Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VÄISTÄMISSÄÄNNÖT! Luuletko osaavasi ajaa pyörällä?

Vierailija
05.08.2022 |

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6380176a-f29b-4f65-ab0c-7eab029e…

Kun autoilijana noudatan liikennesääntöjä, olen usein saanut katsella vihaisia katseita ja nyrkkiäkin on puisteltu.
Miksi ihmiset ei tiedä pyöräilijän väistämissääntöjä?

Kommentit (185)

Vierailija
21/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteessä ei kenelläkään ole päälleajo-oikeutta. Tämä puhuttiin jo montakymmentä vuotta sitten autokoulussa. 

Vierailija
22/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräijoille ei ole pakollista "autokoulua", siis pyöräkoulua ja pyöräkorttia, ehkä pitäisi olla?

Näin pyöräilijänä kyllä turhauttaa laskeutua pyörän satulasta vain siksi, että voi ylittää tien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menen pyörällä aina ensin. Niin simppeli homma.

Kunnes tulee se ensimmäinen autoilija joka noudattaa sääntöjä vaikka sinä haluat ajaa ensin. Ei se ole simppeliä kun auto tulee päälle.

Vierailija
24/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikenteessä ei kenelläkään ole päälleajo-oikeutta. Tämä puhuttiin jo montakymmentä vuotta sitten autokoulussa. 

Eikä ole myöskään alleajo-oikeutta.

Vierailija
25/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajan autoa väistän kaikkia. Kyllä tuokin jotenkin minun syyksi väännettäisiin ja minä olin se joka vaaransin liikennettä.

Vierailija
26/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenneturvan mukaan autoilijat luulevat usein, että pyörä on aina väistämisvelvollinen. Todellisuudessa esimerkiksi kääntyvä ajoneuvo, auto tai pyörä, väistää aina suoraan menevää liikennettä. Päästä siis suoraan pyörätietä jatkava pyörä ensin, jos itse olet kääntymässä.

Kun haetaan syyllistä, tilastot ovat autoilijoiden kannalta synkät. Poliisin tilastoissa autoilija on syyllinen törmäykseen kahdessa tapauksessa kolmesta.

Vierailija
27/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sekä autoilija, pyöräilijä että jalankulkija. Eniten ihmettelen näitä spandex-pyöräilijöitä, jotka ajavat omien sääntöjensä mukaan, vaihtavat ajoradalta ja jalkakäytävälle, ylittävät teitä miten sattuu, omaksuvat juuri ne säännöt, jotka heille parhaiten siinä hetkessä sopii. Raivostuttavaa!

Vierailija
28/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikenne ei ole vain sääntöjä vaan myös tietyssä mitassa joustavuutta ja muiden huomioimista. Pikkutarkka sääntöjen noudattaminen ja niistä kiinnipitäminen jääräpäisesti on liikenteen sujuvuuden kannalta yhtä haitallista kuin se että ei noudata sääntöjä lainkaan.

Liikenne on yhteispeliä.

Tiedän. Olen ajanut (kuorma-autoa) 15 vuotta työkseni.

Se, että pitää joustaa joka toisen suojatien kohdalla kertoo siitä, että sääntöjä ei vain tiedetä tai niitä ei jostain kumman syystä haluta noudattaa.

Sitä minä tässä kyselenkin teiltä, hyvät pyöräilijät, että miksi näin?!

No minkä vastauksen haluat kuulla kun koko ajan  lypsät?  Senkö että "me ollaan niin tyhmiä ja kusipäisiä että ei vain haluta tai ymmärretä väistää"?

No oho! Kylläpäs kalikka kalahti.

Kiitos vastauksestasi! Taisit tosin vastata vain omasta puolestasi.

Ei kun ihan vilpittömästi ihmettelen että mihin tällaisilla aloituksilla pyritään. Kun kuitenkin ainoa vastaus joka hyväksytään on se että pyöräilijät ovat väärässä ja autoilijat oikeassa.

LiikenneSÄÄNNÖISSÄ on aika selvää, että aina rikkeen sattuessa toinen osapuoli on väärässä ja toinen oikeassa, vai kuinka mielestäsi?

Noin ajattelee autoilija jonka ei ole koskaan tarvinnut oikeudessa katsoa että onko ollut oikeassa. Monissa liikennesäännöissä on nimittäin paljon enemmän tulkinnan varaa ja tapauskohtaista harkintaa kuin maallikko tajuaakaan.

Vierailija
29/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräijoille ei ole pakollista "autokoulua", siis pyöräkoulua ja pyöräkorttia, ehkä pitäisi olla?

Näin pyöräilijänä kyllä turhauttaa laskeutua pyörän satulasta vain siksi, että voi ylittää tien.

Mä oon joutunut laskeutumaan satulasta ja tönäsemään fillarin suojatielle että sain autot antamaan tilaa.

Vierailija
30/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menen pyörällä aina ensin. Niin simppeli homma.

Kunnes tulee se ensimmäinen autoilija joka noudattaa sääntöjä vaikka sinä haluat ajaa ensin. Ei se ole simppeliä kun auto tulee päälle.

Auton korjaaminen, jne maksaa sinä sitä aikaa, jne. En todellakaa aja kenenkään päälle vaikka kuinka olisi oikeus.

Vierailija
31/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan itse väistämissäännöt niin auton ratissa kuin pyörän selässä, ja olen huomannut, että moni muu tiellä liikkuja niitä ei osaa. Annetaan autoilijana tilaa pyöräilijälle paikoissa, missä ei tarvitse. Pyöräillään täyttä vauhtia suojatielle, jossa pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Ei autoilijana väistetä jalankulkijaa suojatiellä. Jalankulkijana jäädään huitomaan tilaa antaville autoille, että "mene mene"...

Mua on autoilija väistänyt jopa paikassa, jossa ei ole edes suojatietä vaan tullaan tonttiliittymästä ison tien ylitykseen. Ihan ääliömäinen paikka jarruttaa, kun samassa paikassa juur vaihtuu 80 km/h nopeusrajoitus 60km/h -rajoitukseksi.

On eri asia osata liikennesäännöt kuin noudattaa niitä.

Vierailija
32/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sekä autoilija, pyöräilijä että jalankulkija. Eniten ihmettelen näitä spandex-pyöräilijöitä, jotka ajavat omien sääntöjensä mukaan, vaihtavat ajoradalta ja jalkakäytävälle, ylittävät teitä miten sattuu, omaksuvat juuri ne säännöt, jotka heille parhaiten siinä hetkessä sopii. Raivostuttavaa!

Itse en taas ymmärrä ihmisiä joilla on valtava tarve kohdistaa kaikki pyöräilyn antipatiat juuri "spandex-pyöräilijöihin". Toki on näkyvämpää kun pukeutuu pyöräilyvaatteisiin mutta eivät ne vaatteet ihmistä oikeasti mihinkään muuta.

Eniten nämä spandexit tuovat esiin sen miten huonosti pyöräilyn infra on lopulta suunniteltu koska yhtään vauhdikkaampi liikkuminen vaatii lähes aina jonkinlaista luovuutta koska infra on suunniteltu sellaiselle mummopyörän liikkumisnopeudelle, ei sellaiselle nopeudelle jolla ehtiikin johonkin.

Vierailija
33/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon joutunut laskeutumaan satulasta ja tönäsemään fillarin suojatielle että sain autot antamaan tilaa.

Tällöin olet muuttunut pyöräilijästä jalankulkijaksi, jolloin väistämissäännöt menevät uusiksi.

Vierailija
34/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä selitys sille, että vuosittain loukkaantuu yli 300 jalankulkijaa yhteenotossa auton kanssa?

Vierailija
35/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällöin olet muuttunut pyöräilijästä jalankulkijaksi, jolloin väistämissäännöt menevät uusiksi.

Tiedän, mutta luuletko että autoilijoita kiinnostaa?`Fillari piti heittää ajoradalle niin jarruttivat ja alkoivat huutamaan.

Vierailija
36/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti, en tiedä pyöräilyn sääntöjä enkä ole pyöräillyt vuosiin. Lapsena minulle opetettiin, että jalkakäytävällä pyöräilevien tulee ajaa aina autotien puolella. Ja että suojatie ylitetään taluttamalla pyörä sen yli. Kävelijöitä pitää luonnollisesti väistää.

Vierailija
37/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan itse väistämissäännöt niin auton ratissa kuin pyörän selässä, ja olen huomannut, että moni muu tiellä liikkuja niitä ei osaa. Annetaan autoilijana tilaa pyöräilijälle paikoissa, missä ei tarvitse. Pyöräillään täyttä vauhtia suojatielle, jossa pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Ei autoilijana väistetä jalankulkijaa suojatiellä. Jalankulkijana jäädään huitomaan tilaa antaville autoille, että "mene mene"...

Mua on autoilija väistänyt jopa paikassa, jossa ei ole edes suojatietä vaan tullaan tonttiliittymästä ison tien ylitykseen. Ihan ääliömäinen paikka jarruttaa, kun samassa paikassa juur vaihtuu 80 km/h nopeusrajoitus 60km/h -rajoitukseksi.

On eri asia osata liikennesäännöt kuin noudattaa niitä.

Jos ajaisin aina niin kuin säännössä sanotaan autoni oli pahalla joka päivä vähintään kolmasti. Liikenteessä pitää osata joustaa.

Vierailija
38/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti, en tiedä pyöräilyn sääntöjä enkä ole pyöräillyt vuosiin. Lapsena minulle opetettiin, että jalkakäytävällä pyöräilevien tulee ajaa aina autotien puolella. Ja että suojatie ylitetään taluttamalla pyörä sen yli. Kävelijöitä pitää luonnollisesti väistää.

Ennen kuin alat pyöräillä uudestaan (jos alat), suosittelen tutustumaan vaikka liikenneturvan ohjeisiin, jos tieliikennelaki on liian raskasta luettavaa.

Vierailija
39/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikenneturvan mukaan autoilijat luulevat usein, että pyörä on aina väistämisvelvollinen. Todellisuudessa esimerkiksi kääntyvä ajoneuvo, auto tai pyörä, väistää aina suoraan menevää liikennettä. Päästä siis suoraan pyörätietä jatkava pyörä ensin, jos itse olet kääntymässä.

Kun haetaan syyllistä, tilastot ovat autoilijoiden kannalta synkät. Poliisin tilastoissa autoilija on syyllinen törmäykseen kahdessa tapauksessa kolmesta.

Siis mitä? Autoilijatko eivät osaa sääntöjä, autokoulusta huolimatta? Ja sitten ajavat vanhusten ja lasten yli? (suurin osa kuoleista on 60+  ikäisiä, 16% loukkaantuneista lapsia)

Vierailija
40/185 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no. Autoilijan ei tavallisella suojatiellä suoraan ajaessa tarvitse antaa pyöräilijälle tilaa, niin se vain menee. Sitten kun muutut jalankulkijaksi (eli talutat) on sinulle annettava esteetön kulku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä