardemummaakin käytetään intialaisessa ruoassa yleensä aika pieni ripaus, joten riittää aika pitkälle. Sinäkin varmaan raaskit kuitenkin ostaa sen kardemummapussin vaikka kun leivot pullaa, mutta se on sitten hirveää, jos mies haluaisikin käyttää sitä puoli teelusikallista ruokaan.

En syö pullaa. Mausteet eivät myöskään ole pilkkahintaan noissa kaupoissa, keksit tuon päästäsi. Mausteinen ruoka nyt vain maksaa enemmän, ei siinä ole kyse siitä mitä minun mieheni tekee tai ei tee, tai onko minulla edes miestä.

Jaa, no on se jännä, ettei mausteiden käyttö ole koskaan tuntunut kukkarossani, edes opiskellessa tai työttömänä ollessa. En vaan kertakaikkiaan näe tilannetta, jossa juuri mausteet olisi se, mikä ylittää budjetin rajat. Miten ihmeessä niin voisi edes olla, kun useimpia mausteita ei ainakaan minun tarvitse ostaa kuin kerran vuodessa, jos sitäkään, vaikka käytän paljon erilaisia mausteita.

Käytän paljon aasia-marketteja, ja kyllä se minusta on aika pilkkahintaa, jos saan 100g pakkauksen maustetta 1,30-2,00€ hintaan. Tällainen se hintataso on kaikissa aasia-kaupoissa mitä olen käyttänyt.  Ehkä ihmisellä, joka kokkaa joka päivä intialaista, voi tämä aiheuttaa enemmän kuluja, mutta vähän epäilen, ettei ap:n mies kuitenkaan ihan näin tee.

Kyse ei nyt ole siitä miltä mikäkin tuntuu sinust tai sinun kukkarostasi, vaan tosiasiasta joka on se että mitä enemmän ostaa mausteita, sitä kalliimpaa ruuasta tulee. Jos tähän ei ole mitään vastaan sanomista, niin miksi pitää jollaine ihan ihme perusteilla väittää tosiasiaa vastaan?

Eri kuin vastaaja, mutta pakko kommentoida: Uskohan nyt, että mausteet eivät ole kalliita! Käyn 2 x vuodessa hakemassa suurimmasta etnisestä kaupasta tarvittavat mausteet. Joka kerta ostan myös riisiä, linssejä, nuudeleita, soija- ja osterikastiketta jne. Kaksi jättimäistä muovikassia täynnä maksaa alle 50 e, vuodessa siis yht. alle 100 e, pyöristäen 8.35 e/kk. Mieluusti maksan tämän ja syön hyvää ja lähes aitoa aasialaista. Riisi on laadukasta ja edullista, samoin linssit ja nuudelit, hinta murto-osa esim. K-kaupan vastaavista. Huomaa myös se, että tässä ei ole siis pelkkiä mausteita vaan myös muita kuivatarvikkeita, joita käytetään säännöllisesti. Meillä tehdään hyvää ruokaa, myös makaronilaatikkoa (ja tähän lisätään hyvät mausteet sekä unohdetaan se hirveä munamaito!) ja muuta 'suomalaista kotiruokaa'. Monipuolisuus ja eri maut tekevät myös ruokahetkestä mukavan kaikille. Lapset pitävät mm. marinoiduista valkosipulista ja pikkelöidyistä vihanneksista tai perinteisestä kaalisalaatista makaronilaatikon lisukkeena. Nyt he opettelevat syömään puikoilla, joten tänään onkin illalla thai-tyyppistä ruokaa.

Bambunversoa säilykkeenä ja monia muitakin aineita saa paikallisesta aasialaisesta kaupasta puoleen hintaan verrattuna Prisma/Cittari. Mausteet ovat yleisesti ottaen todella halpoja.

Vierailija
162/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko se mies lisätä mausteet pullosta niihin perusruokiin niin olisi joku kompromissi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää jonkunlainen kompromissi. Laittakaa välillä peruskotiruokaa ja välillä eksoottisempaa. Miehenkin pitää saada lempiruokiaan. Vielä kun hän kokkaa teillä ilmeisesti enemmän, niin anna miehen kokkailla ja nauti valmiiseen pöytään istumisesta.

Vierailija
164/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdetaanko? Mun miehelle kelpaa vain täysin pelkistetyt ja tavallisimmat mahdolliset ruuat. Äärimmäisen tylsää enkä viitsi edes yrittää enää syödä hänen kanssaan samoja ruokia. Tehkööt itse omansa, mä syön omiani.

Vierailija
165/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään mitään suomalaista perusruokaa pysty syömään. Ei vaan mene alas. Lohikeitto tosin menee, se on ihanaa.

Ei maukkaan ruuan tekeminen nyt niin paljon kalliimmaksi tule. Elämä on tehty nautittavaksi. En halua suorittaa sitä läpi ja kuolla rahanippu kourassa.

Vierailija
166/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen lähinnä kuinka teillä sen suomalaisen ruuan kokkaaminen on halvempaa kuin ulkomaalaisen. Meillä kokataan paljon intialaista, aasialaista, lähi-idän ruokia jne. ja ei se ole yhtään sen kalliimpaa kuin suomalaisen ruuan kokkaaminen. 

Itse en tykkää esanssiruuista, joten välttelen noita valmiita maustesiirapeja ja kastikkeita ja seoksia.

Voi hyvää päivää. Eihän noita ruokia purkkikastikkeesta tehdä, ne tehdään itse, mausteita käyttäen. Ei ole kallista, eikä vaikeata.

Vierailija
167/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää. Eihän noita ruokia purkkikastikkeesta tehdä, ne tehdään itse, mausteita käyttäen. Ei ole kallista, eikä vaikeata.

Eikä ne purkkiversiotkaan mitään huonoja/esanssisia/kalliita aina ole. Esim. Pirkan vihreä currytahna sisältää "vihreä chili (30%)sitruunaruoho, valkosipuli, salottisipuli, galangajuuri, suola ,mausteet (korianteri, juustokumina), happamuudensäätöaine (sitruunahappo)" ja maksaa 1.99. Kookosmaidon kanssa saa aikaan ihan hyvän peruscurryn melko halvalla.

Vierailija
168/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh purkki kastike 😂 mä teen ne kastikkeetkin raapaisusta itse. Mulla on vaan soijakastike valmiina pullosta.. maksoin 5€ noin litrasta. Kestää ja kestää kun ei se oo mitään sellasta mitä lotrataan litroittain jokapäivä 😁 (eri)

Jolloinka ruualle tulee hintaa älyttömästi. Yhdessä intialaisessa kastikkeessa saattaa olla 10 eri maustetta.

Maksaahan, kun joutuu ostamaan kymmeniä mausteita. Ei ne mitään halpoja ole. Miksi nyt väität tässä vastaan, kun olet väärässä? Kyse on siitä että ap:n mies syö niin kalliisti, että rahaa menee siihen syömiseen älyttömästi. Jos tekee kastikkeen johon tulee vain suolaa ja pippuria , ja jotka ovat vieläpä hyvin halpoja mausteita, on se paljon halvempaa kuin tehdä esanssikastike, tai ostaa 10 eri maustetta joista tehdä itse sen kastikkeen, saati jos ostaa niitä mausteita tuoreena. Älä nyt viitsi vängätä lapsellisesti täysin selvää asiaa.

Vuoden mausteet pysty ostamaan parilla kympillä mikä tekee alle kaksi euroa kuukaudessa, jos budjetti on noin tiukka ettei kahta kymppiä vuodessa voi laittaan niin sitten toki parempi syödä vaan sitä suolaa ja pippuria.

Saa varmaan parilla kympillä jos ostelee vain pippuria ja suolaa, sen sijaan kunnon mautseet maksavat kuten nyt vaikkapa sahrami ja kardemumma ovat tosi kalliita mausteita.

Edelleen, voit mennä mihin tahansa Aasia-markettiin ja ostaa sieltä lähes mitä tahansa intialaisia mausteita pilkkahintaan. Ovat myös usein voimakkaamman makuisia kuin marketista ostettavat. Sahrami nyt on aika extreme esimerkki, sehän on kultaakin arvokkaampaa ja varmaan äärimmäisen harva käyttää sahramia säännöllisesti. Kardemummaakin käytetään intialaisessa ruoassa yleensä aika pieni ripaus, joten riittää aika pitkälle. Sinäkin varmaan raaskit kuitenkin ostaa sen kardemummapussin vaikka kun leivot pullaa, mutta se on sitten hirveää, jos mies haluaisikin käyttää sitä puoli teelusikallista ruokaan.

En syö pullaa. Mausteet eivät myöskään ole pilkkahintaan noissa kaupoissa, keksit tuon päästäsi. Mausteinen ruoka nyt vain maksaa enemmän, ei siinä ole kyse siitä mitä minun mieheni tekee tai ei tee, tai onko minulla edes miestä.

Huoh, eikö sinulla todellakaan ole mitään parempaa tekimstä kuin vängätä täällä jotakin tyhjänpäiviäisiä asioita. Hanki elämä.

-Eri

Vierailija
169/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta usein ne ns. gourmetruoat eivät ole edes kalliita. Toisin kuin moni ilmeisesti luulee, "hienot ruoat" sisältävät paljon ihan tavallisia kasviksia, eivät ole pelkkää sisäfilettä ja ostereita. Minulla on esim. "hieno" ranskalainen keittokirja, aika monta tapaa valmistaa perunaruokia sieltäkin löytyy. Monesti ihan tavallisilla mausteilla, kypsennysajoilla ym. saadaan jo iso ero aikaiseksi. Ei se perisuomalaisen jauhelihakastikkeen lihakaan aina ihan halpaa ole. Suomessa ei ole vaan viitsitty miettiä mikä mauste sopisi mihinkin, kannattaako kasvikset keittää lötköiksi asti ym. Vaikka toki monet osaavat tehdä tosi hyvää perinteistäkin kotiruokaa, nam.

Vierailija
170/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mausteita saa isoissa, halvoissa pakkauksissa. Siis ei kai kukaan oikeasti syö vain pippuri-suola-linjalla maustettua ruokaa?

Isompi pakkaus maksaa luonnollisesti viel enemmän kuin pienempi. Voi herrantähden taas näitä juttuja.

Ei maksa. Isomman maustepakkauksen kilohinta on usein huomattavasti pienempi kuin pienten. Ja tosiaan, ei sen 20€ vuodessa pitäisi olla summa, mikä vielä kenenkään ruokabudjettia tuhoaa. Voi herrantähden taas näitä juttuja.

Eli mielestäsi 100g maustetta joka maksaa 2€, on kalliimpi kuin iso säkki joka maksaa 20€? Et voi olla tosissasi :D

Tottakai isompi pakkaus MAKSAA enemmän kuin pienempi. Tällä ei ole kilohonnan kanssa mitään tekemistä. 

Voi luoja... Vaikka yksittäinen pakkaus maksaisi enemmän, niin jos se yksi pakkaus riittää vaikka kahdelle vuodelle, niin se on euro per vuosi. Onko tämä sinusta kova kustannus? Jos taas ostaa marketista pikkupakkauksen ja maksaa siitä vaikka euron ja se riittää pariksi-kolmeksi kuukaudeksi, niin voit itse miettiä kumpi noista on järkevämpi ostaa. Tietysti jos on niin tiukilla rahat, ettei oikeasti ole laittaa tuota paria euroa maustepakettiin, niin juttu on eri. Mutta on ihan saivartelua väittää, että olisi jotenkin huono veto ostaa iso pakkaus, koska se yksi kertaostos on kalliimpi. Kuka tahansa tämän nyt tajuaa.

Voi hyvä luoja sentään. Ei millään mene perille että jos tuote maksaa 18€ enemmän kuin toinen tuote, niin se on silloin kalliimpi :D :D 

Nimenomaan, voi luoja! Eihän kukaan sitä kahdenkympin maustepakettia heitä pois tehtyään ruokaa. Ja osta uutta ensi kerralla kun kokkailee. Siitä isosta paketista riittää, riittää, riittää... moneen kertaan.

Mutta toki, jos heittää mausteet pois kokattuuaan, niin silloin se kahden euron paketti tulee halvemmaksi.

Vierailija
171/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ymmärrä tätä älämölöä, mutta mä olen aika usein muutenkin ihan eri pihalla kuin muut.

Eilen esimerkiksi tein "perusaineiksista" hyvää ruokaa, jota söi ruokarajoitteinen as-lapsenikin ilman rutinaa.

Tein perunamunakkaan: ensin paistoin voissa (0,20€ max) kesäkurpitsakuutioita (ilmaisia, sain kurpitsan äidiltäni) ja valkosipulinlehtisilppua (ilmaisia, ostin viisi vuotta sitten kolme valkosipulia, jotka istutin, ja joka vuosi olen itusilmuista lisännyt lisää valkosipuleita, sen alkuperäisen hinnan 3,95€ olen jo moninkertaisesti kuitannut). Maustoin mustapippurilla, kurkumalla, paprikajauheella (noin 0,03€). Lisäsin viipaloituja keitettyjä uusia perunoita (ilmaisia, tosin keittämiseen on mennyt sähköä) ja keltajuurikkaan lehtiä silputtuna (siemenpussi maksoi 0,70€ Tokmannilla, laitetaan nyt 0,07€). Kun peruna oli saanut väriä, sekoitin kananmunia (á 0,15€/6kpl) ja lorauksen kermaa (punalaputettu, 1,50€/0,5l, tähän meni ehkä 0,5dl eli 0,15€) sekä ripauksen suolaa. Kaadoin seoksen pannulle, ja ripottelin päälle noin puoli kourallista juustoraastetta (noin 0,20€).

Noin 1,60€ neljälle hengelle, ainakin omaan suuhuni erittäin maukasta ruokaa. Tässä mausteiden hinta oli tosiaan se noin kolme senttiä, joka ei mielestäni kyllä aja minua konkurssiin. Ei ole perinteistä suomalaista ruokaa, mutta eksoottisuuslisä ei kyllä tuo lisäkustannuksia.

Ok, tämä ei varmaan ole tarpeeksi eksoottinen ruoka ap:n miehelle.

Otetaanpa sitten dahl riisillä. Riisi maksaa noin 2€/kg, Viisi desiä keittämätöntä riisiä painaa 250g, eli 0,50€. Dahliin tarvitaan linssejä, ne maksavat noin 5€/kg ja niitä menee... 300g? sanotaan 1,70€.

Sekaan valkosipulia, keltajuurikkaan varsia pilkottuna, kesäkurpitsaa ja chiliä (0,20€/kpl). Mausteista ainakin kuminaa tai jeeraa, kurkumaa, ehkä helpomman kautta garam masala-sekoitusta, 0,20€.

Valmistukseen kuluu vielä lisäksi öljyä, 0,10€.

Yhteensä 2,70€, tästä tulee neljä annosta myös, ja jos käytän vain hitusen chiliä, niin on lasten lempiruokaa.

Ai niin, noi on kasvisruokia, ne ei varmaan käy vertailuun.

Perunamuussi ja jauhelihakastike vs chili con carne+riisi?

Pottumuussi (huom! ilmaisilla perunoilla!) voita 0,20€, maitoa 0,3€. Jauhelihakastike 400g sikanautaa 3,45€, voita 0,20€, jauhoja 0,10€, liemikuutio 0,10€, suolaa, pippuria, paprikajauhetta 0,10€. 4,35€ neljä annosta (1,10€/annos)

Riisi 0,50€ (sama hinta kuin pottumuussilla), jauheliha 3,45€, papupurkki 0,69€, tomaattimurskapurkki 0,24€ paprikasuikaleita 0,50€, valkosipulia, mausteita 0,1€. 5,50€ kuusi annosta. (0,95€/annos).

Eksoottisempi ruoka olikin edullisempi annoshinnaltaan minun valmistamanani.

Mutta nämä eivät varmaan kelpaa kenellekään, ruuassa pitää olla galang-juurta, paksoita, luomuinkivääriä palasina, mustaa valkosipulia, tryffeleitä ja seesamiöljyä.

Ilmaiseksi saatu ruoka ja muiden maksama on halpaa.

Vierailija
172/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies haluaa syödä kalliimmin kuin sinä, laittakaa erilliset ruokarahat. Kumpikin maksaa omansa. Tein ystäväni kanssa yhteisen ruokakassan matkoilla ja kuinkas ollakaan ystäväni tilasi aina kalleinta ja söi jälkiruoan, jota en syö, ja konjakin päälle. Hänen osuutensa laskusta oli aina 80 prosenttia ja lasku maksettiin puoliksi. Eihän se toiminut pitemmän päälle.

Vierailija
173/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon samanlainen kuin sun mies, INHOAN sellaista mautonta suomalaista lihaa- ja perunaa kotiruokaa. Teen vahvasti maustettua, usein esim. Intian, Meksikon tms. keittiöiden inspiroimaa kasvispainotteista ruokaa. Eikä mua kyllä millään saisi joka päivä syömään sitä ankeaa mautonta mössöä mitä lapsuudenkodissani jouduin syömään aikoinaan. Joo, rahaa menee enemmän kuin liha-makaronilaatikkoihin ja vastaaviin, mutta tämä on minulle se tärkein nautinnon lähde elämässäni, joten siitä en tingi. Jos puolisolle ei sopisi, menisi vaihtoon. Onneksi mun puoliso tykkää, mutta hän tosin onkin ulkomaalainen joskin kulttuurista jossa ruoka on yhtä ankeaa kuin Suomessa jos ei vielä pahempaa.

Ap:n tapauksessa minusta tuossa ei niin kauheasti ole valittamista kun mies kerran tekee itse nitä ruokia pääosin. Kai siitä hinnasta jotain kompromissia voi yrittää, että jos hän jättäisi tiettyjä kalleimpia aineita harvempaan käyttöön tms. Mutta ruoka on varmaan hänelle, kuten mullekin, tärkeä asia ja pääharrastus, ankeaksi menee elämä jos se liian tiukalle vedetään.

Mikä estää maustamasta niitä perus kotiruokia? Ei kai niiden lihojen ja perunoiden mauttomia tarvi olla. 

Vierailija
174/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon samanlainen kuin sun mies, INHOAN sellaista mautonta suomalaista lihaa- ja perunaa kotiruokaa. Teen vahvasti maustettua, usein esim. Intian, Meksikon tms. keittiöiden inspiroimaa kasvispainotteista ruokaa. Eikä mua kyllä millään saisi joka päivä syömään sitä ankeaa mautonta mössöä mitä lapsuudenkodissani jouduin syömään aikoinaan. Joo, rahaa menee enemmän kuin liha-makaronilaatikkoihin ja vastaaviin, mutta tämä on minulle se tärkein nautinnon lähde elämässäni, joten siitä en tingi. Jos puolisolle ei sopisi, menisi vaihtoon. Onneksi mun puoliso tykkää, mutta hän tosin onkin ulkomaalainen joskin kulttuurista jossa ruoka on yhtä ankeaa kuin Suomessa jos ei vielä pahempaa.

Ap:n tapauksessa minusta tuossa ei niin kauheasti ole valittamista kun mies kerran tekee itse nitä ruokia pääosin. Kai siitä hinnasta jotain kompromissia voi yrittää, että jos hän jättäisi tiettyjä kalleimpia aineita harvempaan käyttöön tms. Mutta ruoka on varmaan hänelle, kuten mullekin, tärkeä asia ja pääharrastus, ankeaksi menee elämä jos se liian tiukalle vedetään.

Mikä estää maustamasta niitä perus kotiruokia? Ei kai niiden lihojen ja perunoiden mauttomia tarvi olla. 

Osaamattomuus.

Vierailija
175/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmäkään mitään kinkkukiusauksia ja muita mössöjä syö. Epäterveellistä ja energiapitoista mautonta vatsantäytettä.

En tiedä miksi ruuan kanssa pitäisi päästä halvimman mukaan. Ihan sama mille maistuu ja miten terveellistä on, kunhan on halpaa.

Satsaan mielelläni parempiin raaka-aineisiin, kasviksiin, yrtteihin, kastikkeisiin, mausteisiin. Hyvä ravinto on satsaus terveyteen.

Vierailija
176/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mullekkaan maistu mikään makaronilaatikko tai nakkisoppa tai muu pula-ajan ruoka, tykkään nimenomaan eksoottisista mauista.

Mikä estää laittamasta eksoottisia makuja nakkisoppaan tai makaronilaatikkoon?

Ei mikään estä, mutta en silti halua syödä ylikypsää pastamössöä enkä liotettuja nakinpaloja, vaikka ne olisi maustettu miten eksoottisesti. -eri

Vierailija
177/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilohinta jauhelihassa on vähemmän kuin tällä hetkellä  vaikkapa kukkakaalissa ja parsakaalissa. Ei liha täällä kallsita ola, vaan kasvikset.

Höpöhöpö. Ostin viimeksi tänään Prismasta tuoretta suomalaista kukkakaalia n. 2 e/kg ja suomalaista parsakaalia n. 3 e/kg. Missä niin halpaa suomalaista jauhelihaa on?

Höpöhöpö, prismassa nuo tuotteet oli eilen sen hintiaia kuin aiemmin kerroin. Missä on niin kallista jauhelihaa?

Vierailija
178/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mausteita saa isoissa, halvoissa pakkauksissa. Siis ei kai kukaan oikeasti syö vain pippuri-suola-linjalla maustettua ruokaa?

Isompi pakkaus maksaa luonnollisesti viel enemmän kuin pienempi. Voi herrantähden taas näitä juttuja.

Ei maksa. Isomman maustepakkauksen kilohinta on usein huomattavasti pienempi kuin pienten. Ja tosiaan, ei sen 20€ vuodessa pitäisi olla summa, mikä vielä kenenkään ruokabudjettia tuhoaa. Voi herrantähden taas näitä juttuja.

Eli mielestäsi 100g maustetta joka maksaa 2€, on kalliimpi kuin iso säkki joka maksaa 20€? Et voi olla tosissasi :D

Tottakai isompi pakkaus MAKSAA enemmän kuin pienempi. Tällä ei ole kilohonnan kanssa mitään tekemistä. 

Voi luoja... Vaikka yksittäinen pakkaus maksaisi enemmän, niin jos se yksi pakkaus riittää vaikka kahdelle vuodelle, niin se on euro per vuosi. Onko tämä sinusta kova kustannus? Jos taas ostaa marketista pikkupakkauksen ja maksaa siitä vaikka euron ja se riittää pariksi-kolmeksi kuukaudeksi, niin voit itse miettiä kumpi noista on järkevämpi ostaa. Tietysti jos on niin tiukilla rahat, ettei oikeasti ole laittaa tuota paria euroa maustepakettiin, niin juttu on eri. Mutta on ihan saivartelua väittää, että olisi jotenkin huono veto ostaa iso pakkaus, koska se yksi kertaostos on kalliimpi. Kuka tahansa tämän nyt tajuaa.

Voi hyvä luoja sentään. Ei millään mene perille että jos tuote maksaa 18€ enemmän kuin toinen tuote, niin se on silloin kalliimpi :D :D 

Naisen logiikalla noin, mutta oleellista on puhua ruoan hinnasta annosta kohden. (toim. huom.)

Niin, miestä ei ilmeisesti fakta liikuta, vaan oma mielipide asiasta. Ilmankos se on naisen logiikka mikä toimii, kun perustuu silkkaan faktaan. 

Kalliimpi ostos on kalliimpi, vaikka sen kilohinta olisi mikä. Tämän jokainen järkevä ymmärtää kyllä. Mausteet myös maksavat enemmän jos niitä ostaa enemmän, jos on vain suola ja pippuri, niin on halvempaa. Tämä on ihan fakta asia.

Myötähäpeän määrä alkaa olla suunnaton.

Ehkä on perusteltua myöntää, että käsite naisen logiikka on todellinen ilmiö.

Teksti vaikuttaa vanhan naisen tekstiltä, toisaalta vanhat kouluja käymättömät naiset eivät kovin usein nolaa itseään riitelemällä netissä asioista, joista heillä on tosi hämärä käsitys. Toisaalta monet vanhat ihmiset maustavat mieluiten runsaalla suolalla lisäten vain hiukan pippuria.

Sinulla ei ole logiikkaa ollenkaan. Totuuden vastaisesti väität että ruoka on samanhintaista riippumatta kuinka paljon siihen käytetään eri mausteita. Miten tuo edes voisi pitää paikkaansa? Ei mitenkään. Voi tätä myötähäpeän määrää.

Vierailija
179/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että. Taas on se MIES ihan kamala. 

Joo, kamala mies. Kokkaa liian hyvää ruokaa kun ap haluaisi syödä halpaa ja mautonta paskaa.

Vierailija
180/444 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä harvoin on esim makaronilaatikkoa tai muita perusruokia. Tehdään vähän monimutkaisempia ja kalliimpiakin ruokia, mutta toisaalta ei juurikaan sitten käydä ravintoloissa. Kyllästyin monen ruokapaikan huonoon laatuun ja kalliiseen hintaan ajat sitten ja siksi mielummin tehdään kotona hyvää ruokaa joka päivä.

Tämä. Vähentää kummasti perusravintoloissa käyntiä, kun usein poistuessa miettii, että itse olisi tehnyt paremmin.

Meillä käytiin tämä ap:n keskustelu yhteenmuutossa muutama vuosi sitten. Minä olen se hifistelijä, jolla on kymmeniä mausteita. Mies väitti, että tulee kalliiksi. No, korttidatastahan sen kuluneen rahan näkee. Katsottiin useamman vuoden menot taaksepäin ja minulla oli mennyt vähemmän rahaa ruokaan. Kasvispainotteinen ruokahifistely alusta asti aidoista aineista ei ole kallista. Naurettavaa tässä ketjussa oli se, että joku sanoi kasvisten kilohinnan olevan kalliimpi kuin lihan ja, että siksi niistä tulee kalliimpaa. Kasviksilla kun täyttyy mahan pienemmällä grammamäärällä. Nykyään meillä myös mies sekä teini-ikäiset lapset ovat ruokahifistelijöitä.

Kasviksia pitää syödä enemmän kuin lihaa, koska niissä on vähemmän energiaa. Ellei sitten halua laihtua. Muuten olen samaa mieltä kirjoittamasi kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi