Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se on hirveä huoli siitä että ylimääräisen lapsilisän saisi mahdollisesti myös hyvätuloiset.

Vierailija
06.08.2022 |

On kyllä ihmeellistä touhua noiden vasemmistopuolueiden ajattelu.

Kommentit (965)

Vierailija
101/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisän tarkoitus on toimia tulonsiirtona lapsettomilta lapsiperheille, ei toimia tulonsiirtona rikkailta (ja keskituloisilta) köyhille johon on ihan omat järjestelmänsä käytössä. Itseasiassa keskituloisissa ja hyvätuloisten haitarin alapäässä se kompensaatiomekanismi tulee eniten tarpeeseen, koska näissä ryhmissä erot lapsiperheiden ja lapsettomien käteenjäävässä rahassa on isoin. Ja sama ilmiö katsottuna toisaalta, lapsiluvun kasvaessa tuloluokkien väliset erot kutistuvat ja saattavat tietyillä tuloportailla jopa kääntyä päälaelleen (=tulojen noustessa sekä verot kasvaa, asumistuki tippuu pois että päivähoitomaksut nousee -> käteen jää vähemmän rahaa kuin hieman pienemmillä tuloilla). Kaikista köyhimmillä yhteiskunta maksaa jo muutenkin ne lapsista aiheutuvat lisäkulut ja päivähoito on ilmaista. Keskituloinen tai vain nipin napin hyvätuloisen puolella oleva useamman lapsen perhe maksaa ensin 30-50% tuloistaan veroja ja maksuja, sitten viitisen sataa päivähoitomaksuja, kustantaa kokonaan yksin perheasunnon joka esim pk-seudulla on helposti 1500-2000 euroa, maksaa itse kaikki kulkemiset, lasten ruuat, vakuutukset, harrastukset, vaatteet, leikkivälineet, turvaistuimet yms yms yms. Sitten jos työmatka on pidempi niin se syö nykyisillä polttoaineen hinnoilla helposti monta sataa euroa kuussa ja sähkölämmitys nykyhinnoilla varmaan tonnin pintaan talvikuukausina. Hyvä se on huudella sieltä saamapuolelta, että ei noille tartte antaa yhtään lisää. Sitten kun oikeasti joutuu taistelemaan niiden raketoivien kustannusten kanssa omilla palkkatuloilla eikä Kelan rahoilla, niin tajuaa ettei sillä valtavalla muutaman tonnin liksalla vielä paljon naurata.

Mutta eipä siinä, en ole kuvitellutkaan että tämä yhteiskunta aikoisi ylemmälle keskiluokalle mitään antaa. Pelkästään ottaminen kelpaa. Palkat köyhille ja selkänahasta tehdyt tuotot superrikkaille. Ja sitten v*ttuillaan päälle, että turpa kiinni ja kaiva kuvetta, kyllähän tolla palkalla pitäis olla rahaa.

Niinpä. Ja kaikki aina tietää kovasti mistä voit luopua että sitä rahaa riittää muille jakamiseen. Ihan kuin joku haluaisi käydä töissä jotta voisi elää köyhän elämää, missä koskaan ei käydä missään, lapsilla ei ole harrastuksia, asutaan ahtaasti ym.

Ihan tiedoksi heinäsirkoille: ihmiset käy töissä, jotta voivat asua väljästi, ajaa autolla ja lapset saa harrastaa. Yhdenkään keskiluokkaisen ei todellakaan tarvitse luopua mistään vain siksi että lusmuille saadaan lisää rahaa.

Jep. Köyhillä on aina leikkauslista valmiina veronmaksajille. Pitäiskö laittaa takaisinpäin vastaavanlainen lista. Asioita joita ei saa ostaa kelan rahoilla.

Vierailija
102/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina jatkuva naukuminen ettei hyvätuloiset tarvitse.

Hyvätuloiset on kummaa sakkia.

Niiltä ei raha koskaan lopu, heillä on pohjaton kaivo mistä ammentaa.

Loputtomiin.

Itse en tienaa kuin viisi tonnia kuussa brutto, mutta monesti on kirstun pohja paistanut kun kaikesta maksat monilapsisessa perheessä maksimin mukaan.

Mitään apuja et saa, koska olet hyvätuloinen ja sulla on rahaa ostaa apua omalla rahalla täyteen hintaan.

Monesti olen miettinyt että pitäisikö heittäytyä työttömäksi.

Vähäosaisista pidetään aina huoli.

Hyvätuloisista ei koskaan.

M40

Niin tämä. Bruttopalkka kuusi tonnia, kolme lasta, kaikki maksut täysiä. Puoliso ei tällä hetkellä pysty juuri menoihin osallistumaan (oma yritys meni korona-aikaan nurin ja velat jäi), mutta kun ollaan yhdessä, niin yh-perheiden lisiä en saa vaikka yh-vanhempien tavoin minäkin vastaan taloudesta yksin. On jo vaihdettu auto halvempaan ja vanhempaan, talo on pieni ja 70-luvulta, ei matkusteta ikinä missään, vaatteet kirpparilta ja ruuat punalaputettua ja Lidliä. En enää tiedä mistä säästää ja millä maksetaan sähkölasku ensi talvena. Mutta en uskalla omalla nimellä ja naamalla osallistua edes tämän aiheen keskusteluihin, kun tiedän mikä on vastaanotto - älä valita ahne porvari, sulla on iso palkka ja rahaa kuin roskaa.

Ihan kuin mun elämää. Palkka 5000, mutta yksinhuoltaja, perheasunto, auto pitää olla että pääsee töihin, jne. Auto on 15 vuotta vanha ja Lidlistä ruuat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loputtomiin.

Itse en tienaa kuin viisi tonnia kuussa brutto, mutta monesti on kirstun pohja paistanut kun kaikesta maksat monilapsisessa perheessä maksimin mukaan.

Mitään apuja et saa, koska olet hyvätuloinen ja sulla on rahaa ostaa apua omalla rahalla täyteen hintaan.

M40

Niin tämä. Bruttopalkka kuusi tonnia, kolme lasta, kaikki maksut täysiä. Puoliso ei tällä hetkellä pysty juuri menoihin osallistumaan (oma yritys meni korona-aikaan nurin ja velat jäi), mutta kun ollaan yhdessä, niin yh-perheiden lisiä en saa vaikka yh-vanhempien tavoin minäkin vastaan taloudesta yksin. On jo vaihdettu auto halvempaan ja vanhempaan, talo on pieni ja 70-luvulta, ei matkusteta ikinä missään, vaatteet kirpparilta ja ruuat punalaputettua ja Lidliä. En enää tiedä mistä säästää ja millä maksetaan sähkölasku ensi talvena. Mutta en uskalla omalla nimellä ja naamalla osallistua edes tämän aiheen keskusteluihin, kun tiedän mikä on vastaanotto - älä valita ahne porvari, sulla on iso palkka ja rahaa kuin roskaa.

Ihan kuin mun elämää. Palkka 5000, mutta yksinhuoltaja, perheasunto, auto pitää olla että pääsee töihin, jne. Auto on 15 vuotta vanha ja Lidlistä ruuat.

Me ollaan alempaa keskiluokkaa. Molemmilla tulot 2500e hujakoilla. Ja niin vaan täälläkin käytössä punalaputetut ja lidl.

Ja köyhäthän on noista punalaputetuistakin sitä mieltä ettei keskituloiset saa ostaa niitä. Herää kohta kysymys että mitä keskiluokka saa tehdä. Paitsi maksaa tietysti.

Vierailija
104/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loputtomiin.

M40

Jeps. Meillä 2 tienaajaa. Valitettavasti toinen tienaa hyvin ja toinen heikommin. Uskokaa tai älkää mutta meillä jää vähemmän käteen kuin 2 keskituloisella. Kiitos progressiivisen verotuksen, meidän nettotulot ovat heikommat kuin yhteensä enemmän bruttona tienaavan keskituloisen pariskunnan..

Vierailija
105/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni top 10% perheiltä voitaisiin lapsilisät hyvin lakkauttaa ja siirtää alimmalle 10%. Itse kuulun tähän joukkoon. Meillä koka kuukausi on nettotulot yli 8000€, siinä 90€ ei vaikuta suuntaan tai toiseen. Sama summa tuolla tuloasteikon toisessa päässä oikeasti jo tuntuu arjessa.

Vierailija
106/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on viikko-viikko systeemi lasten isän kanssa. 4 lapsen lapsilisät menee isälle, kun hän saa työnsä kautta tiettyjä harrastusjuttuja hankittua edullisemmin.

Erotessa molemmilla oli keskipalkkaiset duunit, parin tonnin luokkaa. Mulla velkainen pieni omakotitalo, hänellä rivari.

Mun sähkölasku on nelinkertaistunut, maksan joka kuukausi 200e enemmän kuin aiemmin. Joulukuussa, jos on pakkasta, maksan varmaan 400e enemmän. Yt alkamassa mun töissä.

Kiva, että isä saa useamman satasen extrarahaa, minä en mitään. Vaikka lapset mulla tasan yhtä paljon. Kämppä menossa myyntiin pilkkahintaan, toivottavasti ei jää velkaa. Sit vuokralle krstaloon, lapset kaikki sisko petiin niillä mun viikoilla.

Sitä ylimääräistä lapsilisäosuuttako ei voi jakaa puoliksi teidän kesken?

Meillä lasten osoite on isällä koulun vuoksi, huoltajuus viikko-viikko ja lapsilisät tulee mulle, paperilla etävanhemmalle. Mä maksan lapsilisistä eka lasten harrastusmaksut, pelilisenssit, harrastusvarusteet, kausivaatteet, kengät, turnausmaksut, silmälasit ja aiemmin ip-kerhon jne. Jos lisät ei riitä noihin niin loput kustannukset jaetaan lasten isän kanssa 50-50. Merkkaan exceliin tulot ja menot lasten osalta. Asumis- ja ruokakustannukset kumpikin hoitaa itse.

Jos tulis ylimääräinen lapsilisä niin laittaisin siitä puolet lasten isälle.

Vierailija
107/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loputtomiin.

M40

Me ollaan alempaa keskiluokkaa. Molemmilla tulot 2500e hujakoilla. Ja niin vaan täälläkin käytössä punalaputetut ja lidl.

Ja köyhäthän on noista punalaputetuistakin sitä mieltä ettei keskituloiset saa ostaa niitä. Herää kohta kysymys että mitä keskiluokka saa tehdä. Paitsi maksaa tietysti.

Tuo punalaputetuista tuotteista kitiseminen oli se hetki kun mua lakkasi kiinnostamasta. Ei ne ole sosiaaliturvaa. Kauppa ehkäisee niillä hävikkiä. Köyhät on menneet ihan sekaisin korona-aikana.

Vierailija
108/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni top 10% perheiltä voitaisiin lapsilisät hyvin lakkauttaa ja siirtää alimmalle 10%. Itse kuulun tähän joukkoon. Meillä koka kuukausi on nettotulot yli 8000€, siinä 90€ ei vaikuta suuntaan tai toiseen. Sama summa tuolla tuloasteikon toisessa päässä oikeasti jo tuntuu arjessa.

Mun mielestä taas ei mitään tällaista, ennenkuin saajapuoli alkaa osoittaa edes vähän kiitollisuutta.

Vierailija
109/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisän tarkoitus on toimia tulonsiirtona lapsettomilta lapsiperheille, ei toimia tulonsiirtona rikkailta (ja keskituloisilta) köyhille johon on ihan omat järjestelmänsä käytössä. Itseasiassa keskituloisissa ja hyvätuloisten haitarin alapäässä se kompensaatiomekanismi tulee eniten tarpeeseen, koska näissä ryhmissä erot lapsiperheiden ja lapsettomien käteenjäävässä rahassa on isoin. Ja sama ilmiö katsottuna toisaalta, lapsiluvun kasvaessa tuloluokkien väliset erot kutistuvat ja saattavat tietyillä tuloportailla jopa kääntyä päälaelleen (=tulojen noustessa sekä verot kasvaa, asumistuki tippuu pois että päivähoitomaksut nousee -> käteen jää vähemmän rahaa kuin hieman pienemmillä tuloilla). Kaikista köyhimmillä yhteiskunta maksaa jo muutenkin ne lapsista aiheutuvat lisäkulut ja päivähoito on ilmaista. Keskituloinen tai vain nipin napin hyvätuloisen puolella oleva useamman lapsen perhe maksaa ensin 30-50% tuloistaan veroja ja maksuja, sitten viitisen sataa päivähoitomaksuja, kustantaa kokonaan yksin perheasunnon joka esim pk-seudulla on helposti 1500-2000 euroa, maksaa itse kaikki kulkemiset, lasten ruuat, vakuutukset, harrastukset, vaatteet, leikkivälineet, turvaistuimet yms yms yms. Sitten jos työmatka on pidempi niin se syö nykyisillä polttoaineen hinnoilla helposti monta sataa euroa kuussa ja sähkölämmitys nykyhinnoilla varmaan tonnin pintaan talvikuukausina. Hyvä se on huudella sieltä saamapuolelta, että ei noille tartte antaa yhtään lisää. Sitten kun oikeasti joutuu taistelemaan niiden raketoivien kustannusten kanssa omilla palkkatuloilla eikä Kelan rahoilla, niin tajuaa ettei sillä valtavalla muutaman tonnin liksalla vielä paljon naurata.

Mutta eipä siinä, en ole kuvitellutkaan että tämä yhteiskunta aikoisi ylemmälle keskiluokalle mitään antaa. Pelkästään ottaminen kelpaa. Palkat köyhille ja selkänahasta tehdyt tuotot superrikkaille. Ja sitten v*ttuillaan päälle, että turpa kiinni ja kaiva kuvetta, kyllähän tolla palkalla pitäis olla rahaa.

Niinpä. Ja kaikki aina tietää kovasti mistä voit luopua että sitä rahaa riittää muille jakamiseen. Ihan kuin joku haluaisi käydä töissä jotta voisi elää köyhän elämää, missä koskaan ei käydä missään, lapsilla ei ole harrastuksia, asutaan ahtaasti ym.

Ihan tiedoksi heinäsirkoille: ihmiset käy töissä, jotta voivat asua väljästi, ajaa autolla ja lapset saa harrastaa. Yhdenkään keskiluokkaisen ei todellakaan tarvitse luopua mistään vain siksi että lusmuille saadaan lisää rahaa.

Juuri näin. Tässäkin ketjussa on julistettu, miten 5-henkinen perhe voi ihan hyvin asia yksiössä. Miksi??? Ei 5-henkinen tuilla elävä perhekään elä yksiössä, miksi työssäkäyvien pitäisi?

Ja olen Kelan laskurilla katsonut, että jos ei meidän 5-henkisellä perheellä olisi mistään tuloja ja elettäisiin toimeentulotuella, niin maksimi korvattava asumiskulu olisi luokkaa 1300 euroa pk-seudulla.

Siis oikeasti täällä esitetään, että työssäkäyvän perheen pitäisi asua yksiössä jotta jää paremmin rahaa elättää veroilla toimeentulotukiperheitä kolmioissa. Only in Finland.

Vierailija
110/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyvätuloiset maksaa myös veroja ja lapsilisä on kaikille kunnes ja jos laki muutetaan

Kyllä kaikki maksaa veroja, ainoastaan hyvätuloiset on sitä mieltä että heille pitäisi maksaa kaikki tuplana takaisin. :D

Vierailija
111/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas ei mitään tällaista, ennenkuin saajapuoli alkaa osoittaa edes vähän kiitollisuutta.

Köyhän pitää siis olla tuista kiitollinen, rikkaan taas ei, vai mitä meinaat?

Vierailija
112/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loputtomiin.

M40

Kyllä sulla on vaikea elämä. Toivottavasti saadaan pian jotain erityistukitoimia kärsivälle keskiluokalle. 

Vierailija
113/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jaksaa rupusakki olla kateellisia keskiluokalle. Työtä tekemällä on ne veroeurot kuulkaa tienattu, ei ole tullut kelalta. Jos edes joskus tulisi joku ropo meillekin siltä kelalta, niin jaksaisi uskoa ihmisiin.

Ja ajattele jos joku joskus olisi kiitollinen sille keskiluokkaiselle työntekijälle. Toteaisi että onpa ihanaa kun jaksat vaikka itse et saa mitään.

Mitään ei saa vastineeksi työstä, ei palkkaa, ei työterveyshoitoa, ei eläkettä, ei mitään. Kärsivä keskiluokkaparka! 

Vierailija
114/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jaksaa rupusakki olla kateellisia keskiluokalle. Työtä tekemällä on ne veroeurot kuulkaa tienattu, ei ole tullut kelalta. Jos edes joskus tulisi joku ropo meillekin siltä kelalta, niin jaksaisi uskoa ihmisiin.

Ja ajattele jos joku joskus olisi kiitollinen sille keskiluokkaiselle työntekijälle. Toteaisi että onpa ihanaa kun jaksat vaikka itse et saa mitään.

Mitään ei saa vastineeksi työstä, ei palkkaa, ei työterveyshoitoa, ei eläkettä, ei mitään. Kärsivä keskiluokkaparka! 

No siitä palkasta lohkaistaan aikamoinen osa veroihin, joista sun tuet maksetaan. Ja sullahan on kaikki noi käytössä myös. Lisäksi ilmainen päivähoito. Jos pesukone hajoaa, niin voit mennä käsi ojossa kelaan. Mun tarvii ihan itse keksiä mistä rahat.

Vierailija
115/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin hyvätuloisilla on käyttää ruokaan 100e/henkilö/kk. Eli saman verran kuin kaikkein köyhimmillä. Nyt kun kustannukset on nousseet, mutta tulot ei, niin ruoka on todella yksipuolista. Kyllä tarvittaisiin joka kuukausi 100 e lisää/lapsi.

Vierailija
116/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokan lasten pitää saada harrastaa, keskiluokan pitää saada asua leveästi, keskiluokan pitää saada leveillä rahoilla. Olette oksettavia.

Vierailija
117/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loputtomiin.

M40

Jeps. Meillä 2 tienaajaa. Valitettavasti toinen tienaa hyvin ja toinen heikommin. Uskokaa tai älkää mutta meillä jää vähemmän käteen kuin 2 keskituloisella. Kiitos progressiivisen verotuksen, meidän nettotulot ovat heikommat kuin yhteensä enemmän bruttona tienaavan keskituloisen pariskunnan..

Minusta perheverotus tai lapsilukukohtaiset verovähennykset olisi tähän hyviä ratkaisuja. Mutta en pidä hengitystä sen kanssa että menisi ikinä Suomessa läpi.

Vierailija
118/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa emme saa vastineeksi eläkettä. Nykyisellään töissä olevat saavat palkastaan maksetuista eläkemaksuista takainsin 60cnt jokaista maksettua euroa kohden. Mikäli siis elävät sen elinajanodoitteen pituisen elämän. Mikäli taas kuolee ennen eläkeikää niin kaikki meni, eikä perinnöksi jää mitään. Jos taas haluaisi sen maksetun euron takaisin niin pitäisi elää vähintään 115 vuotiaaksi.

Vierailija
119/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokan lasten pitää saada harrastaa, keskiluokan pitää saada asua leveästi, keskiluokan pitää saada leveillä rahoilla. Olette oksettavia.

Minä maksan sen lapseni harrastuksen itse, samoin maksan asuntolainani ja yhtiövastikkeeni. Mitä sinä maksat itse lapsellesi? Tai asumisestasi?

Vierailija
120/965 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pelkoa, mun saamat lapsilisät loppui jo, ja painan töitä kahden edestä.

Ehkä vain lopulta kyykähdän burnuttiin eikä tarvitse enää maksaa kenellekään mitään. Pääsen minäkin saamapuolelle.