Eläkeläisenä kaupungissa
Hei sinä eläkeläinen. Miten vietät eläkepäiviäsi käytännössä vaikkapa tällä viikolla? Missä käyt ja mitä kotona teet? Miten ruokailet? Kuljetko autolla, julkisilla kulkuvälineillä vai ihan kävellen? Onko sinulla jotain suunnitelmia talven varalle, kun jalkaisin liikkuminen voi olla hankalaa?
Olen jäänyt eläkkeelle 48 työvuoden jälkeen kesällä enkä ole vielä oivaltanut, mitä tällä kaikella vapaa-ajalla voi tehdä. Keskusteluja löytyy maalla asuvien puutarhanhoidosta, puiden tekemisestä ja kalastelussa, mutta ne ei sovi minulle. Toivon löytäväni sen puolen, että eläkkeellä oleminen olisi ihmisen parasta aikaa.
Kommentit (11)
Ala käydä kuntosalilla! Monella kuntosalilla on halvemmat hinnat eläkeläisille. Siellä tapaat myös aamuisin muita eläkeläisiä.
Eilen kävin leikkauttamassa tukkani, sieltä menin mieheni kanssa lounaalle, tultiin kotiin, levättiin ja lueskeltiin. Neljän jälkeen lähdettiin lenkille, kuuden jälkeen alettiin valmistelemaan päivällistä, tehtiin suosikkipastaa ja salaattia. Katsottiin uutiset ja Efter nio. Nukkumaan.
Isossa kuvassa kesä ollaan mökillä ja tehdään talvella pari 3-5 viikon reissua.
Osta museokortti. Aloita sillä ja kierrä kotiseutusi näyttelyt sekä museot. Jos mahdollista kulje ainakin kesäkausi joka paikkaan kävellen, niin saat ulkoiltua siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Osta museokortti. Aloita sillä ja kierrä kotiseutusi näyttelyt sekä museot. Jos mahdollista kulje ainakin kesäkausi joka paikkaan kävellen, niin saat ulkoiltua siinä samalla.
Harkitsin museokorttia, mutta liian kallis harrastus. Pitäs ravata ympäri ämpäri että "haukkuisi" hintansa takaisin.
Sensijaan olen harrastanut työväenopistojen kursseja, kaikenlaista, taidetta, liikuntaa, mielenrauhaa, kieliä. Verkossa pääosin, valokuvaamista ja ruuanlaittoa lähiopetuksessa.
Joo ja maalaan nyt kotona, huvikseni ihan. Kävely joo, talvella sitte kävelen juoksumatolla, asun silleen "pahassa" paikassa ettei pääse hyvin liikkumaan.
Kotimaan matkailu kesäisin.
Telkkaria en juuri katso, tarjonta on aika huonoa. Kuuntelen äänikirjoja, ellibs on ilmainen, kännykkään saa. Mulla on celia, jos on huono näkö tms.
Mielenkiintoisia vinkkejä kaikki, mutta riittääkö niissä tekemistä kokopäiväisesti tuleville vuosille? Ei ole sitä kesämökkiä, johon voisi välillä mennä.
Olen tämänkin päivän istunut ikkunan ääressä katsomassa ohikulkijoita. Olen juonut aamukahvin ja syönyt päivällä leipää. Tunnin kävin kävelemässä. Kello on vasta puoli kaksi. Pitkäksi käy aika ennen nukkumaan menoa.
En mä tee oikeastaan mitään ihmeempää. Nautin vaan pikkujutuista ja teen kaiken hitaasti ja rauhallisesti. Heräilen hitaasti, teen aamupalan hitaasti, nautin sen hitaasti selaillen somea. Sitten voikin katsella telkkaria, päivällä tulee ihan kivoja realityjä. Sitten vaikka kävelemään vähän ulos, jos on hyvä saa. Saattan jossain kahvilassakin poiketa ja käydä ostoksilla. Sitten onkin edessä jo lounaan laittaminen, minkä päälle taas telkkaria tai somea tai jos on joku käsityö kesken, sellaista. Päivällinen sitten vielä illalla, viinilasillisen kanssa, ja sitten voikin rentoutua tietokoneella pelaten, katsellen telkkaria tai lukien. Päivän päätteeksi lämmin kylpy. Ei mulla ole koskaan tylsää tai tunnetta että tarvisi jotain erityistä tehdä, vaikka mun kaikki päivät menee tätä samaa rataa. Olen onnellisempi kuin koskaan nyt eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia vinkkejä kaikki, mutta riittääkö niissä tekemistä kokopäiväisesti tuleville vuosille? Ei ole sitä kesämökkiä, johon voisi välillä mennä.
Juttu onkin, että pitää oppia nauttimaan pelkästä olemisesta, ilman tekemistä. Kyllä se aika muuten hyvin pitkäksi eläkkeellä käy.
Hoidan suvun vanhuksia ja heidän asioitaan. Kiireempää on kun töissä ollessa.
"Hei sinä eläkeläinen. Miten vietät eläkepäiviäsi käytännössä vaikkapa tällä viikolla? Missä käyt ja mitä kotona teet? Miten ruokailet? Kuljetko autolla, julkisilla kulkuvälineillä vai ihan kävellen? Onko sinulla jotain suunnitelmia talven varalle, kun jalkaisin liikkuminen voi olla hankalaa?"
Käyn lähinnä ruokakaupassa ja ehkä pari kertaa jossain kahvilassa iltapäiväkahvilla. Ruoat laitan aina kotona itse, aamupalan, lounaan ja päivällisen. Ihan kävellen kuljen. Mulla oli ennen auto, mutta asun aika keskustassa ja pääsen lyhyellä kävelyllä joka paikkaan minne tarvii, joten työelämän loputtua totesin etten tarvi autoa - enkä julkisia. Talvella en välttämättä liukkailla, tai jos on liian kylmä, mene ulos juuri lainkaan. Tilaan ruoatkin kotiinkuljetuksella, sekä ihan ostoksia että välillä annoksia Woltilla. Inhoan talvea ja kylmää, harkinnassa on talviasunnon hankinta etelästä...
Mutta sinänsä en mä mitään tekemistä päiviini tarvi. Tuntuu että ihan noissa pelkissä arjen toimissa kuten ruoanlaitot, kotityöt, pieni kävely, some, telkkari, lukeminen, menee kaikki aika eikä meinaa riittääkään. Mä jo työelämässä ollessa epäilin, että mä olen sen luontoinen että varmasti viihtyisin oikein hyvin työttömänä, ja joo, kyllä olen eläkkeellä viihtynyt erinomaisesti.
Viinanjuonti on perinteinen eläkeläisten harrastus.