Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Osanotot" on pahinta mitä voi sanoa surevalle, läheisensä menettäneelle.

Vierailija
05.08.2022 |

Olen niin laiska idiootti ettet sano kuten kuuluu: "Otan osaa"
Osanotot on vain typerä kevyt heitto, samoin kun sanotaan kiitti puolihuolimattomasti, eikä kiitos.

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa tarkoittaa että otan osan tästä surusta ja voimme yhdessä jakaa ikävän

Ei tarkoita. Otan osaa tarkoittaa useimmiten, että tunnen myötätuntoa koska sinä suret. Ei toisen surusta oteta mitään osuutta, jokaisella on oma surunsa jos tuntee, eli oikeasti suree sitä vainajaa. Otan osaa, on vain kohtelias tapa ilmaista että on pahoillaan siitä että toinen kokee surua.

Kyllä tarkoittaa. Minun ja monen muun mielestä🤔

Todellakin tarkoittaa. Joskus. Läheinen ystäväni kuoli. Kun juttelin hänen tyttärensä kanssa, hän sanoi juuri näin. Ottaessa osaa suruun, suremme yhdessä ja ikävöimme yhdessä. Eli otin osaa hänen surustaan, eli osallistuin yhteiseen.

Vierailija
82/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

osanotot-pahinta-mita-voi-sanoa-surevalle-laheisensa-menettaneelle

Minun lapsi menehtyi syöpään, ilahduin ihan jokaisesta osanotosta.

Ps. Monen osanottajam kanssa itkimme yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mua loukannut, mutta muuten samaa mieltä ap.n kanssa.

Otan osaa tai osanotto kuulostaa erilaiselta kuin osanotot.

Vierailija
84/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai joku urpo heittää "rippiä, rippiä vaan", tuokin on kuultu.

R.I.P. tarkoittaa rest in peace, lepää rauhassa.

Vierailija
85/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toinen vanhempi kuoli niin muutama sanoi osanotto ja miehet taas lähetti viestin, että voinko tulostaa heidän työt, kun he on etätöissä.

Vierailija
86/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanoi myös muutama lähes tuntematon ihminen työpaikalla isäni kuoleman jälkeen, että "otan osaa". Ottikohan ihan tosissaan, ei varmasti.

Kunhan tuota väsynyttä harmonia heittivät. En halunnut edes vastata, parempi kun olisivat olleet vaan sanomatta mitään.

Itse ajattelisin,että ovat ystävällisiä ja haluavat tukea surevaa. Ei sen kummempaa. Itselle tulisi hyvä mieli,että ihmiset välittävät,vaikkeivat tuntisikaan sen paremmin. Kyllä välittävä työyhteisö on paljos kivempi  kuin selkäänpuukottava ja ilkeä. 

Vierailija
87/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun toinen vanhempi kuoli niin muutama sanoi osanotto ja miehet taas lähetti viestin, että voinko tulostaa heidän työt, kun he on etätöissä.

Asiakkaat sitten taas tiuski ja räyski mistäkin asiasta. Ei voi sanoa asiakkaalle, että toinen vanhempi kuollut 2 päivää sitten.

Vierailija
88/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanoi myös muutama lähes tuntematon ihminen työpaikalla isäni kuoleman jälkeen, että "otan osaa". Ottikohan ihan tosissaan, ei varmasti.

Kunhan tuota väsynyttä harmonia heittivät. En halunnut edes vastata, parempi kun olisivat olleet vaan sanomatta mitään.

Mitä sulle olisi pitänyt sanoa että olisit ollut tyytyväinen`?

Vierailija
89/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin jos on sukulainen tai läheinen ystävä niin sanon osanottoni tai otan osaa suruusi koska itse läheisiä menetteneenä tiedän miltä se suru tuntuu. En edes ymmärrä miten jotkut voivat ottaa itseensä että on sanottu liikaa, liian vähän tai väärin.. Heillä kyllä se surutyön alku menee kai haukkuessa ihmisiä jotka eivät ole osanneet sanoa niinkuin heidän mielestä olisi pitänyt..

En minä tehnyt aloitusta sen takia että minua olisi joku loukannut niin sanomalla, vaan että kun sitä näkee kirjoitettunakin somessa, että se on typerää sanoa että "osanotot". Kun käydään sanomassa osanotot, sanotaan että "otan osaa" ei sanota että "osanotot", se on todella junttia.

Tarviiko edes sanoa mikä minusta on tosi junttia?

Vierailija
90/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on vaikea keksiä oikeita sanoja tuossa tilanteessa,osanotot tai otan osaa on yleinen sanonta,joka on helppo sanoa kun haluaa sanoa jotakin läheisensä menettäneelle ja haluaa esittää surunvalittelunsa

Vierailija
91/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faija kuoli muutama vuosi sitten ja arvostin kun joku otti osaa, ja ymmärsin että kaikki ei osanneet. Faija lähti aikanaan ja lähes 100v iässä, ei se yllätys ollut. Mutta olen ap:n kanssa samaa mieltä että "otan osaa" on paljon, paljon tyylikkäämpi kuin "osanotot". Vaikeahan se on sanoa, lähes yhtä huonosti taipuu kuin iso R-sana.

Jotkut ei tarkoita mitään sillä osanotollaan, yhtä vähän kuin sinä toivottaessasi kaupan myyjälle "päivää" oikeasti välität siitä että hänen päivänsö on hyvä. Se onnkuitenkin jonkinlainen signaali joka kertoo että kuulumme samaan yhteiskuntaan ja noudatammensamoja pelisääntöjä.

Vierailija
92/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaat sitten taas tiuski ja räyski mistäkin asiasta. Ei voi sanoa asiakkaalle, että toinen vanhempi kuollut 2 päivää sitten.

Lisäksi työnantaja vaatii kehityskeskustelun käytäväksi viikko vanhempani kuoleman jälkeen, kyllä siinä ideat lentää joo.

Vierailija
93/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa on parempi kuin osanotot. Se tosiaan on vähän kuin heipat. 

En mä tiedä loukkaantuisinko mutta kyllähän se vähän kevyeltä ja huolettomalta kuulostaa...

Vierailija
94/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi työnantaja vaatii kehityskeskustelun käytäväksi viikko vanhempani kuoleman jälkeen, kyllä siinä ideat lentää joo.

Määräpäivistä kun ei voi joustaa, jos joku pomo on sellaisen määräpäivän keksinyt.

Vierailija
95/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta sanota läheiselle "Kevyet mullat" Täysin sopimatonta.

En ymmärrä mitä se kevyet mullat edes tarkoittaa. Tulee mieleen,että haudataan ihan pintaan,kevyt maakerros päälle...eli tökerösti sanottu...

Vierailija
96/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräpäivistä kun ei voi joustaa, jos joku pomo on sellaisen määräpäivän keksinyt.

Jos itsellä on molemmat vanhemmat elossa niin mitäs siitä, toisilta voi vaatia vaikka mitä.

Vierailija
97/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä se kevyet mullat edes tarkoittaa. Tulee mieleen,että haudataan ihan pintaan,kevyt maakerros päälle...eli tökerösti sanottu...

Sanonta tarkoittaa rauhan toivotusta vainajalle. Ettei multa (maallinen elämä) enää paina. Sitä ei ole tarkoitus käsittää kirjaimellisesti, kuten ei muitakaan vainajalle tarkoitettuja sanontoja.

Vierailija
98/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonta tarkoittaa rauhan toivotusta vainajalle. Ettei multa (maallinen elämä) enää paina. Sitä ei ole tarkoitus käsittää kirjaimellisesti, kuten ei muitakaan vainajalle tarkoitettuja sanontoja.

Minulle tulee mieleen, että kevyiden multien alta on helpompi nousta ylös, kuin zombi. Mutta tiedän, ettei sanonta siihen viittaa.

Vierailija
99/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi? Voihan työntekijä joutua yllättäen sairaalaankin. Ei kai keskustelua pidetä silloinkaan?

Vierailija
100/118 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä miten sanoihin suhtautuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän