Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Masennuslääkkeiden vaiettu puoli (IL plus-juttu)

Vierailija
08.08.2022 |

"SSRI-lääkkeiden vaietusta puolesta on nyt alettu puhua. Sivuvaikutukset voivat olla kovat, eivätkä ne aina edes tehoa tarkoituksenmukaisesti."

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite niitä on pakko syödä jottei psykoosi uusiksi, lääkäri sanonut niin.

Ne nyt sanoo mitä sattuu. Minunkin pitäisi olla jo kuollut.

Älä yllytä jättämään lääkkeet. Ei skitsofreniaan ole parannusta.

Turha niitä lääkkeitä on syödä jos eivät paranna

Vierailija
62/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin erilaisia lääkkeitä eri annostuksilla noin 15vuotta pienillä tauotuksilla. Diagnoosina eriasteinen masennus ja yleistynyt ahdistuneisuus. Eipä noista napeista ollut muuta hyötyä kuin että tunne-elämä latistui. Kyllähän se helpottaa kun ei tunne kunnolla surua tai vihaa, mutta ei kyllä sitten iloa tai onneakaan. Loppuaikoina edes seksi ei kiinnostanut. Tämän pitkän käytön seurauksena tunne-elämä on jäänyt osin kehittymättä ja elämänsuunta on vähän hukassa. Tässäpä sitten opettelen elämään ilman mitään kemiallisia puudutteita. N40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä41022 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrätäänkö skitsofreniaankin SSRI-lääkitys? Hyvin moniin vaivoihin ja kipuihin sitä kyllä tarjotaan, jos itse vaivaa ei pystytä hoitamaan. Kyllä lääkitus minua ainakin tuntuisi hieman passivoivan ja tylsyttävän, pitää punnita haitat ja hyödyt.

Älä vaan multa kysy mutta toi oli ollut psykoosissa. Ei kai sitä psykoosiin voi joutua paitsi skitsofreniasta.

Vierailija
64/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin lääke kuuluisi syödä kuurina. Lopetella, kun oireet on ohi.

Puhut potaskaa. Lue edellä kirjoitetut kommentit , jotka liittyvät ihmisen fysiikkaan, huolella.

Vierailija
65/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole turha jos pitävät oireet kurissa.

Nähty on monta kertaa kun lääkkeet ei enää kiinnosta ja sitten ollaan jonkin ajan kuluttua taas psykoosissa.

Vierailija
66/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä että tästä puhutaan. Söin itse näitä lääkkeitä opiskelijana ja minua ei otettu ollenkaan vakavasti, kun kerroin ettei lääkkeet mulla auta mitään ja lisäksi oli vaikeita sivuvaikutuksia (näköhäiriöt, sähköiskun tunteet ja nykäykset lihaksissa, jatkuva päänsärky, seksihalun täydellinen katoaminen, luovuuden loppuminen kuin seinään). Olin kuulemma "lääkevastainen" ja kuvittelin oireita.

Nykyään sentään myönnetään, että ensinnäkin osalla potilaista ne ei auta masennukseen vaan pitää kokeilla erityyppisiä lääkkeitä, jos lääkehoitoa tarvitaan. Ja että sivuvaikutuksia oikeasti voi tulla. Viimeinen myönnettävä on se, että NIISTÄ VOI TULLA RIIPPUVAISEKSI. Eli niiden lopettaminen on monelle ihan hemmetin vaikeaa, vaikka itse masennus olisi jo mennyttä, koska tulee vieroitusoireet. Silloin kun minä söin niitä lääkkeitä, lääkäri väitti kivenkovaan että näistä ei tule vieroitusoireita, vaan jos mulla tulee paska olo kun vähennän masennuslääkettä se johtuu että olen edelleen masentunut ja mun vaan pitää jatkaa sitä lääkettä. 

Oikeassa lääkäri oli. Lisäksi söit liian pientä annosta jos näitä "sähköiskuja" tuli. Sitäpaitsi kaikille lääkevastaisille sekä tiedoksi muillekin jotka eivät käytä näitä lääkkeitä vaan niitä silti haukkuvat. Vika on yleensä, että endorfiini ei aivoissa pääse kulkemaan kuten pitäisi: siellä on jostain syystä alue josta endorfiini ei pääse jatkamaan matkaansa. Nämä lääkkeet on kehitetty korjaavaksi tilanteeksi: elikkä auttavat endorfiiniä kulkemaan vaivatta läpi koko kierroksen. Tämä on hyvin usein fysiologinen asia eikä psyykkinen. Kannattaa lukea ja perehtyä lääketieteeseen ennen kuin tulette tänne arvostelemaan muita.

Mutta miksi aivoihin on tullut alue, josta endorfiini ei pääse läpi? Tätä ne lääkkeet ei korjaa, vaan jeesusteippimäisesti hoitaa homman. Joillekki se on sillä ok ja joillekkin ongelmia ilmenee sitten muualla

En tiedä mutta näin asia selitettiin lääketieteen tunnilla että jäisi paremmin mieleen ja muistaisimme kokeissa paremmin.

Et tietenkään tiedä, koska juurisyihin erittäin harvoin lääketieteessä perehdytään ja fokus on oireiden vaimentamisessa.

Vierailija
67/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ptsd kirjoitti:

Kyllä mä mieluummin olen zombi kuin kaikkea pelkäävä hermoraunio, joka ei pysty nukkumaan eikä tekemään mitään muutakaan.

Niitä käytetään myös ahdistukseen ja traumaperäiseen stressihäiriöön.

Sekä vaikeisiin paniikki-häiriöihin.

Joihin ainakin pelkästään ne on 90%:lle turha lääke. Useimmat tarvii beetasalpaajan tai rauhoittavan siihen. Itselläni oli nuorempana paniikkihäiriö ja tosiaan noita SSRI:tä ja SNRI:tä kokeiltiin ensin, ei mitään apua mutta paljon sivuvaikutuksia. Lopulta yksityinen lääkäri määräsi tarvittaessa käytettävän bentson. Se oli mun pelastus. Aika pian en edes tarvinnut niitä usein, vaan pystyin kohtaamaankin sitä ahdistusta ja paniikkia kun tiesin, että jos menee liian pahaksi, nopeasti vaikuttava lääke on lähellä. 

Vierailija
68/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella monia sairauksia ei voi parantaa, mutta lääkkeet parantavat silti paljon elämänlaatua. 

Psykoosiin voi mennä myös muista syistä kuin skitsofrenian takia, myös ihan masennus voi johtaa psykoosiin, tai mania, tai vakava akuutti trauma. Ja jos lääke on SSRI, niin skitsofreniasta ei silloin ole kyse vaan ilmeisesti masennuksen muuttumisesta psykoottisen tason masennukseksi. Psykoosivaiheessa silloinkin käytetään vahvempaa lääkitystä, mutta voi olla että ylläpitohoitona riittää masennuksen pahenemisen estämiseen SSRI. 

Enkä ole itsekään ihan ylettömän SSRI-myönteinen, onhan ne tutkimusten mukaan vähän pettymys siihen nähden mitä niiltä odotettiin, vaikka osalla ihan hyviä lääkkeitä. Mutta tosiaan kun ei tiedä minkä tasoisia ongelmia ihmisillä on, ketään ei saisi kehottaa lopettamaan hänelle määrätyn lääkkeen syömistä. 

Vierailija
69/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosi voi uusia neurolepteistä huolimatta, ja lisäksi ne aiheuttavat hirveitä haittoja. Tunne-elämän latistuminen, muistin heikkeneminen, lihominen, diabetes, metabolinen oireyhtymä, sydänperäinen äkkikuolema, kuolaaminen, Parkinsonismi, tardiivi dyskinesia jne.

Ihan hirveitä "lääkkeitä" ovat.

Vierailija
70/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä helvetin koneistosta suoraan olevat neuroleptit sitten?! Pelkkiä helvetillisiä, sietämättömiä, kaiken ihmisyyden ja ihmisarvoisen elämän tuhoavat myrkyt. Huhhuh...En käsitä ikinä mitne ihminen voidaan tuhota ja pahoinpidellä kemiallisesti väkisin vielä 2020- luvullakin:( Pitäisi olla edes eutanasia jo vaihtoehtona kuin joutua väkipakolla vuosiksi/loppuiäksi pahimmillaan näille vihannekseski muutaville psyykemömmöille! Jos valittaa haittoja, lääkeannoa tuplataan. Hienoa, maailman onnellisin maa, taas kerran!

Puuttuisitte tämän maan oikeasti pahimpaan kansansairauteen eli narsisimiin ja miten se sairastuttaa sen uhrit kodeissa, kouluissa, työpaikoilla! Ja traumaterapiaa uhreille riittävästi eikä vain vaiennusta, lamaamista ja sivuun lakaisua muiden silmistä (tk-eläkkeelle/työttömyys- limboon)näiden psyykemyrkkyjen haittojen takia!

Vierailija
71/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä että tästä puhutaan. Söin itse näitä lääkkeitä opiskelijana ja minua ei otettu ollenkaan vakavasti, kun kerroin ettei lääkkeet mulla auta mitään ja lisäksi oli vaikeita sivuvaikutuksia (näköhäiriöt, sähköiskun tunteet ja nykäykset lihaksissa, jatkuva päänsärky, seksihalun täydellinen katoaminen, luovuuden loppuminen kuin seinään). Olin kuulemma "lääkevastainen" ja kuvittelin oireita.

Nykyään sentään myönnetään, että ensinnäkin osalla potilaista ne ei auta masennukseen vaan pitää kokeilla erityyppisiä lääkkeitä, jos lääkehoitoa tarvitaan. Ja että sivuvaikutuksia oikeasti voi tulla. Viimeinen myönnettävä on se, että NIISTÄ VOI TULLA RIIPPUVAISEKSI. Eli niiden lopettaminen on monelle ihan hemmetin vaikeaa, vaikka itse masennus olisi jo mennyttä, koska tulee vieroitusoireet. Silloin kun minä söin niitä lääkkeitä, lääkäri väitti kivenkovaan että näistä ei tule vieroitusoireita, vaan jos mulla tulee paska olo kun vähennän masennuslääkettä se johtuu että olen edelleen masentunut ja mun vaan pitää jatkaa sitä lääkettä. 

Oikeassa lääkäri oli. Lisäksi söit liian pientä annosta jos näitä "sähköiskuja" tuli. Sitäpaitsi kaikille lääkevastaisille sekä tiedoksi muillekin jotka eivät käytä näitä lääkkeitä vaan niitä silti haukkuvat. Vika on yleensä, että endorfiini ei aivoissa pääse kulkemaan kuten pitäisi: siellä on jostain syystä alue josta endorfiini ei pääse jatkamaan matkaansa. Nämä lääkkeet on kehitetty korjaavaksi tilanteeksi: elikkä auttavat endorfiiniä kulkemaan vaivatta läpi koko kierroksen. Tämä on hyvin usein fysiologinen asia eikä psyykkinen. Kannattaa lukea ja perehtyä lääketieteeseen ennen kuin tulette tänne arvostelemaan muita.

Mutta miksi aivoihin on tullut alue, josta endorfiini ei pääse läpi? Tätä ne lääkkeet ei korjaa, vaan jeesusteippimäisesti hoitaa homman. Joillekki se on sillä ok ja joillekkin ongelmia ilmenee sitten muualla

En tiedä mutta näin asia selitettiin lääketieteen tunnilla että jäisi paremmin mieleen ja muistaisimme kokeissa paremmin.

Ja kävit lääketieteen tunnilla minä vuonna? Ettei ihan sanottu,että "sama kuin diabeetikko tarvitsee insuliinia". Lol.

Tiesitkö,että osa masennuslääkkeitä ei edes vaikuta serotoniinin, esim Mao estäjät?

Toi serotoniini on teoria, sitä ei ole todistettu, eikä sitä kovin moni enää uskalla edes jankuttaa. Eikä sitä mitata. Ja siellä lääkepakkauksessakin lukee , " ettei toimintamekanismia tunneta".

Enemmän se on tyyliin: kokeillaan tätä, tätä ja tätä etc. Yksikään ei auta,noh ei voi mitään.

Jos asia olisi niin yksinkertainen niin kukaan ei kärsisi masennuksesta.

Ja hyvä,jos auttaa osaa,mutta toinen selitykseksi siitä, että liian pienet annokset antavat sähköiskuja on myös shaissea.

Yleensä sähköiskuja tulee,jos vaikka annos kasvaa liian isoksi (abilify esim. Tosin psykoosilääke,mutta käytetään myös masennukseen) tai lääkkeen lasku vaiheessa.

Itse olen käynyt näitä keskusteluja usean siis usein eri psyk.hoitajan ja psykiatrin kanssa ja ne ei lopulta usko noihin itsekään. Siis mihinkään serotoniinin Blas blaaa.

Ja edelleen: jos joku hyötyy niin hyvä,mutta kaikki eivät ja saavat vain haittoja.

Vierailija
72/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänsä on rakentanut päin hanuria ja ystävyydet ovat niin pinnallisia, ettei ystävien kanssa viihdy selvinpäin. Työ on raskasta, kun elämänrytmi ja elämäntavat ovat ylösalaisin ja päihteidenkäyttö säännöllistä.

Syyksi halutaan löytää jokin, joka on helppoa sormia napsauttamalla korjata ja jonka eteen ei itse tarvitse tehdä muuta kuin ottaa pilleri päivässä. Herätkää ihmiset!

Kun on vajonnut masennukseen niin eipä se enää auta poistamalla ne asiat jotka aiheuttavit sen.

Ja mitä sun neuvo olisi tuossa tilanteessa, jäädä työttömäksi ja katkaista välit ystäviin? Juu, istumalla kotona 24/7 katsomassa nettipokea se masennus varmaan paranee.

Vierailija
73/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähty on monta kertaa kun lääkkeet ei enää kiinnosta ja sitten ollaan jonkin ajan kuluttua taas psykoosissa.

Niin, kannattaisi varmaan kehittää sellaisia lääkkeitä joita potilaat pitäisivät siedettävinä ja syömisen arvoisina. Jos lääke tekee sairaaksi niin eipä ihme jos potilas haluaa lopettaa.

Vierailija
74/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetis 20 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tappaa libidon ja tekee "elämästä" tasapaksua sumua Näitä zombeja on paljon

Pelkään, että SSRI:n ja Ketipinorin käytön jälkeen (3 vuotta), minulta jää ikuisesti pois seksuaalinen halu, voi toki johtua myös masennuksesta.

Yleensä masentuneella ei ole haluja ja ne eivät myöskään itsestään palaudu jos ei sen eteen ei tee työtä.

Minulla oli masentuneena voimakas libido.

Seksi oli melkeinpä ainoa asia, joka tuotti mielihyvää.

Puoli tuntia rakastelun jälkeen saattoi olla jo itsemurha-ajatukset.

SSRI auttoi masennukseen, mutta vei seksihalut ja kyvytkin.

Libido palautui, mutta jäi hieman matalammaksi kuin ennen lääkitystä.

Lääkityksen alaisena en tuntenut minkäänlaista paloa mihinkään mielenkiinnonkohteisiini.

Lääkitys oli kohdallani hyvä ensiapu, mutta en aivan vähässäkummassa halua aloittaa sitä uudelleen.

Vierailija
75/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä, että ensin neurolepteillä lamataan ihmiseltä julmasti siis spahoinpidellen/kiduttaen serotoniinit, dopamiinit jne. estäen nukkumisen, aloitekyvyn mihinkään, about koko aivotoiminnan ja kaikki positiiviset tunteet. Sitten "korjauksena" näitä SSRI- myrkkyjä ja rauhoittavia rekka-autollinen, ja niistä kaikista saa kuittenkin vain haitat ja itsetuhoisuus nousee potenssiin miljoona jne.

Ja nimenomaan, miksi kaikki pahimmat myrkyt (neuroleptit) etenkin isketään heti vuosikausiksi/loppuiäksi, ehkä jotain viikkoja/kuuakusia olisivat ok käyttää. Saattaa tosin olla, että haitoojen takia ja niiden "lääkitsemisen"eli lisämyrkkyjen jäljiltä osa ei pääse niistä enää irti lyhyehkönkään ajan jälkeen.

Juu, en anna ikinä anteeksi omaa kidutustani ja Luoja varjelkoon joutumasta enää ikinä (suomalaisen) psykiatrian uhriksi! Ne jotka sitä hoitoa tarvitsisivat itse, eivät edes ikinä joudu hoitoon vaan kiusaavat uhrit tuonne helvetin kartanoihin kitumaan, ja pahimmillaan hoitohenkilökunta tosiaan olisivat itse enemmän hoidon tarpeessa kuin potilaat.

Vierailija
76/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen näkökulma tuohon seksihalujen menettämiseen SSRI lääkkeiden seurauksena, että voitaisiinko ajatella, että tuolla zombiena kulkevat enemmänkin ne vahvan libidon kanssa elävät tyypit;)

Vierailija
77/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ptsd kirjoitti:

Kyllä mä mieluummin olen zombi kuin kaikkea pelkäävä hermoraunio, joka ei pysty nukkumaan eikä tekemään mitään muutakaan.

Niitä käytetään myös ahdistukseen ja traumaperäiseen stressihäiriöön.

Sekä vaikeisiin paniikki-häiriöihin.

Joihin ainakin pelkästään ne on 90%:lle turha lääke. Useimmat tarvii beetasalpaajan tai rauhoittavan siihen. Itselläni oli nuorempana paniikkihäiriö ja tosiaan noita SSRI:tä ja SNRI:tä kokeiltiin ensin, ei mitään apua mutta paljon sivuvaikutuksia. Lopulta yksityinen lääkäri määräsi tarvittaessa käytettävän bentson. Se oli mun pelastus. Aika pian en edes tarvinnut niitä usein, vaan pystyin kohtaamaankin sitä ahdistusta ja paniikkia kun tiesin, että jos menee liian pahaksi, nopeasti vaikuttava lääke on lähellä. 

Vierailija
78/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serotiniiniteoria on kumottu aikoja sitten. Jokainen viimeisen 20 vuoden aikana lääketiedettä opiskellut tietää tämän asian. En tiedä, ketkä "ammattilaiset" täällä höpöttävät, mutta aika rankkaa disinformaatiota serotoniinin toiminnasta ja SSRI-lääkkeiden toimintamekanismeista täällä liikkuu. Totuus on se, että kukaan ei tiedä miten ne oikeasti tarkalleen ottaen toimivat ja mikä on myös muiden välittäjäaineiden ja serotoniinin välinen yhteys ja millä toimintamekanismeilla koko välittäjäainejärjestelmä toimii. Toki jotakin tietoa asiasta on, ja on saatu jonkinlainen käsitys aivojen välittäjäaineiden toiminnasta. Aivot, ja ihmisen keho ylipäätään, on niin monimutkainen kokonaisuus, että yksinkertaisesti tästä asiasta ei vain ole tarpeeksi syvää tietoa.

Vierailija
79/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kaikenlaisten lääkkeiden ottamisen, enkä ole vieläkään psykoosissa. Tai onnistunut ainakaan vajoamaan siihen tilaan.

Vierailija
80/123 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänsä on rakentanut päin hanuria ja ystävyydet ovat niin pinnallisia, ettei ystävien kanssa viihdy selvinpäin. Työ on raskasta, kun elämänrytmi ja elämäntavat ovat ylösalaisin ja päihteidenkäyttö säännöllistä.

Syyksi halutaan löytää jokin, joka on helppoa sormia napsauttamalla korjata ja jonka eteen ei itse tarvitse tehdä muuta kuin ottaa pilleri päivässä. Herätkää ihmiset!

Kun on vajonnut masennukseen niin eipä se enää auta poistamalla ne asiat jotka aiheuttavit sen.

Ja mitä sun neuvo olisi tuossa tilanteessa, jäädä työttömäksi ja katkaista välit ystäviin? Juu, istumalla kotona 24/7 katsomassa nettipokea se masennus varmaan paranee.

Keskittyä siihen työhön. Lopettaa päihteet. Tiivistää välejä ystäviin, joiden kanssa voi viettää aikaa täysin selvinpäin ja jäähdyttää välit niihin, joiden kanssa ei ole mahdollista olla oma itsensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä