Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistui mieleen aika kun ärrältä haettiin Aurinkomatkojen esite ja niitä selaamalla valittiin matkakohde

Vierailija
07.08.2022 |

Sitten matkat tulivat joku tietty päivä myyntiin ja heti piti alkaa soittamaan ja toivoa että vielä oli haluamaansa kohteeseen ja hotelliin paikkoja kun pääsi läpi.

Kommentit (192)

Vierailija
121/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdeoppaissa oli suositellut ravintolat sekä muistaakseni joku lukemista ennen matkaa, jossa mm. neuvottiin Kreetan reissulaisia lukemaan Nikos Kazanzakisin kirjoja.

Oih. Kunpa vieläkin paneuduttaisiin samalla tavalla matkustamiseen. Nykyään se on vähän liian halpaa ja helppoa. 

Kyllähän nykyäänkin noin toimitaan. Ainakin itse oon useassa matkailuaiheisessa fb-ryhmässä missä kysellään ja annetaan vinkkejä kaikesta mahdollisesta.

Kohdeoppaat löytyy vaan nykyisin netistä.

Vierailija
122/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdeoppaissa oli suositellut ravintolat sekä muistaakseni joku lukemista ennen matkaa, jossa mm. neuvottiin Kreetan reissulaisia lukemaan Nikos Kazanzakisin kirjoja.

Oih. Kunpa vieläkin paneuduttaisiin samalla tavalla matkustamiseen. Nykyään se on vähän liian halpaa ja helppoa. 

Lapsena joskus 80-luvulla tehty peräti KAHDEN viikon Kreikan pakettimatka oli kuin olisi toiseen maahan lähes pysyvästi muuttanut!  Aivan valtavan suuri kokemus kaikin puolin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankissa piti käydä hakemassa ulkomaan rahaa

Vierailija
124/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja oli myös Finnmatkojen esite

Finnmatkojen esitteissä oli huumoria! Muistaako kukaan? Se kohteen ensimmäinen, iso kuva oli aina vähän erikoinen. Ja niissä oli hauskat kuvatekstit. Muistan sellaisen koko sivun kokoisen kuvan, jossa etualalla oli nudistipariskunta kävelemässä rannalla. Taustalla oli surffaaja. Teksti oli ikäänkuin surffaajan suusta ja sitä en muuten muista paitsi että se loppui jotenkin "kuvassa myös joku saksalainen pariskunta". Heitä kun ei oikein voinut olla huomaamatta :D:D

Kaikkea sitä ihminen muistaa..

Et ole kuule ainoa, joka tämän muistaa! Minäkin muistan ne Finnmatkojen tosi humoristiset esitteet. Jollain välähti kyllä tosi hyvin, jutut olivat hauskoja.

Vierailija
125/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassen matkat,muistatteko?

Valitettavasti muistan. Elämäni huonoin matka Kanarialla kylmässä hotellissa, jossa tuli hanoista vain kylmää vettä.

Yritimme saada vaihdon fiksumpaan hotelliin, mutta Hasse ei sitä järjestänyt.

Vierailija
126/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudenkodissani ei ikinä käyty missään ruotsinlaivaa kummemmalla eikä sinnekään kuin kerran kesässä. Muttei joka kesä.

Sitten olivat nämä varakkaammat perheet jotka kävivät Teneriffalla ja Lanzarotella. Niistä myös mukulat leuhkivat koulussa. Muistan yhden likan joka kävi vanhempineen Kosilla ja se huikkaili käytävillä vielä kuukausia jälkeenpäin että "eiks kos oo ihana!" jokaiselle jonka perhe oli myös käynyt siellä.

Vierailija
127/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti muistan. Elämäni huonoin matka Kanarialla kylmässä hotellissa, jossa tuli hanoista vain kylmää vettä.

Yritimme saada vaihdon fiksumpaan hotelliin, mutta Hasse ei sitä järjestänyt.

Oliko niillä semmonen "hyppää Hassen, hyppää Hassen siivelle!" mainos?

Vierailija
128/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkatoimistossa oli usein sellaista tietoa kohteista, mikä ei selvinnyt esitteestä.

Kerran varasin matkaa Kreetalle ja kysyin virkailijalta, että millainenhan tuo tietty hotelli on.

Hän sitten kaiveli joltain näyttöpäätteeltä tietoja ja sanoi, että siellä kiekuu hotellin pihalla kukko aamuisin kovaan ääneen.

Varasin paikan tuohon hotelliin. Se oli hyvä hotelli ja pihalla liikkui vielä kissoja. Oikein kotoista.

Vierailija
129/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja muistan Aurinkomatkojenkin silloiset kohteet ulkoa. Kreikan ja Espanjan ja Italian lisäksi kesäesitteessä oli aina Zell am See ja Söll Itävallassa. Ja eksoottisena vaihtoehtona Sousse Tunisiassa.

Italiassa kohteina olivat Rimini, Riccione ja Cattolica. Ja Napoli & Ischia.

Muistan senkin ajan kun Turkki oli eksoottinen ja ainoana kohteena Marmaris. Sit tuli Fethiye ja Alanya.

Kreikassa Aurinkomatkoilla oli aina Samos, jossain kohtaa myös Thassos.

Riminin veteraani nostaa täällä käden ylös! Siitä näppärästi päiväreissu Venetsiaan ja San Marinoon saman viikon aikana.

Wau. Mä olin Riccionessa, ja tosiaan Venetsian ja San Marinon retkillä minäkin. Kerran olin "avataan matkaesite silmät kiinni ja mikä sivu aukeaa niin sinne mennään". Päädyttiin Kranjska Goraan, eksoottista😆.

Minäkin, Roomassakin oltiin kaksi päivää maksetulla retkellä, nähtiin Vatikaanivaltio, Colosseum ym. Aika tuhti viikon reissu ja oli mun eka itse maksama matka reilu 20 vuotta sitten. Oi muistoja...

Vierailija
130/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me haettiin matkatoimistosta esitteitä. Ja jos en väärin muista, niin joku esite taisi tulla postissa kotiinkin.

Jep ja näitä sitten esiteltiin naapureille ja tutuille

Vierailija
131/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja muistan Aurinkomatkojenkin silloiset kohteet ulkoa. Kreikan ja Espanjan ja Italian lisäksi kesäesitteessä oli aina Zell am See ja Söll Itävallassa. Ja eksoottisena vaihtoehtona Sousse Tunisiassa.

Italiassa kohteina olivat Rimini, Riccione ja Cattolica. Ja Napoli & Ischia.

Muistan senkin ajan kun Turkki oli eksoottinen ja ainoana kohteena Marmaris. Sit tuli Fethiye ja Alanya.

Kreikassa Aurinkomatkoilla oli aina Samos, jossain kohtaa myös Thassos.

Riminin veteraani nostaa täällä käden ylös! Siitä näppärästi päiväreissu Venetsiaan ja San Marinoon saman viikon aikana.

Heh, täällä toinen! Taisin olla ehkä 12-vuotias, kun tehtiin tuollainen reissu. 

Rimini ja Riccione sekä Cattolica! Ihanat nuoruusmuistot niiltä matkoilta!

Vierailija
132/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan ollut etelänmatkalla (oon kohta 40 v). Kohta sellainen on edessä. Jotenkin kivaakin näin, tuntuu että tulee olemaan isompi elämys näin kuin jos olisi koko ikänsä matkustanut.

Vierailija
133/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaesitteitä selasin jo niin nuorena, ettei minulla ollut mahdollisuutta matkustaa. Vanhempani eivät matkustaneet kuin kotimaassa ani harvoin, eivätkä he missään nimessä olisi ostaneet minulle matkaa. Matkarahat piti hankkia itse.

Kun sitten eräänä kesänä sain rahat kasaan, niin kaveriporukalla lähdettiin etelään. Oltiin aivan onnesta pyörryksissä sekä siellä, että sieltä tullessa. Kotimaassakin vielä muisteltiin sitä matkaa monta kuukautta sen jälkeen.

Vierailija
134/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan eräänkin Kreikan matkan. Juuri kun olimme laskeutumassa lentokentälle, takanani kajahti kovalla äänellä: "Eviva Espanja!" Joku toinen: Kuule, tää on Kreikka ,ei Espanja...Ei haittaa mitään, kelpaa yhtä hyvin, kuului vastaus. Ilmeisesti alkoholilla oli osuutta asiaan/sekaannukseen.

Vierailija
135/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja sisarukseni kävimme lapsina 90-luvulla Aurinkomatkojen kuvaston läpi heti kun se ilmestyi. Vertailimme myös hintoja ja teimme merkintöjä niihin esitteen lopussa olleisiin hintataulukoihin vaikka kaikki meistä eivät olleet edes kouluikäisiä. Valinta kohdistui lähes poikkeuksetta kolmen tähden hotelliin jollain Kreikan saarella. Uima-allas ja ilmastointi piti olla ja ranta lähellä. Joku retki otettiin aina myös. Kivaa oli ja äiti tilasi aina tuplakuvat matkan kuvista, jotta niitä riitti paitsi erilliseen matka-albumiin myös kaikkien lasten omiin albumeihin. Yksi meistä lapsista tykkäsi lentokoneruuasta poikkeuksellisen paljon. Pakkaaminen ja niiden vanhanmallisten matkalaukkujen raahaaminen oli oma elämyksensä myös. Matkamuistoina kotiin tuli mm. muinaisten kreikkalaisten vaasien tyyppistä esineistöä.

Vierailija
136/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ajan kun kesäisin löytyi äkkilähtöjä etelän aurinkoon, paperi-hesarin ilmoituksia katteltiin...

Vierailija
137/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Matkan odottaminen oli jopa jännittävämpää kuin itse matka."

TÄMÄ

Sitten kun on suunnitellut matkan tarkkaan, hotellit, lennot ja nähtävyydet, jopa julkinen liikenne nähtävyyksiin, on matka jo puoliksi tehty. Voi siirtyä seuraavaan.

Vierailija
138/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä aikoja!

Mun vanhempani matkustivat paljon; minä ja sisareni olimme usein myös matkoilla mukana. Matkaesitteitä iltaisin porukalla selailtiin, suunniteltiin matkaa/matkakohdetta, mietittiin uuden uimapuvun hankkimista ja aurinkovoiteen vahvuutta. Matkan odottaminen oli jopa jännittävämpää kuin itse matka.

Tykkäsin myös valuutan vaihtamisesta; se oli jo kun olisi matkalle lähtenyt kun oli vierasta valuuttaa muovitaskussa.

Oli hankalaa. Italian liiroja laskettaessa meni pahasti mönkään käännettäessä markkaan. Luulin että rahat loppu jo puolessa välissä matkaa. Myöhemmin samana iltana tajusin laskuvirheen ja olikin moninkertaisesti mitä luulin.

Vierailija
139/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään joutuu häpeilemään kun matkustellee ja laittaa lomakuvia someen koska ilmastonmuutos.

En ole vuosiin matkustanut. Silti sosiaaliseen mediaan on pakko postata reissukuvia. Onneksi netti on täynnä kuvia mihin voi photaroida itsensä. 

Vierailija
140/192 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkatoimistoilla tervetulotilaisuus hotellilla, missä joku drinkki ja alkutiedot kohteesta, miten pärjää sitten kun etsitään apteekkia tai muuta.

Matkaopoaat tavoitettavissa ja päivystämässä tiettyihin aikoihin hotelleilla jos kysyttävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän