Se on hirveä huoli siitä että ylimääräisen lapsilisän saisi mahdollisesti myös hyvätuloiset.
On kyllä ihmeellistä touhua noiden vasemmistopuolueiden ajattelu.
Kommentit (965)
Tukimammoilla ei tosiaan ole mitään käsitystä, mitä palkoista oikeasti jää käteen ja unohtuu kanssa sopivasti, että ne työssäkäyvät maksavat kaiken ihan omasta pussistaan, mistään ei tule mitään harkinnanvaraista tai alennettua maksuluokkaa. Sitten vielä kehdataan huudella päälle käsi ojossa että te ette mitään tarvitse riistäjät (jotka myös rahoittavat mammeleiden porsimisen ja elämäntapaloiseilun). Haluaisin nähdä kun keskiluokalla ja erityisesti ylemmällä keskiluokalla palaa nalli kokonaan tähän touhuun ja pääsisi nämä tukielätit kokeilemaan, kun pitää omat rahat ihan itse tienata.
Vierailija kirjoitti:
Tukimammoilla ei tosiaan ole mitään käsitystä, mitä palkoista oikeasti jää käteen ja unohtuu kanssa sopivasti, että ne työssäkäyvät maksavat kaiken ihan omasta pussistaan, mistään ei tule mitään harkinnanvaraista tai alennettua maksuluokkaa. Sitten vielä kehdataan huudella päälle käsi ojossa että te ette mitään tarvitse riistäjät (jotka myös rahoittavat mammeleiden porsimisen ja elämäntapaloiseilun). Haluaisin nähdä kun keskiluokalla ja erityisesti ylemmällä keskiluokalla palaa nalli kokonaan tähän touhuun ja pääsisi nämä tukielätit kokeilemaan, kun pitää omat rahat ihan itse tienata.
Alan olla samaa mieltä, vaikka mua ei haittaa että mun veroja käytetään yhteiskuntarauhan ylläpitoon ja niiden köyhien LASTEN auttamiseen.
Mutta tähän loputtomaan kiittämättömyyteen palaa kyllä käpy. Mielellään voitaisi kokeilla vaikka puoli vuotta niin, että keskiluokka saa loikoilla ja köyhät saa kokeilla mihin kaikkeen se 3000e/kk bruttopalkka riittää kun ihan joka ikinen asia pitää maksaa sen korkeimman mukaan ja ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ! Milloin kitisee mammat, milloin eläkeläiset. Ei mua kiinnosta enää pätkääkään elättää noin kiittämätöntä sakkia. Mulla on ihan omaakin tarvetta niille rahoille mitkä näille menee veroina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla tai jopa enemmän myös hyvätuloisten menot ovat kasvaneet: isot ok-talot vievät paljon sähköä, katumaasturit kuluttavat kallista bensaa tai dieseliä. Ruoka on kallistunut jne. Kyllä ylimääräinen lapsilisä kuuluu ihan kaikille. Ei yhteiskunnan pidä kannustaa taloudellisesti vain köyhiä lisääntymään, vaan kaikentuloisia.
Onko pakko ostaa iso talo tai kallis auto?
Onko pakko maata sosiaalituilla kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jaksaa rupusakki olla kateellisia keskiluokalle. Työtä tekemällä on ne veroeurot kuulkaa tienattu, ei ole tullut kelalta. Jos edes joskus tulisi joku ropo meillekin siltä kelalta, niin jaksaisi uskoa ihmisiin.
Ja ajattele jos joku joskus olisi kiitollinen sille keskiluokkaiselle työntekijälle. Toteaisi että onpa ihanaa kun jaksat vaikka itse et saa mitään.
Miksi pitäisi olla kiitollinen armopaloista? Jotka nekin tulee pitkin hampain.
Vierailija kirjoitti:
Aina jatkuva naukuminen ettei hyvätuloiset tarvitse.
Hyvätuloiset on kummaa sakkia.
Niiltä ei raha koskaan lopu, heillä on pohjaton kaivo mistä ammentaa.
Loputtomiin.Itse en tienaa kuin viisi tonnia kuussa brutto, mutta monesti on kirstun pohja paistanut kun kaikesta maksat monilapsisessa perheessä maksimin mukaan.
Mitään apuja et saa, koska olet hyvätuloinen ja sulla on rahaa ostaa apua omalla rahalla täyteen hintaan.
Monesti olen miettinyt että pitäisikö heittäytyä työttömäksi.
Vähäosaisista pidetään aina huoli.
Hyvätuloisista ei koskaan.M40
Olen miettinyt samaa. Aina kun tulee joku maksun korotus tai uusi vero on varmasti siinä maksavassa ryhmässä. Kummasti kyllä kun tulee joku korotus tai uusi etu, ei ikinä ole siinä ryhmässä.
Viimeksikin kun lapsilisät nousi, ne nousi neljännestä lapsesta eteenpäin. Ilman jäätiin kun on vain kolme lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jaksaa rupusakki olla kateellisia keskiluokalle. Työtä tekemällä on ne veroeurot kuulkaa tienattu, ei ole tullut kelalta. Jos edes joskus tulisi joku ropo meillekin siltä kelalta, niin jaksaisi uskoa ihmisiin.
Ja ajattele jos joku joskus olisi kiitollinen sille keskiluokkaiselle työntekijälle. Toteaisi että onpa ihanaa kun jaksat vaikka itse et saa mitään.
Ei tartte olla, voit olla ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti itse annat vähästäsi ihan mielellään jollekulle tuntemattomalle, joka haluaa aina vain lisää ja lisää ja marisee jos mainitset että sun tarvis itekin pärjätä.
Lapsilisän tarkoitus on toimia tulonsiirtona lapsettomilta lapsiperheille, ei toimia tulonsiirtona rikkailta (ja keskituloisilta) köyhille johon on ihan omat järjestelmänsä käytössä. Itseasiassa keskituloisissa ja hyvätuloisten haitarin alapäässä se kompensaatiomekanismi tulee eniten tarpeeseen, koska näissä ryhmissä erot lapsiperheiden ja lapsettomien käteenjäävässä rahassa on isoin. Ja sama ilmiö katsottuna toisaalta, lapsiluvun kasvaessa tuloluokkien väliset erot kutistuvat ja saattavat tietyillä tuloportailla jopa kääntyä päälaelleen (=tulojen noustessa sekä verot kasvaa, asumistuki tippuu pois että päivähoitomaksut nousee -> käteen jää vähemmän rahaa kuin hieman pienemmillä tuloilla). Kaikista köyhimmillä yhteiskunta maksaa jo muutenkin ne lapsista aiheutuvat lisäkulut ja päivähoito on ilmaista. Keskituloinen tai vain nipin napin hyvätuloisen puolella oleva useamman lapsen perhe maksaa ensin 30-50% tuloistaan veroja ja maksuja, sitten viitisen sataa päivähoitomaksuja, kustantaa kokonaan yksin perheasunnon joka esim pk-seudulla on helposti 1500-2000 euroa, maksaa itse kaikki kulkemiset, lasten ruuat, vakuutukset, harrastukset, vaatteet, leikkivälineet, turvaistuimet yms yms yms. Sitten jos työmatka on pidempi niin se syö nykyisillä polttoaineen hinnoilla helposti monta sataa euroa kuussa ja sähkölämmitys nykyhinnoilla varmaan tonnin pintaan talvikuukausina. Hyvä se on huudella sieltä saamapuolelta, että ei noille tartte antaa yhtään lisää. Sitten kun oikeasti joutuu taistelemaan niiden raketoivien kustannusten kanssa omilla palkkatuloilla eikä Kelan rahoilla, niin tajuaa ettei sillä valtavalla muutaman tonnin liksalla vielä paljon naurata.
Mutta eipä siinä, en ole kuvitellutkaan että tämä yhteiskunta aikoisi ylemmälle keskiluokalle mitään antaa. Pelkästään ottaminen kelpaa. Palkat köyhille ja selkänahasta tehdyt tuotot superrikkaille. Ja sitten v*ttuillaan päälle, että turpa kiinni ja kaiva kuvetta, kyllähän tolla palkalla pitäis olla rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti ongelma. Samalla suuri osa pienituloisista jää ilman apua. Ei mitään järkeä, vastustan koko hölmöä ideaa.
Suurimmalla osalla perheitä on ensi talvena tiukkaa, ei pelkästään toimeentulotuen saajilla. Toimeentulotukilaisia ei voi auttaa mitenkään, koska sitä lakia ei saa rukattua tarpeeksi nopeasti. Pitääkö siis olla auttamatta kaikkia muitakin?
Mitä oikein selität? Hyvätuloisilla ei ole ikinä tiukkaa, jos on ongelma, on omassa kulutuskäyttäytymisestä. Se on oma syy, köyhyys ei, on ilmiönä aivan eri asia.
Hyvätuloinen usein kannattelee montaa pienituloista; paria opiskelijaa, yhtä alaikäistä ja yhtä eläkeläistä. Näin ainakin meillä. Sijoitukset ei ole mielessä ihan päällimmäisenä. Hyvä että edes yhdellä on oikea palkka, kun muilla ei ole.
Oikein oli, jos lapsilisää nostettaisiin prosentuaalisesti.
Tämä joululahjalisä on naurettava ja harhaanjohtava
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisän tarkoitus on toimia tulonsiirtona lapsettomilta lapsiperheille, ei toimia tulonsiirtona rikkailta (ja keskituloisilta) köyhille johon on ihan omat järjestelmänsä käytössä. Itseasiassa keskituloisissa ja hyvätuloisten haitarin alapäässä se kompensaatiomekanismi tulee eniten tarpeeseen, koska näissä ryhmissä erot lapsiperheiden ja lapsettomien käteenjäävässä rahassa on isoin. Ja sama ilmiö katsottuna toisaalta, lapsiluvun kasvaessa tuloluokkien väliset erot kutistuvat ja saattavat tietyillä tuloportailla jopa kääntyä päälaelleen (=tulojen noustessa sekä verot kasvaa, asumistuki tippuu pois että päivähoitomaksut nousee -> käteen jää vähemmän rahaa kuin hieman pienemmillä tuloilla). Kaikista köyhimmillä yhteiskunta maksaa jo muutenkin ne lapsista aiheutuvat lisäkulut ja päivähoito on ilmaista. Keskituloinen tai vain nipin napin hyvätuloisen puolella oleva useamman lapsen perhe maksaa ensin 30-50% tuloistaan veroja ja maksuja, sitten viitisen sataa päivähoitomaksuja, kustantaa kokonaan yksin perheasunnon joka esim pk-seudulla on helposti 1500-2000 euroa, maksaa itse kaikki kulkemiset, lasten ruuat, vakuutukset, harrastukset, vaatteet, leikkivälineet, turvaistuimet yms yms yms. Sitten jos työmatka on pidempi niin se syö nykyisillä polttoaineen hinnoilla helposti monta sataa euroa kuussa ja sähkölämmitys nykyhinnoilla varmaan tonnin pintaan talvikuukausina. Hyvä se on huudella sieltä saamapuolelta, että ei noille tartte antaa yhtään lisää. Sitten kun oikeasti joutuu taistelemaan niiden raketoivien kustannusten kanssa omilla palkkatuloilla eikä Kelan rahoilla, niin tajuaa ettei sillä valtavalla muutaman tonnin liksalla vielä paljon naurata.
Mutta eipä siinä, en ole kuvitellutkaan että tämä yhteiskunta aikoisi ylemmälle keskiluokalle mitään antaa. Pelkästään ottaminen kelpaa. Palkat köyhille ja selkänahasta tehdyt tuotot superrikkaille. Ja sitten v*ttuillaan päälle, että turpa kiinni ja kaiva kuvetta, kyllähän tolla palkalla pitäis olla rahaa.
Niinpä. Ja kaikki aina tietää kovasti mistä voit luopua että sitä rahaa riittää muille jakamiseen. Ihan kuin joku haluaisi käydä töissä jotta voisi elää köyhän elämää, missä koskaan ei käydä missään, lapsilla ei ole harrastuksia, asutaan ahtaasti ym.
Ihan tiedoksi heinäsirkoille: ihmiset käy töissä, jotta voivat asua väljästi, ajaa autolla ja lapset saa harrastaa. Yhdenkään keskiluokkaisen ei todellakaan tarvitse luopua mistään vain siksi että lusmuille saadaan lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina jatkuva naukuminen ettei hyvätuloiset tarvitse.
Hyvätuloiset on kummaa sakkia.
Niiltä ei raha koskaan lopu, heillä on pohjaton kaivo mistä ammentaa.
Loputtomiin.Itse en tienaa kuin viisi tonnia kuussa brutto, mutta monesti on kirstun pohja paistanut kun kaikesta maksat monilapsisessa perheessä maksimin mukaan.
Mitään apuja et saa, koska olet hyvätuloinen ja sulla on rahaa ostaa apua omalla rahalla täyteen hintaan.
Monesti olen miettinyt että pitäisikö heittäytyä työttömäksi.
Vähäosaisista pidetään aina huoli.
Hyvätuloisista ei koskaan.M40
Niin tämä. Bruttopalkka kuusi tonnia, kolme lasta, kaikki maksut täysiä. Puoliso ei tällä hetkellä pysty juuri menoihin osallistumaan (oma yritys meni korona-aikaan nurin ja velat jäi), mutta kun ollaan yhdessä, niin yh-perheiden lisiä en saa vaikka yh-vanhempien tavoin minäkin vastaan taloudesta yksin. On jo vaihdettu auto halvempaan ja vanhempaan, talo on pieni ja 70-luvulta, ei matkusteta ikinä missään, vaatteet kirpparilta ja ruuat punalaputettua ja Lidliä. En enää tiedä mistä säästää ja millä maksetaan sähkölasku ensi talvena. Mutta en uskalla omalla nimellä ja naamalla osallistua edes tämän aiheen keskusteluihin, kun tiedän mikä on vastaanotto - älä valita ahne porvari, sulla on iso palkka ja rahaa kuin roskaa.
Ne jotka valittaa, että vain köyhille tulisi maksaa ylim. lapsilisä, ajatteleekohan ne muutaman vuoden päähän? Jos lapsilisä aletaan sitomaan tuloihin, niin tulorajoja ja summia voi kiristää ja kuristaa vuosien saatossa paljon pienemmällä kynnyksellä. Kerran kun sille tielle on lähdetty. Lopputulos, joku säästä ja kaikki tuen saajat häviää. Lapsilisiä on puolustamassa paljon isompi joukko, kun kaikki sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja kaikki aina tietää kovasti mistä voit luopua että sitä rahaa riittää muille jakamiseen. Ihan kuin joku haluaisi käydä töissä jotta voisi elää köyhän elämää, missä koskaan ei käydä missään, lapsilla ei ole harrastuksia, asutaan ahtaasti ym.
Ihan tiedoksi heinäsirkoille: ihmiset käy töissä, jotta voivat asua väljästi, ajaa autolla ja lapset saa harrastaa. Yhdenkään keskiluokkaisen ei todellakaan tarvitse luopua mistään vain siksi että lusmuille saadaan lisää rahaa.
Juuri näin. Tässäkin ketjussa on julistettu, miten 5-henkinen perhe voi ihan hyvin asia yksiössä. Miksi??? Ei 5-henkinen tuilla elävä perhekään elä yksiössä, miksi työssäkäyvien pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsilisä ylipäänsä maksetaan rikkaille? Miksi minun köyhän lapsettoman ihmisen pitää rahoittaa rikkaiden lapsilisät?
Rikkaat saavat lapsilisänä takaisin murto-osan maksamistaan veroista. Kokonaisuuden kannalta on järkevämpää (ja todennäköisesti myös halvempaa) maksaa lapsilisä kaikista alle 17-vuotiaista, kuin vaatia selvityksiä tuloista, elämäntilanteesta yms. sekä luoda ja ylläpitää siihen tarvittava byrokratia.
Jos sinä olet oikeasti köyhä tai pienituloinen, et todellakaan maksa veroina edes omaa osaasi julkisin varoin kustannettavien palveluiden tuottamisen aiheuttamista kustannuksista, saati sitten kenenkään muun saamia lapsilisiä. Todennäköisemmin sinä saat tukia, jotka maksetaan niiltä rikkailta perityistä veroista...
Ensinnäkin, kun on riittävän rikas, ja omistaa yhtiöitä, joiden kautta voi laillisesti harjoittaa verosuunnittelua s.e. ei maksa käytännössä yhtään veroa mistään tuloista. Toiseksi, kaikki julkiset palvelut pitäisi olla maksullisia, ja asikkaita laskuttaa todellisen käytön mukaan niinkuin yksityisellä sektori tekee juuri sen vuoksi, koska tämän tapaista hölmöä argumentoitua voidaan esittää, että koska minäkin käytän palveluita. Juu, en ole pistänyt lapsia päiväkotiin ja peruskouluihin, joiden ylläpitäminen maksaa hirveästi, koska minulla ei ole lapsia. Juu, juuri siksi kaiken toiminnan pitää olla maksullista, että kukaan ei voi sanoa, että kävinhän minäkin koulua. Juu, minulla ei ollut vapaata tahtoa sen asian osalta, että minut potkaistiin tähän yhteiskuntaan, siitä minua ei voi moittia, mutta vanhempia voi moittia siitä, että ne hankkivat ylipäänsä lapsia, koska ne maksavat yhteiskunnalle paljon, ja sitä paitsi maailma on ylikansoittunut, niin miksi niitä lapsia ylipäänsä pitäisi hankkia?
Siispä lapsilisän tilalle lapsivero.
Mitä sä puhut rikkaista ja yhtiöistä.
Hyvätuloiset on koulutettuja palkkatyöläisiä, ei niillä mitään yhtiöitä ja rikkauksia ole, ja progressiivisen verotuksen kanssa ei mitään suunnittelua tehdä. Mikä lähtee päältä, se lähtee.
Paljonko suureperheet saavat lapsilisää kuukaudessa. Joulukuussa saavat sitten kaksinkertaisesti. Esimerkiksi 6 lapsinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti ongelma. Samalla suuri osa pienituloisista jää ilman apua. Ei mitään järkeä, vastustan koko hölmöä ideaa.
Suurimmalla osalla perheitä on ensi talvena tiukkaa, ei pelkästään toimeentulotuen saajilla. Toimeentulotukilaisia ei voi auttaa mitenkään, koska sitä lakia ei saa rukattua tarpeeksi nopeasti. Pitääkö siis olla auttamatta kaikkia muitakin?
Ei hyvätuloisilla voi mitenkään olla tiukkaa ensi talvena. Ei hyvätuloisilla voi olla tiukkaa koskaan. Miten voisi?
Niinpä. Kaikilla keski- ja hyvätuloisilla on elämässä rosebud - koodi, jonka ansiosta rahaa voi nyhtää näiltä ryhmiltä ihan miten paljon vain ja tilin saldo pysyy samana.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko suureperheet saavat lapsilisää kuukaudessa. Joulukuussa saavat sitten kaksinkertaisesti. Esimerkiksi 6 lapsinen perhe.
On se paljon. Ei kuitenkaan lähellekään sitä määrää mitä 6 lasten elättämiseen kuussa menee.