Ärsyttää, kun miehelle ei kelpaa mikään perus "kotiruoka".
Itse suosin niitä perinteisiä kotiruokia, jotka ovat edullisia ja kerralla saa tehtyä useammaksi päiväksi suuren satsin. Oma syömiseni siis tulisi halvaksi, mutta miehelle ei kelpaa kuin erikoiset ruoat, sellaiset mihin tulee montaa eri ainesosaa, mieluiten ulkomaalaisia ruokia syö. Kyse ei ole siitä, että ei pitäisi minun tekemästäni ruoasta, hän, kun on yleensä se, joka kokkaa meillä aktiivisemmin, mutta perustelut sille miksei kotiruoka kelpaa on se, että se on hänen hienoille makunystyröilleen liian tylsää ja tavallista. Kismittää, kun ruokaan menee niin paljon rahaa, kun muutenkin kaikki ruoka kallistuu.
Haluaisin itse syödä arkena sitä arkiruokaa ja sitten, vaikka silloin tällöin viikonloppuisin mennä, vaikka ravintolaan syömään, mutta herralla pitää olla kotona ravintolatason sapuskat joka arkipäivä, joten eipä ole varaa käydä koskaan missään. Olen jo harkinnut, että alamme ostamaan omat sapuskamme ja teemme itse omat ruokamme, mutta olisiko siinäkään järkeä :D
Kellään muulla kiistaa suhteessa siitä mitä syödään?
Kommentit (444)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen lähinnä kuinka teillä sen suomalaisen ruuan kokkaaminen on halvempaa kuin ulkomaalaisen. Meillä kokataan paljon intialaista, aasialaista, lähi-idän ruokia jne. ja ei se ole yhtään sen kalliimpaa kuin suomalaisen ruuan kokkaaminen.
Suomalaisen ruuan vastakohta on kaikesta päätellen aasialainen, intialainen, ylipäänsä itämainen ruoka.
Miksi?
Aina kun halutaan esittää, että syödään jotain muuta kuin suomalaista ruokaa, se menee tuonne Aasian maihin.
Onhan olemassa myös läntinen ruokakulttuuri. Amerikoissa osataan tehdä hyvää ruokaa siinä missä muuallakin.
On myös pohjoinen vastaava kulttuuri. Ja eurooppalainen ruokakulttuuri. Ranska, Italia, Saksa jne.
On olemassa myös aivan valtavan upea venäläinen ruokakulttuuri, joka lyö laudalta melkeinpä minkä tahansa muun maan tarjoilut, kaikesta huolimatta.
Tai miksei haeta niitä makuelämyksiä jostain Afrikasta?
Ei, aina se on oltava jotain thairuokaa ja vastaavaa, joka maistuu aina samalta. Ja oikein neuvotaan, mitä pitää syödä ja miten, että tottuisi syömään niitä polttavia makuja, mutta kukaan ei kerro, miksi. Niin, kertoisiko joku, että miksi pitäisi sellaiseen oppia?
Olen varma, että Keski-Euroopassa tai Yhdysvalloissa ei ole tällaista aasialaisen ruuan intoilua, mikä on kummallisesti saanut suomalaiset sekaisin. Kun syödään hienosti, syödään aasialaisittain. Voisikohan olla syynä ihan yksinkertaisesti vain halvat Thaimaan matkat, jotka jossain vaiheessa saivat suomalaiset ryntäämään suurin joukoin "paratiisiin," jossa kaikki on niin... niin, erilaista kuin täällä, joten sen täytyy olla hienoa. Eikö niin?
Itse asiassa mun suosikki ruokamaa on Libanon. Jos pitäisi syödä vain yhtä ja samaa, itsetehty hummus pääsisi korkealle listalla.
Tänään meillä oli katkarapu-surimi-kesäkurpitsa pastaa. Mihinkähän se osuu, kun surimi ja pasta on ihan eri puolilta maapalloa kotoisin. Kesäkurpitsa oli omalta kasvimaalta.
Se thairuoka on monelle, meillekin, enemmän nopeaa arkiruokaa. Viimeksi, kun syötiin hienosti, oli naudan sisäfilettä, eri lisukkeita mm. hölskypottuja ja juomaksi amaronea. Se ei ollut enää lainkaan edullinen ateria, vaikka oli lihaa ja perunaa.
t: eräs tän ketjun ruokahifistelijöistä
Hummus maistuu siltä, miltä AIV-paali tuoksuu. En oikein tykännyt, vaikka matkustellut juntti olenkin. Niin ikään huutista kilpaa ketjussa itseään ylentäville ruokasnobeille, tällaista se on joka harrastuksen parissa
Jos joku osaa vaikka neuloa tai ommella hyvin ja ostaa laadukkaita lankoja ja kankaita, onko hän snobi? Entä upeaa amerikanrautaa rakentava autoharrastaja? Jalkapalloilija, jolla on eri kengät hiekalle, nurmelle ja tekonurmelle? Vai rajoittuuko snnobeilu vain ruokaharrastukseen?
Se että kehuu ostavansa kalliita lankoja ei vielä tarkoita ollenkaan että hän osaisi niistä mitään tehdä. Kunhan länkyttelee, ja lesoilee.
Ahaa. Anoppini ostaa pientuottajien lankoja ja värjää niitä itse luonnonmateriaaleilla. Neuloo ihan valtavan upeita kirjoneuleita. Usein suunnittelee mallinkin itse. Hän tykkää kertoa ihmisille värjäyksestä ja mielellään esittelee tuotoksiaan. Kyseessä on 70-vuotias pienituloinen eläkeläinen maalta mummonmökistä. On kyllä niin kaukana lesoilevasta snobista kuin olla voi. Vaikka siis mielellään esittelee niitä kalliita lankojaan.
Jalkapalloesimerkki taas on lapseni. Hänkään ei ole snobi vaan huipulle tähtäävä juniori.
Miksi se, että joku suhtautuu harrastukseensa intohimolla ja kunnianhimoisesti loukkaa sinua? Oletko kateellinen, kun et löydä itsestäsi samanlaista paloa?
Meni pointti sulta täysin ohi. Tosin en ihmettele. Kuka vain voi netissä lämpimikseen ostella vaikka ja mitä, ja silti olla täysin osaamaton. Pystytkö ymmärtää tätä?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas nyt te maustehörhöt, että minkä ihmeen takia niitä curryja ja koriantereita pitää siihen ruokaan työntää? Saako niistä enemmän vitamiineja, tuleeko ruoasta kenties ravitsevampaa vai ehkä helpommin sulavaa (tuskin!). Suola ja ehkä hieman pippuria riittää ruokaan kuin ruokaankin. Lisäksi mausteet peittävät ruoan oman maun, en todellakaan haluaisi syödä perunalaatikkoa joka maistuisi vaikka pippurille ja kynsilaukalle. Perunalle kuuluu sen maistua.
Itse asiassa kyllä tulee. Esim. Kurkuma alentaa tulehdusta, cayenne verenkiertoa, korianteri auttaa raskasmetalleja poistumaan kehosta jne. Aika monella mausteella on terveysvaikutuksia.
Parantaa verenkiertoa siis, viestistäni jäi äsken uupumaan sana. Jos on jotain sydänongelmia esim. Niin cayennea kannattaa käyttää.
No 60/40. Anteeksi, migreeni hidastaa. Koska minulla on päänsärytön migreeni, niin en kuulemma tarvitse erillistä migreenilääkitystäkään.
No jaa. Besserwisseröinti loppuu tältä illalta minun osaltani.