Nuoriso ei vastaa puhelimiin
On kuulemma muodikasta olla vastaamatta. Tai tekstaamatta.
Kuha on saldoa räplätä netissä
Kommentit (286)
Puhelimessa puhuminen on nuorille on nykyään kauhistus. Laittavat viestejä mutta puhuminen/soittaminen tuntuu aiheuttavan valtavan ahdistuksen. Olen töissä yläkoulussa ja TET paikan kysyminen soittamalla on monelle täysin ylitsepääsettömän vaikeaa. Voivat mennä paikanpäälle kysymään tai laittaa viestin mutta soittaminen aiheuttaa lähes paniikkikohtauksen. Jos on pakko soittaa niin ei tunnu onnistuvan ilman että opettaja käytännössä kirjoittaa oppilaalle aloitusvuorosanat valmiiksi paperille. Kukaan ei saa olla kuulemassa kun soittavat ja puhelun jälkeen osa on ollut oikeasti hiestä märkänä kun on ollut niin jännittynyt asiasta. Saa nähdä oppivatko sitten kun on esim. työelämässä oikeasti pakko soittaa puheluita vai eikö heistä vaan ole työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin soittaa veljen teinille, niin ei vastannut ja hetken päästä tuli *ääniviesti* että nyt ei voi puhua. Ööö, okei?
Johtuu varmaan siitä, että ääniviestin ehtii lähettää, mutta ei ehdi kuunnella sinun jaaritteluitasi.
Sen saman voisi sanoa paljon helpommin puhelussa.
Tyhmää vastata edes jos ei voi puhua. Viesti toimii paremmin
Viestillä asian hoitamiseen menee monesti vähintään tuplaten kauemmin kuin puhelimessa. Puhelimessa puhuminenhan ei tarkoita, että pitää jaaritella. Viimeksi eilen soitin puhelun, joka kesti alle 30 sekuntia. Saman asian hoitaminen viesteillä olisi vienyt vähintään 10min.
Miten saat ääniviestiin kulumaan 10 min., jos vastaava puhelu oli 30 sekuntia?
Ei kaikki käytä ääniviestejä. Ja kyllä siinä menee aikaa, kun odottelee, että toinen saa vastauksensa kirjoitettua ja lähetettyä jne. Ääniviestien vaihtelu on myöskin paljon hitaampaa kuin puhuminen puhelimessa, koska ääniviestissäkin menee aikaa nauhoittamiseen ja lähettämiseen. Eikä siinä voi kesken kaiken esittää tarkentavia kysymyksiä niin kuin puhuttaessa.
Yksi syy miksi minä en juuri soittele tuttujeni kanssa on se, että puhumalla on helvetin vaikea linkittää webbisivuja tai vaikka youtube-videoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin soittaa veljen teinille, niin ei vastannut ja hetken päästä tuli *ääniviesti* että nyt ei voi puhua. Ööö, okei?
Johtuu varmaan siitä, että ääniviestin ehtii lähettää, mutta ei ehdi kuunnella sinun jaaritteluitasi.
Viestillä asian hoitamiseen menee monesti vähintään tuplaten kauemmin kuin puhelimessa. Puhelimessa puhuminenhan ei tarkoita, että pitää jaaritella. Viimeksi eilen soitin puhelun, joka kesti alle 30 sekuntia. Saman asian hoitaminen viesteillä olisi vienyt vähintään 10min.
En minä mitään ääniviesteistä puhunut. Jos asia ei hoidu yhdellä kirjoitetulla viestillä, ei se hoidu myöskään yhdellä ääniviestillä. Ja siinä tapauksessa on täysin turha äänitellä viestejä ja lähetellä niitä ees taas, jos asian pystyy hoitamaan 30s puhelulla.
t. sama
On kieltämättä erikoista että elää symbioosissa puhelimen kanssa mutta ei "huomaa" puheluita.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy miksi minä en juuri soittele tuttujeni kanssa on se, että puhumalla on helvetin vaikea linkittää webbisivuja tai vaikka youtube-videoita.
Miksi niitä pitäisi kesken puhelun linkittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole enää mikään teini mutta minä lopetin puheluihin vastaamisen kun koin raskaaksi sen että piti olla jatkuvasti tavoitettavissa 24/7 perheenjäsenille, kavereille ja työporukalle. Viesteihin voin vastata sitten kun koen hetken sopivaksi. Eikä tällainen jatkuvasti tavoitettavissa oleminen ole mikään vanha asia vaan näin se oli joskus aiemminkin eikä se maailma siihen loppunut silloinkaan. Ihme kyllä raskainta tämä aihe tuntuu olevan niille joille puhelin ei ilmestynyt käteen kuin vasta reilusti aikuisiän puolella.
Eihän se, että soitellaan tarkoita, että pitää olla 24/7 tavoitettavissa. Yhtälailla ne puhelut voi hoitaa silloin, kun itse kokee hetken sopivaksi. Joko soittaa itse takaisin, kun näkee, että joku on yrittänyt soittaa tai laittaa viestin, että soitatko klo x, koska nyt en voi puhua.
N38, joka osti ensimmäisen älypuhelimen vasta pari vuotta sitten
No kyllä se asia tulee parilla viestillä selväksi helpommin kui vuorotellen soittamalla johon vuoroin vastataan ettei voi puhua tai jää kokonaan vastaamatta kun toinen on lääkärissä, paikalla, panemassa jne.
Ei ole kovin häävit panot sinulla, kun kesken kaiken viestittelemäänkin joudat :D
Jos kummipoika ei vastaa, vähenee syntymäpv-, ja joululahjat vähintäin sadalla eurolla. Yhteyttä otan korkeintaan kolme kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheluun vastaaminen ahdistaa. Viestillä on paljon helpompi kommunikoida eikä ole edes pakko heti vastata. En tiedä juuri ketään ikäistäni, joka soittelisi kellekään, kyllä asiat hoidetaan whatsappin kautta.
N35
Kummalliset piirit sulla. Minun tuttavapiirissäni kaikki soittelevat, koska moni asia on niin paljon helpompi ja nopeampi hoitaa soittamalla kuin sata viestiä naputtamalla. Osa ikäisistäni kavereista ei käytä whatsappia ollenkaan, vaan ne harvat viestit, joita laittavat tulevat perinteisinä tekstiviesteinä. Minusta hyvä näin.
N38
Minun tuttavapiirissäni juuri kukaan ei soittele, kaikki käyttää whatsappi, telegrammia tai discordia. 63v äitini joskus harvoin soittaa, mutta whatappia sekin yleensä käyttää. Pomo lähettää joskus harvoin tekstiviestejä tai sähköpostia.
Ikinä kuullutkaan tuollaisista :D
t. sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin söpöä kun tää tuntuu olevan 50+ ikäisillä aika yleinen itkun aihe nykyään. Ei mulla ole aikaa jorista puhelimessa muuten vaan, ja inhoan sitä miten jotkut vanhemmat ihmiset kuvittelee, että heillä on joku oikeus haaskata muiden aikaa ihan miten tykkäävät.
Kyllä sulla on :D Sen ajan minkä näpytyät turhanpäiväisyyskiä, voit hyvin vastata puhelimeen sille joka laskusikin maksaa.
Tiedän, että yritit nyt jotain nerokasta disautusta tuossa, mutta olen valitettavasti 40-vuotias yrittäjä, eli ihan itse maksan laskuni, ja tulonsiirtoina mahdollisesti sinunkin. :)
Vierailija kirjoitti:
Niitä voi lähetellä myös puhelun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole enää mikään teini mutta minä lopetin puheluihin vastaamisen kun koin raskaaksi sen että piti olla jatkuvasti tavoitettavissa 24/7 perheenjäsenille, kavereille ja työporukalle. Viesteihin voin vastata sitten kun koen hetken sopivaksi. Eikä tällainen jatkuvasti tavoitettavissa oleminen ole mikään vanha asia vaan näin se oli joskus aiemminkin eikä se maailma siihen loppunut silloinkaan. Ihme kyllä raskainta tämä aihe tuntuu olevan niille joille puhelin ei ilmestynyt käteen kuin vasta reilusti aikuisiän puolella.
Eihän se, että soitellaan tarkoita, että pitää olla 24/7 tavoitettavissa. Yhtälailla ne puhelut voi hoitaa silloin, kun itse kokee hetken sopivaksi. Joko soittaa itse takaisin, kun näkee, että joku on yrittänyt soittaa tai laittaa viestin, että soitatko klo x, koska nyt en voi puhua.
No kyllä se asia tulee parilla viestillä selväksi helpommin kui vuorotellen soittamalla johon vuoroin vastataan ettei voi puhua tai jää kokonaan vastaamatta kun toinen on lääkärissä, paikalla, panemassa jne.
Miksi pitäisi vuorotellen soitella, kun asia hoitui yhdellä puhelulla? Vai onko viestittely vienyt lukutaidonkin?
Kun ei päivystä luuri kädessä niin joko ei pysty vastaamaan just silloin tai ei huomaa puhelua. Tietysti eri asia niille jotka jopa autoa ajaessaan pitävät tärkeämpänä vastata puheluun kuin seurata liikennettä. Eli teille varmaan helpompaa kun kokoaja puhelin ja siihen vastaaminen elämässä nro.1.
Viestin voi laittaa vaikka odottaessa paikassa jossa ei voi puhua samoin lukea.
Minkä sorttinen on asia johon ei voi viestillä vastata? Jää vielä muistiinkin mitä ja milloin sovittu.
Soittelijat on usein niitä joilla aikataulut pettää ja odotetaan muiden joustavan (myöskin vastaavan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ääniviestiin? Kuka sellaisia lähettelee, jos pystyy puhelimeen vastaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa keskustelusta on muutama sana ja/tai yksi linkki. Tyyliin "Siitä talveksi tori.fi/blabla". Eli aika vähän ideaa puhua soitella, kun viestillä asia hoituu helpommin ja nopeammin.
Vit tu mitä älykääpiöiden jankutusta tässäkin ketjussa. Voidaanko nyt vaan todeta, että IHMISILLÄ ON ERILAISIA MIELTYMYKSIÄ. Noin. Asia on loppuunkäsitelty. Voitte poistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi vuorotellen soitella, kun asia hoitui yhdellä puhelulla? Vai onko viestittely vienyt lukutaidonkin?
Kun ei päivystä luuri kädessä niin joko ei pysty vastaamaan just silloin tai ei huomaa puhelua. Tietysti eri asia niille jotka jopa autoa ajaessaan pitävät tärkeämpänä vastata puheluun kuin seurata liikennettä. Eli teille varmaan helpompaa kun kokoaja puhelin ja siihen vastaaminen elämässä nro.1.
Viestin voi laittaa vaikka odottaessa paikassa jossa ei voi puhua samoin lukea.
Minkä sorttinen on asia johon ei voi viestillä vastata? Jää vielä muistiinkin mitä ja milloin sovittu.
Soittelijat on usein niitä joilla aikataulut pettää ja odotetaan muiden joustavan (myöskin vastaavan)
Puhut nyt ihan eri asiasta kuin lainaamasi kirjoittaja. Sinä puhut siitä, pystyykö vastaamaan puhelimeen. Hän puhuu siitä, onko nopeampaa hoitaa tietty asia puhelulla vai viestillä. Kuten sanottua, joskus asia on huomattavasti nopeampi hoitaa soittamalla, joten on aivan turha ruveta pitkään viestien vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin häävit panot sinulla, kun kesken kaiken viestittelemäänkin joudat :D
Nimenomaan häävit. Joku uskaltaa laittaa puhelimen myös äänettömälle ja viestiin vastaan kun minulle sopii soittaja tosin voi sillä hetkellä olla jo jossain muualla kuin puhelimen ääressä. Mutta asia etenee näppärästi viestillä eikä tyssää siihen ettei vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä että kunnioittaa toisen ajankäyttöä. Siis jokainen voi tehdä omalla ajalla mitä tekee, sitä ei tarvi selitellä eikä perustella. Toki jotkut vastaa vessassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa keskustelusta on muutama sana ja/tai yksi linkki. Tyyliin "Siitä talveksi tori.fi/blabla". Eli aika vähän ideaa puhua soitella, kun viestillä asia hoituu helpommin ja nopeammin.
No tuossa tapauksessa ymmärrän viestittelyn. Jos sosiaalinen elämä on noin vähäistä, silloin ei toki ole mitään puhumistakaan.