VÄISTÄMISSÄÄNNÖT! Luuletko osaavasi ajaa pyörällä?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6380176a-f29b-4f65-ab0c-7eab029e…
Kun autoilijana noudatan liikennesääntöjä, olen usein saanut katsella vihaisia katseita ja nyrkkiäkin on puisteltu.
Miksi ihmiset ei tiedä pyöräilijän väistämissääntöjä?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina elänyt siinä ajatuksessa, että jos suojatien liikennemerkissä on kävelijä, siinä ei ole pyörätien jatketta. Pyöräilijä väistää ellei hän taluta pyöräänsä, jolloin hän "muuttuu" jalankulkijaksi väliaikaisesti. Pyöräilijän on käytännössä pakko taluttaa, jos ollaan säännöistä täysin tarkkoja.
Jos kyseessä on risteävä pyörätien jatke, se on merkattu toisella suojatien merkillä.Autoilija väistää aina pyörätien jatkeella, eli luonnollisesti silloinkin, kun autoilija kääntyy.
Monesti joutuu kuitenkin joustamaan säännöistä.
T. Pyöräilijä, ei ajokorttia
Tästä ei voi asiaa päätellä. Pyörätien jatke on jos molemmilla puolilla tietä on pyörätie.
Ja pyörää ei myöskään tarvitse taluttaa suojatiellä. Sekin on vanhaa tietoa. Noin oli aikoinaan mutta ei emää pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti, en tiedä pyöräilyn sääntöjä enkä ole pyöräillyt vuosiin. Lapsena minulle opetettiin, että jalkakäytävällä pyöräilevien tulee ajaa aina autotien puolella. Ja että suojatie ylitetään taluttamalla pyörä sen yli. Kävelijöitä pitää luonnollisesti väistää.
Ennen kuin alat pyöräillä uudestaan (jos alat), suosittelen tutustumaan vaikka liikenneturvan ohjeisiin, jos tieliikennelaki on liian raskasta luettavaa.
Mikä tuossa meni väärin?
Jalkakäytävä on jalkakäytävä, ei kevyen liikenteen väylä.
Suojatie on suojatie vain jos talutetaan = olet jalankulkija.
No ainakin se, että jalkakäytävällä ei saa pyöräillä kuin alle 12 v lapse ja suojatien saa ylittää pyöräillen (mutta tämä ei vaikuta väistämissääntöihin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä selitys sille, että vuosittain loukkaantuu yli 300 jalankulkijaa yhteenotossa auton kanssa?
Kukaan ei jää vahingossa auton alle. Jalankulkijankin pitää varmistaa että esim tien ylittäminen on turvallista.
Ketjussa kun tykätään tieliikennelaista niin muistutetaan tästä:
Tieliikennelain 27§ säädetään: ”Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.”
Nokitetaan pykälällä 16 §
"Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie."
Ai nyt kun tulee autoilijoihin kohdistuvia sääntöjä alkaa "nokittelu"
Mielenkiintoinen asenne, näkyy epäilemättä myös liikenteessä kun puhut kännykkään ilman hf-laiteita.
Vierailija kirjoitti:
Pysähtyessään pyöräilijä ei muutu jalankulkijaksi vain silloin jos hän "seisoskelee pyörän päällä"?
Ei kannata yrittää tulkita lakia jos ei ole juristi. Asiat ovat harvoin ihan yksiselitteisiä laissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenne ei ole vain sääntöjä vaan myös tietyssä mitassa joustavuutta ja muiden huomioimista. Pikkutarkka sääntöjen noudattaminen ja niistä kiinnipitäminen jääräpäisesti on liikenteen sujuvuuden kannalta yhtä haitallista kuin se että ei noudata sääntöjä lainkaan.
Liikenne on yhteispeliä.
Tiedän. Olen ajanut (kuorma-autoa) 15 vuotta työkseni.
Se, että pitää joustaa joka toisen suojatien kohdalla kertoo siitä, että sääntöjä ei vain tiedetä tai niitä ei jostain kumman syystä haluta noudattaa.Sitä minä tässä kyselenkin teiltä, hyvät pyöräilijät, että miksi näin?!
Mitä "miksi näin" `?
Miksi autoilijat ovat syyllisiä 2/3 onnettomuudesta fillarin kanssa?
Kysyt asiaa pyöräilijöiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräijoille ei ole pakollista "autokoulua", siis pyöräkoulua ja pyöräkorttia, ehkä pitäisi olla?
Näin pyöräilijänä kyllä turhauttaa laskeutua pyörän satulasta vain siksi, että voi ylittää tien.
Tien yli taluttaminen on turhaa. Tärkeintä, että pysähtyy suojatien eteen, jotta auto varmasti huomaa sinut ja jarruttaa. Sitten voit hypätä takaisin satulaan ja polkea tien yli
Noin ei saa MISSÄÄN NIMESSÄ tehdä. Jos on monikaistainen tie, vieressä oleva auto saattaa ajaa kovaa vauhtia läpi pysähtymättä & huomaamatta sinua. Jos pyöräilet hänen eteen, kuolet varmasti. Ei ehdi reagoida.
Taluttamalla mikä on oikea tapa, ehdit reagoimaan liikennesääntojä rikkovaan autoon. Kuten normaalisti jalankulkijanakin.
Lisäksi liikennettä ei pitäisi hidastaa kohdassa, jossa pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä selitys sille, että vuosittain loukkaantuu yli 300 jalankulkijaa yhteenotossa auton kanssa?
Kukaan ei jää vahingossa auton alle. Jalankulkijankin pitää varmistaa että esim tien ylittäminen on turvallista.
Tieliikennelain 27§ säädetään: ”Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.”
"Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Mielenkiintoinen asenne, näkyy epäilemättä myös liikenteessä kun puhut kännykkään ilman hf-laiteita.
Ei ihme etteivät lapset tai monet aikuisetkaan uskalla lähteä ylittämään tietä ilman että autoilija pysäyttää vauhdin täysin. Sairaita tuollaiset kuskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys
Näinpä, autoilijat ovat vähän sellaisia minä-minä henkisiä kuspäitä.
Jalankulkijat ei? Minulla on oikeus! Se, että on juridisesti oikeassa on pirun huono henkivakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Liikenne ei ole vain sääntöjä vaan myös tietyssä mitassa joustavuutta ja muiden huomioimista. Pikkutarkka sääntöjen noudattaminen ja niistä kiinnipitäminen jääräpäisesti on liikenteen sujuvuuden kannalta yhtä haitallista kuin se että ei noudata sääntöjä lainkaan.
Liikenne on yhteispeliä.
Niin että pyöräilijät saa etuoikeuksia, koska ovat muita ylempänä ja muiden pitää joustaa, ettei vaan tarvitse hidastaa kun menee rytmi ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina elänyt siinä ajatuksessa, että jos suojatien liikennemerkissä on kävelijä, siinä ei ole pyörätien jatketta. Pyöräilijä väistää ellei hän taluta pyöräänsä, jolloin hän "muuttuu" jalankulkijaksi väliaikaisesti. Pyöräilijän on käytännössä pakko taluttaa, jos ollaan säännöistä täysin tarkkoja.
Jos kyseessä on risteävä pyörätien jatke, se on merkattu toisella suojatien merkillä.Autoilija väistää aina pyörätien jatkeella, eli luonnollisesti silloinkin, kun autoilija kääntyy.
Tästä ei voi asiaa päätellä. Pyörätien jatke on jos molemmilla puolilla tietä on pyörätie.
Ja pyörää ei myöskään tarvitse taluttaa suojatiellä. Sekin on vanhaa tietoa. Noin oli aikoinaan mutta ei emää pitkään aikaan.
Jos molemmat pyörätiet ovat autotien suuntaisia, kyseessä ei ole pyörätien jatke. Jatke tarkoittaa, että pyörätie risteää autotien yli. Kaikissa tapauksissa joissa molemmilla puolilla teitä on pyörätie, näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ajoradan ylittäminen
Ei ihme etteivät lapset tai monet aikuisetkaan uskalla lähteä ylittämään tietä ilman että autoilija pysäyttää vauhdin täysin. Sairaita tuollaiset kuskit.
Ihmettelen joka aamu nyt kun taas koulut alkaa miten lapset uskaltaa olla käyttämättä alikulkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräijoille ei ole pakollista "autokoulua", siis pyöräkoulua ja pyöräkorttia, ehkä pitäisi olla?
Näin pyöräilijänä kyllä turhauttaa laskeutua pyörän satulasta vain siksi, että voi ylittää tien.
Mä oon joutunut laskeutumaan satulasta ja tönäsemään fillarin suojatielle että sain autot antamaan tilaa.
Niin, no. Autoilijan ei tavallisella suojatiellä suoraan ajaessa tarvitse antaa pyöräilijälle tilaa, niin se vain menee. Sitten kun muutut jalankulkijaksi (eli talutat) on sinulle annettava esteetön kulku.
Niin, se tässä onkin täysin älytöntä. Päästäkseen tien yli pyöräilijä laskeutuu satulasta, taluttaa pyörän suojatien yli ja kiipeää takaisin satulaan. Lyhyemmän aikaa ne autoilijat joutuisivat odottamaan jos pyöräilijä vain ajaisi tien yli. Mutta ihan miten vain, minä kyllä kävelen oikein hitaasti fyysisten vaivojen vuoksi. Odotelkaa te autoilijat pidempään, kyllä se minulle sopii.
-eri
Pahimmat muuten tulevat täyttä vauhtia risteykseen ja hyppäävät vauhdista satulasta muuttuen sekunnissa jalankulkijoiksi.
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
16 §
Ajoradan ylittäminen
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys
Jalankulkijat ei? Minulla on oikeus! Se, että on juridisesti oikeassa on pirun huono henkivakuutus.
Mitä ehdotat? Että jalankulkijat vain venaa kunnes autoja ei ole näkyvissä?
Moni joutuu tekemään näin. Joka päivä.
Työpaikkani on mannerheimin tiellä ja siinä on muutama tavallinen suojatie, näkee hyvin kuinka autoilijat huomioivat lapset , mummot ja muut jalankulkijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos molemmat pyörätiet ovat autotien suuntaisia, kyseessä ei ole pyörätien jatke. Jatke tarkoittaa, että pyörätie risteää autotien yli. Kaikissa tapauksissa joissa molemmilla puolilla teitä on pyörätie, näin ei ole.
Pyörätien jatkeen määrittelyllä ei ole nykytieliikennelaissa merkitystä, sillä siellä sanotaan, että suojatien saa ylittää pyöräillen. Sen sijaan lakiin on lisätty uusi "pyöräilijän ylityspaikka", jolle on oma suojatiemerkkiä vähän muistuttava liikennemerkkinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ajoradan ylittäminen
Ihmettelen joka aamu nyt kun taas koulut alkaa miten lapset uskaltaa olla käyttämättä alikulkua.
Näinpä, sitä ei vain valitettavasti ole tarjolla kaikkialla.
Ehkäpä kaikki suojatiet pitäisi muuttaa valoristeyksiksi? Tietysti voidaan säästää ettei tarvitse painaa mitään nappeja, vaan se on ajatettu muuttumaan esim 30sec välein minuutiksi jalankulkijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ajoradan ylittäminen
Mä olen sekä pyöräilijä että autoilija että myös jalankulkija. Ja mulla on autossa handsfree, ja puhun puhelimessa ylipäänsä todella harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon joutunut laskeutumaan satulasta ja tönäsemään fillarin suojatielle että sain autot antamaan tilaa.
Niin, no. Autoilijan ei tavallisella suojatiellä suoraan ajaessa tarvitse antaa pyöräilijälle tilaa, niin se vain menee. Sitten kun muutut jalankulkijaksi (eli talutat) on sinulle annettava esteetön kulku.
Niin, se tässä onkin täysin älytöntä. Päästäkseen tien yli pyöräilijä laskeutuu satulasta, taluttaa pyörän suojatien yli ja kiipeää takaisin satulaan. Lyhyemmän aikaa ne autoilijat joutuisivat odottamaan jos pyöräilijä vain ajaisi tien yli. Mutta ihan miten vain, minä kyllä kävelen oikein hitaasti fyysisten vaivojen vuoksi. Odotelkaa te autoilijat pidempään, kyllä se minulle sopii.
-eri
Pahimmat muuten tulevat täyttä vauhtia risteykseen ja hyppäävät vauhdista satulasta muuttuen sekunnissa jalankulkijoiksi.
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
16 §
Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.
Nopeutta ei tarvitse murehtia koska autoilija on aina valmis pysäyttämään jos joku on aikeissa astua suojatielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys
Autoilija on se jolla on nyt se VELVOLLISUUS.
Autoilija: luuletko osaavasi ajaa autoa.
Miksi autoilijat ei tiedä väistämissääntöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysähtyessään pyöräilijä ei muutu jalankulkijaksi vain silloin jos hän "seisoskelee pyörän päällä"?
Ei kannata yrittää tulkita lakia jos ei ole juristi. Asiat ovat harvoin ihan yksiselitteisiä laissakaan.
Yritin tulkita ihan palstalaisten mielipiteitä heidän kirjoittamiensa viestien perusteella.
Parasta taluttaa, oikein hitaasti