Ärsyttää, kun miehelle ei kelpaa mikään perus "kotiruoka".
Itse suosin niitä perinteisiä kotiruokia, jotka ovat edullisia ja kerralla saa tehtyä useammaksi päiväksi suuren satsin. Oma syömiseni siis tulisi halvaksi, mutta miehelle ei kelpaa kuin erikoiset ruoat, sellaiset mihin tulee montaa eri ainesosaa, mieluiten ulkomaalaisia ruokia syö. Kyse ei ole siitä, että ei pitäisi minun tekemästäni ruoasta, hän, kun on yleensä se, joka kokkaa meillä aktiivisemmin, mutta perustelut sille miksei kotiruoka kelpaa on se, että se on hänen hienoille makunystyröilleen liian tylsää ja tavallista. Kismittää, kun ruokaan menee niin paljon rahaa, kun muutenkin kaikki ruoka kallistuu.
Haluaisin itse syödä arkena sitä arkiruokaa ja sitten, vaikka silloin tällöin viikonloppuisin mennä, vaikka ravintolaan syömään, mutta herralla pitää olla kotona ravintolatason sapuskat joka arkipäivä, joten eipä ole varaa käydä koskaan missään. Olen jo harkinnut, että alamme ostamaan omat sapuskamme ja teemme itse omat ruokamme, mutta olisiko siinäkään järkeä :D
Kellään muulla kiistaa suhteessa siitä mitä syödään?
Kommentit (444)
Minä teen meillä ruoan, tämä on molempien mielestä ihan tasapuolista, koska puoliso tekee enemmän muita kotitöitä (siivous + vaatehuolto). Tottakai otan vastaan puolison toiveita, mutta viime kädessä päätän, mitä milloinkin teen sen mukaan, miten on aikaa, voimia ja innostusta. Se on puolisolle ok ja hän usein sanookin, että jos olen liian väsynyt, niin ei tarvitse tehdä mitään, hän voi lämmittää itselleen pakastimesta jotain (meillä on eri ruokavalio ja usein osittain tai kokonaan erilliset ruoat).
Hänelle kyllä kelpaa ihan perusruoat, laatikot ja kiusaukset.
Anna miehen maksaa ja tehdä erikoisia ruokiaan omalla vuorollaan. Vai onko teillä yhteiset rahat? Sitten, kun sinä menet kauppaan ostat tyyliin nakkisopan ainekset ja teet sitä ison kattilallisen.
Se, joka kokkaa, päättää mitä ruokaa tehdään. Jos mies haluaa syödä mieleisiään ruokia, niin voi kokata ne itse. Eikö mies laita itse ruokaa? Anna hänen kokata, niin hän alkaa arvostaa laittamiasi perusruokiakin.
Tässä käy helposti niin, että vuosien päästä huomaat miehen syöneen rahasi. Eri ruuat pääosin on mun suositus. Astuin nimittäin itse tuohon miinaan.
Meillä sama, mutta vaimo nirsoille.
Aina pitää olla erikoisjuustoja ym. Ruokaan menee tosi paljon rahaa, kun sellainen perus kotiruokakin pitää "tuunata" maukkaammaksi kalliilla lisukkeilla.
Vaimo oli 2 viikkoa työreissussa ja mulla meni ruokaan 60e. Normaalisti meillä menee 120e/vko.
Eli puolet halvemmalla pärjäisin itse.
Vähän samaa täällä.. Minun jauhelihakastikkeet tyyliin kelpaa kun on pakko, ja hän ostaa kalliit phad thai kamat.
Joskus asia vähän harmitti minua, mutta ollaan oltu jo niin kauan yhdessä, että ei vaan enää kiinnosta :D Tai siis olen oppinut ymmärtämään, että mieheni toteuttaa femiinistä puoltaan kokkailemalla hienoja ja kauniita annoksia. Ja hän on ymmärtänyt, että minä todellakaan en toteuta femiiniyttäni kokkaamalla, vaan ihan muissa asioissa.
Ja ihminen tarvitsee kehua ja kiitosta ihan molemmat sukupuolet kaikista toimistaan. Jos toinen tekee ruoan niin toinen kiittää.
Vaikeaa sanoa mitään tietämättä mitä nuo ruoat käytännössä on. En minäkään syö kuin harvoin monia muiden mielestä "perus kotiruokaan" kuuluvia ruokia, eivätkä ne mielly minulla kotiruoaksi koska lapsuudenkodissani niitä ei ollut ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Se, joka kokkaa, päättää mitä ruokaa tehdään. Jos mies haluaa syödä mieleisiään ruokia, niin voi kokata ne itse. Eikö mies laita itse ruokaa? Anna hänen kokata, niin hän alkaa arvostaa laittamiasi perusruokiakin.
Luin huonosti. Eli mieskin kokkaa eli edellä olevasta ei ole tässä tapauksessa apua.
Kunhan pidät muutaman päivän nälässä, ukkeli vetää kylmää maksalaatikkoa suoraan paketista
Kaksin käsin😄
Vierailija kirjoitti:
Vähän samaa täällä.. Minun jauhelihakastikkeet tyyliin kelpaa kun on pakko, ja hän ostaa kalliit phad thai kamat.
Joskus asia vähän harmitti minua, mutta ollaan oltu jo niin kauan yhdessä, että ei vaan enää kiinnosta :D Tai siis olen oppinut ymmärtämään, että mieheni toteuttaa femiinistä puoltaan kokkailemalla hienoja ja kauniita annoksia. Ja hän on ymmärtänyt, että minä todellakaan en toteuta femiiniyttäni kokkaamalla, vaan ihan muissa asioissa.
Ja ihminen tarvitsee kehua ja kiitosta ihan molemmat sukupuolet kaikista toimistaan. Jos toinen tekee ruoan niin toinen kiittää.
Femiinistä puoltaan... voi apua. Tai ehkä hän ihan vain tykkää laittaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan harkinnut sellaista tapaa, että lukisit aloituksen ennen kuin vastaat siihen?
Ei mullekkaan maistu mikään makaronilaatikko tai nakkisoppa tai muu pula-ajan ruoka, tykkään nimenomaan eksoottisista mauista. Mut eipä ne kalliita ole tehdä. Mitä ihmettä se sun mies syö?
Meillä oli viime viikolla mm. Sieniragua, Aloo gobia ja naanleipää, kalacurrya, cassouletia. 102€ meni viime viikolla kauppaan sisältäen pesuaineet, hygieniatarvikkeet, sukkapaketin, aamupala- ja välipalatarvikkeet sekä paljon tuoreita hedelmiä.
Kaikissa on paljon kasviksia, edullisia sellaisia. Mausteita toki käytetään enemmän kuin suomalaisessa suola ja pippuri kulttuurissa.
Nirsoilu loppuu kun nälkä tulee. Pakko silti myöntää, etten minäkään jaksanut sitä sotkua, jonka mies jätti keittiöön.
Mikä siinä on, että nämä ei tajua siivota jälkiään? Kotikasvatus jäänyt puolitiehen, samoin äly?
Hyvä ja monipuolinen ruoka on elämän kulmakiviä ja ehkäisee mm. syömishäiriöiden syntyä ja lihomista.
Hirveä määrä vastauksia, joissa ei edes lueta aloitusta. Mies on AP:n mukaan aktiivisempi kokkaaja ja itse tekee näitä ruokia, mutta AP:n mielestä siihen menee liikaa rahaa.
Se että ap käyttää sanaa sapuska kertoo siitä ruuan tasosta. Murkina ja sapuska on sellaista mautonta mössöruokaa. Mössöä syömällä sairastuu ja mahdollisesti kuolee tylsyyteen. Pitäisi kyllä nyt tietää millaisia ruokia mies laittaa, koska jonkun mielestä on hienostelua käyttää muutakin maustetta kuin aromisuolaa. Toiset taas haluavat joka päivä sisäfilepihvejä ja se tulee kyllä hyvin kalliiksi ja on epäterveellistä sekin.
Tämähän on peruskoulusta tuttu ilmiö, että lapset oppivat närppimään vähän niitä tavallisia ruokia ja niinä päivinä, jolloin sattuu olemaan mieluinen ruoka, sitä syödään ähkyyn asti. Vinoutuman siemen on kylvetty.
Ei kelpaa kuin tasokkaat suolapalat?