Muistui mieleen aika kun ärrältä haettiin Aurinkomatkojen esite ja niitä selaamalla valittiin matkakohde
Sitten matkat tulivat joku tietty päivä myyntiin ja heti piti alkaa soittamaan ja toivoa että vielä oli haluamaansa kohteeseen ja hotelliin paikkoja kun pääsi läpi.
Kommentit (192)
Matkasilitysraudasta tuli mieleen, että kaikkea sitä onkin raahannut matkalle mukaan. Minun vakiovaruste oli pieni radio. Ai miten oli ihanaa napsauttaa se päälle jossain Kreikan saaressa. Äänitin kasetille tunnin verran kaikkea, mitä sieltä sattui tulemaan :)
Ostin paikan päältä myös kasetteja ja soitin niitä pikkuradiollani, jossa siis oli myös kasettipesä. Turkissa menin levykauppaan ja hyräilin ihan pokkana yhtä kappaletta, jonka olin Folke Westin ohjelmassa kuullut :D:D En ehkä kehtaisi enää tehdä moista. Mutta oikea biisi löytyi ja kaupat tehtiin!
Nykyään on nettiradiot ja kaikkea mahdollista tarjolla. Harvoin silti kuuntelen. Jotenkin hölmöä.
Ensimmäisen kerran Italiassa pakettimatkalla silloisen poikaystävän kanssa, kohteena Rimini. Hotelli valittiin sen mukaan, mihin just riitti rahat. Eurot eivät olleet vielä käytössä ja viimeisenä iltana liirat meinasi loppua kesken.
Tänä vuonna selasin läpi loputtoman määrän hotelleja ja yritin vertailla ja valita parasta. Lopputulokseen tuskin olin tyytyväisempi kuin ekalla reissulla.
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli myös aina äkkilähtöjä halvemmalla. Kytättiin kaverin kanssa niitä 90 luvun alussa
Olin just tulossa kirjoittamaan samaa. Sunnuntain Hesarin matkailusivut tosiaan tutkittiin tarkkaan. Siellä oli usein hyviä tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ihmetellyt, miksei Adrianmeren rannikolle tehdä enää valmismatkoja. Erittäin perinteinen lomakohde.
Tarkoitan siis Italian kohteita Adrianmeren rannalla.
Juu tosiaan, monet noista 80-luvun kohteista ei enää "käytössä". Italiassa oli ne Rimini-Riccone. Enpä törmännyt enää.
Sisiliassa Cefalu.
Vielä ainakin 80-luvulla matkakohteista saattoi ostaa sellaisia vaatteita, mistä heti näki, että ei ole Suomesta ostettu. Tarkoitan ihan sen ajan nuorisomuodin mukaisia vaatteita.
Pitihän niitä muutama ostaa ja sitten ne päällä liikkua joka paikassa koti-Suomessa. Siitä tuli muodikas ja hieno olo.
Vierailija kirjoitti:
Matkustettiin kaveriporukalla Riccioneen, 80-luvun puolivälissä. Tutkittiin ensin tarkkaan matkaesitteet ja Finmatkoilta sitten tilattiin.
Valittiin hotelli nimeltä City.
Se oli kahden tähden hotelli ihan rannan tuntumassa. Piti vain autotie ylittää niin oli rannalla.Hotelli oli nuorison suosiossa ja tämä kerrottiin myös matkaesitteessä.
Osa skandinaavi-nuorista piti siellä humalassa hirveää meteliä joka yö.Aulan vahtimestari toimi hissipalvelijana. Hän yritti joka kerta vähän pussailla meitä siellä hississä. Meitä se vaan huvitti, meni komedian puolelle ja nauruksi koko tilanne.
Hotelli oli tien varrella ja risteyksessä, joten liikenteen äänetkin kuuluivat sisään.
Oltiin nuoria ja sopeutuvia, joten ei meitä suuremmalti se metelikään haitannut.
Tämä! Oltiin nuoria ja sopeutuvia ja nautittiin kaikesta! Silloin kävi mikä tahansa hotelli eikä haitannut vaikka vessat ja suihkut oli käytävällä. Kaikki oli niin jännää ja uutta. Entäs nyt? Netistä etsitään tuntikaupalla sopivaa hotellia, vertaillaan, vaihdetaan varauksia, luetaan arvosteluja ja itsekin jälkeenpäin kirjoitetaan arvostelu. Ja auta armias jos jokin (pieni) asia ei ole ok hotellissa. 😄. Vaikken itse kovin nirso vieläkään ole, mutta olen tällä hetkellä kaukomaan matkalla. Valitsin hotelleja kaksi kuukautta ennen matkaa ja molempaan kohteeseen vaihdoin hotellit kolme kertaa kun olin varma että oli vieläkin sopivammat ja hinta laatusuhde paras (ovat hyvät!). Montakohan tuntia käytin hotellien selaamiseen ennen lähtöä? 😀😀😀
Vierailija kirjoitti:
Vielä ainakin 80-luvulla matkakohteista saattoi ostaa sellaisia vaatteita, mistä heti näki, että ei ole Suomesta ostettu. Tarkoitan ihan sen ajan nuorisomuodin mukaisia vaatteita.
Pitihän niitä muutama ostaa ja sitten ne päällä liikkua joka paikassa koti-Suomessa. Siitä tuli muodikas ja hieno olo.
Ne oli aikoja jolloin muoti tuli Suomeen jäljessä. Muistan ostaneeni 70-luvun lopulla muotivaatteita Keski-Euroopasta jotka tulivat Suomessa muotiin vasta seuraavana kesänä. Ah, se oli ihanaa kun olin eka jolla niitä oli!
Marokosta ostin itselleni ja sisarelleni valtavan ihanat discohaalarit; Ibizalta ostelin monenlaisia valkoisia Ibiza- vaatteita, kuten tosi kauniita valkoisia, pitkiä rimpsumekkoja ja - paitoja.Ennen reissuun lähtöä piti käydä Helsingin MicMacissa, vaateostoksilla myöskin.
Matkatoimistosta saatiin ne matkalaukkujen nimilaput. Tietenkin matkatoimiston nimi oli niissä. Oli niin hienoa kirjoittaa niihin oma nimi ja kohdemaan hotellin nimi ja osoite.
Jotkut matkatoimistot antoivat myös mainostarrojaan joita voi liimata matkalaukun kylkeen.
Matkavalikoima on kyllä pienentynyt. Koronan jäljiltäkö? Aurinkomatkoilta puuttuvat ainakin Portugal, Itävalta, Bulgaria. Luulen että menijöitä kyllä olisi. Eivät kai kaikki halua Kreikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli niin mukavaa ja turvallista aikaa. Ei ollut tätä nykypäivän sähläystä, kun joutuu itse etsimään kaiken ja hinnat vaihtelevat päivästä toiseen. Vanhaan hyvään aikaan matkatoimistosta sai hyvää palvelua. Lentokoneessa sai lämpimän aterian kohdemaan ruokaa. Matkaopas nouti lentokentältä ja bussi vei matkakohteeseen. Hotellissa oli pöydällä mappi, josta valittiin lukuisia retkikohteita. Oppailta sai tarvittaessa apua ongelmiin ja hyviä kohdevinkkejä.
Etelän lennoilla oli lisäksi tv ruudulla kartta josta pystyi seuraamaan lennon etenemistä kohteeseen! Sai myös korvakuulokkeet lainaksi ja oli monta hyvää erilaista musiikkikanavaa. Lisäksi lennoilla sai myös drinkkejä :D. Ja kun lentokone laskeutui kaikki ryhtyivät taputtamaan..
Kunpa taputtajat olisivatkin jääneet viime vuosituhannelle.
Ja paluumatkalla oli koneessa ruoan kanssa ruisleipää! Sitä olikin jo kova ikävä kun oli peräti viikko tai kaksi syöty pelkästään vehnäsämpylöitä ja paahtoleipää :D.