Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistui mieleen aika kun ärrältä haettiin Aurinkomatkojen esite ja niitä selaamalla valittiin matkakohde

Vierailija
07.08.2022 |

Sitten matkat tulivat joku tietty päivä myyntiin ja heti piti alkaa soittamaan ja toivoa että vielä oli haluamaansa kohteeseen ja hotelliin paikkoja kun pääsi läpi.

Kommentit (192)

Vierailija
81/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä aikoja!

Mun vanhempani matkustivat paljon; minä ja sisareni olimme usein myös matkoilla mukana. Matkaesitteitä iltaisin porukalla selailtiin, suunniteltiin matkaa/matkakohdetta, mietittiin uuden uimapuvun hankkimista ja aurinkovoiteen vahvuutta. Matkan odottaminen oli jopa jännittävämpää kuin itse matka.

Tykkäsin myös valuutan vaihtamisesta; se oli jo kun olisi matkalle lähtenyt kun oli vierasta valuuttaa muovitaskussa.

Joo, ihan maailmanmatkaajan fiilishän siitä syntyi- valuutan vaihtamisesta.

Eikö nykyään muka enää vaihdeta valuuttaa? Maksatteko kaiken kortilla? Siis jos muualle, kuin euro-alueelle on menossa.

En vaihda etukäteen. Otan kaksi maksukorttia, joita säilytän erillään. Maksan niillä ja joskus olen nostanut rahaa paikan päällä.

Vierailija
82/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen varattiin hiihtolomaa puoltavuotta ennen perheelle ja kyllä noi matkatoimistot oli hoitanu lähes tulkoon hyvin hommansa ja valinnut hyviä hotelleja, ei sillo tullu mieleen että aletaan varaan jouluna hiihtolomareissua netistä ja aletaan vertaileen mikä olis hyvä diili googlessa ja mihinkä pääsee jos pääsee, onko vifiä tai ilmastointia, millä kuljetuksella mennään perillä ja paikanpäällä, meneekö matkaan 30h vai 12h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan kun lapsena piti paikalliselle ärrälle mennä ostamaan äidille lehti, kun se ei itse halunnut mennä, koska ärrällä parveili kioskin kesätyöntekijän kavereita. Se oli sitä aikaa kun luukulla piti asioida. No minä kilttinä tyttönä pakotettuna menin ja kaverilauma antoi tietä (olin alle 10-v silloin). Kun kerroin ujosti mitä halusin, niin myyjätyttö kajautti: Mikä se on??? tarkoittaen lehden nimeä, ei näemmä tuntenut myymiään tuotteita. Lehti tuli saatua lopulta ja kaverilauma hihitteli takana, oli tyttöä ja poikaa. Haistakaa kukkanen jos tunnistatte itsenne.

Missä niistä esitteistä maksettiin? En kyllä koskaan maksanut yhtään mitään.

Tässä viestissä muisteltiin ärrää eikä matkaesite ollut tämän viestin pääpointti. En väittänytkään että ESITE maksoi. Olin ostamassa lehteä.

Vierailija
84/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun etelänmatka oli ostettu, lähdettiin vaatekaupoille. Jokainen sai jotakin uutta päälle pantavaa- päivällä käytettäviä vaatteita + illalla käytettäviä vaatteita. Matkasilitysrauta tuli mukaan myöskin. Pidin matkapäiväkirjaa, johon kirjoittelin päivittäin sekä liimailin kaikenlaista pientä muistoksi.

Matkaesitteitä tutkittiin pitkään ja hartaasti. Matkatoimistossa oli joskus joku toimisto työntekijä, joka oli ollut aikaisemmin joissakin kohteissa oppaana. Häneltä saimme hyödyllistä lisätietoa ko kohteista.

Vierailija
85/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esitteissä oli myös kielikurssimatkoja Englantiin. Kinusin teininä sellaista mutten saanut. Kävikö joku sellaisella?

Mun kaksi kaveria. Minä en päässyt :(

Vierailija
86/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään toi matkat kotimaasta kohdemaahan on sitä suurinta seikkailua.

Vierailija
87/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kirjastosta haettiin ennen matkaa ko. kohteen opaskirja. Ap

Mä teen näin kyllä vieläkin =)

Vierailija
88/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

bossin tai benettonin piraatti gollege asut oli kovaa kamaa, ihan sama meininki niissä on kai vieläkin merkit vaan muuttunu.

Vierailija
89/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä aikoja!

Mun vanhempani matkustivat paljon; minä ja sisareni olimme usein myös matkoilla mukana. Matkaesitteitä iltaisin porukalla selailtiin, suunniteltiin matkaa/matkakohdetta, mietittiin uuden uimapuvun hankkimista ja aurinkovoiteen vahvuutta. Matkan odottaminen oli jopa jännittävämpää kuin itse matka.

Tykkäsin myös valuutan vaihtamisesta; se oli jo kun olisi matkalle lähtenyt kun oli vierasta valuuttaa muovitaskussa.

Joo, ihan maailmanmatkaajan fiilishän siitä syntyi- valuutan vaihtamisesta.

Eikö nykyään muka enää vaihdeta valuuttaa? Maksatteko kaiken kortilla? Siis jos muualle, kuin euro-alueelle on menossa.

Enimmäkseen kortilla. Käteistä saa siellä paikan päällä automaatista sillä samaisella kortilla.

Vierailija
90/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassen matkat,muistatteko?

Muistan, mutta minäpä valitsin Kymppi-Matkat ja lähdin Kosille. 2 viikkoa 1995mk.

Vierailija
91/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin lapsena haikeana niitä etelän kohteita, joissa oli jotain kerhoja lapsille kohteessa. Tyyliin jossain vesipuistossa ja kuvissa oli lapsilla riemu taivaissa! En koskaan päässyt sellaiselle lomalle, piti aikuisten mukana kävellä retkillä.

Sa Coma Mallorcalla vaikutti minusta lapsena täydelliseltä kohteelta. Nyt kun oma lapsi on alakouluikäinen ja Sa Coma olisi ehkä ajankohtainen sen puolesta, niin öö.. ehkä kuitenkin mennään jonnekin muualle.

Vierailija
92/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaesitteitä tosiaan selailimme , etenkin äitini. Muistan ekan Rhodoksen matkan vanhempieni kanssa. Vaikka olin vielä aika lapsi, ihastuin valtavasti kreikkalaiseen musiikkiin tanssijoineen; lautasten rikkominen tanssijoiden "jalkoihin" ja kaikki se tunnelma... Myöhemmin opettelin itsekin ko tansseja; naapurikaupungissa asuva kreikkalainen tanssinopettaja järjesti tunteja meille innostuneille kerran viikossa. Kreikassa olen tanssinut ja nauttinut tanssimisesta useasti ...myöhemminkin...

Vierailija
93/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurinkomatkatko sen päätti, etteivät suomalaiset matkusta kesäkuukausina Espanjaan?

Esim. englantilaiset ovat matkustaneet ja matkustavat tällöinkin.

Toimistoilla taisi olla eroja kohdevalikoimassa?  Meillä vanhemmat käytti Finmatkoja ja käytiin kyllä Espanjassa ja Portugalissa kesälomilla.

Vierailija
94/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkakuumetta nostatti myös Folke Westin matkaohjelmat!

Vierailija
95/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

bossin tai benettonin piraatti gollege asut oli kovaa kamaa, ihan sama meininki niissä on kai vieläkin merkit vaan muuttunu.

90luvun lama suomessa oli juppi jos oli kanarialta ostettu boss gollegepaita

Vierailija
96/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkomatkat oli kai vähän paremman luokan matkatoimisto, muistan sen ison kirjan, hasse oli halvempi ja pienempi halvempi esite vihkonenkin, sit näitä spies jtn tuli

Vierailija
97/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurinkomatkat oli kai vähän paremman luokan matkatoimisto, muistan sen ison kirjan, hasse oli halvempi ja pienempi halvempi esite vihkonenkin, sit näitä spies jtn tuli

Myös Finmatkat taisi olla tuulipukukansalle parempi vaihtoehto. Aurinkomatkat ja Tjäreborg oli kalliimpia ja fiinimpiä.

Vierailija
98/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän silloisen kotikylämme keinosiementäjä/ mansikanviljelijä, jäyhä maalaismies; järjesti kyläläisille usein matkailuiltoja. Hän matkusteli usein, paljon useammin kuin muut kyläläiset. Martin matkailuilloissa saimme sitten nauttia hänen matkojensa kuvista ja kertomuksista, usein kunkin matkakohteen omalla musiikilla höystettynä. Ihmiset vaihtoivat jopa työvuorojaan päästäkseen ko MATKAILUILTAAN....

Vierailija
99/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli niin mukavaa ja turvallista aikaa. Ei ollut tätä nykypäivän sähläystä, kun joutuu itse etsimään kaiken ja hinnat vaihtelevat päivästä toiseen. Vanhaan hyvään aikaan matkatoimistosta sai hyvää palvelua. Lentokoneessa sai lämpimän aterian kohdemaan ruokaa. Matkaopas nouti lentokentältä ja bussi vei matkakohteeseen. Hotellissa oli pöydällä mappi, josta valittiin lukuisia retkikohteita. Oppailta sai tarvittaessa apua ongelmiin ja hyviä kohdevinkkejä.

Itse olen 90-luvulla syntynyt, mutta silti valitsisin varmaan mieluummin tuon "entisajan" matkailun. En ole koskaan ollut ulkomailla ja jos nyt äitimme kanssa viimein aloittaisimme matkailun niin tuntuu olevan monia vaikeita juttuja. Hävettääkin vähän se kuinka pihalla on kaikesta matkailuun liittyvästä. Tiedän jo etukäteen sen, että äitini nojaisi sitten minuun ja minun tehtävänäni olisi ainakin yrittää järjestää kaikki mahdollisimman oikein. Pelkkä ajatus siitä jo rasittaa. Näin en ole kovin innostunut lähtemään edes minnekään. Toki rahatilanne rajoittaa myös paljon. Onhan niitä "pakettimatkoja" oppaineen, mutta jos hinta on esim 1500 euroa tms niin ei sovi meille. Taidetaan niissäkin rahastaa kaikesta jo paljon. Itse voitin istua bussissa vaikka koko päivän jos muuten matka olisi ns helppo ja vähemmän rasittava. Saa nähdä tuleeko lähdettyä mihinkään. Samalla tykkään toisaalta esim maantiedosta ja luen paljon eri maista. Sen vuoksi tahtoisin käydä edes jossain. Tämä nyt vaan ohiksena tähän.

Vierailija
100/192 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän silloisen kotikylämme keinosiementäjä/ mansikanviljelijä, jäyhä maalaismies; järjesti kyläläisille usein matkailuiltoja. Hän matkusteli usein, paljon useammin kuin muut kyläläiset. Martin matkailuilloissa saimme sitten nauttia hänen matkojensa kuvista ja kertomuksista, usein kunkin matkakohteen omalla musiikilla höystettynä. Ihmiset vaihtoivat jopa työvuorojaan päästäkseen ko MATKAILUILTAAN....

Eikä :D:D:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä